تفاوت خودنویس و روان نویس چیست؟

نوشتن همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال داده‌ها بوده است. در گذشته دور که هنوز مداد و خودکاری ساخته نشده بود، باز هم علاقه به نوشتن وجود داشت و برای برطرف کردن این نیاز، از پر و مرکب استفاده می‌کردند. امروزه با توجه به پیشرفت و تنوع‌های زیادی که در ساختار مداد و خودکارها ایجاد شده است، افراد با در نظر گرفتن سلیقه و راحتی کار خود، بهترین ابزار نگارش را انتخاب می‌کنند.

می‌توان گفت که استفاده از خودکار به‌طور تقریبی در برنامه هر روز ما جای دارد؛ حتی اگر در نوشتاری کوتاه و مختصر به‌کار رود. با توجه به میزان استفاده از خودکار و متفاوت بودن کاربردهای آن، خودکارهای بسیار متفاوتی همانند خودنویس، روان‌نویس، خودکارهای زیبا و راحت‌نویس طراحی شده‌اند.

افرادی که به نوشتن علاقه‌مند هستند و با ثبت خاطرات و وقایع خو گرفته‌اند، بیشتر از راحت‌نویس استفاده می‌کنند. این روزها خودکارهای راحت‌نویس بسیاری در بازار موجودند که هیچ‌گونه مشکلی بابت پخش جوهر، قطع شدن جوهر، بزرگ یا کوچک بودن بیش از حد نوک خودکار و غیره نخواهند داشت. شما از چه نوع خودکاری برای نوشتن استفاده می‌کنید؟ آیا با تفاوت برخی از محبوب‌ترین خودکارها آشنا هستید؟

خودکار، خودنویس یا روان نویس

آزمون و خطاهای بسیاری برای راحت نوشتن و نرم حرکت کردن خودکار روی صفحه انجام گرفت تا درنهایت خودنویس و روان نویس وارد بازار شدند. در ادامه شما را با تفاوت‌های این دو خودکار آشنا می‌کنیم.

تفاوت‌های زیادی بین خودکار، خودنویس و روان نویس وجود دارد که مهم‌ترین این تفاوت‌ها نحوه نوشتاری آن‌هاست. در نوشتن با خودنویس اگر زاویه دست را تغییر دهید، قطر نوشتاری پهن می‌شود؛ ولی اگر از روان نویس استفاده کنید، تفاوتی در ابعاد نوشته شما به چشم نمی‌خورد.

برای نوشتن با خودکار فشار بیشتری به دست وارد می‌شود و برای نویسندگان که همیشه با نوشتن سروکار دارند، این موضوع سخت و دشوار است. بنابراین هنگام نوشتن باید به ابزار مورد استفاده آن دقت کنید. همچنین اگر قصد ترسیم و تصویر‌کشی مانند نقاشی را دارید، گزینه درست، روان نویس خواهد بود.

اگر تندنویس هستید، روان نویس برای شما بهتر است؛ اما اگر کندنویس هستید یا خوش‌نویسی انجام می‎دهید، باید از خودنویس استفاده کنید؛ زیرا در این صورت جوهر در صفحه یا برگه شما پخش نمی‌شود و نوشته را خراب نمی‌کند.

همه خودکارها دارای مخزن جوهر هستند که با لوله‌ای جوهر را به نوک قلم می‌رسانند و با توجه به نوک طراحی‌شده قلم، جوهر روان یا نرم را بدون فشار دست، روی صفحه قرار می‌دهند.

تفاوت‌های خودکار، خودنویس و روانویس

تفاوت‌های خودکار، خودنویس و روانویس

ابزارهای نوشتن با شکل‌‌های متفاوت و مختلفی با توجه به کارایی آن‌ها طراحی شده‌اند. از تفاوت مشخص و بارز هرکدام می‌توان به شکل ظاهر آن‌ها اشاره کرد.

شکل ظاهری خودکار

نام خودکار همه ما را به یاد اولین خودکاری می‌اندازد که در گذشته استفاده می‌کردیم؛ خودکارهایی که ساده بودند و تنوع آن‌ها در رنگ‌هایشان بود. استفاده از این خودکارها به دلیل داشتن جوهر غلیظ، نوشتن را کمی سخت و دشوار می‌کرد.

شکل ظاهری روان‌نویس

در معرفی روان نویس می‌توان گفت که دارای مخزنی از جوهر است که به سمت نوک آن روان می‌شود. به همین دلیل هنگام نوشتن باید مراقب پخش شدن جوهر بر روی صفحه باشید. از ویژگی‌های روان نویس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مخزن روان نویس بعد از تمام شدن جوهر قابل شارژ است و درواقع مقرون‌به‌صرفه‌تر از خودکار و غیره خواهد بود. ضمن این‌که جوهرهای روان نویس طیف رنگی وسیعی دارند و می‌توانند سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند.

شکل ظاهری خودنویس

شکل ظاهری خودنویس با روان نویس متفاوت است. سر خودنویس در ظاهر به دو تکه تقسیم شده است و اگر هنگام نوشتن کمی فشار به آن وارد کنید، پهن‌تر می‌نویسد. همچنین طراحی مخزن آن به دو شکل آهنی و پلاستیکی است.

در نوع پلاستیکی خودنویس این امکان وجود دارد که بعد از تمام شدن جوهر، مخزن را به‌صورت دستی و یا فشنگی پر کنید؛ فقط حین انجام این کار باید تمرکز کنید تا جوهر پس داده نشود و به لباس یا جایی نشت نکند؛ زیرا پاک کردن این جوهر حتی با مواد شیمیایی قوی هم سخت یا حتی غیرممکن است.

جوهر خودنویس خاصیت مویینگی و گرانشی دارد؛ به همین دلیل استفاده از آن در هنگام نوشتن بسیار آسان است و فشار کمی به دست وارد می‌شود.

اجزای مختلف خودنویس

اجزای مختلف خودنویس

به‌طور معمول همه خودنویس‌ها از بدنه، درپوش و سرقلم تشکیل شده‌اند. ما به‌طور مختصر قسمت‌های مختلف این ابزار پرکاربرد را شرح می‌دهیم:

  • بدنهبدنه خودنویس از پیستون جوهر و یا کارتریج محافظت می‌کند. بدنه باید به شکلی طراحی شود که راحت در دست قرار گیرد و هنگام نوشتن فشاری به انگشتان وارد نشود. درواقع شکل و اندازه بدنه نقش اصلی را در نوشتار شما دارد. اگر این ابزار را با بدنه ضخیم تهیه کنید، خط نوشتاری شما پهن‌تر خواهد شد؛ درحالی‌که بدنه ظریف خودنویس، خط نوشتاری شما را نازک خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید این محصول بدنه معمولی آن را در نظر بگیرید.
  • درپوش: اگر سر خودنویس در معرض هوا قرار گیرد، باعث خشک شدن و حتی گاهی تبخیر جوهر می‌شود. درپوش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودنویس است که باید به راحتی باز و بسته شود و کاربر را به زحمت نیندازد و از طرفی هم با هر اشاره باز نشود تا از خشک شدن جوهر جلوگیری کند. در کل هدف درپوش ممانعت از ورود هوا به قلم است.
  • سرقلم: این قسمت از خودنویس به اندازه دست‌خط شما کمک می‌کند. سرقلم سایزها و نام‌های مختلفی دارد که ما به آن‌ها اشاره می‌کنیم. از سایزهای سرقلم می‌توان به سایز سر قلم EF، F، M، B، LH، BBB، MOیا MB و غیره اشاره کرد. بهتر است هنگام خرید این محصول از طریق اینترنت یا طی خرید حضوری از لوازم تحریر، به دست‌خط خود توجه کنید.

سخن آخر

در این راهنما شما را با تفاوت خودنویس و روان نویس آشنا کرده‌ایم و همچنین درباره نحوه نوشتاری آن‌ها به‌طور مختصر توضیحاتی دادیم تا به شما در انتخاب و خرید آن‌ها با توجه به نوع نوشتاری که دارند، کمک کنیم. اگر قصد خرید این محصول را به‌صورت آنلاین دارید، می‌توانید به سایت‌های معتبر فروشنده همانند دیجی کالا سر بزنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x