اصول گل آرایی: چطور با سلیقه‌مان همه را مبهوت کنیم

طراحی گل یا گل‌آرایی، هنری است که با استفاده از گل، برگ و … یک نمای زیبا و جالب خلق می‌شود. از گل آرایی برای تزیین در مراسم‌هایی مانند عقد، عروسی، تولد، ترحیم و… استفاده می‌کنند.

در این مقاله در مورد اصول اولیه طراحی و گل‌آرایی توضیح می‌دهیم تا بتوانید درک بهتری از این هنر داشته باشید و خیلی راحت برای مراسمات خود به چیدمان گل‌ها بپردازید. بنابراین اگر به این هنر علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید.

6 اصل مهم در گل آرایی

گل آرایی مینیمال

دانستن اصول اولیه گل آرایی برای علاقه‌مندان به گل، مفید است و می‌توانیم با استفاده از شکوفه، گل‌های زیبا و ابزار‌های ساده، یک اثر هنری زیبا خلق کنیم.

گل‌آرایی حرفه بسیار کاربردی و محبوبی است که در آن با رعایت چند قانون زیر می‌توانید به طراحی و چیدمان گل‌ها بپردازید:

1. تعادل

کسانی که تازه، وارد این حرفه شده‌اند فکر می‌کنند باید گل‌ها را به صورت کاملا متقارن در کنار هم بچینند. این کاملا اشتباه است. داشتن تعادل در چیدمان، یعنی گل‌ها از تمام جهات دیده شوند و از لحاظ وزنی در دو طرف یکسان باشد.

به عنوان مثال، اگر گلی بزرگ در یک طرف دارید باید در طرف دیگر با شکوفه و برگ‌های کوچک، این تعادل را از لحاظ وزن و ظاهر حفظ کنید.

2. مقیاس

آموزش اصول گل آرایی

یکی دیگر از قوانین مهم گل آرایی مقیاس است. شما باید چیدمان گل‌ها را با فضایی که در اختیار دارید مقایسه کنید. برای مثال یک چیدمان بزرگ و شلوغ برای یک محیط کوچک اصلا مناسب نیست و برعکس. سعی کنید چیدمان گل‌ها را با فضایی که قرار است گل‌ها در آن قرار بگیرند متناسب باشند.

3. تسلط

یک گل غالب در طراحی چیدمان شما نتیجه‌ای خوب و هماهنگ ایجاد می‌کند. می‌توانید گلی را انتخاب کنید که دارای رنگ یا شکلی خاص باشد و بتواند انسجام را در کل چیدمان شما به نمایش بگذارد.

شما می‌توانید از یک گل زیبا به عنوان عنصر مرکزی استفاده کنید یا همان گل را به صورت متعادل در چیدمان خود تکرار و با سایر گل‌ها تزیین کنید.

4. ریتم

اصول گل آرایی

شما باید به نحوی گل‌آرایی کنید که چشم را به دنبال خود بکشد نه اینکه در یک نقطه تمام شود، درست مانند موسیقی. داشتن ریتم در گل‌آرایی می‌تواند یک چیدمان دلپذیر و شیکی ایجاد کند.

یکی از راه‌های ایجاد ریتم، تکرار یک الگوی مناسب در کل چیدمان گل‌ها است و این‌گونه، چشم ناخود‌آگاه تمام گل‌ها را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: زیباترین گل های جهان + عکس و شرایط نگهداری

5. رنگ

قبل از چیدمان گل‌ها، حتما به نوع مراسم و سایر وسایل در محیط توجه کنید. کسانی که حرفه‌ای گل آرایی می‌کنند، می‌دانند که ترکیب رنگ‌ها چقدر در چیدمان مراسم تاثیرگذار است. شما باید بدانید در چه محیطی از رنگ‌های زنده یا خنثی استفاده کنید.

6. سازگاری

چیدمان گل در گلدان

در طراحی گل، تلاش می‌کنیم گل‌ها و سایر عناصر مرتب در کنار هم چیده شوند به طوری که در یک نگاه، بتوانیم سازگاری و تعادل را در گل‌ها ببینیم.

به عنوان مثال، ترکیب گل طبیعی و مصنوعی اصلا جالب نیست و توصیه نمی‌کنیم.

مکان گل‌آرایی

برای چیدمان گل‌ها ابتدا محل برگزاری مراسم را ارزیابی کنید و با توجه به محیط، تصمیم بگیرید گل‌آرایی شما در کجا موثر‌تر است و اساسا به چه نوع گل‌هایی نیاز دارید. شما می‌توانید روی صحنه، کنار در ورودی، راهرو‌ها و روی میز‌ها گل بچینید.

برای مثال، گل آرایی عقد و عروسی باید در جایگاه عروس و داماد و جایی که اجتماع مردم زیاد است انجام شود. یا اگر می‌خواهید گل‌ها را روی میز و در محل سرو غذا بچینید باید از گل و شکوفه‌های کوچک‌تر و بدون بو استفاده کنید تا هنگام غذا خوردن، عطر گل‌ها مهمان‌ها را آشفته نکنند.

بهترین گل برای گل آرایی

گل‌های خوشبو و زیبا می‌توانند بر احساسات ما تاثیر‌ بگذارند و محیط را از یک نواختی خارج کنند. اما بسیاری از گل‌ها زمانی که چیده می‌شوند به سرعت پژمرده می‌شوند. بنابراین اولین قدم برای گل‌آرایی، انتخاب گل‌های بادوام است.

بیشتر بخوانید: اسم انواع گل های طبیعی با عکس + 280 گل زیبای جهان

در این بخش از مقاله، به معرفی 7 گل با ماندگاری بالا می‌پردازیم.

1. گل زنبق

زنبق یک گل بسیار محبوب است که در اواخر بهار و تابستان رشد می‌کند و ماندگاری بالایی دارد. فقط قبل از چیدمان گل، باید اجازه دهید چند ساعتی در آب لوله کشی بماند.

2. گل میخک

گل میخک یکی از ماندگار‌ترین گل‌ها است که رایحه دلنشینی دارد. اگر چه بیشتر از گل میخک سفید در چیدمان گل‌ها استفاده می‌کنند اما باید بدانید که طیف رنگی زیادی از این گل وجود دارد.

3. گل رز

گل آرایی با گل رز

گل رز که یکی از خوشبوترین گل های دنیا شناخته می شود به عنوان یک گل کلاسیک در بین مردم بسیار محبوب است و  از گل رز قرمز با ساقه بلند بیشتر استقبال می‌شود. قبل از طراحی با گل رز، بهتر است انتهای ساقه گل رز را له کنید و سپس در گلدان قرار دهید تا آب بیشتری جذب کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

4. گل ژیپسوفیلا

گل ژیپسوفیلا بهترین مکمل برای چیدمان گل‌ها است زیرا ماندگاری بسیار زیادی دارد و برای افرادی که به سبک مینیمال علاقه دارند مناسب است. این گل زمانی که خشک شود همچنان ظاهر خود را حفظ می‌کند به همین دلیل در گل آرایی بسیار محبوب است.

5. گل آفتاب‌گردان زینتی

این گل زینتی، اندازه کوچکی دارد که با گلبرگ‌های زرد خود بسیار خودنمایی می‌کند. گل آفتاب‌گردان نیز بسیار محبوب است و ماندگاری بالایی دارد.

6. گل داودی

گل داودی علاوه بر زیبایی، ماندگاری بالایی نیز دارد. اگر ساقه‌های گل داودی در آب باشد می‌تواند تا یک ماه تازه بماند اما باید هفته‌ای یکبار آب گلدان را عوض کنید.

7. گل سوسن

این گل دارای گونه و رنگ‌های بسیاری است اما بیشتر از گل سوسن سفید در گل‌آرایی استفاده می‌شود. گل سوسن یک عطر خنک و تندی دارد که برای مراسم‌های رسمی مانند خواستگاری مناسب است.

سبک‌های مختلف گل آرایی

سبک های مختلف گل آرایی

گل‌آرایی برای مراسمات سبک‌های مختلفی هم دارد و گل‌ها در قالب‌های مختلفی چیده می‌شوند:

1. عمودی

چیدمان عمودی برای گل‌هایی با ساقه و برگ‌های بلند مانند گل لاله، ‌گل رز و گل میخک مناسب است. برای گل‌های بلند می توانید یک گلدان بلند انتخاب کنید و بخش مرکزی را با شکوفه‌های کوچک‌تر پر کنید. چیدمان عمودی فضای کمی را اشغال می‌کند و می‌توانید در هر محیطی به خصوص محیط‌های کوچک از چیدمان عمودی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 40 عجیب ترین گل دنیا : سفر از دنیای افسانه‌ها به دنیای واقعی

2. کلاسیک

گل‌آرایی کلاسیک بیشتر به صورت گرد و کروی انجام می‌شود و گل‌های بلند‌تر و درشت‌تر در مرکز قرار می‌گیرند و سایر گل‌ها به تدریج به سمت بیرون کاهش پیدا می‌کنند. در این چیدمان جذاب، گل‌ها ظاهر و بافتی متراکم دارند که برای مراسم‌های رسمی مناسب است.

3. هلال

گل آرایی هلالی بسیار محبوب است و در اکثر مواقع در مراسم‌هایی مانند تولد و عروسی از سبک چیدمان هلالی استفاده می‌شود. برای این چیدمان باید از گل‌هایی با ساقه‌های منعطف مانند اسپیره، گلوریا و… استفاده کنید.

از سایر گل‌ها نیز برای این سبک از گل‌آرایی می‌توانید استفاده کنید، به شرطی که یک پایه پشتیبان کننده مانند اسفنج داشته باشد. توجه کنید چیدمان گل‌ها به صورتی باشد که میله فلزی یا ساقه‌ها مشخص نباشند.

4. مثلثی

گل‌آرایی مثلثی یک سبک قدیمی است که امروزه کمتر از آن استقبال می‌شود. در این چیدمان گل‌های اصلی در مرکز قرار می‌گیرند و سایر گل‌ها و شکوفه‌ها به صورت مثلثی در اطراف آن چیده می‌شوند.

گل‌آرایی برای انواع مراسم ها

گل آرایی برای نامزدی، عقد و مراسم بله برون

گل‌هایی که برای چیدمان استفاده می‌کنید باید با نوع مراسمی که دارید، همخوانی داشته باشد و متناسب با سبک و فضای محیط باشد. به عنوان مثال، گل‌های قرمز و بزرگ برای سالگرد ازدواج مناسب است درحالی که یک مراسم عقد و نامزدی به چیدمان ظریف‌تر و ملایم‌تری نیاز دارد.

گل آرایی عروسی و نامزدی

برای مراسمات این‌چنینی باید از گل‌های زیبا و چشمگیری مانند ارکیده، رز سفید، ژربرا و گل شیپوری استفاده کنید و با برگ‌های استوایی و شکوفه‌های کوچکی آنها را تزیین کنید.

توجه کنید گل‌ها و تزئینات آن باید ظریف و با دقت باشد و هرچه گل‌آرایی عروسی و نامزدی فشرده و بافت پری داشته باشد زیباتر است و در عکس جلوه بیشتری دارد.

گل آرایی تولد

برای مراسم‌های کوچک‌تر مانند تولد یا جشن تعیین جنسیت، ایده‌های بیشتری برای گل‌آرایی وجود دارد. در این مراسم‌ها می‌توانید از گل‌هایی با رنگ دلخواه استفاده کنید و به سلیقه خود در کنار هم بچینید.

اگر دوست دارید فیلم و عکس‌های زیبایی داشته باشید توصیه می‌کنیم از گل‌های رنگی که جلوه زیادی دارند استفاده کنید. همچنین می‌توانید گل‌هایی را انتخاب کنید که با تم تولد شما همخوانی داشته باشد.

گل آرایی ترحیم

در گل‌آرایی ترحیم، بیشتر از ‌گل‌هایی با رنگ سفید و مشکی استفاده می‌شود. این گل‌ها می‌توانند گل رز، گل گلایول، گل سوسن و گل میخک باشد.

شما می‌توانید این گل‌ها را با توجه به شرایط به صورت تاج گل ایستاده یا گل‌های رومیزی تزیین کنید و با ربان مشکی یا برگ‌های تیره آن را تکمیل کنید.

کلام آخر

گل‌آرایی یک هنر زیبا و درآمدزا است که شما با داشتن ذوق و سلیقه و رعایت نکات کاربردی می‌توانید به طراحی و چیدمان گل‌ها بپردازید.

در این مقاله درباره نحوه‌ی گل‌آرایی برای مراسم‌های مختلف، گل‌های مناسب، سبک‌های مختلف گل‌آرایی و… صحبت کردیم تا شما بتوانید خیلی راحت گل آرایی مراسم‌های خود را انجام دهید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفا آن را برای دوستانی که به این حرفه علاقه‌مند هستند ارسال کنید و اگر نکته یا تجربه‌ای از این حرفه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x