کوچصفهان گیلان ؛ جاذبه های گردشگری کوچصفهان

کوچصفهان از جمله شهرهای قدیمی استان گیلان است که علاوه بر برخورداری از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان، در ادوار مختلف تحولات مختلفی را پشت سرگذاشته است. این شهر از طریق لشت نشا به سواحل دریای خزر راه دارد و از این نظر دارای جاذبه های زیادی برای توسعه گردشگری است. شهر کوچصفهان از شمال به بخش لشت نشا می رسد و بين رشت مرکز استان گیلان و آستانه اشرفيه قرار دارد.

دهستان های بخش کوچصفهان گیلان شامل دهستان کنار سر،دهستان بلسبنه ودهستان لولمان می باشند. هوای کوچصفهان از نوع هوای معتدل مدیترانه‌ای همراه با نم و رطوبت است، این ویژگی آب و هوایی و اعتدال در آن به قولی در خلق و خوی نرمش پذیر و آرام مردم این منطقه نیز تاثیر مثبتی داشته است.

قدمت کوچصفهان

این شهر از آثار متعدد باستانی برخوردار است و بر این اساس، قدمت آن به گذشته های خیلی دور بر می گردد . بر اساس منابع تاریخی، احداث این شهر به دوره ساسانی بازمی‌گردد. نام این شهر بر گرفته از«کوچه» همان کوچک در زبان محلی است و این عبارت در گذر زمان به کوچصفهان تغییر یافته است. از جمله بناهای تاریخی کوچصفهان می‌توان به «مورغانه پرد» اشاره کرد که یک پل خشتی قدیمی می باشد. همچنین چندین بقعه و امامزاده در کوچصفهان قرار دارند که همگی مورد توجه مردم هستند . از بهترین روستاهای کوچصفهان می‌توان به مامودان، گیلوا (گیلوا دشتان)، چهلیکدان،و چافوچاه اشاره کرد.

 این شهر در چند دهه اخیر رشد چشمگیری یافته است . کمربندی و طرح جامع شهری ابعاد شهر را گسترش داده اند ، همچنین فضای سبز، ساختمان‌های جدید، گسترش شبکه‌ی راه‌ها دورنمای خوبی را در پیش روی این شهر نهاده است. تأسیس برخی از شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی و جذب بخشی از نیروهای کار در منطقه سبب توسعه و پیشرفت بیشتر منطقه شده است.

بخش کوچصفهان گیلک نشین هستند. گیلک‌ها از اقوام باستانی گیلان می باشند که در مناطق جلگه‌ای مستقر بوده‌اند. اما در کنار گیلک‌ها معدودی از آذری‌ها و کردها در برخی مناطق ساکن هستند، آذری‌های مهاجر که اغلب به کارهای خدماتی و یا در نانوایی‌ها مشغول کار هستند در شهر کوچصفهان و کردها بخشی در روستای پشکه و در مناطق دیگر کوچصفهان پراکنده‌اند.

اقتصاد کوچصفهان

اقتصاد کوچصفهان

اقتصاد این شهر بیشتر متکی بر کشاورزی است. در کنار کشاورزی، دامداری و پرورش طیور و نوغانداری در این منطقه رواج دارد. گروه شغلی این منطقه طیف وسیعی از شغل ها از جمله کشاورز، نوغان دار، دام‌دار، علاف، بزاز، خراز، چان چوکش، بازارمج، چوب‌دار، قصاب، قهوه‌چی و سلمانی را در برمی گیرد.

زمین های کشاورزی منطقه و سایر نقاط استان گیلان محدود است به همین دلیل بسیاری از فرزندان این کشاورزان نمی توانند شغل پدر خود را ادامه دهند. خیلی از این مزارع به خاطر مساله ارث به قطعات بسیار کوچک تقسیم می شود و همین موضوع باعث شده  که خیلی از فرزندان این خانواده ها نتوانند از این طریق امرار معاش کنند و راه مهاجرت را در پیش می گیرند.

پل تاریخی مورغانه

پل تاریخی مورغانه

یکی از آثار تاریخی کوچصفهان گیلان، پل تاریخی مورغانه است. این پل در داخل این شهر واقع شده و از آجر بنا شده است. این پل آجری قدیمی در اصطلاح محلی و با لهجه گیلکی «مرغانه پورد» می گویند که به معنای پل تخم مرغی است. «مرغانه پورد» به اعتقاد مردم پلی است که یک پیرزن از راه فروش تخم مرغ هزینه ساخت آن را برای رفاه مردم تأمین کرده است.

پارک شهر کوچصفهان

پارک شهر کوچصفهان

شهر کوچصفهان دارای دیدنی های زیادی است که این دیدنی ها علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی به مبلمان شهری این شهر نیز مربوط می شود. یکی از این جاذبه ها پارک شهر کوچصهفان است که خیلی از گردشگران و مسافران پس از ساعت ها گردش و تفریح در این منطقه، به این پارک پناه می برند تا به استراحت بپردازند. وسایل ورزشی همگانی بزرگسالان ، سرویس بهداشتی و صندلی های پارکی از جمله امکانات این پارک است.در این مکان درختان زیبایی نیز وجود دارند که منظره پارک را دیدنی تر کرده اند.

در گوشه دیگر این پارک نیز زمین بسکتبال وجود دارد که در روز های آفتابی محل مناسبی برای جوانان این شهر برای بازی کردن محسوب می شود. در این پارک برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی نیز کتابخانه ای وجوددارد که گردشگران و سایر علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری لوشان؛ لوشان کجاست

امامزاده سید قاسم (ع)

امامزاده سید قاسم (ع)

آستان مقدس امامزاده سیدقاسم (علیه السلام) از جمله مکان های دیدنی کوچصفهان گیلان است. این امامزاده در روستای چولاب از توابع بخش کوچصفهان و در کیلومتر ۲۲ بزرگراه رشت به لاهیجان واقع شده است. حرم مطهر امامزاده قاسم (علیه السلام) حدود ۱۰ سالی است که با هدف توسعه بنا و نوسازی آن در حال بازسازی است. بنای قدیمی که ضریح چوبی قدیمی با طرح زیبای مشبک امامزاده قاسم (علیه السلام) در آن قرار داشت صحنی چهار گوش با طاقی گرد که دور تا دور آن با گچ بری ها و اشعار مذهبی و با رنگ های متنوع تزئین شده بود که چهار در به آن باز می شد که درب اصلی از ایوان برای زیارت ، درب دوم از مسجد ، درب سوم از شمع خانه و درب پشتی بود.

بنای قدیمی دارای سقفی سفال چین شده، دارای کتابخانه، تالار (طبقه فوقانی)، آرامگاه خانوادگی، آبدارخانه و محلی برای روشن کردن شمع (شمع خانه) بود. اما بنای جدید که از سال ۸۲ در حال بازسازی است با حدود ۷۰۰ مترمربع زیر بنا، با دیوار آجری، نمای کاشی کاری، دیواره های داخل با سنگ مرمر، کف سنگ مرمر در قسمت اطراف ضریح و گرانیت برای کف مسجد در حال ساخت است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری لولمان؛ شهری در دل جنگل

نان برنجی کوچصفهان

نان برنجی کوچصفهان

یکی از سوغاتی های کوچصفهان نان برنجی آن است. اگر به این منطقه سفر کردید حتما این نان را تهیه کنید. نان برنجی کوچصفهان ( معروف به نان لاکو ) و لفمجان بسیار معروف است این نان اگر از برنج مرغوب تهیه شود، یکی از خوشمزه ترین و مرغوب ترین نان های بومی گیلان است. نان برنجی سوغاتی عمومی ، درون قومی و برون قومی است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x