قرص ریتالین نوارتیس در چه مواردی کاربرد دارد ؟

قرص ریتالین نوارتیس حاوی ماده فعال متیل فنیدات هیدروکلراید است. متیل فنیدات هیدروکلراید یک محرک سیستم عصبی مرکزی است. قرص ریتالین نوراتیس که یکی از بهترین برندهای ریتالین است و برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می‎گیرد. تهیه ریتالین نوارتیس باید با مشورت با پزشک باشد.

از مصرف ریتالین بدون مشورت با پزشک به شدت خودداری کنید. ریتالین برای درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی یا ADHD و نوعی اختلال خواب به نام نام نارکولپسی مورد استفاده قرار می‎گیرد. پزشک معالج شما ممکن است ریتالین را برای اهداف دیگری تجویز کند. از مصرف این دارو برای جلوگیری از خستگی و بالا بردن بازده خود اجتناب کنید. امروزه حدود 3 درصد کودکان مبتلا به ADHD هستند. بیماری کمبود توجه و بیش فعالی باعث رنج کودک می‎شود. کودک نمی‎تواند برای مدت طولانی بنشیند و یا بر روی وظایف خود متمرکز شود.

کودکان مبتلا به ADHD در یادگیری و انجام فعالیت در مدرسه با مشکل روبرو می‎شوند. مدیریت کودکان مبتلا به ADHD در خانه و مدرسه کار دشواری است. ریتالین 10 با تنظیم مواد شیمیایی خاص در مغز که بر رفتار تاثیر می گذارند، کار می کند. در واقع ریتالین باعث ترشح موادی مانندی دوپامین در مغز می‎شود که باعث سرخوشی بی‌‎دلیل می‎شود.

مصرف ریتالین کمک می‎کند تا توجه را جمع کنیم ، حواس پرتی را کنار بگذاریم و به فرد بیمار اجازه می‎دهد تا قبل از عمل فکر کند. این دارو بخشی از یک برنامه درمانی است که شامل روان درمانی، آموزش و درمان اجتماعی است. افراد مبتلا به نارکولپسی علیرغم عدم خواب کافی در شب، حملات مکرر از خواب آلودگی غیرقابل تحمل در روز دارند. نارکولپسی نوعی خستگی غیر ارادی و غیر طبیعی است. فراموش نکنید که مصرف ریتالین باید حتما زیر نظر پزشک معالج باشد.

سوء مصرف و وابستگی به دارو

ریتالین دارای هشدار جعبه سیاه است. این هشدار که جدی‌‎ترین هشدار سازمان غذا و دارو یعنی FDA است، پزشکان و بیماران را نسبت به مصرف دارو آگاه می‎کند. مصرف این دارو بدون نظارت و مشورت با پزشک می‎تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. صرف طولانی مدت قرص ریتالین که حاوی متیل فنیدات است می‎تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

در صورت داشتن سابقه اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر با احتیاط از دارو استفاده کنید. اگر مدت طولانی از دارو استفاده کرده‌‎اید برای ترک دارو باید زیر نظر پزشک به مرور زمان دوز مصرفی خود را کاهش دهید. قطع ناگهانی ریتالین ممکن است خطر آفرین باشد. از مصرف بیشتر از دوز تعیین شده توسط پزشک خودداری کنید. سوء مصرف ریتالین می‎تواند در موارد حتی باعث مرگ فرد شود.

قرص ریتالین نوارتیس

هشدار مصرف

متیل فنیدات ممکن است باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ ناگهانی در افراد دارای مشکلات قلبی شود. افرادی که مشکلات جدی قلبی دارند نباید این دارو را مصرف کنند. این دارو ممکن است فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد. اگر فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی یا ضربان قلب غیر طبیعی دارید، از پزشک درباره‎ی خطر ناشی از مصرف قرص ریتالین نوارتیس سوال کنید.

اگر از سلامت روانی برخوردار نیستید و سابقه بیماری‎‌هایی مثل افسردگی، دو قطبی، شیدایی و … را دارید، این دارو ممکن است علائم شما را وخیم تر کند. همچنین ریتالین می‎تواند بدون سابقه این مشکلات باعث بروز علائم روانی یا جنون در کودکان و نوجوانان شود. افراد ممکن است علائمی مانند توهم، دیدن، شنیدن، یا باور کردن چیزهایی که واقعی نیستند و پارانویا داشته باشند.

مصرف ریتالین می‎تواند باعث بروز مشکلات معده و روده شود. ریتالین حتما باید بلعیده شود. جویدن و یا تکه کردن دارو ممکن است باعث افزایش عملکرد آن شود و خطر آفرین باشد. با بروز این اتفاق خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می‎یابد.

عملکرد ریتالین

قرص ریتالین نوارتیس حاوی ماده‌‎ای به نام متیل فنیدات است. متیل فنیدات متعلق به دسته‌‎ای از داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی است که CNS نام دارد. ریتالین با افزایش مقدار مواد شیمیایی نوراپی نفرین و دوپامین در مغز شما کار می‎کند. این مواد شیمیایی سیگنال‎‌هایی را به قسمت‎‌های دیگر بدن شما ارسال می‌‎کنند که به بهبود علائم شما کمک می کند. متیل فنیدات ممکن است با سایر داروها در تعامل باشد.

قرص خوراکی متیل فنیدات می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی اتفاق می‌‎افتد که یک ماده نحوه عملکرد یک دارو را تغییر می‎دهد. این می‎تواند مضر باشد یا مانع از کارایی دارو شود. برای جلوگیری از تداخل دارویی، پزشک شما باید تمام داروهای مصرفی شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین‎‌ها یا گیاهانی که مصرف می کنید، به پزشک خود بگویید.

مصرف قرص ریتالین با داروهای اسید معده می‎تواند سطح متیل فنیدات را در بدن شما افزایش دهد و منجر به عوارض جانبی بیشتری شود. این داروها همچنین ممکن است بر نحوه عملکرد طولانی مدت ریتالین تأثیر بگذارند.

عوارض جانبی

از جمله عوارض جانبی شایع ناشی از مصرف قرص ریتالین نوارتیس می‎توان به سردرد، کاهش اشتها، عصبی بودن، مشکل خواب، حالت تهوع و … اشاره کرد. در صورت خفیف بودن عوارض ناشی از مصرف قرص ریتالین، ممکن است عوارض طی چند روز تا چند هفته از بین بروند. برای احتیاط بیشتر بهتر است که پزشک خود را از شرایط خود با خبر سازید.

قرص ریتالین نوارتیس

در صورت بروز خطرات جدی که در ادامه به آن می‎پردازیم، سریع با پزشک خود تماس حاصل کنید. از جمله عوارض جانبی شدید مصرف ریتالین می‎توان به مشکلات قلبی، درد در سینه، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، لکنت زبان، عملکرد غیر طبیعی کبد، مشکلات روحی روانی، علایم شیدایی، پرخاشگری، پارانویا، توهم، تشنج، توقف رشد در کودکان، مشکلات گردش خون، تغییر رنگ پوست و … اشاره کرد. ناگفته نماند دارو روی هر فرد ممکن است به صورتی متفاوت واکنش نشان دهد. در صورت مواجهه با عوارضی که فکر می‎کنید ناشی از مصرف ریتالین است حتما قضیه را با پزشک خود در میان بگذارید.

سخن پایانی

قرص ریتالین نوارتیس که یکی از بهترین برندهای قرص ریتالین است امروزه برای درمان بسیاری از افراد مبتلا به ADHD و اختلالات خواب و بنا به نظر پزشک مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. از سوء مصرف دارو و بیش از دوز تجویزی خودداری کنید، چرا که ممکن است برای شما خطر آفرین باشد. در صورت بروز عوارض جانبی حتما با پزشک خود تماس حاصل کنید.

4.4 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x