چگونه چربی بینی ، پیشانی و چانه (ناحیه T) را کنترل کنیم؟

به نظر شما مشکل مشترک اکثر بانوان در ایام تابستان یا حتی فصول دیگر سال چیست؟ احتمالا درست حدس زدید، این مشکل ترشح بیش از حد چربی در ناحیه T صورت است.

بسیاری از مردم از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان در طول زندگی خود با چربی بینی ، پیشانی و چانه که اصطلاحاً ناحیه T صورت نامیده می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع برای افرادی که پوست چرب دارند کمی آزاردهنده‌تر است.

ناگفته نماند که ظاهر براق تنها مشکل چربی ناحیه T صورت نیست؛ بلکه انواع جوش‌ها به خصوص جوش‌های سرسیاه از همین چربی ناشی می‌شوند. چرا که پوست چرب خاصیت چسبندگی داشته و آلودگی‌ها و سلول‌های مرده را به خود جذب می‌کند.

در نهایت چربی به همراه آلودگی‌ها و سلول‌های مرده در منافذ پوست تجمع می‌یابد و فرد را با انبوهی از جوش‌های سرسیاه مواجه خواهند کرد.

اما چرا ناحیه T چرب‌تر از دیگر نواحی صورت است؟ پاسخ این است که در ناحیه T یعنی بینی، پیشانی و چانه غده سباسه بیشتری نسبت به دیگر نواحی صورت وجود دارد. غدد سباسه غددی در زیر پوست هستند که چربی ترشح می‌کنند. این غدد ممکن است تحت تأثیر هورمون‌ها، اختلالات معده، ژنتیک، تغییرات شدید آب و هوا، آلودگی محیط و … قرار بگیرند و چربی بیشتری ترشح کنند.

به طور کلی، پوست بینی چرب‌ترین ناحیه صورت بیشتر انسان‌ها است. به همین دلیل پوست بینی معمولاً براق به نظر می‌رسد.

با این حال، هرگز برای کنترل چربی ناحیه T دیر نیست. همه ما می‌توانیم با به کارگیری برخی نکات و تکنیک‌های مفید ترشح چربی در بینی ، پیشانی و چانه را کاهش دهیم.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ چندین راهکار ساده برای کنترل چربی ناحیه T صورت ارائه کرده‌ایم. در ادامه با ایده آل مگ همراه باشید.

منافذ پوست را تمیز نگه دارید

این کار را می‌توان با پاک ‌کننده‌های باکیفیت مخصوص صورت انجام داد. پاک کننده‌هایی را تهیه نمایید که با PH پوست سازگار بوده و برای پوست چرب تولید ‌شده‌اند.

اگر در طول سال پوست خشکی دارید اما در تابستان چربی ناحیه T آزارتان می‌دهد، می‌توانید در مواقع گرم سال از پاک‌کننده‌های پوست چرب استفاده کنید. سپس با سپری شدن تابستان مجدداً به سراغ پاک کننده‌های پوست خشک بروید.

اگر امکان خرید پاک کننده‌های موجود در بازار برایتان فراهم نیست، می‌توانید در خانه و با استفاده از مواد اولیه طبیعی پاک ‌کننده‌های خانگی بسازید.

صورت خود را حداقل 2 بار در روز بشویید

شستشوی صورت بسیار اهمیت دارد؛ به‌ ویژه بعد از این که از خواب بیدار می‌شوید. زیرا پوست در هنگام خواب مقدار زیادی چربی ترشح می‌کند که این چربی در ناحیه T صورت بیشتر به چشم می‌‌خورد.

علاوه بر آن، آلودگی‌های بالش نیز به صورت منتقل می‌شود. اگر چربی تولیدشده و آلودگی‌های منتقل‌شده به صورت به درستی شسته نشوند، موجب مسدود شدن منافذ، رشد باکتری‌ها و بروز جوش خواهند شد.

شستن صورت برای کنترل چربی بینی پیشانی و چانه

اسپری‌های آبرسان و کنترل‌کننده چربی را امتحان کنید

اسپری‌های آبرسان و کنترل‌کننده چربی در کاهش چربی پوست بسیار موثرند. روش مصرف آن‌ها به این شکل است که در مواقع دلخواه مقداری از محتویات اسپری را روی صورت خود اسپری می‌کنید.

این محصولات به هیچ عنوان صورت را چرب و براق نکرده و در عین حال به پوست شادابی و طراوت می‌بخشند. تنوع اسپری‌های آبرسان و کنترل‌کننده چربی در بازار زیاد است و می‌توانید از محصولاتی مانند اسپری گلاب یا نعناع‌ استفاده نمایید.

برای کسب بهترین نتیجه از مصرف این قبیل محصولات، اسپری را پیش از استفاده در یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود. در این صورت قدرت کنترل چربی محصول دو چندان خواهد شد.

ماسک‌ها و تونرهای طبیعی را نیز به روتین پوستی خود اضافه کنید

تونرهای گیاهی یا میوه‌ای خانگی که از آب مرکبات یا سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی و خیار تهیه شده‌اند را نیز در روتین پوستی خود بگنجانید.

اگرچه استفاده بیشتر از پاک‌کننده‌های صورت می‌تواند در کاهش چربی بینی، پیشانی و چانه موثر باشد، اما مصرف مکرر این محصولات رطوبت طبیعی پوست را نیز از بین می‌برد. به همین دلیل لازم است که پس از شستشوی صورت پوست خود را به خوبی آب‌رسانی کنید.

به این منظور می‌توانید با استفاده از گیاهان و میوه‌های طبیعی انواع تونر و ماسک‌های خانگی را تهیه نموده و به طور روزانه بر روی پوست خود اعمال کنید.

از خاصیت چربی‌زدایی آب لیمو نهایت استفاده را ببرید

آب لیموی طبیعی می‌تواند به کنترل ترشح چربی در ناحیه T صورت کمک کند. برای این کار پس از استفاده از تونرها، چند قطره از هر نوع میوه حاوی اسید سیتریک مانند لیموترش، لیمو یا حتی پرتقال را روی یک تکه پنبه بریزید و بر روی پوست خود بمالید. سپس بعد از گذشت حدود 1 الی 2 دقیقه آن را پاک کنید.

سرکه می‌تواند به شما در کاهش چربی پوست کمک کند

علاوه بر آب لیمو، سرکه نیز می‌تواند به کنترل چربی ناحیه T کمک کند. به این منظور می‌توانید چند قطره سرکه را روی تکه‌ای پنبه ریخته و بینی، پیشانی و چانه را با آن پاک کنید. اجازه دهید حدود 5-10 دقیقه باقی بماند و سپس پوست خود را تمیز کنید. لازم به ذکر است که سرکه خاصیت اسیدی خفیفی دارد و می‌تواند باعث سوزش پوست شود، به همین دلیل اگر پوست حساسی دارید سرکه را با آب رقیق کرده و سپس روی پوست بمالید.

استفاده ار سرکه برای کنترل چربی ناحیه T

از اسکراب‌ استفاده کنید

جالب است بدانید که اسکراب‌ها (به خصوص اسکراب‌های طبیعی) می‌توانند در شاداب کردن و تمیز نگه داشتن منافذ پوست معجزه‌آسا عمل کنند. اما باید توجه داشته باشید که اسکراب مورد استفاده فقط برای کنترل چربی پوست باشد؛ زیرا انواع مختلفی از اسکراب وجود دارد که هر یک ‌عملکرد متفاوتی دارند. اگر دسترسی به اسکراب‌های طبیعی و آماده برایتان میسر نیست، می‌توانید به دنبال دستورالعمل‌های ساخت اسکراب خانگی باشید.

برای مثال، تعدادی بادام را ریز خرد کنید و در یک بطری نگهداری کنید. یک ‌بار در روز یا هر زمان که تمایل داشتید حدود نصف قاشق چای‌خوری بادام و نصف قاشق چای‌خوری عسل خالص را با یکدیگر مخلوط کرده و یک اسکراب خانگی بسازید. این اسکراب را روی ناحیه T مالیده و بگذارید به مدت 5 دقیقه بماند. سپس برای چند ثانیه اسکراب را روی نواحی مورد نظر ماساژ داده و با آب ولرم بشویید. در نهایت مقداری آب سرد روی پوست خود بپاشید تا منافذ پوست بسته شود.

حداقل هفته‌ای یک بار بخور صورت بگیرید

یک کاسه آب گرم (در حال جوشیدن نباشد) تهیه کنید. سر خود را با حوله بپوشانید و صورت خود را بالای کاسه قرار دهید. اجازه دهید تا پوستتان با بخار آب خیس شود. حداکثر حدود 2 الی 4 دقیقه صبر کنید و سپس بخور گرفتن را متوقف نمایید. اگر بخار اذیتتان می‌کند، مدت زمان بخور گرفتن را کاهش دهید. در مرحله بعد از اسکراب استفاده نموده و به کمک آب ولرم پوست خود را پاک کنید. فراموش نکنید که برای بستن منافذ، بلافاصله پس از شستن صورت مقداری آب سرد روی پوست بپاشید. این روش به تمیز کردن عمقی منافذ کمک و چربی پوست را به خوبی کنترل می‌کند.

از لوازم آرایشی مات و تولیدشده بر پایه آب استفاده کنید

برای کنترل چربی بینی ، پیشانی و چانه لازم است که از لوازم آرایشی تولیدشده بر پایه آب استفاده نمایید. چرا که محصولات روغنی و براق موجب افزایش چربی پوست خواهند شد. اگر ناحیه T صورت یا تمام آن دائماً یا در طول تابستان چرب است، از استفاده از نرم‌کننده یا لوسیون بر روی نواحی چرب صورت خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه نیز بهتر است کرم‌های ضد آفتاب بر پایه آب بر روی پوست خود بزنید. در صورت نیاز، صورت خود را هر 4 ساعت یک بار شسته و دوباره ضد آفتاب اعمال نمایید.

آب کافی بنوشید

آب‌رسانی پوست برای هر فردی با هر نوع پوستی ضروری است. برای تأمین رطوبت مورد نیاز پوست تلاش کنید میزان مصرف آب خود را به حداقل 8-10 لیوان در روز افزایش دهید. این امر موجب می‌شود که بدن به طور طبیعی خود را از درون سم‌زدایی کرده و پوست نیز لطیف و شاداب شود. علاوه بر نوشیدن آب، میوه‌های فصلی و سبزیجات سبز را نیز در رژیم غذایی خود داشته باشید تا تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن و پوست تأمین گردد.

نوشیدن آب برای کنترل چربی پوست

رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد برای کنترل چربی بینی ، پیشانی و چانه بسیار موثر و کارساز خواهد بود. اغلب این روش‌ها ارزان و در دسترس هستند؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان پوست خود را از آن‌ها محروم نکنید. اگر تجربه‌ای در مورد کاهش چربی ناحیه T صورت دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x