هر آنچه از مراقبت بعد از لایه برداری پوست باید بدانید

لایه برداری یک روش موثر و آسان برای رفع برخی مشکلات پوستی مانند لک، چین و چروک، جوش و کک و مک است. چندان اهمیتی ندارد که لایه برداری را به روش مکانیکی انجام دهید یا لایه برداری شیمیایی را انتخاب کنید؛ آنچه که اهمیت دارد این است که بدانید لایه برداری به تنهایی قادر نیست یک پوست صاف، روشن و جوان به شما هدیه دهد. در واقع، مراقبت بعد از لایه برداری پوست نیز اهمیت به سزایی دارد.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ، روش مراقبت از پوست بعد از لایه برداری را آموزش خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید

اگرچه لایه برداری صحیح و اصولی رطوبت پوست را از بین نمی‌برد؛ اما باید بدانید در صورتی که پوستتان را مکرراً لایه برداری کنید و از مرطوب‌کننده استفاده نکنید با مشکلاتی مانند خشکی و حساس شدن پوست رو به رو خواهید شد. به همین دلیل هرگز استفاده از مرطوب‌کننده را بعد از لایه برداری فراموش نکنید. فرقی ندارد که از سرم، ژل، کرم یا هر محصول دیگری برای رطوب‌رسانی به پوست خود کمک بگیرید؛ مهم این است که مرطوب‌کننده انتخابی شما حتماً مخصوص نوع پوستتان باشد.

از مرطوب کننده پوست صورت استفاده کنید

استفاده از محصولات حاوی گلیسیرین یک انتخاب عالی برای مراقبت از پوست بعد از لایه برداری است. چرا که رطوبت را در عمق لایه‌های زیرین پوست به دام انداخته و مانع از تبخیر آن می‌شود. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در مرطوب‌کننده مورد نظرتان گلیسیرینِ مرغوب و باکیفیت به کار رفته باشد. بعلاوه، قبل از مصرف هرگونه محصول پوستی باید تست حساسیت انجام دهید. این امر پس از لایه برداری اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند؛ زیرا پوست نازک‌تر و حساس‌تر شده است.

روغن جوجوبا نیز یکی دیگر از ترکیبات طبیعی است که می‌توانید برای مراقبت بعد از لایه برداری پوست از آن بهره ببرید. روغن جوجوبا رطوبت عمیقی را وارد پوست می‌کند. جالب است بدانید که این روغن می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست را شبیه‌سازی کند. این شبیه‌سازی به این معنی است که روغن جوجوبا برای کسانی که پوست خشکی دارند بسیار مناسب است؛ زیرا پوست را فریب داده و باعث تولید چربی بیشتر می‌شود.

روغن نارگیل یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای مرطوب کردن پوست بعد از لایه برداری است. این روغن علاوه بر داشتن خاصیت ضدباکتریایی، دارای قدرت مرطوب‌کنندگی قابل توجهی نیز هست. به عنوان مثال، یک پژوهش نشان داد که روغن نارگیل باعث افزایش رطوبت پوست و چربی آن در افراد می‌شود. شرکت‌کنندگان این آزمایش اغلب افراد مبتلا به درماتیت و خشکی پوست بودند.

مراقبت از پوست بعد لایه برداری با استفاده از کرم مرطوب کننده

ضدآفتاب زدن را فراموش نکنید

احتمالاً می‌دانید که همه افراد باید قبل از ترک خانه ضدآفتاب بزنند؛ حتی اگر هوا ابری باشد. با این حال، اهمیت محافظت از پوست در برابر نور خورشید پس از لایه برداری دو چندان می‌شود. چرا که پوست بعد از لایه برداری نازک و حساس شده و نیاز به محافظت بیشتری دارد. حتی اگر مرطوب کننده‌ای که استفاده کرده‌اید خاصیت ضدآفتاب دارد، توصیه می‌کنیم روی آن ضدآفتاب بزنید. اما باید از چه نوع ضدآفتابی استفاده کرد؟

توصیه می‌شود از کرم ضدآفتابی استفاده کنید که روی بسته‌بندی آن عبارت «طیف محافظتی گسترده» یا « broad spectrum» استفاده کنید؛ زیرا این نوع ضدآفتاب‌ها از پوست هم در برابر اشعه UVA و هم در برابر اشعه UVB محافظت می‌کنند. همانطور که می‌دانید، SPF تنها معیاری برای تشخیص قدرت محافظتی محصول در برابر اشعه UVB است. در حالی که اشعه UVA حتی از پرتوهای UVB نیز آسیب رسان‌تر است؛ چرا که می‌تواند به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده و سرطان‌زایی اشعه UVB را تشدید کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

جالب است بدانید که SPF 15 چیزی حدود 93 درصد از اشعه UVB خورشید را مهار می‌کند. بنابراین حتی اگر ضدآفتاب باکیفیتی دارید که SPF آن 15 است از آن استفاده کنید و اسیر شعارهای تبلیغاتی درباره کرم‌های حاوی SPF 100 نشوید. با این حال، کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست یا ملانوما دارند یا حتی دارای پوست حساسی هستند بهتر است به سراغ ضدآفتاب‌های حاوی SPF بالاتر مانند SPF 30 بروند. محصولی که SPF 30 دارد 97 درصد اشعه UVB خورشید را مهار می‌کند. SPF 50 نیز از پوست در برابر 98 درصد از اشعه UVB خورشید محافظت می‌کند.

برای اینکه در مراقبت بعد از لایه برداری پوست موفق شوید، لازم است هر 2 ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تجدید کنید. در حقیقت اگر تنها یک بار در صبح ضدآفتاب بزنید و گمان کنید که تا عصر از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت خواهد کرد، در اشتباه هستید. توصیه نهایی ما درباره استفاده از ضدآفتاب این است که ضدآفتابی تهیه کنید که حاوی روغن درخت چای، عصاره چای سبز یا آلوئه ورا باشد. این مواد در کاهش التهاب پوست تأثیر چشمگیری دارند.

 از تعریق بیش از حد پوست جلوگیری کنید

تعریق بیش از حد می‌تواند پوست را تحریک کند؛ بنابراین تا زمانی که التهاب ناشی از لایه برداری پوست برطرف نشده از انجام ورزش‌ شدید، رفتن به سونا، آفتاب گرفتن، حمام کردن با آب داغ و مواردی از این قبیل خودداری کنید. علاوه بر مواد موجود در عرق، حرارت ناشی از آن نیز می‌تواند پوست را تحریک و حتی ملتهب‌تر کند.

جلوگیری از تعریق بیش از حد بعد از لایه برداری پوست

تا چند ساعت از محصولات حاوی رتینول، BHA و AHA استفاده نکنید

محصولات حاوی رتینول برای مراقبت از پوست و جوانسازی سلول‌ها بسیار عالی هستند؛ اما استفاده از آن‌ها روی پوستی که به تازگی لایه برداری شده کار درستی نیست. بنابراین ابتدا اجازه دهید التهاب پوست برطرف شود و سپس مصرف محصولات حاوی رتینول را از سر بگیرید. BHA و AHA نیز دو نوع لایه بردار شیمیایی خفیف هستند که در بسیاری از محصولات پوستی مانند سرم‌ها و کرم‌ها کاربرد دارند.

به منظور مراقبت بعد از لایه برداری پوست لازم است استفاده از این محصولات را برای مدت کوتاهی متوقف کنید؛ زیرا پوستتان نیازی به لایه برداری بیشتر ندارد. یادتان باشد که لایه برداری بیش از حد نه تنها مفید نیست، بلکه مشکلات زیادی را برای پوست به وجود خواهد آورد. بنابراین بعد از لایه برداری پوست حتماً به مواد تشکیل‌دهنده محصولاتی که استفاده می‌کنید توجه کافی داشته باشید.

صورت خود را زیاد لمس نکنید و موهایتان را ببندید

بعد از لایه برداری پوست، ممکن است احساس خارش خفیف یا سوزش داشته باشید. این علائم در پوست‌ خشک و حساس شایع‌تر است. به همین دلیل تمام تلاش خود را بکنید تا از لمس، مالش و خراشیدن  پوست صورت خودداری کنید همه این مواد موجب تحریک بیشتر پوست شده و التهاب را افزایش می‌دهند. علاوه بر آن، ممکن است باکتری‌های دست به پوستتان منتقل شوند و شما را دچار تعداد زیادی جوش کنند.

نکته دیگر مراقبت بعد از لایه برداری پوست این است که تا چند ساعت بعد از لایه برداری موهایتان را ببندید. اگر موهایتان در اطراف صورتتان رها باشد، به احتمال زیاد دچار خارش یا التهاب بیشتر خواهید شد. به منظور جلوگیری از این اتفاق می‌توانید برای چند ساعت موهای خود را با کش مو یا کلیپس از اطراف صورت دور کنید. به یاد داشته باشید که شانه زدن و عقب کشیدن موها را با ملایمت انجام دهید. قطعاً هیچکس نمی‌خواهد به طور اتفاقی پوست خود را با برس یا ناخن‌های خود بخراشد.

سخن آخر 

لایه برداری یک امر ضروری برای شادابی و جوانی پوست است؛ چرا که باقی ماندن سلول‌های مرده روی صورت موجب کدر شدن پوست، بروز جوش و مشکلات زیاد دیگری خواهد شد. با این حال، مراقبت بعد از لایه برداری پوست نیز اهمیت زیادی دارد. اگر به این مراقبت‌ها توجه کافی نکنید ممکن است تأثیر لایه برداری را کاملاً از بین ببرید و حتی پوست خود را درگیر مشکلات جدیدی کنید. با رعایت 5 نکته‌ای که در این مقاله بیان شد می‌توانید به راحتی از پوست خود بعد از لایه برداری محافظت نموده و زیبایی خود را دو چندان کنید.

2 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x