مهم ترین عوارض چاقی که همه باید بدانند

چاقی قاتل خاموشی است که نباید قدرت و نفوذ آن را دست کم گرفت. در حال حاضر بسیاری از مردم به دلیل رایج بودن اضافه وزن، عواقب آن را جدی نمی‌گیرند. اما جالب است بدانید که بسیاری از بیماری‌ها مانند فشارخون، دیابت، نازایی، نارسایی کلیوی و … ریشه در عوارض چاقی دارند.

برخلاف آنچه در تصور ما ثبت شده، اضافه وزن تنها مربوط به یک فرد با جثه‌ای بزرگ نیست. بلکه ممکن است طبق معیارهای اندازه‌گیری، با اندامی متوسط هم فردی دارای اضافه وزن و یا چاق محسوب شوید.

اگر می‌خواهید به طور کامل با دلایل و عوارض چاقی و اضافه وزن، نحوه‌ی تشخیص اضافه وزن، ارتباط بیماری‌ها با چاقی، تأثیر لاغری بر رفع این بیماری‌ها و… آشنا شوید، در ادامه این مقاله از ایده آل مگ همراه ما باشید.

چاقی چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی که بیماری‌های دیگر را با خود به همراه می‌آورد، چاقی و اضافه وزن است. به تجمع غیرطبیعی یا بیش از حد چربی در بدن، چاقی و یا اضافه وزن گفته می‌شود که یک خطر جدی برای سلامتی است. معیار خام اندازه‌گیری چاقی، شاخص توده بدنی (BMI) است که به صورت وزن فرد (برحسب کیلوگرم) تقسیم بر مربع قد وی (برحسب متر) محاسبه می‌شود.

اگر نمایه توده بدن فرد بین ۲۵ تا ۲۹ باشد آن را اضافه وزن و از این حد بالاتر را چاق می‌گویند. فردی با BMI 30 یا بیشتر به طور کلی چاق و فردی با BMI برابر یا بیشتر از 25 دارای اضافه وزن است.

یکی از مهم‌ترین عوارض چاقی، ایجاد زمینه برای پیدایش بقیه بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و … است. از این رو واجب است از چاقی پیشگیری کرده یا در صورتی که به آن مبتلا هستید به دنبال راه درمان باشید.

چه عواملی باعث چاقی می‌ شوند؟

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن، می‌توان از عوارض چاقی در امان ماند، آشنایی با دلایل آن به منظور پیشگیری است. در ادامه تعدادی از اصلی‌ترین عواملی که باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شوند را برسی کرده‌ایم. همراه ما باشید.

عدم وجود تعادل در کالری مصرفی

مقدار انرژی‌ای که هر غذا دارد، در واحدهایی به نام کالری اندازه‌گیری می‌شود. با تنظیم میزان مصرف کالری است که می‌توانیم روی وزن تأثیر بگذاریم. یک مرد فعال از نظر جسمی برای حفظ وزن سالم و تأمین انرژی مورد نیاز روزانه خود، به حدود 2500 کالری و یک خانم فعال روزانه به حدود 2هزار کالری نیاز دارد.

به عنوان مثال، خوردن یک همبرگر بزرگ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشیدنی می‌تواند در کل 1500 کالری باشد و این فقط 1 وعده غذایی است.

مصرف زیاد فست فودها در چاق شدن تاثیر گذارند

مشکل اصلی این است که بسیاری از افراد از نظر جسمی فعال نیستند؛ بنابراین تمام کالری مصرف‌شده، در نهایت به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. به بیان دیگر، اگر میزان زیادی کالری، به ویژه چربی و قند مصرف می‌کنید، اما با ورزش و فعالیت بدنی انرژی حاصل از آن را نمی‌سوزانید، مقدار زیادی از انرژی اضافی به عنوان چربی در بدن شما ذخیره خواهد شد.

در رژیم‌های کاهش وزن و دوری از عوارض چاقی، اصلی‌ترین کاری که انجام می‌شود، حذف کالری‌های اضافه است. اگر به اندازه انرژی دریافت نکنید، بدن ناچار است انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن چربی‌ها به دست آورد.

رژیم غذایی نامناسب

چاقی یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه به تدریج و در اثر سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود. بیشتر عادات غذایی ناسالم ، ریشه در دوران جوانی دارند. ممکن است در دوران جوانی، عادت‌های بد غذایی را از والدین خود یاد گرفته و آن‌ها را در بزرگ‌سالی ادامه دهید. از جمله رایج‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خوردن مکرر غذاهای آماده یا فراوری‌شده: این غذاهای شرکتی به طور معمول سرشار از چربی و قند هستند.

زیاد رستوران رفتن:  هرکسی ممکن است از خوردن غذای خود بعد از یک روز خسته‌کننده کاری در یک رستوران زیبا لذت ببرد . مشکل اصلی اینجاست که غذاهایی که در رستوران‌ها سرو می‌شوند از میزان قند و چربی (به طور کلی کالری بیشتری) برخوردار است. تکرار این عمل می‌تواند توده‌های عظیمی از چربی‌های اضافه در بدنتان ایجاد کند.

عوامل ایجاد اضافه وزن در افراد

پرخوری‌های بی‌دلیل: پرخوری به خوردن وعده‌های بزرگ‌تر از مقدار موردنیاز بدن گفته می‌شود. برای همه پیش می‌آید که از غذای موردعلاقه‌شان بیشتر از حد نیاز بخورند، اما اگر این کار را برای تمامی وعده‌های غذایی تکرار کنید، نتیجه‌ای جز گرفتار شدن به عوارض چاقی نخواهد داشت. اطرافیان هم تأثیر به سزایی در این مورد دارند. برای مثال اگر دوستان یا اقوام شما انسان‌های پرخوری هستند، غیرممکن است که شما نیز به خوردن تمامی خوراکی‌های خوشمزه ترغیب نشوید.

فعالیت بدنی کم

یکی از اصلی‌ترین عوامل چاق شدن، کمبود فعالیت بدنی است. بسیاری از افراد مشاغلی دارند که باید بیشتر روز پشت میز نشسته باشند. همچنین بسیاری از افراد، به جای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، برای رفتن به هر جایی از ماشین‌های خود استفاده کرده و بدین ترتیب شانس فعالیت بدنی را از خود می‌گیرند.

اگر فعالیت کافی ندارید، از انرژی تأمین‌شده توسط غذایی که می‌خورید، استفاده نکرده و انرژی اضافی که مصرف می‌کنید توسط بدن به عنوان چربی ذخیره می‌شود.

وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی توصیه می‌کند که بزرگسالان هر هفته، حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی سریع انجام دهند. لازم نیست تمام این 150 دقیقه را در یک روز انجام دهید؛ بلکه می‌توان آن را به دوره‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. به عنوان مثال می‌توانید به مدت 5 روز در هفته، روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

اگر چاق هستید و سعی در کاهش وزن و رهایی از عوارض چاقی دارید، ممکن است لازم باشد بیشتر از این ورزش کنید. این الگو برای شروع مناسب بوده اما به تدریج میزان ورزشی را که هر هفته انجام می‌دهید افزایش دهید.

ژنتیک

بسیاری از افراد چاق ادعا می‌کنند تمام تلاش‌هایشان برای کاهش وزن بی‌فایده خواهد بود؛ چرا که چاقی در خانواده‌شان ارثی است یا به بیان دیگر ژن چاقی دارند. درست است که برخی از خصوصیات ژنتیکی مانند داشتن اشتهای زیاد که از والدین شما به ارث رسیده است کاهش وزن را دشوارتر می‌کند، اما مطمئناً این کار را غیرممکن نمی‌کند.

در بسیاری از موارد، چاقی بیشتر مربوط به عوامل محیطی مانند عادات غذایی نامناسب در دوران کودکی است.

دلایل پزشکی

در برخی موارد، شرایط زمینه‌ای پزشکی ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. برای مثال کم‌کاری غده تیروئید یکی از رایج‌ترین دلایل اضافه وزن افراد است. از هر 100 نفر تقریباً 2 نفر مبتلا به كم‌كاري تيروئيد هستند. در این وضعیت که غده تیروئید شما دیگر قادر نیست که به اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی تولید کند.

در نتیجه کمبود هورمون‌های تیروئیدی، تمامی فعالیت‌های مربوط به سوخت‌وساز بدن نیز آهسته مي‌شوند. یکی دیگر از این بیماری‌ها سندرم کوشینگ است. این سندرم یک اختلال نادر است که باعث تولید بیش ‌از حد هورمون‌های استروئیدی می‌شود. هورمون‌های استروئیدی باعث افزایش وزن، و در پی آن گرفتار شدن به عوارض چاقی خواهند شد.

از طرفی، تعدادی از داروها می‌توانند سبب افزایش وزن شوند. از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان آنتی-هیستامین، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد فشارخون، کورتیکوئیدها و … نام برد. با این حال، اگر هرکدام از این بیماری‌ها تشخیص داده شده و با داروی مناسب کنترل شوند، می‌توان به کاهش وزن خود کمک کرد.

مهم‌ترین عوارض چاقی 

در ادامه به برسی کامل عوارض چاقی و بیماری‌های حاصل از اضافه وزن می‌پردازیم. همراه ما باشید.

ابتلا به دیابت نوع 2

یکی از رایج‌ترین عوارض چاقی و اضافه وزن، افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 است. دیابت نوع 2 بیماری است که در آن سطح قند خون بیش از حد طبیعی است. قند خون بالا، دلیل اصلی بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته مغزی، قطع عضو و نابینایی است.

چاقی و تاثیر آن بر روی دیابت

در سال 2009، دیابت هفتمین علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان بود. دیابت نوع 2 رایج‌ترین نوع دیابت است. سابقه خانوادگی و ژن‌ها نقش زیادی در دیابت نوع 2 دارند. از دیگر عوامل خطر می‌توان به کم بودن فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن در اطراف کمر اشاره کرد.

اضافه وزن چگونه باعث ایجاد دیابت نوع 2 می‌شود؟

بیش از 87٪ بزرگسالان مبتلا به دیابت، دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علت این پدیده از انسولین سرچشمه می‌گیرد. اضافه وزن باعث تغییر سلول‌ها شده و آن‌ها را در برابر هورمون انسولین مقاوم می‌کند. انسولین قند را از خون به سلول‌ها منتقل می‌کند، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود.

وقتی فردی به انسولین مقاوم باشد، قند خون توسط سلول‌ها جذب نمی‌شود؛ در نتیجه قند خون بالا می‌رود. علاوه بر این، سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند باید تلاش بیشتری کنند تا قند خون را در حد طبیعی نگه دارند. این روند در طولانی‌مدت، باعث از بین رفتن تدریجی این سلول‌ها می‌شود.

کاهش وزن چگونه می‌تواند به دیابت نوع 2 کمک کند؟

اگر عوارض چاقی شما را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داده، کاهش وزن به جلوگیری و به تأخیر انداختن این بیماری کمک شایانی می‌کند. اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، کاهش وزن، ورزش کردن و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کنترل سطح قند خون و پیشگیری از بروز مشکلات سلامتی دیگر کمک کند.

علاوه بر آن با انجام ورزش‌های مناسب می‌توان میزان مصرف داروهای دیابت را با مشورت پزشک کاهش داد.

ابتلا به فشارخون بالا

هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را از طریق رگ‌ها به بقیه بدن می‌رساند. فشارخون عبارت است از میزان فشار بر دیواره عروق که به طور معمول 120/80 میلی‌متر جیوه است. فشارخون از جمله شایع‌ترین عوارض چاقی بوده که مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه نیز با خود به همراه خواهد آورد.

اضافه وزن چگونه باعث ایجاد فشارخون می‌شود؟

فشارخون بالا از چندین جهت جزو عوارض چاقی محسوب می‌شود. هرچه وزن و اندازه جثه بیشتر شود، بافت چربی نیز بیشتر می‌شود. تمامی بافت‌ها برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارند که باید توسط جریان خون تأمین شود. در چنین شرایطی قلب برای تأمین اکسیژن و مواد غذایی سلول‌ها نیاز به پمپاژ و مصرف انرژی بیشتری دارد؛ از این رو فشارخون افزایش میابد.

چاقی و فشار خون

چربی اضافی، همچنین ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند که به تنظیم فشارخون کمک شایانی می‌کنند. از دیگر عوارض چاقی برای قلب و فشارخون، می‌توان به افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون اشاره کرد که همه منجر به پرفشاری خون می‌شود.

کاهش وزن چگونه به درمان فشارخون ناشی از عوارض چاقی کمک می‌کند؟

با کاهش وزن و سایز بدن، فشار گردش خونی که  روی قلب است نیز کاهش می‌یابد. چربی‌های اطراف قلب و رگ‌های خونی کاهش یافته و احتمال گرفتگی عروق نیز کم می‌شود. علاوه بر آن ترک سیگار، کاهش نمک غذایی و افزایش فعالیت بدنی منظم می‌توان به فشارخون کمک کند.

با این حال، اگر تغییر در سبک زندگی کافی نباشد، با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای کنترل فشارخون، سلامت خود را بهبود ببخشید.

 ابتلا به بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی عروقی که غالباً در اثر عوارض چاقی ایجاد می‌شوند، یکی از علل عمده مرگ‌ومیر در سطح جهان است. واژه بیماری قلبی، معمولا برای اشاره به حمله‌های قلبی استفاده می‌شود؛ با این حال بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلبی از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی و…  هم می‌شود.

چاقی و بیماری های قلبی

از علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌توان به درد در قفسه سینه، دست‌ها، گردن و یا فک، تنگی نفس، تپش قلب سریع، تهوع، خستگی، اضطراب، سوءهاضمه و سوزش معده اشاره کرد.

چرا بیماری‌های قلبی از عوارض چاقی محسوب می‌شوند؟

بیماری‌های قلبی متفاوتی می‌توانند در نتیجه‌ی عوارض چاقی ایجاد شوند. رایج‌ترین این بیماری‌ها، گرفتگی عروق کرونری است. این بیماری در اثر رسوب چربی‌های اضافی و مضر (LDL) در جدار سرخرگ‌های کرونر (سرخرگ‌هایی که به قلب خون‌رسانی می‌کنند) ایجاد می‌شود.

به تدریج با رسوب این چربی‌ها، دیواره‌ی داخلی عروق تنگ‌تر شده و خون کمتری به بافت قلب می‌رسد. این کمبود اکسیژن باعث آنژین صدری (درد قفسه‌ی سینه) شده و اگر ادامه یابد، ممکن است بافت‌ها از بین روند.

اگر از قبل به بیماری قلبی مبتلا هستید، اضافه وزن می‌تواند باعث تشدید احتمال حمله‌های قلبی، سکته قلبی، تپش قلب و … شود که همگی از عوارض چاقی محسوب می‌شوند.

کاهش وزن چگونه می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند؟

برای در امان ماندن از عوارض چاقی مربوط به قلب باید هرچه زودتر روند کاهش وزن را شروع کرد. کاهش بافت چربی باعث می‌شود که فشار از روی ریه‌ها برداشته شده و اکسیژن بیشتری با هر بار تنفس در اختیار بدن قرار گیرد. افزایش اکسیژن خون نیز به انبساط، گردش خون، تپش و عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند.

 افزایش سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به بخشی از مغز شما متوقف شود و در اثر کمبود اکسیژن، سلول‌های مغزی از بین بروند. متداول‌ترین نوع سکته مغزی، سکته مغزی ایسکمیک نامیده می‌شود. این حالت، هنگامی رخ می‌دهد که لخته خون، سرخرگی را که خون را به مغز می‌برد، مسدود کند.

چاقی و سکته مغزی

نوع دیگر سکته مغزی، سکته مغزی هموراژیک بوده که هنگام ترکیدن رگ خونی در مغز اتفاق می‌افتد.

 سکته مغزی چه ارتباطی با عوارض چاقی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از عوارض چاقی، فشارخون بالا بوده که دلیل اصلی سکته‌های مغزی هم محسوب می‌شود. اضافه وزن باعث تصلب شرائین، رسوب چربی در جدار سرخرگ‌ها و تنگ شدن دیواره‌ی عروق مغزی می‌شود.

حال اگر لخته‌ی خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می‌تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون در منطقه‌ای از مغز شما شده و منجر به سکته‌ی مغزی گردد.

کاهش وزن چگونه می‌تواند به کاهش احتمال سکته مغزی کمک کند؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهید، کاهش وزن و به دنبال آن کنترل فشارخون است. کاهش وزن همچنین با متعادل‌سازی میزان کلسترول و قند خون خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

 سرطان

سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های یک قسمت از بدن، به طور غیرطبیعی رشد و تولید مثل کنند. اضافه ‌وزن می‌تواند به عنوان محرک برای بروز انواعی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، دیواره رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان و در مردان سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات، عمل کند.

چرا سرطان از عوارض چاقی محسوب می‌شود؟

هنوز به طور کامل مشخص نیست که چاقی مفرط چگونه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. بسیاری معتقدند که التهاب ناشی از چربی‌هایی که اندام‌های حیاتی را احاطه می‌کنند مقصر اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد بیش از اندازه چاق است.

این چربی‌ها با احاطه کردن اندام‌های حیاتی ضمن بالا بردن فشار اطراف آن‌ها، باعث اختلال در پروسه‌های خاص بدن مانند مدیریت هورمون‌هایی مثل انسولین و استروژن می‌شود. از طرفی سلول‌های چربی ممکن است هورمون‌هایی آزاد کنند که بر رشد سلول تأثیر می‌گذارند و منجر به ایجاد اختلال در رشد سلول‌ها و تبدیل آن‌ها به سلول‌های سرطان می‌شوند.

کاهش وزن چگونه می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان خود را در مقابل عوارض چاقی و سرطان حفظ کرد، کاهش وزن است. برای از بین بردن چربی‌های اضافه و خطرناک، فعالیت بدنی خود را افزایش داده و غذاهای سالم بخورید.

اختلالات تنفسی در خواب

از جمله شایع‌ترین عوارض چاقی می‌توان به آپنه خواب اشاره کرد. این اختلال، وضعیتی است که در آن، فرد در هنگام خواب یک یا چند بار در تنفس مکث کرده و احساس خفگی می‌کند. فردی که دچار آپنه خواب باشد، ممکن است در کل طول روز دچار خواب‌آلودگی، عدم تمرکز، نارسایی قلبی، افزایش فشارخون و… نیز شود.

چرا آپنه خواب از عوارض چاقی محسوب می‌شود؟

افرادی دارای اضافه وزن، بافت چربی بیشتری در قسمت گردن و گلوی خود داشته که باعث تنگ‌تر شدن راه‌های هوایی می‌شود. علت ایجاد خفگی در خواب یا همان آپنه انسدادی و خروپف‌های بلند، افتادن بافت نرم گلو و در نتیجه قطع تنفس به صورت موقتی است.

چاقی و توقف تنفس در خواب

در طول این اختلال، ماهیچه‌های قفسه سینه و دیافراگم، برای باز کردن انسداد راه تنفسی با قدرت و فشار بیشتری کار می‌کنند که همین موضوع تغییرات بزرگی را در فشارخون فرد ایجاد می‌کند.

کاهش وزن چه تأثیری بر توقف تنفس در خواب می‌گذارد؟

تنها راه رهایی از اختلالات تنفسی در خواب و دیگر عوارض چاقی، کاهش وزن است. کاهش وزن باعث کاهش بافت چربی اطراف مجرای تنفسی شده و همین امر مانع انسداد مجرای تنفسی خواهد شد. این کاهش وزن تنها با انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ رژیم غذایی سالم امکان‌پذیر است.

 سایش مفاصل (استئوآرتریت)

آرتروز یا اُستئوآرتریت (به انگلیسی: Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. به این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود.

درد مفاصل

در این بیماری غضروف‌ها نازک شده و به‌تدریج در برخی نواحی از بین می‌روند که باعث می‌شود استخوان‌های زیر غضروف‌ها به همدیگر ساییده شوند. اگرچه آرتروز می‌تواند به هر مفصلی آسیب برساند، اما این اختلال معمولا مفاصل دست، زانو، پهلو و ستون فقرات را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اضافه وزن چگونه باعث به وجود آمدن آرتروز می‌شود؟

ارتباط بین اضافه وزن، عوارض چاقی و درد مفاصل توسط مطالعات متفاوتی بارها ثابت شده است. برای مثال استخوان‌هایی که در زانو به هم می‌رسند را غضروف‌هایی می‌پوشانند که سطح نرم و لغزنده‌ای را برای حرکت استخوان ران، ساق و کشکک زانو ایجاد می‌کنند.

اگر فردی دچار اضافه وزن باشد، فشار بیشتری بر غضروف زانو وارد شده و باعث فرسوده‌شدن آن می‌شود. اگر کاهش وزن در کار نباشد و این وضعیت ادامه یابد، بافت لغزنده‌ای که انتهای استخوان‌های شما را در یک مفصل می‌پوشاند از بین رفتن می‌رود.

کاهش وزن چه تأثیری در بیماری‌های مفصلی دارد؟

در افراد چاق، کاهش وزن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آرتروز کمک کند. دقت داشته باشید، لازم نیست به طور ناگهانی مقدار زیادی وزن کم کنید، بلکه حتی کاهش حداقل 5 درصد از وزن بدن نیز به‌ اندازه‌ی قابل‌توجهی فشار را از روی زانوها، باسن و کمر کاهش می‌دهد.

اگر هم به آرتروز مبتلا هستید، کاهش وزن می‌تواند به بهبود دردهای حاصل از آن کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ورزش یکی از بهترین روش‌های درمان آرتروز است. ورزش می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو، کاهش درد و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل شود.

 بیماری کبد چرب

یکی دیگر از عوارض چاقی، ایجاد اختلال در عملکرد کبد انسان است. کبد وظیفه ذخیره‌سازی و سوخت‌وساز چربی‌ها در بدن را بر عهده دارد. کبد طبیعی حدود پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود دارد. هرگاه مقدار این چربی به بیش از پنج درصد افزایش یابد به این حالت «کبد چرب» گفته می‌شود.

کبد چرب

در این حالت چربی‌های اضافه در کبد جمع شده و باعث آسیب و نارسایی کبدی (سیروز) می‌شوند.

چرا اضافه وزن باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود؟

چاقی و اضافه وزن یک عامل زمینه‌ساز مهم برای کبد چرب غیرالکلی محسوب می‌شود. هر چه فرد رژیم غذایی ناسالم‌تری داشته باشد، احتمال ابتلا وی نیز بیشتر است.

به دلیل اینکه میزان مصرف مواد غذایی پرچرب مانند فست فودها، در رژیم غذایی افراد چاق بالا است، چربی‌های حاصل از آن به کبد رفته و در آنجا رسوب می‌کنند. با ادامه این نوع رژیم غذایی، دری به روی سایر عوارض چاقی نیز باز خواهد شد.

آیا کاهش وزن تأثیری در بهبود این بیماری دارد؟

طبق تحقیقات بیماری کبد چرب بیشتر افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا، افراد پرخور و کم‌تحرک را مورد هدف قرار می‌دهد. اصلی‌ترین توصیه پزشکان برای افراد مبتلا به کبد چرب، کاهش وزن، حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش کردن است.

 ابتلا به بیماری‌های کلیوی

یکی دیگر از خطرناک‌ترین عوارض چاقی، آسیب به کلیه‌ها است. کلیه‌ها دو اندام لوبیایی شکل بوده که وظیفه سم‌زدایی بدن را به عهده دارند. کلیه‌ها به کنترل فشارخون هم کمک می‌کنند. زمانی که کلیه‌ها نتوانند خون را به درستی پالایش کنند، مواد زائد و سمی در بدن انباشته می‌شوند. این شرایط موجب نارسایی کلیوی خواهد شد.

چرا نارسایی کلیه از عوارض چاقی است؟

چاقی خطر ابتلا به دیابت و فشارخون را که زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی هستند را افزایش می‌دهد. همچنین اضافه وزن فشار بیشتری بر کلیه‌ها وارد می‌کند چرا که حجم بیشتری از مواد را باید تصفیه کنند.

در صورت تداوم این فشار، وظیفه سم‌زدایی بدن توسط این اندام‌ها روز به روز برای آن‌ها دشوارتر شده و در نهایت متوقف می‌شود.

کاهش وزن چه تأثیری بر بیماری‌های کلیوی دارد؟

در مراحل اولیه بیماری‌های کلیوی، کاهش وزن روند پیشرفت بیماری را کند کرده و کلیه‌های شما را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد. همچنین برای بهبود این بیماری باید از غذاهای کم‌نمک استفاده کرده و فشارخون و گلوکز خون خود را در محدوده متعادل نگه دارید.

 ایجاد اختلال در بارداری

عوارض چاقی به تنهایی خطرناک هستند، اما هنگامی که بحث بارداری باشد باید این مشکلات را بیش از پیش جدی گرفت. با توجه به اینکه میزان سلامت مادر، سلامت فرزند را تعیین می‌کند، لازم است تا مراقبت‌های موردنیاز صورت گیرد.

 چاقی چه تأثیری بر بارداری دارد؟

اضافه وزن بر باروری مرد و زن تأثیر منفی می‌گذارد. زنان باردار دارای اضافه وزن بیشتر در معرض مشکلاتی از جمله بارداری‌های خارج رحمی، سقط‌ جنین، ابتلا به دیابت حاملگی (قند خون بالا در دوران بارداری)، فشارخون بالا در دوران بارداری، لختگی خون و زایمان زودرس هستند.

تاثیر چاقی بر روی بارداری

از طرفی جنین‌های مادران چاق می‌توانند دچار اختلال رشد مانند وزن بالای موقع تولد باشند. با توجه عوارض چاقی ذکرشده بهتر است زنانی که تصمیم بارداری دارند، با مشورت پزشک وزن خود را متعادل کنند.

کاهش وزن چه تأثیری در بارداری دارد؟

درمان چاقی می‌تواند در درمان ناباروری مرتبط با چاقی مؤثر باشد. کاهش وزن اضافی پس از زایمان نیز به زنان کمک می‌کند تا خطرات سلامتی پیش رو را کاهش دهند. به عنوان مثال، اگر زنی به دیابت بارداری مبتلا شود، کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به دیابت پس از بارداری را کاهش دهد.

نتیجه گیری

در مجموع، اگرچه ممکن است روزانه افراد دارای اضافه وزن زیادی را ببینیم که نسبت به آن بی‌توجه‌اند؛ اما فراموش نکنید انسان‌های چاق، همیشه زندگی خود را در معرض عوارض چاقی قرار می‌دهند. این‌گونه افراد مدام در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌هایی هستند که آسیب آن‌ها جبران‌ناپذیر است.

با از دست دادن مقدار محدودی از این وزن اضافی می‌توانیم کمک بسیاری به کاهش خطرات احتمالی کنیم. برای کاهش وزن نیز راه‌های فراوانی از جمله ورزش، مراجعه به پزشک، استفاده از دم‌نوش‌های لاغری، تغییر رژیم غذایی و … وجود دارد. راه مناسب خود را پیدا کرده و با کاهش وزن چندین سال به عمر خود بیفزایید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x