یک درصد دیه کامل سال 1403 چقدر است؟

یک درصد دیه کامل سال 1403 چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید با چند مفهوم کلیدی مانند دیه، دیه کامل و دیه کامل سال 1403 آشنا شویم. هدف از این مقاله نیز دقیقا آشنایی بیشتر شما عزیزان با مفاهیم دیه و در راس آن‌ها، یک درصد از دیه کامل است.

دیه یکی از مجازات‌های اسلامی است و در مواقعی پرداخت آن واجب می‎شود که به هر دلیلی، امکان قصاص فرد بزه‌کار، میسر نباشد. هدف از پرداخت دیه نیز، تنبیه گناه‌کار و بازداشتن سایر افراد جامعه از ارتکاب بزه‌های مشابه است.

دیه انواع مختلفی دارد و مبلغ آن، در جرایم مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، دیه قتل نفس غیر عمد، تفاوت آشکاری با شکستگی دندان دارد. به عبارتی دیگر، محاسبه دیه و پرداخت آن، قوانینی دارد که به صورت شفاف، در قانون مجازات‌های اسلامی ذکر شده‌اند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با یک درصد از دیه کامل آشنا کنیم. اصلا چه ضرورتی دارد که درصد دیه محاسبه شود؟ یک درصد دیه در چه جرایمی، باید پرداخت شود؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

دیه کامل چیست؟

با مفهوم دیه به صورت کوتاه آشنا شدیم؛ حال اجازه دهید به بررسی دیه کامل نیز بپردازیم:

دیه کامل، مبلغی است که در شرع مقدس اسلام، برای قتل غیر عمد مرد مسلمان و یا قتل عمدی که اولیای دم مقتول، از قصاص صرف نظر کرده و به دریافت دیه راضی شده باشند، تعیین شده و باید توسط قاتل و یا بستگان درجه اول او، پرداخت شود.

دیه کامل چیست و یک درصد دیه چقدر است؟

مبلغ دیه کامل، به عنوان اساس و مبنای سایر دیه‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ بدین ترتیب که برای انواع جرایمی که مشمول پرداخت دیه می‌شوند، درصدی از دیه کامل محاسبه شده و پرداخت می‌شود.

در قانون مجازات‌های اسلامی، برای جرایم زیر، پرداخت دیه واجب شده است:

  • دیه قتل: برای قتل نفس غیر عمد در نظر گرفته می‌شود و برابر با دیه کامل انسان است.
  • دیه منافع اعضاء: این دیه برای مواردی در نظر گرفته می‌شود که یکی  از حواس پنجگانه بدن انسان بر اثر عمل بزه‌کارنه فرد بزه‌کار، از کار افتاده باشند. (ممکن است در این مواقع، عضو بدن آسیبی ندیده و سالم باشد. برای مثال ممکن است گوش‌ها از نظر ظاهری سالم به نظر برسند، اما فرد شنوایی خود را از دست داده باشد.
  • دیه جراحت: برای مواردی در نظر گرفته می‌شود که بر اثر عمل مجرمانه فرد خاطی، جراحتی در بدن یک فرد دیگر ایجاد شده باشد.
  • دیه اعضای بدن: برای از بین رفتن یکی از اعضا در بدن فرد آسیب دیده، در نظر گرفته می‌شود.

از آن‌جایی که مبلغ دیه کامل، هر ساله تغییر می‌کند، در قوانین اسلامی، مبلغی به عنوان سایر انواع دیه در نظر گرفته نشده است؛ بلکه از درصدهای دیه کامل برای این‌گونه جرایم استفاده می‌شود.

دیه کامل چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ دیه کامل انسان، در ابتدای هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، محاسبه شده و به سایر ارگان‌های ذی‌ربط، ابلاغ می‌شود.

یک درصد دیه کامل 1399

در نحوه محاسبه دیه قیمت شتر در نظر گرفته می‌شود؛ به این صورت دیه کامل انسان مبلغی معادل قیمت ۱۰۰ شتر سالم است؛ البته ممکن است از مواردی همچون قیمت ۲۰۰ گاو سالم، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و … نیز استفاده شود. لازم به ذکر است که میزان تورم سالیانه که توسط ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود نیز، در برآورد مبلغ دیه کامل هر سال، تاثیرگذار است.

همانطور که مشخص است، مبلغ دیه کامل هر سال تغییر می‌‎کند و به طبع آن، درصدهای دیه نیز افزایش می‌یابند.

دیه کامل سال 1403 چقدر است؟

سخنگوی قوه قضاییه، مبلغ دیه کامل انسان در سال 1403 را به میزان یک میلیارد و 200 میلیون تومان، معادل 12 میلیارد ریال اعلام کرد.

به دست آورن یک درصد دیه 99

لازم به ذکر است که نرخ دیه ، در ماه‌های حرام افزایش یافته و یک سوم کل دیه نیز علاوه بر مبلغ کلی، باید پرداخت شود. بدین ترتیب دیه کامل در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) برابر با 1.6 میلیارد تومان خواهد بود.

یک درصد دیه کامل سال 1403 چقدر است؟

بر اساس مبلغ دیه کامل انسان در سال 1403 که یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، مشخص می‌شود که یک درصد دیه کامل سال 1403 نیز برابر با 12 میلیون تومان خواهد بود.

تذکر: از آن‌جایی که تنها مبلغ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام تغییر می‌کند، بنابراین در این ماه‌ها نیز، یک درصد دیه کامل، همان 12/000/000 تومان خواهد بود.

یک درصد دیه کامل در چه مواردی پرداخت می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال، باید با تعاریفی مانند دامیه و حارصه بیشتر آشنا شویم:

  • دامیه: جراحتی است که به موجب ایجاد خونریزی در بدن فرد شود.
  • حارصه: جراحتی است که تنها منجر به کبودی شده و منجر به خون‌ریزی نمی‌شود.

محسابه یک درصد از دیه سال 1399

حال و با توجه به تعاریف بالا، یک درصد دیه کامل سال 1403 در موارد زیر قابل پرداخت است:

  • حارصه‌ای که روی سر یا صورت فرد ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی بدن ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی دست و پا ایجاد شده باشد.
  • دامیه‌ای که روی گردن ایجاد شده باشد.

به عبارتی ساده‌تر، یک درصد دیه در مواقعی که جراحت ایجاد شده باشد، پرداخت می‌شود.

همچنین بخوانید: 

کلام پایانی

در پایان این مقاله، آرزو می‌کنیم که هرگز در موقعیت‌هایی قرار نگیرید که مجبور به پرداخت دیه باشید. تحقق این امر نیز، تنها اندکی خویشتن‌داری و احتیاط بیشتر می‌طلبد.

اگر در ارتباط با انواع دیه و روش تعیین و پرداخت‌ آن‌ها، سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با یک درصد دیه کامل

یک درصد از دیه کامل سال 1403 چقدر است؟

از آن‌جایی که دیه کامل انسان در سال 1403 معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، می‌توان نتیجه گرفت که یک درصد از دیه کامل انسان در سال 1403 نیز برابر با 12 میلیون تومان خواهد بود.

آیا بخیه پیشانی شامل یک درصد دیه کامل می‌شود؟

در صورتی که جراحت ایجاد شده روی پیشانی به گونه‌ای باشد که تنها منجر به کبودی و ورم شده باشد، مشمول یک درصد از دیه کامل انسان خواهد بود.

یک درصد از دیه ارش چقدر است؟

از آن‌جایی که مبلغ ارش نامقدر است و باید توسط دادگاه تعیین شود، نمی‌توان یک درصد آن را نیز محاسبه کرد. یک درصد ارش تنها زمانی قابل تخمین است که مبلغ ارش از قبل و بعد از نظر کارشناس پزشکی قانونی، تعیین شده باشد.

3.5 | (67)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

614 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
614
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x