چه چیزهایی فشار خون را بالا می‌برند؟

بسیاری از افراد، مصرف نمک، استرس و عصبانیت را تنها دلیل‌های بالا رفتن فشار خون می‌دانند. اگرچه این سه فاکتور در افزایش فشار خون موثر هستند، اما قطعا موارد دیگری هم می‌توانند باعث بروز این عارضه خطرناک شوند.

فشار خون بالا مانند یک قاتل خاموش عمل می‌کند. زیرا بدون اینکه علامت مشخصی داشته باشد، در دراز مدت باعث ایجاد بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیوی و … می‌‌شود. پس عاقلانه‌ترین کار این است که اجازه ندهیم فشار خون‌مان از حد طبیعی، بالاتر برود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به معرفی عواملی خواهیم پرداخت که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، روی بالا رفتن فشار خون موثر هستند. اگر نگران وضعیت سلامتی خود در طولانی مدت هستید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

فشار خون بالا چیست؟

به نیرویی که قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ‌ها و ارسال آن به سراسر بدن نیاز دارد، فشار خون گفته می‌شود. اگر این نیرو بیشتر از حد طبیعی باشد، به این معنیست که شما به فشار خون بالا مبتلا شده‌اید.

فشار خون بالا چیست ؟

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود. برای نشان دادن فشار خون از دو عدد استفاده می‌شود. عدد اول، فشار سیستولیک نام دارد و به نیرویی اشاره دارد که قلب با آن، خون را به رگ‌ها ارسال می‌کند. عدد دوم به فشار قلب در زمان استراحت بین ضربان‌ها گفته می‌شود و فشار دیاستولیک نام دارد.

فشار خون ۶۰ تا ۹۰ روی ۸۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر جیوه، به عنوان فشار خون ایده آل در نظر گرفته می‌شود. فشار ۱۴۰/۹۰mmHg یا بالا، به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون بالا هیچ علامت مشخصی ندارد و به همین دلیل، تشخیص آن بدون آزمایش و اندازه‌گیری، بسیار دشوار است. از طرفی دیگر، این بیماری می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد و باید در اولین فرصت، مدیریت و کنترل شود.

چه چیزهایی فشار خون را بالا می‌برند؟

عوامل زیادی می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند. البته توجه داشته باشید که ما در این مقاله، به فشار خون بالای اولیه (افزایش فشار خون با گذشت زمان) صحبت خواهیم کرد.

رژیم غذایی، عوامل محیطی، موقعیت‌های روحی و احساسی و … همه و همه می‌توانند در بالا رفتن فشار خون نقش داشته باشند. بنابراین اگر می‌خواهید از شر این بیماری در امان باشید، باید حواستان را حسابی جمع کنید!

ما در این مقاله به بررسی 15 عامل افزایش فشار خون خواهیم پرداخت. پرهیز از این موارد، می‌تواند تا حدود زیادی به شما در کنترل فشار خون و افزایش سلامتی کمک کند.

مصرف شکر 

احتمالا شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید که مصرف شکر حتی بیشتر از نمک، می‌تواند در بالا رفتن فشار خون شما تاثیر داشته باشد. این اثر مخرب در فرآورده‌های قندی فروکتوز بالا، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مصرف شکر فشار خون را بالا می برد

افرادی که در رژیم غذایی خود از قند افزوده بیشتری استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرند. نوشیدن فقط یک بطری کوچک نوشابه می‌تواند باعث افزایش 15 عددی فشار سیستولیک و 9 عددی فشار دیاستولیک می‌شود.

تنهایی

تنهایی یک احساس است و به تعداد دوستان شما، مربوط نمی‌شود. افرادی که احساس تنها بودن می‌کنند، به شکل قابل توجهی در معرض افزایش فشار خون قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که واژه‌هایی مانند استرس یا افسردگی، نمی‌توانند تعریف درستی از تنهایی ارائه دهند.

در یک مطالعه و بعد از گذشت 4 سال، افرادی که احساس تنهایی بیشتری نسبت به سایرین داشتند، شاهد افزایش 14 درصدی فشار خون خود بودند.

ترس از طرد شدن، ناامیدی، عدم احساس امنیت و … از احساساتی هستند که در تنهایی به سراغ ما می‌آیند. هر کدام از این حس‌ها می‌توانند عملکرد طبیعی بدن را به هم ریخته و موجب بالا رفتن فشار خون شوند.

آپنه خواب 

آپنه یا همان وقفه تنفسی در زمان خوابیدن یکی دیگر از عوامل بالا رفتن فشار خون محسوب می‌شود. افرادی که به این اختلال مبتلا می‌شوند، بیش از سایرین در معرض افزایش فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

آپنه خواب

هنگامی که تنفس شما در هنگام خواب به طور مکرر  قطع می‌شود، سیستم عصبی شروع به ترشح برخی مواد شیمیایی می‌کند. این موضوع در نهایت باعث افزایش فشار خون می‌شود.

از طرفی دیگر با قطع شدن موقت تنفس، بدن شما اکسیژن کمتری دریافت می‌کند. در نتیجه دیواره‌های رگ‌های خونی آسیب می‌بینند و تنظیم فشار خون از حالت نرمال، خارج می‌شود.

کمبود پتاسیم

کلیه‌ها برای حفظ تعادل مایعات در بدن، به سدیم و پتاسیم نیاز دارند. در صورتی که نسبت مایعات در بدن به هم بخورد، شاهده افزایش فشار خون خواهید بود. بنابراین حتی در صورت پرهیز از نمک، باز هم ممکن است فشار خون بالایی داشته باشید.

به عنوان یک جایگزین نمک برای تامین سدیم و پتاسیم، باید به اندازه کافی میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، لوبیا و ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

از موز به عنوان منبع اصلی پتاسیم نام برده می‌شود. در صورتی که در یک رژیم لاغری قرار دارید و نمی‌توانید این میوه را مصرف کنید، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزی‌های برگ‌دار را جایگزین موز کنید.

درد

درد ناگهانی و شدید سیستم عصبی شما را تحریک می‌کند و این موضوع، باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد. برای آزمایش این فرضیه، دست خود را در آب یخ قرار دهید، گونه یا ناخن خود را فشار دهید یا به انگشت خود شوک الکتریکی وارد کنید و سپس، فشار خون خودتان را اندازه‌گیری کنید.

مشکلات تیروئید

وقتی غده هیپوفیز به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، ضربان قلب شما کند شده و شریان‌ها، کشش کمتری پیدا می‌کنند. سطح پایین این هورمون همچنین می‌تواند باعث افزایش کلسترول بد (LDL) شود.

مشکلات تیروئید

خون در رگ‌های سفت و سخت با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و فشار اضافه‌ای را به دیواره‌ها وارد می‌کند. بنابراین کاملا طبیعی است که در این شرایط، فشار خون هم بالاتر از حد معمول باشد.

سطح بالای تیروئید هم می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود (البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد). این موضوع هم در نهایت به بالا رفتن فشار خون منجر خواهد شد.

نگه داشتن بیش از حد ادرار

در یک مطالعه روی زنان میانسالی که حداقل 3 ساعت به دستشویی نرفته بودند، فشار سیستولیک به طور متوسط حدود 4 امتیاز و فشار دیاستولیک، 3 امتیاز افزایش یافت. البته این اثر در سنین مختلف، متفاوت است.

افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون بالا را بیشتر می‌کند. بنابراین این افراد باید به طور منظم به دفع ادرار خود توجه داشته باشند. یک مثانه خالی می‌تواند به شما در کنترل و مدیریت فشار خون کمک کند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

چه سالم باشید و چه از فشار خون بالا رنج ببرید، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن، می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

داروهای NSAIDs

به طور کلی، میانگین افزایش فشار خون بر اثر مصرف این داروها، آن‌چنان زیاد نیست. با این حال، برخی از افراد، ممکن است با شدت بیشتری تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند.

رفتن به مطب دکتر 

تا به حال چیزی درباره “اثر کت سفید” شنیده‌اید؟ ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما حضور در مطب دکتر و دیدن لباس تخصصی او (که به رنگ سفید است)، می‌تواند تا 10 واحد، فشار خون شما را در مقایسه با زمانی که در منزل هستید، افزایش دهد.

باور کنید که مراجعه به پزشک، می‌تواند یکی از عوامل افزایش فشار خون باشد! متخصصان معتقدند که محیط‌های بیمارستانی باعث ایجاد اضطراب در افراد شده و همین موضوع، فشار خون آن‌ها را بالا می‌برد.

ضد احتقان‌ها

موادی مانند پسودوافدرین و فنیل‌افرین می‌توانند رگ‌های خونی شما را باریک کنند. خون در رگ‌های باریک به نیرو و فشار بیشتری برای حرکت کردن نیاز دارد. درست مانند حرکت جمعیت در یک راهروی تنگ! بنابراین مشخص است که باریک شدن رگ‌ها باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

ضد احتقان ها

از طرفی دیگر، مصرف داروهای ضد احتقان ممکن است اثر داروهای فشار خون را کم‌تر کند. در صورتی که از فشار خون بالا رنج می‌برید، برای درمان سرماخوردگی یا عفونت‌های ویروسی با پزشک مشورت کنید تا یک داروی مناسب را جایگزین ضد احتقان‌ها کند.

کم آبی بدن 

هنگامی که آب بدن شما کم می‌شود، رگ‌های خونی سفت می‌شوند. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که مغز یک سیگنال را به غده هیپوفیز ارسال می‌کند تا با تولید یک ماده شیمیایی، رگ‌ها را کوچک‌تر کند.

علاوه بر این، کم‌آبی باعث می‌شود کلیه‌های شما کمتر ادرار تولید کنند تا آب را برای بدن ذخیره نمایند. این اتفاق هم باعث فشرده شدن رگ‌ها و در نهایت بالا رفتن فشار خون شود.

هورمون‌های کنترل بارداری 

قرص‌ها، تزریق‌ها و سایر وسایل کنترل بارداری از هورمون‌هایی استفاده می‌کنند که باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شوند.  بنابراین ممکن است مصرف این هورمون‌ها، فشار خون را بالا ببرند.

تاثیر این هورمون‌های روی زنان باردار بالای 35 سال، چاق و سیگاری بیش از سایرین است. تزریق دورهای پایین استروژن، می‌تواند فشار خون این افراد را به حالت طبیعی برگرداند.

صحبت کردن

تفاوتی نمی‌کند که جوان باشید یا پیر؛ بهرحال فشار خون شما در زمان صحبت کردن، بیشتر از زمان استراحت است. این موضوع، ربطی به مکان و موقعیت شما هم نخواهد داشت. البته اثر این اتفاق، تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

صحبت کردن

به نظر می‌رسد که موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنید هم در مقدار افزایش فشار خون، تاثیرگذار خواهد بود. مکالمه‌های هیجانی و احساسی، فشار خون شما را بیش از سایر گفتگوها بالا می‌برند.

داروهای ضد افسردگی 

داروهایی مانند ونلافاکسین (Effexor)، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و فلوکستین (پروزاک، سارافم) که مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین، نوراپی‌نفرین و سروتونین را هدف قرار می‌دهند، علاوه بر خلق و خو، فشار خون شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نتیجه‌گیری

فشار خون بالا یک بیماری خطرناک است که می‌تواند سلامتی شما را به شکل جدی تهدید کند. ما در این مقاله، به بررسی برخی از عوامل بالا رفتن فشار خون اشاره کردیم. هرچقدر که کمتر در معرض این شرایط قرار بگیرید، شانس بیشتری برای مدیریت و کنترل فشار خون خود خواهید داشت.

در صورتی که همچنان در رابطه با چیزهایی که فشار خون را بالا می‌برند سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (7)
منبع webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x