استایل مینیمال چیست ؟ از شلوغی و تجملات دور شوید

در زبان انگلیسی یک عبارت با عنوان “Less is More” وجود دارد. این جمله به این مفهوم اشاره دارد که اضافه‌ها را کم کنید تا اصل‌های بیشتری داشته باشید! این جمله را می‌توان زیربنای استایل مینیمال دانست.

احتمالا در مورد هنر مینیمالیستی چیزهایی شنیده باشید؛ اما در مورد استایل مینیمال یا همان مینیمالیستی (Minimalist fashion) چطور؟ این استایل، روی یک اصل کلی استوار می‌شود: ساده انتخاب کنید و ساده بپوشید!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی استایل مینیمالیستی و اصول مهم آن بپردازیم. اگر قصد دارید در عین سادگی، به زیباترین شکل ممکن دیده شوید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

استایل مینیمال چیست؟

دنیای مد و لباس، واقعا از کنترل خارج شده است! تبلیغ کنندگانی که در هر فرصتی به مصرف گرایی دامن زده و شما را به سمت لباس‌های عجیب و غریب با رنگ‌های گاها آزار دهنده سوق می‌دهند! آنقدر انتخاب در این دنیای پر زرق و برق برای ما سخت شده است که به سطح جدیدی از اضطراب رسیده‌ایم: چی بپوشیم؟!

استایل مینیمال چیست؟

استایل مینیمال دقیقا در مبارزه با همین لجام گسیختگی دنیای مد و لباس، متولد شد! و واقعا هم انسان معاصر، به یک بازگشت به اصول اولیه نیاز داشت. بازگشت به اصولی که روی سادگی، کاهش هرج و مرج، کاهش استرس، افزایش زیبایی و … تاکید داشت!

اگر نام Marie Kondo را شنیده باشید، احتمالا چیزهایی در مورد مینیمالیستی شنیده‌‍اید. ایده مینیمالیستی یعنی حذف چیزهای غیر ضروری و توجه به اصولی که ارزش و لذت را برای شما به ارمغان می‌آورند. بر این اساس، می‌توان استایل مینیمال را به این صورت تعریف کرد:

استایل مینیمال به معنی داشتن حداقل لباس در کمد است! به عبارتی دیگر، لزومی ندارد اطراف خود را با انواع و اقسام لباس‌های متنوع و رنگارنگ پر کنید! به اندازه لباس بخرید تا فرصت توجه کردن و لذت بردن از همه آن‌ها را داشته باشید.

مینیمالیست دقیقا در نقطه مقابل روایت مصرف گرایانه مدرن قرار می‌گیرد:

در یک بازار جهانی که می‌خواهد شما بیشتر و بیشتر مصرف کنید، مینیمالیسم می‌گوید: هی! آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کمتر داشته باشید؟ بدهی کمتر، بهم ریختگی کمتر، استرس کمتر، چیزهای کمتر!

استایل مینیمال در حقیقت، نقطه شروع مینیمالیست است! اگر می‌خواهید خلاف جریان سرمایه‌داری که قصد دارد از شما یک برده مصرف کننده بسازد حرکت کنید، از لباس‌های خود شروع کنید.

هدف استایل مینیمال این است که شما لباس‌های کمتری بخرید؛ به عبارتی دیگر، فقط آن دسته از لباس‌ها را خریداری کنید که واقعا برازنده شما هستند و شما را زیبا نشان می‌دهند!

کمد مینیمالیستی

در دنیای خشن سرمایه‌داری امروز، همه ما به یک روند تکراری، آسیب‌زا، خطرناک و فوق‌العاده مصرف‌گرایانه دچار شده‌ایم:

ما همیشه در حال تطبیق لباس‌های خود با آخرین مد روز هستیم. یک لباس را انتخاب می‌کنیم، آن را می‌خریم، در یک مهمانی از آن استفاده می‌کنیم و بعد به راحتی و با این استدلال که از مد افتاده است، آن را دور می‌اندازیم! یک روند کاملا غیر منطقی از نظر مالی و به شدت اسراف کننده!

استایل مینیمال می‌خواهد شما را از این چرخه باطل خارج کند. با این شعار که: بیشتر دقت کن، کمتر بخر، بیشتر بپوش! برای شروع، نگاهی به کمد لباس خود بیندازید؛ چند مورد از لباس‌های خود را واقعا دوست دارید و حاضر نیستید آن‌ها را دور بیندازید؟

ریشه‌های سبک مینیمالیستی 

استایل مینیمال از دهه 1990 میلادی شروع شد؛ جایی که بعد از چندین سال افراط در صنعت مد و تبلیغ مصرف گرایی، سبک‌های جدید بر خلوص و سادگی خطوط و تناسبات هندسی، برش‌های ساده و شبح‌های متعادل متمرکز شدند.

برخی از اولین مدهای مینیمالیستی در اواخر دهه 80 به لطف طراحان بزرگ ژاپنی مانند یوهی یاماموتو و ری کاواکوبو شروع به ظهور کردند. در همین حال در اروپا، طراحانی مانند هلموت لانگ، جیل ساندر و مارتین مارگیلا روند مینیمالیستی را به تصویر کشیدند که زنی طبیعی، پیچیده و جاودانه را با برش‌های بی‌عیب و نقص و مواد خلاقانه، به تصویر می‌کشید.

به مرور زمان، افرادی که از قرار گرفتن در چرخه تجملات و مصرف گرایی خسته شده بودند، به استایل مینیمال روی آوردند. آن‌ها معتقد بودند که زیبایی را نه در زرق و برق و شلوغی‌های درهم، بلکه در تعاریف اولیه خود، می‌توان پیدا کرد.

چگونه استایل مینیمال را شروع کنیم؟

خب اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به استایل مینیمال، چه استایل تابستانه و چه زمستانه روی بیاورید، باید از یک‌جایی شروع کنید. در آغاز، همه چیز پیچیده به نظر می‌رسد! چگونه انتخاب کنم؟ بر اساس چه الگوهایی؟ چه مواردی را حذف کنم و … نگران نباشید؛ ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

چگونه استایل مینیمال را شروع کنیم

قبل از شروع به دنیای استایل مینیمال باید 5 نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  1. استایل مینیمال نمی‌تواند انواع خاصی از لباس‌ها را به شما معرفی کند! هر لباسی می‌تواند در این استایل جای داشته باشد؛ تنها به شرط آن‌که واقعا مورد نیاز و متناسب شما باشد.
  2. سبک مینیمالیست به تنظیم سبک شخصی شما اشاره دارد و تنها یک قانون دارد: از شر افراط در خرید لباس راحت شوید!
  3. استایل مینیمال نباید یک‌نواخت باشد؛ انواع لباس‌ها را در آن قرار دهید.
  4. برای شروع، به دور انداختن لباس‌های اضافه فکر نکنید؛ می‌توانید آن‌ها را اهدا کرده یا بفروشید.
  5. این سبک باید در روح و ذهن شما هم تاثیر بگذارد؛ اجازه دهید در فضای خالی که با حذف اضافه‌ها ایجاد کرده‌اید، غرق شوید!

استایل مینیمال تنها به کم کردن خرید لباس بسنده نمی‌کند. این سبک در طراحی لباس هم وارد شده و روی یک‌نواختی و سادگی تمرکز می‌کند. لباس‌هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر دو رنگ اصلی سیاه و سفید تمرکز دارند. بنابراین قبل از ورود به دنیای مینیمالیست، با لباس‌های رنگارنگ خداحافظی کنید.

اصول مهم استایل مینیمالیستی

خب نکات مهم برای شروع استایل مینیمال را شناختید؟ الان نوبت به ساختن یک کبد لباس مینیمالیست است. این کبد جایی برای لباس‌هایی که به ندرت و تنها یک بار می‌پوشید ندارد و در عوض، از لباس‌های باکیفیت و زیبا که می‌توانید بارها و بارها بپوشید، پر شده است.

روی لباس‌های همه کاره سرمایه‌گذاری کنید

تطبیق‌پذیری هسته اصلی استایل مینیمال است! به عبارتی دیگر، شما باید پیراهن‌هایی را انتخاب کنید که با همه شلوارها ست شوند. کراوات‌هایی را بخرید که روی هر پیراهنی زیبا باشند. کفش‌هایی انتخاب کنید که بتوانید چندین و چند بار آن‌ها را بپوشید و …

روی لباس‌های همه کاره سرمایه گذاری کنید

حال سوال اینجاست که چه رنگ‌هایی با اکثر رنگ‌های دیگر ست می‌شوند؟ جواب ساده است: رنگ‌های خنثی مانند سیاه و سفید! به همین دلیل باید بیشتر لباس‌های خود را از این رنگ‌ها انتخاب کنید تا بتوانید آن‌ها را بارها و بارها بپوشید.

بنابراین کمد لباس مینیمالیست شما باید به شکلی پر شود که هر کدام از لباس‌های داخل آن را بتوانید با بقیه لباس‌ها ست کنید. این کمد جایی برای لباسی که تنها با یک رنگ خاص ست شود، ندارد.

همه لباس‌های خود را دوست داشته باشید

نگاهی به کمد لباس خود بیندازید؛ چه تعداد از لباس‌های خود را واقعا دوست دارید؟ کدام لباس‌ها را فقط به خاطر این نگه داشته‌اید که شاید یک‌بار در آینده آن‌ها را بپوشید؟ برای داشتن یک استایل مینیمال، کمد شما باید تنها لباس‌هایی را شامل شود که واقعا عاشق آن‌ها هستید.

همه ما لباس‌‌هایی خریده‌ایم و بعدا به این نتیجه رسیده‌ایم که خیلی هم از آن‌ها خوشمان نمی‌آید! این بلا را مصرف گرایی سر ما آورده است. برای داشتن یک سبک مینیمالیست، باید در خرید سخت‌گیرتر باشید. کم بخرید؛ اما با علاقه و عشق انتخاب کنید.

لباس‌های خاص را فراموش کنید؛ این لباس را می‌خرم، بالاخره در یک مهمانی آن را می‌پوشم! این جمله با تمام اصول مینیمالیستی در تضاد است. رویه خود را برای خرید تغییر دهید. این لباس را می‌خرم چون واقعا آن را دوست دارم و مطمئنم که بارها و بارها آن را می‌پوشم؛ این جمله درست است.

با مد روز جلو نروید

استایل مینیمال از شما می‌خواهد مد را فراموش کنید. تبلیغ‌کننده‌ها در حال شکل دادن به سلیقه عمومی هستند؛ پس متناسب با تولیدات خود، لباس‌هایی را به عنوان مد روز به شما قالب می‌کنند! همراه با جهت آب شنا نکنید و پول خود را دو دستی دور نریزید.

لباسی که امروز مد شده است ممکن است دو ماه دیگر به صورت کامل از جلوی چشمان شما محو شود! امروز اینستاگرام را باز می‌کنید و می‌بینید سلبریتی‌ها یک لباس خاص را تبلیغ می‌کنند و شما هم آن را می‌خرید و خوشحالید که مطابق با مد روز لباس می‌پوشید! اما کمی بعد، این لباس دیگر هیچ جذابیتی برای شما ندارد؛ چون لباس یا استایل دیگری مد شده است!

با مد روز جلو نروید

اگر مطابق مد روز حرکت کنید، همیشه لباس‌هایی دارید که از مد افتاده‌اند و از پوشیدن آن‌ها حس خوبی ندارید! پس خود را از قید این وضعیت رها کنید و به خاطر دل خودتان لباس بخرید. مینیمالیستی دقیقا همین خواسته را از شما دارد.

یک کت شیک همیشه شیک است و گذشت زمان نمی‌تواند از زیبایی آن کم کند. برای داشتن استایل مینیمال باید این نکته را مد نظر داشته باشید که اصطلاحاتی مانند مد، ترند، فشن روز و … از سوی تبلیغ‌کننده‌ها به جامعه تحمیل می‌شوند و هیچ جذابیت دیگری ندارند!

تا به حال از خود پرسیده‌اید که لباسی که یک سلبریتی می‌پوشد چرا باید برای شما جذاب باشد؟ این‌‌که همیشه دنبال این باشید که چه لباسی مد شده است و دقیقا همان را بپوشید، سلیقه شخصی خودتان را از دست می‌دهید و تبدیل به یک مصرف کننده مطلق می‌شوید!

از دست لباس‌هایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید خلاص شوید

ماری کوندو، متخصص مینیمالیسم، با اولین نمایش ویژه خود در نتفلیکس، یعنی Tidying Up with Marie Kondo، به یک الگوی بزرگ در سراسر جهان تبدیل شد. پیروان این الگو قرار است خود را از شر تمامی وسایلی که کمکی به شادی یا هدف خاص آن‌ها نمی‌کنند، خلاص کنند.

استایل مینیمال هم می‌خواهد لباس‌هایی که پوشیدن آن‌ها حس خوبی به شما نمی‌دهد را رها کنید. البته دور انداختن باید آخرین گزینه شما باشد. می‌توانید آن‌ها را بفروشید یا با یک هدف انسان‌ دوستانه، به نیازمندان ببخشید.

هرچقدر که سبک مینیمالیستی طرفداران بیشتری پیدا کند، تولید کننده‌ها هم به همان نسبت مجبور می‌شوند تمرکز خود را روی تولید کمتر و باکیفیت‌تر بگذارند. به این ترتیب، مواد اولیه کمتری مصرف می‌شوند و طبیعت هم یک نفس راحت می‌کشد!

در انتخاب لوازم جانبی خلاق باشید

استایل مینیمال هرگز از شما نمی‌حواهد که هفت روز هفته را از یک لباس استفاده کنید. این تصور کاملا اشتباه است! شما باید از خلاقیت خود در انتخاب لوازم جانبی مانند کیف، کمربند، کفش، جواهرات و … استفاده کرده و انواع تیپ‌های مختلف را امتحان کنید.

هدف مینیمالیسم، ساخت مجموعه‌ای با کیفیت از پارتیشن‌های چند منظوره است که پوشیدن لباس برای هر موقعیتی را آسان‌تر می‌کند.

در این استایل باید همه لباس‌های داخل کمد شما در طول هفته مورد استفاده قرار بگیرند. شما باید لباس‌هایی داشته باشید که هر زمان که خواستید آن‌ها را بدون نیاز به ست کردن‌های عجیب و غریب و سخت بپوشید.

نمونه‌هایی از استایل مینیمال

اکنون نوبت به بررسی چند نمونه از استایل مینیمال است. این عکس‌ها را نگاه کنید تا متوجه شوید همه این لباس‌ها در عین سادگی، چه زیبایی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند:

استایل مینیمال با پیراهن سفید و شلوار جین آبی
یک استایل مینیمال ساده با ترکیب دو رنگ آبی و سفید ؛ زیبایی در عین سادگی
ست رنگ خنثی
یک ست رنگ خنثی که در عین سادگی، بسیار جذاب و منحصر به فرد است.
ترکیب دو رنگ خنثی
یک ترکیب ساده از دو رنگ خنثی که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد.
یک ترکیب مینیمالیستی از چند رنگ ساده و جذاب
یک ترکیب مینیمالیستی از چند رنگ ساده و جذاب
استایل مینیمال با ست ساده
یک ترکیب تیره از رنگ‌های خنثی که به زیبایی ست شده است
ست رنگ روشن با استایل مینیمال
یک نمونه دیگر از استایل مینیمال با ترکیبی از چند رنگ روشن و تیره
ست رنگ تیره
یک انتخاب مینیمال با رنگ تیره که در عین سادگی، واقعا زیباست.
انتخاب مینیمالیستی با رنگ روشن
ترکیب دو رنگ روشن و خنثی که با هر رنگ دیگری هم به سادگی ست می‌شوند.
استایل مینیمال با ترکیب آبی روشن و تیره
ترکیب آبی و مشکی، ست محبوب علاقمندان به استایل مینیمال
مینیمالیستی با سفید آبی
یک ترکیب متوازن و زیبا از چند رنگ خنثی

کلام آخر

مینیمالیستی در دنیای تجملاتی و شلوغ امروزی، یک ضرورت محسوب می‌شود که باید همه ما نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. اگر می‌خواهیم یک مصرف کننده مطلق نباشیم و به سلیقه شخصی خود احترام بگذاریم، چاره‌ای جز توجه به استایل و سبک مینیمال نداریم.

در این مقاله به بررسی صفر تا صد استایل مینیمال پرداختیم. لازم به ذکر است که برای داشتن یک استایل مینیمال شیک، می‌توانید تیپ اسپرت مردانه را هم بخوانید و تیپ مینیمال خود را به زیباترین شکل ممکن، ست کنید.

سوالات متداول 

استایل مینیمال چیست؟

استایل مینیمال به معنی داشتن حداقل لباس در کمد است. به عبارتی دیگر، در این استایل شما فقط لباس هایی را نگه می‌دارید که مطمئن هستید می‌توانید آن ها را بارها و بارها بپوشید. لباس‌هایی که فقط یکبار پوشیده می‌شوند، جایی در استایل مینیمال ندارند.

مهم‌ترین رنگ ها در استایل مینیمال کدامند؟

در استایل مینیمال شما باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با همه رنگ‌ها ست شوند. به عنوان مثال رنگ‌های خنثی مانند سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری و … در این استایل، از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

چگونه بر اساس استایل مینیمال لباس بپوشیم؟

شما ابتدا باید کمد لباس خود را تا جای ممکن خلوت کنید و پس از آن، لباس‌های خود را در عین سادگی انتخاب کنید تا بتوانید ضمن ست کردن آن‌ها با دیگر لباس‌ها، بارها و بارها از آن‌ها استفاده کنید.

3.5 | (4)
منبع goodonyou lookiero pinterest
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x