با مهم‌ترین و خطرناک‌ترین علائم گرفتگی رگ قلب آشنا شوید

گرفتگی رگ قلب یا atherosclerosis از رایج‌ترین بیماری‌های قلب در سراسر جهان است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. پس از بروز علائم گرفتگی رگ قلب و با پیشرفت بیماری، سرخرگ‌های اصلی بدن و قلب در اثر رسوب چربی مسدود می‌شود.

با مسدود شدن رگ‌ها، خون‌رسانی و تامین اکسیژن و مواد غذایی با مشکل مواجه شده و احتمال حمله قلبی و بیماری‌های خطرناک دیگر، به شدت افزایش می‌یابد.

با جدی گرفتن علائم اصلی این بیماری و درمان به موقع آن، می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. در این مقاله از ایده آل مگ ما با شما از علائم اصلی، علل، راه‌های درمان آن سخن می‌گوییم.

گرفتگی رگ قلب چیست ؟

همانطور که اشاره شد، گرفتگی عروق قلب زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های اصلی انتقال خون، به علت رسوب مواد حاوی کلسترول به نام پلاک دچار انسداد می‌شوند.

گرفتگی رگ قلب چیست ؟

با گذشت زمان، شریان‌های خون باریک‌تر و سخت‌تر می‌شوند و در نتیجه با کاهش جریان خون به قلب باعث مشکلاتی نظیر احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سایر بیماری‌های قلب و عروق می‌گردد. در شرایط حادتر و انسداد کامل، بیمار دچار حمله قلبی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این بیماری آن است که می‌تواند با گذشت سال‌ها و پیشرفت، بدون علامت باقی بماند تا نهایتا پلاک ایجاد شده با مسدود کردن کامل شریان، زمینه سکته قلبی را فراهم کند.

این حمله در صورت عدم رسیدگی و مراقبت پزشکی می‌تواند باعث مرگ شود. از این رو دانستن پاسخ این پرسش که “گرفتگی رگ قلب چه علائمی دارد؟” اهمیتی دوچندان می‌یابد.

از دیگر آثار مخرب تشکیل پلاک، آسیب به عضلات قلب در اثر کم شدن جریان خون است که شانس کمی برای درمانش وجود دارد. همچنین مسدود شدن شریان‌ها باعث می‌شود تا با محروم ماندن قسمت‌هایی از قلب از اکسیژن و مواد مغذی لازم، قلب بسیار ضعیف شود و دیگر قادر به پمپاژ خون کافی و تامین نیازهای بدن نباشد.

انسداد شرایین در اثر بی توجهی به علائم گرفتگی رگ قلب، می‌تواند با آسیب رساندن به بافت قلب، در تکانه‌های الکتریکی ایجاد اختلال کند. این اخلال باعث می‌شود تا ضربان قلب غیرطبیعی شود؛ بیماری که در اصطلاح به آن آریتمی گفته می‌شود.

برای فشار پایین چه بخوریم؟ درمان فشار خون پایین

مهم‌ترین نشانه های گرفتگی رگ قلب

پس از آشنایی با گرفتگی عروق و شریان‌های قلب و مشکلات ناشی از آن، وقت آن رسیده تا با مهم‌ترین نشانه‌های گرفتگی رگ قلب آشنا شویم و به زبان ساده، از کجا بفهمیم رگ قلب ما گرفته است؟

درد قفسه سینه (آنژین صدری)

احساس درد قفسه سینه که به آن آنژین صدری هم می‌گویند، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری‌های قلبی است. در شرایطی که یکی از رگ‌های که به قلب منتهی می‌شود دچار تنگی شود یا پلاک‌ها باعث انسداد آن شوند، قلب از اکسیژن و خون کافی محروم شده و این مساله موجب احساس فشار و درد در قفسه سینه می‌شود.

درد قفسه سینه

بجز قفسه سینه ممکن است شانه‌ها، بازوها، گردن، و فک هم با احساس درد درگیر شوند. از این رو باید درد قفسه سینه را بسیار جدی گرفت.

علی‌رغم خطرناک بودن، احساس این درد‌ها به معنی گرفتی رگ‌ها نیست؛ بلکه ممکن است عواملی نظیر مشکلات گوارشی، علت این درد‌ها باشند.

پس با احساس درد دچار اضطراب نشوید. مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های تخصصی علت درد را مشخص می‌کند.

تپش قلب

گرفتگی رگ قلب چه علائمی دارد؟ یکی دیگر از پاسخ‌ها به این سوال، تپش قلب به صورت نامنظم است. بیماری که به عنوان آترواسکلروزیس شناخته می‌شود با تپش قلب آزاردهنده همراه است. این تپش‌ها نه تنها در هنگام فعالیت‌های جسمانی بلکه در حال استراحت هم حس می‌شوند.

تنگی نفس

تنگی نفس به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد. در صورتی که دستگاه تنفسی کاملا سالم باشد و فرد به هیچ بیماری مربوط به ریه دچار نباشد، تنگی نفس را می‌توان به عنوان یکی از علائم گرفتگی رگ قلب در نظر گرفت.

تنگی نفس از علائم گرفتگی رگ قلب

پس اگر بدون انجام فعالیت‌های سنگین دچار تنگی نفس یا تپش قلب می‌شوید، توصیه می‌کنیم که به پزشک مراجعه کنید.

تعریق بیش از حد

اگر همچنان پاسخ دادن به این سوال که از کجا بفهمیم رگ قلب ما گرفته است؟ برایتان اهمیت دارد، با ما همراه باشید.

علامت بعدی که می‌تواند نشانه‌ای از گرفتگی عروق قلبی باشد، تعریق بیش از حد است. اگر همزمان با علائم دیگر از تعریق زیاد هم شکایت دارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

احساس ضعف و خستگی

کسی از شما توقع ندارد خستگی ناپذیر باشید. اما احساس ضعف، خستگی و بی‌حالی در تمام شبانه‌روز غیر طبیعی است. خستگی مداوم در بعضی موارد می‌تواند نشانه‌ی گرفتگی عروق قلبی باشد. این نشانه را جدی بگیرید و در صدد اطلاع از علت و درمان آن باشید.

چه چیزهایی فشار خون را بالا می‌برند؟

سرفه کردن

شاید عجیب به نظر برسد اما سرفه کردن به عنوان فرایند غیر ارادی ممکن است در اثر نارسائی قلبی و گرفتگی عروق قلب رخ دهد.

افراد مبتلا به بیماری قلبی، می‌توانند دچار سرفه‌های مزمن شبانه خشک و آزاردهنده ‌شوند. در شرایط حاد سرفه‌ها کف‌آلود و با خلط خونی همراه هستند.

علائم دیگر

بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلب ممکن است علاوه بر علائم بالا، به مشکلات دیگری هم دچار شوند. سوءهاضمه، احساس درد ‌های ناگهانی در قسمت‌های مختلف بدن، سرگیجه و لکنت زبان از شایع‌ترین مشکلاتی است که بیماران از آنها گله می‌کنند.

مهم ترین عوامل گرفتگی رگ قلب

حالا پس از آشنایی با علائم گرفتگی رگ قلب زمان آن است تا با مهم‌ترین عوامل گرفتگی رگ قلب آشنا شویم. موارد زیر شایع‌ترین عوامل بیماری عروق کرونر به شمار می‌روند:

از موارد دیگری هم می‌توان به عنوان عوامل خطر انسداد شرایین نام برد. این عوامل شامل سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، اضافه وزن یا چاقی، استرس، رژیم غذایی، آپنه خواب، پروتئین واکنش پذیر C با حساسیت بالا، تری گلیسیرید بالا، هموسیستئین، پره‌اکلامپسی، سوء‌مصرف الکل و ابتلا به بیماری های خود ایمنی هستند.

آیا گرفتگی رگ قلب خطرناک است؟

جواب این سوال در یک کلمه، “بله به شدت” است. گرفتگی رگ قلب بسیار خطرناک است و در صورت ابتلا می‌تواند عوارض زیادی را در پی داشته باشد که مهم‌ترین آن سکته و سایر نارسایی‌های قلبی است.

برای رفع گرفتگی رگ قلب چکار کنیم ؟

پس از تشخیص بیماری گرفتگی رگ‌های قلب چندین گزینه در برابر بیماران قرار دارد. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به وخامت گرفتگی عروق و شرایط عمومی بیمار، گزینه‌های مختلفی از ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و تغذیه تا تجویز دارو و در موارد جدی عمل قلب باز را پیشنهاد کند.

در اینجا چند مورد از شیوه‌های درمانی به اختصار توضیح می‌دهیم:

درمان و کنترل گرفتگی عروق قلب با دارو

در صورتی که ایجاد تغییر در سبک زندگی کافی نباشد یا به منظور نتایج بهتر، پزشک داروهایی را برای کمک به سلامت قلب تجویز می‌کند.

مسدود کننده های بتا

داروهای کنترل کننده کلسترول خون، آسپرین، مسدود کننده‌های بتا ( بتا بلاکرها)، مسدود کننده‌های کانال کلسیم، رانولازین، نیتروگلیسیرین، انواع مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌ کننده آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین ۲ (ARBs) از اصلی‌ترین روش‌های درمان دارویی در صورت بروز علائم گرفتگی رگ قلب به شمار می‌روند.

جراحی قلب

در شرایط وخیم به روش‌های تهاجمی‌تری برای بازیابی و بهبود جریان خون نیاز است که مواردی مانند آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت (تجدید عروق کرونر زیر جلدی) و پیوند بای پس عروق کرونر را شامل می‌شوند.

کلام آخر

با اینکه بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود بسیاری از افراد تا لحظه حمله قلبی از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند.

بهترین راه برای جلوگیری از سکته و سایر بیماری‌های قلب و عروق این است که در صورت بروز نشانه‌های گرفتگی رگ قلب به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی سلامت قلب شما، از اتفاقات غیرقابل جبران در آینده پیش‌گیری کند.

سوالات متداول

در صورت ایجاد چه علائم و نشانه‌هایی باید با اورژانس تماس گرفت؟

درد قفسه سینه – ناراحتی در هر قسمت بالایی بدن – تنگی نفس – حالت تهوع یا استفراغ با سرگیجه ، سبکی سر یا تعریق سرد.

آیا مصرف سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می دهد؟

بله. مطالعات نشان داده که افراد سیگاری، دو تا چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

آیا بیماری عروق کرونر می‌تواند به صورت ارثی منتقل شود؟

بله. از آنجایی که ویژگی‌های مختلف سیستم قلب و عروق توسط ژن‌ها کنترل می‌شوند، می‌توانند به صورت ارثی منتقل شوند.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x