نکاتی که باید در هنگام خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی بدانید

مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد مصرفی در محیط‌های آزمایشگاهی، پروژه تحقیقاتی و صنایع مختلف هستند. این مواد نقش مهمی در تسهیل فرآیند آزمایش‌های زیستی و شیمیایی و تولید محصولات سایر صنایع دارند.

موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم به آن بپردازیم و احتمالاً برای شما هم می تواند جالب باشد، نکاتی است که باید در زمان خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی به آنها توجه کنیم. با توجه به اینکه تشخیص اصل یا تقلبی بودن و کیفیت این مواد، نقش مهمی در نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی ما خواهد داشت، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیست؟

مواد شیمیایی آزمایشگاهی، موادی هستند که برای انجام تحقیقات علمی در آزمایشگاه‌های شیمی و پاتولوژی و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید محصولات استفاده می‌شوند. این مواد با درجات خلوص متفاوت، وزن و حجم‌های اندازه گیری شده با توجه به نوع کاربردشان تولید و روانه بازار می‌شوند.

این مواد، روش نگهداری خاصی دارند و استفاده از آنها مستلزم رعایت نکات ایمنی و آشنایی با خواص هر ماده شیمیایی آزمایشگاهی است. مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایعی مانند داروسازی، تولید مواد شوینده، رنگ سازی، تولید چسب، صنایع گاز و نفت و… نیز استفاده می‌شوند.

آشنایی با انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی پرمصرف

هر کدام از مواد شیمیایی آزمایشگاهی برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از اسید سولفوریک و فنل فتالئین گرفته تا تیترازول، هر کدام در صنایع مختلفی مصرف می‌شوند. یکی از پرمصرف‌ترین انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی که اغلب صنایع استفاده می‌شود، اسید سولفوریک است. پالایشگاه‌های نفت و تولید محصولات پتروشیمی اولین و بزرگترین خریداران این ماده هستند. سایر مواد شیمیایی پرمصرف عبارتند از:

تیترازول

تیترازول با درصد خلوص و غلظت‌های مختلف، در انواع تیترازول پتاس، تیترازول اسید اگزالیک، تیترازول سود، تیترازول اسید سولفوریک و… در صنایع آزمایشگاه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیتریک اسید

ماده پر مصرف بعدی، نیتریک اسید است. این ماده توانایی حل کردن تمامی فلزات به جز طلا را دارد و از آن برای بازیافت زباله‌های فلزی و ضایعات قطعات فلزی استفاده می‌شود.

پراکسید هیدروژن

آب ‌اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن هم جزو مواد شیمیایی پرمصرف است. آب اکسیژنه در آزمایشگاه‌های شیمی، شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنعت کاغذ سازی و… استفاده می‌شود.

پراکسید هیدروژن

6 نکته مهم در خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی یک امر کاملا تخصصی است که نیاز به آشنایی کامل با بازار فروش مواد آزمایشگاهی، برندها و مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارد. اما برای اینکه بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید، در ادامه چند نکته مهم وجود دارد که باید با هم مرور کنیم:

1. تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی با مواد شیمیایی صنعتی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی و مواد شیمیایی صنعتی از نظر درصد ترکیبات، درصد خلوص و تنوع فرآورده‌های جانبی با هم تفاوت دارند. مثلاً اسید نیتریکی که در آزمایشگاه شیمی استفاده می‌شود، با اسید نیتریکی که در صنایع تولید مواد شوینده به کار می‌رود، متفاوت است. به این موضوع حتما باید دقت کنیم.

2. برند تولید کننده ماده شیمیایی

اعتبار برند تولید کننده مواد شیمیایی، از چند جهت حائز اهمیت است؛ کیفیت محصول، غلظت و بسته بندی ایمن. چون برندهای معتبر به هیچ وجه در کیفیت، درجه خلوص و بسته بندی محصولات خود کوتاهی نمی‌کنند و احتمال بروز خطای کمتری دارند.

3. غلظت یا درصد خلوص مواد

هنگام خرید مواد آزمایشگاهی حتما به مراکزی مراجعه کنید که محصول مورد نیاز شما را با غلظت و درصد خلوص‌های متنوع به شما ارائه کند. درصد خلوص یا غلظت یک ماده، نقش مهمی در نتیجه آزمایش و روند آن دارد.

4. گرید محصول

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع گوناگونی استفاده می‌شوند و به همین دلیل با گریدهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. گرید یک محصول در درجه خلوص، مقدار و نوع ناخالصی آن تاثیر دارد. اگر برای مصارف خاص و حساس در حال تهیه‌ی مواد شیمیایی هستید، حتما گرید آن را در نظر بگیرید.

5. بسته بندی محصول

نوع بسته بندی یک ماده شیمیایی نشان دهنده‌ درجه کیفی شرکت تولید کننده آن، خواص ماده شیمیایی و شرایط نگهداری آن است. معمولا بسته‌بندی یک ماده شیمیایی براساس خواصی مانند واکنش با هوا، جذب رطوبت، سمی بودن، خورندگی و… انتخاب می‌شود و باید ایمن باشد.

6. شرایط نگهداری

شرایط نگهداری ماده شیمیایی، به حساسیت‌هایی مانند نور، گرما، رطوبت و قرار گرفتن در کنار مواد شیمیایی اکسید کننده یا حساس گفته می‌شود و در نگهداری و حمل و نقل آن به شدت اهمیت دارد. مایعات و مواد اشتعال ‌پذیر، اسیدهای معدنی، مواد سوزاننده (پایه)، اکسید کننده‌ها، اسید پرکلریک و گازهای فشرده جزو مواد شیمیایی حساس هستند.

شرایط نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف

اما برویم سراغ معرفی کاربرد انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف!

·  صنایع تولید مواد غذایی

از اسیدهای خوراکی یا اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک برای تنظیم pH و طعم دار کردن خوراکی‌ها، از نیترات‌ها، رنگ‌های خوراکی و نمک‌ها برای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی، از املاح معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌ها و اسیدهای آمینه ضروری نیز در ترکیبات مواد غذایی و خوراکی استفاده می‌شود.

· صنایع تولید مواد شوینده

در ترکیب اغلب شوینده‌ها از موادی مانند اسیدهای چرب، نمک سدیم و گلیسیرین استفاده می‌شود. از دی سدیم سولفوسوکسینات، مواد اصلاح کننده سطحی، آب و افزودنی‌ها برای پاک کردن آلودگی‌ها و چربی‌ها و تولید شامپوهای سر و بدن استفاده می‌شود. اسید سیتریک، پلی اتیلن گلایکول، کوکونات اسید چرب دی اتانول آمین و پلی سوربات سایر موادی هستند که برای تولید شوینده‌ها به کار می‌روند.

· صنایع دارویی و داروسازی

پرمصرف ترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی که در صنایع دارویی و داروسازی استفاده می شوند، عبارتند از اسیدها، بازها، آلکان‌ها، هالیدها، حلال‌های آلی، نمک‌های معدنی، کتون‌ها، ابرها و اسیدهای آمینه که کاربرد گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعت دارو درند.

·  صنعت چاپ افست و دیجیتال

در جوهرهای چاپ از زایرین، تولوئن و اکسیلن، برای ساخت رنگ‌های مورد استفاده در چاپ افست و دیجیتال، از سولفور روی و از اتانول، پروپانول نرمال، متیل سیکل و هگزانول، هگزیلن گلیکول و دی پروپیلن گلیکول نیز در سایر بخش‌های صنعت چاپ استفاده می‌شود.

بهترین فروشگاه آنلاین خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مهم نیست از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در چه صنعتی استفاده می‌کنید، مهم کیفیت بالا و درصد خلوص قابل قبول این مواد است. اگر از محصولات تقلبی یا غیر استاندارد استفاده کنید که کیفیت مناسبی ندارند یا درصد خلوص واقعی آنها با درصد خلوص درج شده روی بسته بندی ماده متفاوت باشد، یا نتایج آزمایشگاه ها با مشکل مواجه خواهد شد یا آسیب جانی و مالی به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع مواد آزمایشگاهی شیمیایی اصل و باکیفیت، به فروشگاه‌های معتبری مانند شیمیبیو مراجعه کنید. در شیمیبیو تولیدات برندهای مطرح جهان، از جمله شرکت‌های سیگما آلدریچ آمریکا، مرک آلمان، SPL کره ‌جنوبی، ایبرسکو ایران، شیماز ایران و SIMAX چک با بالاترین سطح کیفیت و بهترین قیمت در اختیار محققان، شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد. فقط کافی است به نشانی اینترنتی shimibio.com مراجعه کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x