گیاه آپارتمانی نخل مرداب | روش های تکثیر و مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی نخل مرداب که نام علمی آن “Cyperus” است، از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود. این گیاه از خانواده “Cyperaceae ” بوده و توانسته جای خود را در میان عاشقان گل و گیاه تثبیت کند.

این گیاه بومی ماداگاسکار، شبه جزیره عربستان و بسیاری از ایالت های آفریقای شرقی (اتیوپی ، اریتره، مالاوی، موزامبیک، سودان، سومالی، آفریقای جنوبی، کنیا، تانزانیا ، اوگاندا و زیمبابوه) محسوب می‌شود.

البته نخل مرداب در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان مانند جنوب ایالات متحده آمریکا، نیوزلند، بسیاری از جزایر اقیانوس آرام و بسیاری از مناطق استرالیا نیز مشاهده شده است.

این گیاه را با نام‌های زیادی از جمله: گیاه چتری، نخل چتری، زنبق چتری و علف چتری نیز می‌شناسند. اگر تصمیم به رشد و پرورش این گیاه زیبا گرفته‌اید؛ بهتر است قبل از هر چیز با شریط نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید. سپس شرایط محیطی منزل یا محل کار خود را با محیط مورد نیاز برای رشد گیاه آپارتمانی نخل مرداب مقایسه کنید و در صورتی که باهم تطابق داشتند؛ اقدام به خرید یا کاشت این گیاه زیبا نمایید.

مشخصات کلی گیاه

مشخصات کلی نخل مرداب

این گیاه در گونه‌‌های مختلفی یافت می‌شود که تمامی آن‌ها عاشق آب هستند. بر بالای ساقه‌‌های لخت و نازک این گیاه، برگ‌های کمانی دیده می‌شوند که مانند پره‌های چتر به سمت پایین کشیده شده‌اند.

طول قامت این گیاه به 75 تا 120 سانتی‌متر می‌رسد و هر ساقه، حدود 20 برگ 25 تا 30 سانتی‌متری بر روی تارک خود تولید می‌کند. با بالا رفتن سن گیاه، ساقه‌ها و برگ‌ها یک توده چمن مانند تشکیل می‌دهند.

این گیاه از عجیب‌ترین گونه‌های گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود؛ جالب است بدانید تنها گیاهی است که هرچقدر به آن آب بدهید باز هم نابود نخواهد شد. در واقع این گیاه با آب زیاد هیچ مشکلی ندارد.

از لحاظ تئوری نخل مرداب یک گیاه آبزی به شمار می‌رود که شباهت‌های زیادی به نی‌های آبی دارد. نخل مرداب زمانی احساس راحتی می‌کند که ریشه‌های آن همواره در داخل آب باشند. اگر می‌خواهید گیاهتتان به خوبی رشد کند؛ باید پیوند عمیقی بین آب و ریشه‌های نخل مرداب ایجاد کنید. اگر ریشه‌های گیاه همواره مرطوب باشند؛ می‌توانید انتظار داشته باشید که نخل مرداب به خوبی رشد کرده و نهایت زیبایی خود را به شما هدیه دهد.

گیاه آپارتمانی نخل مرداب در سایر زمینه‌ها نیز یک گیاه آپارتمانی عالی محسوب می‌شود. به طوری که به راحتی با انواع شریطی نوری و دمایی کنار آمده و رشد خود را ادامه می‌دهد. این گیاه به سرعت رشد کرده و به راحتی تکثیر می‌شود. بنابراین می‌توانید آن را تکثیر کرده و به عنوان یک هدیه‌ی خاص به عزیزانتنان اهدا نمیایید.

ویژگی‌هایی از قبیل سرعت رشد زیاد، تکثیر راحت و البته احتیاج فراوان به آب، باعث  شده که در بعضی از نقاط جهان از این گیاه به عنوان یک علف هرز یاد شود. بنا به دلایلی که گفته شد بهتر است این گیاه را در کنار استخر و یا در باغچه‌ی داخل حیاط بکارید؛ اما در صورت تمایل می‌توانید در فضای داخلی خانه نیز از آن مراقب کنید.

مراقبت از گیاه آپارتمانی نخل مرداب

برای مراقبت و نگهداری گیاه نخل مرداب، لازم است موارد زیادی را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی شرایط حیاتی لازم برای پرورش بهینه این گیاه خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید:

نور

نور کافی برای گیاه نخل مرداب

می‌توان ادعا کرد که برای این گیاه چندان فرقی ندارد که در محیطی با نور کامل خورشید، نور روشن، سایه روشن و یا سایه متوسط قرار بگیرد. نخل مرداب با انواع شرایط و اندازه‌های نور سازگار است و می‌تواند به خوبی رشد کند. البته اگر محیط بیش از اندازه تاریک باشد؛ تولید ساقه‌ها و برگ‌ها کاهش می‌بابد.

آبیاری

از آنجا که انخل مرداب یک گیاه نیمه آبی به شمار می‌رود؛ برای رشد خوب به آب زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل است که غالبا به عنوان یک گیاه تالاب پرورش می‌یابد. بهتر است همواره از مرطوب بودن خاک گلدان مطمئن باشید. برای اینکار می‌توانید به کمک یک سینی قطره چکان همواره آب را به سمت ریشه‌های گیاه هدایت کنید. تنها در فصل زمستان و در درجه حرارت‌های پایین بهتر است که آبیاری را مقداری کاهش دهید. آبیاری بیش از حد در فصل زمستان می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه‌ها شود.

بهتری راه برای رشد نخل مرداب، قرار دادن گلدان در یک سینی پر از آب است؛ به طوری که ریشه‌ها همواره مرطوب باقی بمانند.

رطوبت

رطوبت مورد نیاز برای نخل مرداب

اگر دستورالعمل‌های لازم را در زمینه آبیاری رعایت کنید؛ رطوبت خود به خود و تا حد زیادی تامین خواهد شد. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتاد که رطوبت ثابت در ریشه‌ها باعث ایجاد یک اکوسیستم کوچک و افزایش رطوبت به طور طبیعی در اطراف گیاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی کروتون و روش های تکثیر و مراقبت از آن

کوددهی

با وجود اینکه گیاه آپارتمانی نخل مرداب به خوبی رشد می‌کند و در ظاهر به نظر می‌رسد به خوراک زیادی احتیاج داشته باشد؛ اما در عمل چنین نیست. این گیاه در مقایسه با گیاهان بزرگتر از خود به تغذیه و خوراک کمتری نیاز دارد. بنابراین شاید لازم باشد حداکثر یکبار در ماه با استفاده از دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی کودهای بسته بندی، این گیاه را کوددهی و تغذیه کنید.

دما

برای رشد این گیاه، دمای بین 10 تا 50 درجه سانتی‌گراد استاندارد به نظر می‌رسد. همانطور که ملاحضه می‌کنید از نظر دمایی نیز، گیاه آپارتمانی نخل مرداب می‌تواند با طیف وسیعی از محیط‌های دمایی کنار بیاید. البته در نظر داشته باشید که اگر محیط بیش از اندازه گرم شود؛ خاک در زمان کمتری خشک شده و در نتیجه به آبیاری بیشتری نیاز خواهد بود.

تعویض گلدان

با توجه به رشد سریع این گیاه، شما همه ساله به تعویض گلدان احتیاج خواهید داشت. هر زمان که شاهد بزرگ شدن بیش از حد گیاه بودید؛ بهتر است گلدان کنونی را با یک گلدان بزرگتر تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی شفلرا و روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

تکثیر گیاه آپارتمانی نخل مرداب

تکثیر گیاه نخل مرداب

شما می‌توانید گیاه آپارتمانی نخل مرداب را به روش‌هعای مختلفی تکثیر کنید. یکی از روش‌های راحت و رایج استفاده از دانه‌های گیاه می‌باشد. برای این کار کافیست دانه را در زیر خاک بکارید و با آبیاری مداوم، آن را همواره مرطوب نگه دارید. بعد از چند هفته بوته‌ی جدید سر از خاک بیرون خواهد آورد. یک روش دیگر، تقسیم می‌باشد. بخش‌هایی از گیاه را که می‌توانند جداگانه رشد کنند را به کمک یک چاقوی تیز جدا کرده و در یک گلدان جدید قرار دهید.

یکی از روش‌های دیگر تکثیر این گیاه، قلمه زنی می‌باشد. به کمک این روش، می‌توانید بدون اینکه بخشهای زیادی از گیاه اصلی را از دست دهید اقدام به تکثیر آن نمایید. برای این کار یک ساقه حداقل 10 سانتی‌متری از گیاه را جدا کرده و در درون یک لیوان آب قرار دهید. بعد از یک هفته شاهد ایجاد ریشه در درون لیوان خواهید بود. بعد از اینکه ریشه‌ها به خوبی ایجاد شدند؛ گیاه را از درون لیوان خارج کرده و در گلدان جدید قرار دهید.

مشکلات و بیماری ها

برگ های زرد یا ساقه های قهوه ای

با وجود اینکه گیاه آپارتمانی نخل مرداب یک گیاه مقاوم و سازگار به شمار می‌رود؛ اما ممکن است در پرورش آن با آفات و بیماری‌هایی نیز مواجه شوید. زمانی که به اندازه کافی به پای این گیاه آب نریزید؛ شاهد ظهور برگ‌های زرد یا ساقه قهوه‌ای رنگ خواهید بود. بنابراین هرگز اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود.

رشد ناچیز و کم

این گیاه در فصول گرم سال باید رشد زیادی داشته باشد و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد؛ به معنی وجود اشکالاتی در مراحل رشد است. اصلی ترین دلیل برای عدم رشد گیاه، می‌تواند تاریک بودن محیط و نرسدن نور کافی به آن باشد. همچنین سرمای بیش از حد نیز در عدم رشد نخل مرداب موثر خواهد بود.

امتیاز شما به این پست
منبع About the Umbrella Grass Houseplant Cyperus Alternifolius Care
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x