معرفی 10 مورد از گیاهان با برگ سبز و بنفش

گیاهان آپارتمانی تنوع زیادی دارند و برخلاف تصور بسیاری از مردم رنگ همه آن‌ها سبز نیست. نگهداری از گیاهان رنگی فضای خانه را شیک‌تر و زیبایی دکوراسیون را دو چندان می‌کند، به خصوص اگر به سراغ گیاهان با برگ سبز و بنفش بروید.

معمولا گیاهان سبز و بنفش برگ جذابیت بصری بسیار بالایی دارند و از این‌رو مورد توجه کسانی قرار می‌گیرند که به دنبال یک گیاه آپارتمانی زیبا می‌گردند.

مقاله امروز ایده آل مگ به معرفی انواع گیاهان با برگ های سبز و بنفش اختصاص دارد. اگر به نگهداری گیاهان آپارتمانی رنگارنگ علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید.

گیاه آپارتمانی سپر ایرانی (Persian Shield)

سپر ایرانی یک گیاه آپارتمانی با برگ سبز و بنفش است که شبیه سپر جنگی نوک تیز و آماده نبرد به نظر می‌رسد. اگرچه نام این گیاه سپر ایرانی است، اما در حقیقت بومی میانمار (برمه سابق) است نه ایران.

سپر ایرانی در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش

سپر ایرانی به عنوان یک گیاه یک ساله در بهار و پس از گرم شدن کامل خاک کاشته می‌شود. این گیاه در محیط گرم و مرطوب رشد نسبتا سریعی دارد و وقتی در گلدان نگهداری می‌شود در عرض چند هفته اندازه آن به 60 سانتی‌متر می‌رسد.

سپر ایرانی در مکان‌های آفتابی و نیمه سایه رشد خوبی دارد، اما به طور کلی میزان نور مورد نیاز گیاه به شرایط نگهداری آن بستگی دارد. اگر به مرور زمان متوجه بی‌رنگ‌ شدن برگ‌های سپر ایرانی شدید، آن را به یک جای کم نورتر منتقل کنید.

اکثر گیاهان باید زمانی آبیاری شوند که خاک خشک شده باشد؛ اما چون سپر ایرانی به خاک مرطوب نیاز دارد، نباید به خاک آن اجازه خشک شدن بدهید؛ بنابراین، توصیه می‌شود که گیاه را طبق یک برنامه زمان‌بندی منظم آبیاری کنید.

هر چقدر سپر ایرانی آب کمتری دریافت کند، به سایه بیشتری نیاز خواهد داشت.

سپر ایرانی در هوای گرم (دمای بالاتر از 15/5 درجه سانتی‌گراد) و هوای مرطوب شرجی بهترین عملکرد را دارد.

اگر از این گیاه در داخل خانه نگهداری می‌کنید، از وجود رطوبت کافی مطمئن شوید. هوای خشک باعث خشک شدن و ریزش برگ‌های آن می شود. مه‌پاشی یا غبارپاشی روزانه توصیه می‌شود، اما برای این کار از آب جوشیده استفاده کنید، چون کلر به برگ‌ها آسیب می‌زند.

شرایط نگهداری گیاه سپر ایرانی

سپر ایرانی در خاک با pH خنثی به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند خاک کمی اسیدی را تحمل کند. بهتر است pH خاک را بین 5/5 تا 7/5 نگه دارید.

اگر این گیاه در خاک غنی با رطوبت زیاد رشد کند، فقط در ابتدای فصل و همچنین در اواسط تابستان به کوددهی نیاز دارد. برای کوددهی از کودهای مایع ضعیف استفاده کنید.

آفات و بیماری‌های رایج

اگر از گیاه سپر ایرانی نگهداری می‌کنید، ممکن است با آفات و بیماری‌هایی مثل شته‌، شپشک، کنه عنکبوتی و پوسیدگی ریشه مواجه شوید.

گیاه آپارتمانی حسن یوسف (Coleus)

از سایر گیاهان با برگ سبز و بنفش می‌توان به حسن یوسف اشاره کرد. حسن یوسف بومی مناطقی است که در مجاورت خط استوا قرار دارند؛ بنابراین، در مناطق گرم می‌توانید آن را به عنوان یک گیاه چند ساله در باغچه بکارید. در این شرایط، گیاه حسن یوسف شبیه درختچه‌های کوچک با ساقه‌های چوبی ضخیم رشد می‌کند.

گیاه حسن یوسف

البته امکان کاشت این گیاه در مناطق مختلف وجود دارد. حسن یوسف می‌تواند در سایر شرایط آب و هوایی به صورت یک گیاه یک ساله در باغچه یا گلدان رشد کند؛ با این حال، به یاد داشته باشد که در مقابل سرما مقاوم نیست و قبل از کاشت آن در باغچه یا انتقال گلدان آن به فضای باز باید دما به بالاتر از 15/5 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

اگرچه حسن یوسف مکان‌های نیمه سایه و کاملا سایه را ترجیح می‌دهد، اما میزان نور مورد نیاز در بین گونه‌های مختلف آن متفاوت است. گونه‌های قدیمی‌تر گیاه که با استفاده از بذر رشد کرده‌اند در سایه عملکرد بهتری دارند، اما گونه‌های جدیدتر باید به نور بیشتری دسترسی داشته باشد.

گیاه حسن یوسف در خاک همیشه مرطوب که خیس نباشد، بهترین رشد را دارد. اگر خشکی خاک برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، سرعت رشد گیاه کاهش یافته و لبه برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند.

اگر از حسن یوسف در فضای باز نگهداری می‌کنید، در هوای گرم باید دو بار در روز به آن آب بدهید؛ اما اگر گیاه در فضای بسته نگهداری می‌شود، زمانی به آبیاری نیاز دارد که سطح خاک کمی خشک شده باشد.

مالچ به خاک کمک می‌کند که رطوبت را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند، اما از مالچ سدر که برای حسن یوسف سمی است استفاده نکنید؛ همچنین اجازه ندهید که مالچ ساقه‌ها را لمس کند، چون می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

شرایط نگهداری حسن یوسف

حسن یوسف در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند و یخ‌زدگی می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود؛ بنابراین، باید قبل از سرد شدن هوا قلمه‌ها را برای تکثیر جدا کرده و وقتی هوا سرد است گیاه را به فضای بسته منتقل کنید. در داخل خانه هم مراقبت باشید که گیاه در مجاورت دریچه‌های تهویه هوا قرار نداشته باشد.

اگر خاک محل کاشت حسن یوسف غنی است، ممکن است به کوددهی نیاز نباشد؛ اما در صورت ضعیف بودن خاک از یک کود آهسته رهش استفاده کنید تا برگ‌های گیاه بهترین رنگ خود را به نمایش بگذارند.

آفات و بیماری‌های رایج

در صورتی که از گیاه حسن یوسف نگهداری می‌کنید، مراقب شپشک‌‌های آردی، شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی، سفید بالک‌ها و لیسک‌ها باشید.

معمولا حسن یوسف دچار بیماری نمی‌شود، اما در هوای سرد و مرطوب ممکن است علائم بیماری‌های قارچی مانند سفیدک را مشاهده کنید.

گیاه آپارتمانی کلم زینتی (Ornamental Cabbage)

کلم زینتی گیاهی دوساله است که چون به ندرت گل می‌دهد بیشتر افراد فقط برای یک سال از آن نگهداری می‌کنند. منظور از گیاه دو ساله این است که در سال اول برگ‌های آن رشد می‌کنند و در سال دوم گل می‌دهد.

کلم زینتی در لیستگیاهان با برگ سبز و بنفش

این گیاه هم که جزء گیاهان با برگ سبز و بنفش طبقه‌بندی می‌شود، هم در گلدان و هم در باغچه رشد می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید فقط یکی دو کلم زیبا داشته باشید، بهتر است در گلدان از آن نگهداری کنید. تعداد کلم‌ها باید در باغچه زیاد باشد تا زیبایی گیاه نمایان شود.

کلم زینتی را باید در یک محیط پرنور قرار دهید، یعنی در محیطی که گیاه حداقل 6 تا 8 ساعت به نور مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد. قرارگیری این گیاه در سایه باعث می‌شود برگ‌ها کم رنگ و نازک شده و از هم فاصله بگیرند.

نور شدید هم باعث سوختگی حاشیه برگ‌ها و کدر شدن رنگ آن‌ها می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوا در پاییز بالا است، گیاه را در جایی بکارید که بعد از ظهرها سایه باشد.

کلم زینتی در دمای 27 تا 15- درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند، اما نمی‌تواند گرمای تابستان یا سرد شدن ناگهانی هوا را تحمل کند. گرمای هوا روی رنگ برگ‌ها تاثیر منفی دارد و سرد شدن ناگهانی هوا باعث یخ‌زدگی بافت‌های گیاه می‌شود. بهترین دما برای ظهور رنگ زیبای برگ‌ها 10 درجه سانتی‌گراد است.

شرایط نگهداری کلم زینتی

کم آبی از رشد مناسب کلم زینتی جلوگیری می‌کند، بنابراین این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد؛ با این حال، نباید آن را بیش از حد آبیاری کنید، چون آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. اگر بارندگی در محل زندگی شما زیاد اتفاق می‌افتد، لازم نیست به این گیاه آب بدهید.

کلم زینتی برای رشد به یک خاک غنی زهکشی شده احتیاج دارد که تمام مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین کند؛ بنابراین، بهتر است قبل از کاشتن آن خاک را با کود پوسیده دامی و خاک برگ مخلوط کنید.

همان‌طور که گفتیم معمولا از این گیاه برای یک سال نگهداری می‌شود و به همین دلیل به کود نیاز ندارد؛ اما اگر متوجه شدید که رشد خوبی ندارد، می‌توانید در فصل رشد از کود استفاده کنید.

آفات و بیماری‌های رایج

کلم‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند کمتر از کلم‌های کاشته شده در باغچه با حمله آفات روبرو شده یا به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

از رایج‌ترین آفات این گیاه می‌توان به شته‌ها، کنه‌ها، شپشک آردی و کرم کلم اشاره کرد. علاوه بر آفات، کلم زینتی ممکن است به بیماری‌هایی مثل لکه برگی، بوتریتیس و سفیدک سطحی مبتلا شود.

گیاه آپارتمانی یهودی سرگردان (Wandering Jew)

گیاه دیگری که می‌توان در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش قرار داد، یهودی سرگردان نام دارد. یهودی سرگردان یک گیاه تصفیه‌کننده هوا است که به خاطر ظاهر زیبا و برگ‌های آویزانش از زمان‌های قدیم از آن در طاقچه یا به عنوان گل آویز استفاده می‌شده است. این گیاه علفی را می‌توان به رنگ‌های مختلف مثل بنفش، سبز و سفید پیدا کرد.

گیاه یهودی سرگردان

خاستگاه گیاه یهودی سرگردان به آفریقای جنوبی برمی‌گردد و به خاطر علاقه‌ای که به آب و مهاجرت به مناطق مرطوب دارد، به آن یهودی سرگردان می‌گویند. این گیاه را می‌توان در آب هم نگهداری کرد، اما بهتر است بعد از رشد کامل گیاه آن را به خاک منتقل کنید تا به مواد مغذی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

گیاه یهودی سرگردان به نور متوسط و فیلتر شده نیاز دارد؛ بنابراین نباید آن را در جایی که میزان نور خیلی کم یا خیلی زیاد است، نگهداری کنید. نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ‌ها و نور کم باعث فاصله گرفتن آن‌ها می‌شود. اگر برگ‌ها از هم فاصله گرفتند، گلدان را به مکان پرنورتری منتقل کنید.

یهودی سرگردان در دمای 18 تا 23 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند، اما اگر به طور منظم آبیاری شود تا دمای 30 درجه سانتی‌گراد را هم تحمل می‌کند. وقتی دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، برگ‌های گیاه بی‌رنگ می‌شوند؛ به همین دلیل، باید در فصول سرد سال آن را به فضای بسته منتقل کنید.

شرایط نگهداری گیاه یهودی سرگردان

این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد، اما بین دو آبیاری حتما باید سطح خاک خشک شده باشد. اگر از یهودی سرگردان به عنوان گیاه آویز استفاده شود به آبیاری بیشتری نیاز دارد، اما در زمستان باید میزان آبیاری را کاهش دهید.

برای کاشت یهودی سرگردان از خاک زهکشی شده که ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ است، استفاده کنید. در فصل رشد هر دو تا سه هفته یکبار با کودهایی که حاوی پتاس بالایی هستند، گیاه را تغذیه کنید تا به خوبی رشد کرده و برگ‌های آن پهن شوند.

گیاه یهودی سرگردان سمی بوده و بلعیدن آن به بروز مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع و اسهال منجر می‌شود.

آفات و بیماری‌های رایج

این گیاه ممکن است مورد حمله شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی قرار بگیرد. متداول‌ترین مشکل آن هم پوسیدگی ریشه است که معمولا در اثر آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد.

گیاه عنکبوت (Spiderwort)

از سایر گیاهان با برگ سبز و بنفش می‌توان از گیاه عنکبوت نام برد. گیاه عنکبوت گیاهی علف مانند با برگ‌های بلند است که گل‌های آن صبح‌ باز شده و در اوایل بعد از ظهر بسته می‌شوند. این گیاه در فصل بهار کاشته می‌شود و در بهار و اوایل تابستان جوانه‌های زیادی تولید می‌کند.

گیاه عنکبوت در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش

اگرچه این گیاه وجود کمی سایه را می‌پسندد، اما تا زمانی که حداقل چند ساعت در روز به نور دسترسی داشته باشد تقریبا در همه محیط‌ها عملکرد خوبی دارد. اگر گیاه در تمام طول روز در معرض نور خورشید قرار دارد، باید آب کافی دریافت کند.

تعداد شکوفه‌های گیاه به میزان مواجهه آن با نور خورشید بستگی دارد. اگر می‌خواهید گیاه زیباتری داشته باشید، باید آن را به مکان پرنورتری منتقل کنید.

اگرچه گیاه عنکبوت به کم آبی مقاوم است، اما بهتر است خاک آن را مرطوب نگه داشته و به خصوص در ماه‌های گرم تابستان گیاه را هر چند روز یکبار آبیاری کنید.

گیاه عنکبوت به دما و رطوبت حساس نیست، به طوری که با شرایط مختلف سازگار شده و دماهای مختلف را تحمل می‌کند؛ در نتیجه، می‌تواند از اوایل بهار تا اواخر تابستان رشد کند.

گیاه آپارتمانی عنکبوت

چون گیاه عنکبوت رطوبت را دوست دارد، در آب و هوای مرطوب به خوبی رشد می‌کند، اما اگر رطوبت به طور طبیعی در محیط شما وجود نداشته باشد، به رطوبت اضافی نیاز ندارد.

گیاه عنکبوت می‌تواند در هر خاکی رشد کند، البته به شرطی که خاک مرطوب بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. این گیاه در خاک هوموس‌دار که pH آن کمی اسیدی و بین 6/8 تا 7/2 است، بهترین رشد را دارد.

اگر در فضای باز از گیاه عنکبوت نگهداری می‌کنید، به کود زیادی احتیاج ندارد و معمولا یک بار کوددهی در اوایل بهار و در ابتدای دوره رشد کافی است. اگر می‌خواهید در فصل تابستان مواد مغذی بیشتری در اختیار گیاه خود قرار دهید، می‌توانید به خاک کمپوست اضافه کنید.

گیاه عنکبوت برای انسان و حیوان سمی بوده و ممکن است به درماتیت تماسی منجر شود.

آفات و بیماری‌های رایج

اگرچه گیاه عنکبوت نسبتا عاری از آفت است، اما می‌تواند مورد حمله بعضی از قارچ‌ها، ویروس‌ها و حشرات (شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی) قرار بگیرد؛ علاوه بر این، آبیاری بیش از حد و باتلاقی بودن خاک باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

گیاه صدف (Oyster Plant)

گیاه صدف یا موسی در گهواره، یک گیاه آپارتمانی محبوب، چشم‌نواز و جمع و جور با برگ‌های بلند، نیزه‌ای شکل و براق به رنگ سبز تیره با سایه‌های بنفش رنگ است. این گیاه که در دسته گیاهان با برگ سبز و بنفش قرار می‌گیرد، سرعت رشد نسبتا بالایی دارد و بهتر است در اوایل بهار کاشته شود.

گیاه صدف

گیاه صدف به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه باید در یک محل نورگیر قرار بگیرد، اما باید از آن در برابر نور شدید خورشید و آفتاب داغ بعد از ظهر محافظت کرد. هم نور زیاد و هم نور کم باعث بی‌رنگ شدن برگ‌های گیاه می‌شوند.

گیاه صدف در دمای 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند و اگر خطر یخ‌زدگی وجود دارد، باید آن را به داخل خانه بیاورید.

با توجه به اینکه این گیاه گرمسیری است، برای سالم ماندن برگ‌هایش به مقداری رطوبت نیاز دارد. ساده‌ترین راه برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه قرار دادن سینی حاوی آب و سنگریزه در زیر گلدان است. قرار دادن گیاه در حمام هم تا زمانی که نور کافی وجود داشته باشد، ایده خوبی است.

شرایط نگهداری گیاه صدف

گیاه صدف نسبت به خشکی مقاوم است و ترجیح می‌دهد که زیاد آبیاری نشود. در حقیقت، آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و مرگ گیاه می‌شود. از بهار تا پاییز، هر زمان که دو تا سه سانتی‌متر سطح رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. در زمستان که گیاه خواب است، باید هر دو هفته یک بار به آن آب بدهید.

گیاه صدف خاک نسبتا غنی و دارای زهکشی خوب با pH کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می‌دهد. معمولا کوددهی به گیاه صدف ضروری نیست، اما انجام این کار در فصل رویش می‌تواند به رشد بهتر آن کمک کند. از کوددهی بیش از حد خودداری کنید که باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

آفات و بیماری‌های رایج

گیاه صدف هم ممکن است مثل سایر گیاهان آپارتمانی به انواع آفات و بیماری‌ها دچار شود. شته، کنه‌ عنکبوتی و شپشک آردی از رایج‌ترین آفات این گیاه هستند که باید به سرعت برای از بین بردن آن‌ها اقدام کرد؛ چراکه هم باعث مرگ گیاه می‌شوند و هم می‌توانند به سایر گیاهان شما سرایت کنند.

علاوه بر آفات، پوسیدگی ریشه هم ممکن است باعث نابودی گیاه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید گیاه را به اندازه و طبق نیازش آبیاری کنید.

گیاه اگزالیس (Purple Oxalis)

اگزالیس یک گیاه نادر با شاخ و برگ‌های تقریبا سیاه است که چون رنگ واقعی آن‌ها بنفش بسیار تیره است، در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش قرار می‌گیرد. برگ‌های مثلثی شکل اگزالیس در شب و در روزهای ابری تقریبا مانند یک چتر جمع می‌شوند، اما دوباره نور صبحگاهی باعث باز شدن آن‌ها می‌شود.

اگزالیس در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش

گیاه اگزالیس از پاییز تا بهار رشد می‌کند و گل می‌دهد، اما در تابستان به خواب می‌رود. البته این اتفاق ممکن است هر سال تکرار نشود، به خصوص وقتی از اگزالیس به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید.

هنگامی که گیاه به خواب می‌رود، شاخ و برگ‌ها از بین می‌روند. در این شرایط باید آبیاری را کاهش دهید و برنامه تغذیه گیاه را متوقف کنید.  به محض اینکه شاخ و برگ‌های جدید شروع به رشد کردند، روال عادی مراقبت از گیاه را از سر بگیرید.

اگزالیس در مکان‌های آفتاب‌گیر و نیمه سایه به خوبی رشد می‌کند، یعنی در اکثر روزها تقریبا به چهار ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر این گیاه را در فضای باز پرورش می‌دهید و در مناطق گرم زندگی می‌کنید، از آن در برابر آفتاب داغ بعد از ظهر محافظت کنید.

در داخل خانه، اگزالیس را نزدیک پنجره بگذارید تا نور کافی دریافت کند؛ همچنین گلدان را به طور منظم بچرخانید تا نور به تمام قسمت‌های آن بتابد و گیاه به طور یکنواخت رشد کند.

گیاه آپارتمانی اگزالیس

گیاه جوان اگزالیس را باید به حدی آبیاری کنید که خاک آن دائما مرطوب باشد؛ اما گیاهانی که سن بیشتری دارند می‌توانند کم آبی را تحمل کنند. در فصل رشد هر زمانی که سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. در تابستان که گیاه خواب است، هر دو تا سه هفته یک بار به آن کمی آب بدهید تا از خشک شدن کامل خاک جلوگیری شود.

در فصل رشد از کودهای آهسته رهش یا کود مایع استفاده کنید. در فضاهای بسته، کود مایع برای تغذیه گیاهان آپارتمانی ایده آل است. مخلوط کردن کمپوست با خاک گلدان هم می‌تواند به رشد گیاه کمک کند.

توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های گیاه اگزالیس برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.

آفات و بیماری‌های رایج

گیاه اگزالیس مستعد ابتلا به چند نوع آفت و بیماری رایج است که عبارتند از: شپشک‌های آردی، شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی.

یکی از بیماری‌های رایج اگزالیس سفیدک سطحی است که به عنوان یک بیماری قارچی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی شاخ و برگ‌های گیاه می‌شود. این بیماری اغلب در اثر رطوبت زیاد و کاهش جریان هوا رخ می‌دهد؛ بنابراین، از پاشیدن آب روی اگزالیس خودداری کرده و اطراف گیاه را بیش از حد شلوغ نکنید.

گیاه دعا (Prayer Plant)

گیاه مارانتا لوکونورا که بومی آمریکای جنوبی است، به نام گیاه دعا شناخته می‌شود؛ چون برگ‌های آن در طول روز صاف هستند، اما در شب مانند دست‌هایی که برای دعا بلند شده‌اند جمع می‌شوند.

گیاه دعا

این گیاه که در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش قرار می‌گیرد، رشد کمی داشته و در نهایت می‌تواند در داخل خانه به ارتفاع 30 سانتی‌متر برسد. در هر زمان از سال می‌توان گیاه دعا را کاشت و از آن مراقبت کرد، اما نگهداری از آن در طولانی‌مدت آسان نیست.

گیاه دعای خود را نزدیک پنجره بگذارید تا نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چون آفتاب برگ‌ها را می‌سوزاند یا باعث ایجاد لکه روی آن‌ها می‌شود.

گیاه دعا دمای معمولی خانه (15/5 تا 27 درجه سانتی‌گراد) را ترجیح می دهد. دمای پایین در طولانی‌مدت به برگ‌ها آسیب می‌رساند و باعث ریزش آن‌ها می‌شود.

این گیاه در یک محیط بسیار مرطوب به خوبی رشد می‌کند. برای افزایش رطوبت گیاه می‌توانید یک دستگاه مرطوب‌کننده کوچک در نزدیکی آن بگذارید یا گیاه را در بالای یک سینی حاوی آب و سنگریزه قرار دهید؛ همچنین می‌توانید به طور مرتب از آب هم دمای اتاق برای مه پاشی برگ‌ها استفاده کنید.

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی دعا

در طول فصل رشد، گیاه دعا خود را به طور مرتب و هر زمان که لایه رویی خاک خشک شد، آبیاری کنید. هرگز اجازه ندهید خاک گلدان کاملا خشک شود. این گیاه به خشکسالی حساس است و اگر به موقع آبیاری نشوند، برای مدت زیادی زنده نمی‌ماند.

با این حال، برای جلوگیری از بروز مشکلات قارچی نباید آب مستقیما روی برگ‌ها نشسته و گیاه را خیس کند. هم کم آبی و هم آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها شود.

برای آبیاری گیاه دعا از آبی استفاده کنید که دمای آن نزدیک به دمای اتاق است.

گیاه دعا می‌تواند در خاک‌های مختلف رشد کند، به شرطی که خاک زهکشی خوبی داشته باشد؛ علاوه بر این، خاک باید اسیدی بوده و pH آن 6 باشد.

گیاه را از اوایل بهار تا پاییز هر دو هفته یک بار و در زمستان یک بار در ماه با کود محلول در آب رقیق شده تغذیه کنید. توقف کوددهی سرعت رشد گیاه را کاهش می‌دهد؛ با این حال، کود بیش از حد هم می‌تواند ریشه‌ها را سوزانده و باعث از بین رفتن گیاه شود.

آفات و بیماری‌های رایج

مانند بیشتر گیاهان آپارتمانی، گیاه دعا ممکن است به کنه‌های عنکبوتی و شپشک‌های آردی دچار شود.

گیاه بگونیا رکس (Rex Begonia)

در میان انواع گیاهان با برگ سبز و بنفش بگونیا رکس یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین آن‌ها محسوب می‌شود. این گیاه بومی منطقه هیمالیا است و به آن بگونیای نقاشی شده یا بگونیای برگ فانتزی هم گفته می‌شود.

بگونیا رکس در لیست گیاهان با برگ سبز و بنفش

بیشتر افراد بگونیا رکس را به خاطر برگ‌های بزرگ و زیبایش پرورش می‌دهند. اگر بگونیا رکس را در فضای باز می‌کارید، باید در اردیبهشت ماه این کار را انجام دهید؛ اما اگر در داخل خانه از آن نگهداری می‌کنید، امکان کاشت آن در تمام فصول سال وجود دارد.

بگونیا رکس در تمام طول سال به نور غیرمستقیم و فیلتر شده نیاز دارد؛ بنابراین، می‌توانید آن را کنار پنجره‌های جنوبی و پشت پرده قرار دهید. این گیاه می‌تواند برخلاف سایر بگونیاها نور کم را تحمل کند و در زیر نور فلورسنت به رشد خود ادامه دهد.

بگونیا رکس خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد، اما مراقب باشید که بیش از حد آن را آبیاری نکنید. اجازه دهید قبل از آبیاری سطح خاک خشک شود. البته خشکی بیش از حد خاک باعث پوسیدگی ریشه و پژمرده شدن گیاه می‌شود.

شرایط نگهداری گیاه بگونیا رکس

بگونیا رکس در دمای متوسط ​​(15/5 تا 21 درجه سانتی‌گراد) و رطوبت متوسط (حدود 50 درصد) بهترین عملکرد را دارد. در هوای سرد سرعت رشد گیاه کم می‌شود و بعضی از انواع بگونیا در طول زمستان به دلیل کمبود نور وارد دوره خواب می‌شوند.

بهترین خاک برای رشد بگونیا رکس خاک سبک و زهکشی شده است. از بهار تا اواسط پاییز هر هفته یک گرم کود کریستالون را در یک لیتر آب حل کرده و از آن برای تغذیه گیاه استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که گیاه در زمستان به کوددهی نیاز ندارد.

آفات و بیماری‌های رایج

از آفات رایج بگونیا رکس می‌توان به شپشک آردی اشاره کرد. بیشترین بیماری‌هایی که در این گونه گیاهی دیده می‌شوند عبارتند از: بیماری قارچی سفیدک سطحی و بوتریتیس.

گیاه کالادیوم (Caladium)

کالادیوم یک گیاه گرمسیری چند ساله است که شاخ و برگ‌های بی‌نظیری دارد و خاستگاه اصلی آن آمریکای مرکزی و جنوبی است. برگ‌های نازک کاغذی این گیاه به شکل قلب یا پیکان بوده و دارای مجموعه‌ای چشمگیر از رنگ‌ها و الگوها هستند.

گیاه کالادیوم

کالادیوم نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و هر چقدر برگ‌های آن باریک‌تر باشند، می‌توانند آفتاب بیشتری را تحمل کنند. بعضی از گونه‌های جدید این گیاه را می‌توان در محیط‌های آفتابی کاشت، اما باید از بیشتر کالادیوم‌ها در برابر نور بسیار شدید خورشید محافظت کرد. در فضای باز گیاه باید در مکان سایه یا نیمه سایه کاشته شود، چون نور شدید خورشید برگ‌‌های آن را می‌سوزاند.

وقتی برگ‌ها روی گیاه ظاهر می‌شوند، آن را به اندازه کافی آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند. هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود، چون ممکن است برگ‌ها زرد شده و بریزند. هنگامی که برگ‌ها شروع به ریختن کردند آبیاری را کاهش و دوباره در بهار افزایش دهید. معمولا در فصول گرم سال باید دو تا سه بار در هفته به گیاه آب بدهید.

شرایط نگهداری گیاه کالادیوم

بهتر است دمای محل نگهداری کالادیوم در روز بین 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد و در شب بین 15/5 تا 18 درجه سانتی‌گراد باشد. این گیاه در مقابل سرما مقاوم نیست و اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، بهتر است در فصول سرد سال آن را به داخل خانه منتقل کنید.

کالادیوم برای رشد به یک خاک غنی و زهکشی شده نیاز دارد که pH آن کمی اسیدی و بین 5/5 تا 6/2 باشد. توصیه می‌شود در طول فصل رشد هر دو هفته یک بار گیاه را با کود مایع تغذیه کنید.

گیاه کالادیوم برای انسان و حیوان سمی است.

آفات و بیماری‌های رایج

این احتمال وجود دارد که کالادیوم توسط کرم‌ صدپا و ملخ‌هایی که برگ‌ها را می‌جوند، مورد حمله قرار بگیرد. از سایر آفات این گیاه می‌توان از شته‌ها، شپشک آردی، کنه‌ها و سفید بالک‌ها نام برد.

کلام پایانی

رنگ گیاهان آپارتمانی به رنگ سبز محدود نشده و می‌تواند بسیار متنوع باشد. استفاده از گیاهان رنگی هم به ایجاد یک فضای متنوع در خانه کمک می‌کند و هم نقش موثری در کاهش استرس و تنش‌های روحی دارد.

در این مقاله به 10 نمونه از رایج‌ترین گیاهان با برگ سبز و بنفش اشاره کردیم، اما قطعا تعداد آن‌ها به همین چند مورد محدود نمی‌شود. اگر شما هم گیاهان سبز و بنفش برگ دیگری را می‌شناسید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات همین مقاله به نام آن‌ها اشاره کنید.

سوالات متداول

فواید نگهداری گل و گیاه چیست؟

مراقبت از گیاهان آپارتمانی استرس را کاهش و تمرکز را افزایش می‌دهد، به درمان مشکلات روحی و بهبود سریع‌تر بیماری‌ها کمک می‌کند و باعث بهبود کیفیت هوای محل زندگی می‌شود.

چرا نگهداری از گیاهان آپارتمانی رنگی توصیه می‌شود؟

چون این گیاهان با برگ‌های رنگارنگ و زینتی خود بهترین گزینه برای زیباتر کردن محیط داخل خانه هستند.

چه گیاهانی برگ‌های سبز و بنفش دارند؟

از گیاهان با برگ سبز و بنفش می‌توان به سپر ایرانی، حسن یوسف، کلم زینتی، یهودی سرگردان، گیاه عنکبوت، گیاه صدف، اگزالیس، گیاه دعا، بگونیا رکس و کالادیوم اشاره کرد.

امتیاز شما به این پست
منبع thespruce
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x