گپ تحصیلی و شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان چگونه است؟ گپ تحصیلی مجاز برای هر مقطع تحصیلی در آلمان چقدر است؟ اگر به دنبال جواب این سوالات هستید با این مقاله همراه باشید.

گپ تحصیلی و شرایط سنی تحصیل در آلمان از مواردی است که ذهن بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشور آلمان را درگیر خود کرده است. از آنجایی که برای هر مقطع تحصیلی شرط سنی خاصی وجود دارد، اینکه حداکثر تا چه سنی برای چه مقطعی می‌شود درخواست پذیرش داد، همیشه یکی از سوالات مهم برای دانشجویان و داوطلبان مهاجرت تحصیلی بوده است.

بنابراین در ادامه به بررسی شرایط سنی و گپ تحصیلی برای دریافت پذیرش از کشور آلمان می‌پردازیم تا این ابهامات برایتان برطرف شده و راحت‌تر در مسیر مهاجرت به آلمان قدم بردارید.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهای پیشرفته در اروپاست که در کنار سطح بالای زندگی، هزینه های تحصیل و اقامت در آن به نسبت سایر کشورها ارزان‌تر است.

بنابراین افراد زیادی آرزوی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند. اما علاوه بر مدارکی که باید برای پذیرش از دانشگاه و دریافت ویزا از سفارت آماده کنید، یکی دیگر از مواردی که نیاز است به آن توجه شود، گپ تحصیلی و شرایط سنی تحصیل در آلمان است.

شهروندان آلمانی و اروپایی معمولاً برای ورود به دانشگاه‌های آلمان هیچ محدودیت سنی ندارند ولی برای دانشجویان خارج از اروپا این محدودیت وجود دارد.

تنها کشورهایی که هیچ‌گونه محدودیت سنی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی ندارند، کشورهای اتریش و سوئد هستند که افراد زیادی از این موضوع سوء‌استفاده کرده و بعد از ورود به این کشورها درخواست پناهندگی داده‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از این موضوع محدودیت سنی برای پذیرش دانشگاه‌ها در اکثر کشورها اعمال شده است.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

البته لازم است این نکته را در نظر بگیرید که این محدودیت معمولا از طرف دانشگاه‌ وجود ندارد و دانشگاه‌های آلمان به خصوص دانشگاه‌های خصوصی با هر شرایط سنی و گپ تحصیلی به متقاضیان پذیرش می‌دهند؛ مسأله سن و گپ تحصیلی برای سفارت آلمان بسیار مهم است و اگر سن شما برای مقطع مورد نظر بالا باشد، درخواست ویزای شما به احتمال زیاد ریجکت خواهد شد. بنابراین اگر از دانشگاهی پذیرش داشته باشید این به معنای دریافت ویزا و اجازه ورود شما به آلمان نیست.

اما گپ تحصیلی و شرایط سنی تحصیل در آلمان برای هر مقطع چگونه است؟ در ادامه به این سوال با کمک سایت لتس گو یونی پاسخ می‌دهیم.

گپ تحصیلی و شرایط سنی مقطع کارشناسی آلمان

به میزان فاصله از آخرین مدرک تحصیلی شما تا مدرک بعدی گپ تحصیلی گفته می‌شود. اگر از آخرین مدرک و مقطع تحصیلی‌تان مدت زیادی گذشته باشد به این معنی است که شما دارای گپ تحصیلی هستید و ممکن است شرایط سنی شما برای پذیرش تحصیلی مناسب نباشد.

این فاصله و گپ برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است. اگر دارای مدرک دیپلم هستید و قصد ورود به کالج را دارید حداکثر تا 3 سال فاصله تحصیلی مجاز است و بیش از 3 سال گپ تحصیلی محسوب می‌شود.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان معمولاً گپ تحصیلی تا 5 سال مجاز است. البته فقط کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی شرط سنی دارند و حداکثر تا سن 27 سال می‌توان از آنها پذیرش دریافت کرد.

ولی همانطور که اشاره کردیم مهمترین نکته سفارت آلمان و افسر پرونده است که برای صدور ویزا، روی سن متقاضیان حساسیت نشان می‌دهد. سن مناسب که ریسکی برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی و برای کالج در آلمان ندارد، 18 تا 21 سالگی است.

شرایط سنی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، شرایط سنی متفاوت‌تر از مقطع کارشناسی است و دانشگاه‌ها شرایط سنی خاصی برای پذیرش در این مقطع ندارند؛ اما اگر بخواهیم از نظر سفارت آلمان موضوع را بررسی کنیم تا سن 30 یا 31 سال صدور ویزای تحصیلی برای این مقطع شانس بالایی دارد. گپ تحصیلی مجاز برای مقطع ارشد هم در حدود 5 سال در نظر گرفته می‌شود.

البته اگر گپ بیشتری در این مقطع دارید می‌توانید با روش‌هایی مانند اثبات انجام کار مرتبط، مقاله‌های پژوهشی، خواندن زبان و … این فاصله را توجیه کنید. همچنین انگیزه‌نامه شما بسیار روی نظر افسر بررسی‌کننده پرونده شما تأثیرگذار است. بنابراین توصیه ما این است که اگر فاصله از آخرین مقطع تحصیلی زیاد است حتما از یک کارشناس امور مهاجرتی برای توجیه گپ تحصیلی و یا نگارش انگیزه‌نامه کمک بگیرید.

شرایط سنی تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

دانشگاه‌های آلمان هیچ‌گونه محدودیت سنی برای مقطع دکتری ندارند و سفارت این کشور هم معمولا برای صدور ویزای تحصیلی مقطع دکتری روی سن متقاضیان حساسیتی ندارد و تا سن 45 سال هم امکان تحصیل دکتری در کشور آلمان وجود دارد.

البته که هرچه سن کمتری باشید شانس پذیرش شما بالاتر می‌رود. اما در مقطع دکتری مهمترین عامل پذیرش نظر استاد راهنماست و اگر استاد راهنما شما را به عنوان دانشجوی تحت نظرش بپذیرد دانشگاه و سفارت هم با درخواست شما موافقت خواهند کرد.

شرایط سنی تحصیل در مقطع دکتری در آلمان

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

برای آن دسته افرادی که قصد دارند به تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی در آلمان مشغول شوند باید بگوییم که شرایط سنی برای این رشته‌ها هم وجود دارد و بهترین سن 23 سال است؛ اما پذیرش از دانشگاه‌ها تا سن 30 سال هم امکان‌پذیر است.

نکته مثبت در مورد این رشته‌ها این است که با توجه به کمبود نیروی کادر درمان در آلمان، سفارت این کشور سخت‌گیری زیادی در خصوص پذیرش دانشجویان این رشته‌ها ندارد. لازم به ذکر است که متقاضیان رشته پزشکی باید حداقل 35 واحد در رشته‌های پزشکی و یا پیراپزشکی در ایران سپری کنند و بعد درخواست خود را برای پذیرش برای دانشگاه‌های آلمان ارسال کنند.

درنهایت مجدداً به این نکته اشاره می‌کنیم که اگر به هر دلیلی گپ تحصیلی و سن شما برای مقطع مورد نظرتان زیاد باشد، باید تلاش کنید افسر سفارت را با نوشتن یک انگیزه‌نامه خوب، رزومه تحصیلی قوی، فعالیت‌های پژوهشی، شرکت در دوره‌های آموزشی و فعالیت در حیطه شغلی مرتبط به مدرک تحصیلی‌تان تحت تأثیر قرار دهید.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم به شما در مسیر مهاجرت تحصیلی به آلمان کمک کنیم.

منبع: https://letsgouni.com/country/germany

 

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x