هر آنچه که در مورد فشار خون پایین باید بدانید

فشار خون پایین ممکن است در بعضی افراد، هیچ گونه علائم و یا نشانه‌ای از خود بروز ندهد؛ با این حال، برای بسیاری از افراد، فشار خون غیرمعمول (فشار خون پایین) می‌تواند موجب سرگیجه و غش کردن شود.

در موارد شدید، فشار خون پایین می‌تواند خطرناک باشد. فشار خون پایین‌تر از 90 میلی‌متر جیوه (mmHg) برای شماره بالا (سیستولیک) یا 60 میلی‌متر جیوه برای تعداد پایین (diastolic) معمولا فشار خون پایین را در نظر می‌گیرد.

علل فشار خون پایین ممکن است از کمبود آب تا اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد. برای درمان این بیماری باید شما در ابتدا بدانید که فشار شما دقیقا چقدر پایین است.

فشار خون پایین چیست ؟

فشار خون: اندازه گیری فشار در شریان های شما در طول مراحل فعال و استراحت هر ضربان قلب است.
 
فشار سیستولیک: مقدار فشاری است که قلب شما هنگام خونریزی از طریق شریان های شما به بقیه بدن شما ایجاد می کند. ( بالاترین مقدارفشارخون )
 فشار دیاستولیک: به میزان فشار در شریان های شما اشاره می کند، زمانی که قلب شما بین بیت ها در حالت استراحت است.( پایین ترین مقدارفشارخون )

فشار خون شما در طول روز متغیر است و بسته به علائمی از جمله موقعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، داروهایی که مصرف می‌کنید، آن‌چه که می‌خورید و نوشیدید، و زمان روز. فشار خون معمولا در شب کم است و در بیداری شدید است.

فشار خون پایین چیست ؟

گاهی اوقات فشار خون پایین شما برای فرد دیگری مقدار عادی به شمار می رود. به عنوان مثال شما با فشار خون 8 روی 6 حاله نرمالی دارید ولی دیگری با همین مقدار فشارخون علائمی همچون سردرد و سرگیجه دارد. یک پزشک در صورتی اقدام به بالا آوردن فشار خون شما می کند که شما دارای علائم آن باشید.

بعضی از کارشناسان فشار خون پایین را به عنوان قرائت کمتر از 90 میلی متر Hg سیستولیک یا 60 میلی متر Hg دیاستولیک تعریف می کنند. اگر هر عدد کمتر از این مقدار باشد، فشار شما کمتر از حد نرمال است.

کاهش ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. تغییر فقط 20 میلی متر جیوه – یک قطره از سیلندر 110 سینتریکی تا 90 میلیمتر هورمون سینستیکی، به عنوان مثال می تواند موجب سرگیجه و غش کردن شود، زمانی که مغز قادر به دریافت یک منبع کافی از خون نیست. زوال عظیم، مانند خونریزی های کنترل نشده، عفونت های شدید یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علائم فشار خون پایین

برای برخی افراد، فشار خون پایین نشانه یک مشکل اساسی است؛ به ویژه هنگامی که آن را به طور ناگهانی با نشانه‌ها و علائم زیر مشاهده کنید:

  • سرماخوردگی یا سرگیجه
  • کمردرد
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • عدم تمرکز
  • شوکه شدن

عوارض فشار خون پایین

هیپوتانسیون شدید می‌تواند زندگی فرد را در معرض یک تهدید جدی قرار دهد. نشانه‌ها و علائم این بیماری عبارتند از:

  • سردرگمی، به خصوص در افراد مسن
  • سرد، پوشیده، پوست پائین
  • تنفس سریع و کم عمق
  • ضعیف و سریع پالس

بهترین زمان برای مراجعه به دکتر

اگر شواهدی از شوک دارید، حتما با اورژانس تماس بگیرید. اگر شما علائم یا نشانه‌های فشارخون را دارید، حتما باید با پزشک خود ملاقات کنید؛ چرا که گاهی اوقات فشار خون پایین، خود خبر از یک بیماری دیگری دارد. دقت داشته باشید که علائم خود را به هنگام پایین بودن فشارتان به خاطر بسپارید.

شرایطی که می تواند باعث فشار خون پایین شود

  • بارداری: از آنجا که سیستم گردش خون به سرعت در طول حاملگی گسترش می یابد، فشار خون به احتمال زیاد کاهش می یابد. این کاهش فشار خون طبیعی است، و پس از تولد، فشار خون معمولا به سطح قبل از بارداری شما باز می گردد.
  • مشکلات قلب: برخی از بیماری های قلبی که می توانند به فشار خون پایین منجر شوند شامل ضربان قلب بسیار کم (برادی کاردی)، مشکلات شیر ​​قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی است.
  • مشکلات غدد درون ریز: شرایط تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می تواند فشار خون پایین را افزایش دهد.
  • کم آبی: هنگامی که بدن شما آب بیشتری را از دست می دهد، می تواند موجب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، مصرف بیش از حد دیورتیک ها و ورزش های شدید می تواند منجر به کم آبی شود.
  • از دست دادن خون: از دست دادن بسیاری از خون، از جمله یک آسیب عمده یا خونریزی داخلی، مقدار خون را در بدن کاهش می دهد و منجر به کاهش شدید فشار خون می شود.

شرایط ایجاد فشار خون پایین

  • عفونت شدید (سپتیکمی): هنگامی که یک عفونت در بدن وارد جریان خون می شود، می تواند منجر به کاهش خطرناکی از فشار خون به نام شوک سپتیک شود.
  • واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی): منشاء مشترک این واکنش شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی عبارتند از غذاها، داروهای خاص، جنین های حشرات و لاتکس. آنافیلاکسی می تواند مشکلات تنفسی، کند و خارش، گلودرد و کاهش خطرناکی از فشار خون ایجاد کند.
  • کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی شما: فقدان ویتامین های B-12 و فولات می تواند بدن شما را از تولید گلبول های قرمز خون کم (کم خونی) حفظ کند و باعث فشار خون پایین شود.

داروهایی که سبب کاهش فشار خون می شوند

  • قرص های آب (دیورتیک ها) مانند فوروزماید (لیزیکس) و هیدروکلروتیازید (ماززید، میکروزید، دیگران)
  • مسدود کننده های آلفا، مانند پرازوسین (Minipress)
  • مسدود کننده های بتا مانند آتنولول (Tenormin) و پروپرانولول

داروی Tenormin

  • مواد مخدر برای بیماری پارکینسون، مانند Pramipexole (Mirapex) یا کسانی که حاوی لوودوپا هستند
  • انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی (داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای)، از جمله دوکسپین (سیلنور) و ایمی پرامین (Tofranil)
  • مواد مخدر برای اختلال نعوظ، از جمله سیلدنافیل( (Revatio، Viagra) و یا tadalafil (Adcirca به ویژه هنگامی که با داروهای قلبی نیتروگلیسیرین ترکیب شود.

انواع فشار خون پایین

پزشکان اغلب فشار خون پایین (افت فشار خون) را به دسته ها، بسته به علل و عوامل دیگر، تجزیه می کنند. برخی از انواع فشار خون پایین عبارتند از:

فشار خون پایین در هنگام ایستادن (فشار خون بالا یا موضعی)

هنگامی که شما از حالت نشسته و یا خوابیده به حالت ایستاده تغیر موقعیت می دهید یک افت ناگهانی فشار در شما ایجاد می شود و یا به لفظ عوام” چشمانتان سیاهی می رود”.

گرانش باعث می شود که خون شما در پای شما ثابت بماند.

به طور معمول، بدن شما با افزایش ضربان قلب و انقباض عروق خونی این کاهش فشار خون را جبران می کند و آن هم به این دلیل است که اطمینان حاصل شود که خون کافی به مغز شما برسد. اما در افراد مبتلا به هیپوتانسیون ارتواسپاتیک، این مکانیسم جبران نشدنی و فشار خون کاهش می یابد و منجر به سرگیجه، سرگیجه، تاری دید و حتی خستگی می شود.

انواع فشار خون پایین

افت فشار خون ارتواستاز

 می تواند به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، استراحت دراز مدت، حاملگی، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرما بیش از حد، وریدهای واریسی بزرگ و برخی اختلالات عصبی رخ دهد.

کاهش فشار خون ارتودنسی

یکی دیگر از عوامل کاهش فشار خون ممکن است تاخیر در کاهش فشار خون ارتودنسی باشد، علائم و نشانه های آن 5 تا 10 دقیقه پس از تغییر وضعیت نمایان می شود. این مرحله ممکن است شکل ملایم تر شرایط باشد که می تواند یک مرحله زودرس آن باشد.

گاهی اوقات ممکن است که فشار خون شما پس از خوردن برخی از غذاها کاهش یابد. البته لازم به ذکر است که بدانید این امر بیشتر افراد سالمند را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

 خون شما پس از غذا به دستگاه گوارش شما منتقل می شود. به طور معمول، بدن شما ضربان قلب شما را افزایش می دهد و عروق خونی خاصی را برای کمک به حفظ فشار خون طبیعی تضعیف می کند. اما در برخی افراد این مکانیسم ها شکست می خورند، منجر به سرگیجه، ضعف و افتادگی می شوند.

لازم به ذکر است که بدانید فشارخون بالا هم ممکن است اختلالات سیستم عصبی بدن مانند بیماری پارکینسون را تحت تاثیر قرار دهد. کاهش دوز داروهای فشار خون و خوردن غذاهای کم و کربوهیدرات ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

فشار خون پایین از سیگنال مغز معیوب (فشار خون ناشی از نور)

این اختلال، که باعث کاهش فشار خون پس از ایستادن برای دوره های طولانی می شود، عمدتا بر جوانان و کودکان تاثیر می گذارد. به نظر می رسد به دلیل سوء تفاهم بین قلب و مغز رخ می دهد.

انواع فشار خون کم

فشار خون پایین ناشی از آسیب سیستم عصبی (آتروفی چند سیستم با هیپوتانسیون ارتواتوستیک)

این سندرم که Shy-Drager نامیده می شود باعث اختلال نادر آسیب های پیشرونده به سیستم عصبی اتونومیک می شود که کنترل تودهای غیرقطعی نظیر فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را کنترل می کند.

عوامل خطرساز

فشار خون پایین (افت فشار خون) می تواند در هر کسی رخ دهد، هرچند انواع مختلفی از فشار خون پایین، بسته به سن شما و سایر عوامل، بیشتر است:

سن

افت فشار خون در هنگام ایستادن یا بعد از خوردن غذا عمدتا در بزرگسالان بالای 65 سال اتفاق می افتد. فشار خون پایین به طور غیرمستقیم بر روی کودکان و نوجوانان جوان تاثیر می گذارد.

داروها

افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، مانند داروهای ضد فشار خون مانند مسدود کننده های آلفا، خطر ابتلا به فشار خون پایین تر را دارند.

بیماری

برخی بیماری ها بیماری پارکینسون، دیابت و بعضی از بیماری های قلبی شما را در معرض خطر بیشتر فشار خون پایین قرار می دهد.

کلام پایانی

حتی شکل متوسط فشار خون پایین می تواند سرگیجه، ضعف، خستگی و خطر صدمه به سقوط را ایجاد کند. فشار شدید فشار خون می تواند بدن شما را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند، که باعث آسیب به قلب و مغز شما می شود.

سوالات متداول

فشار خون پایین خطرناک چیست؟

فشار خون پایین‌تر از 90 میلی‌متر جیوه (mmHg) برای شماره بالا (سیستولیک) یا 60 میلی‌متر جیوه برای تعداد پایین (diastolic) به عنوان فشار خون پایین خطرناک شناخته می شود.

علائم فشار خون خیلی پایین چیست؟

تاری دید، حالت تهوع، خستگی، عدم تمرکز، شوکه شدن، تنفس سریع و کم عمق و … از مهم‌ترین علائم فشار خون پایین محسوب می‌شوند.

چه چیزی می تواند باعث کاهش فشار خون شود؟

بارداری، مشکلات غدد برون ریز و کم آبی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث ایجاد فشار خون پایین می‌شوند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x