دیه سال جدید چقدر افزایش میابد؟

نرخ دیه سال 1402 همچون سال‌های گذشته با افزایش نسبت به سال قبل در ابتدای سال 1402 اعلام خواهد شد. بااین‌حال، قبل از این افزایش، همیشه گمانه‌زنی‌هایی درباره قیمت دیه سال جدید وجود دارد. امسال نیز این گمانه‌ها و شایعات وجود دارد.

پیشنهاد بیمه مرکزی برای دیه سال ۱۴۰۲

مجید بهزادپور، رئیس‌کل بیمه مرکزی، در مصاحبه‌ای که اخیراً با تسنیم داشت، از تلاش بیمه مرکزی برای عدم افزایش نرخ دیه سال ۱۴۰۲ سخن گفته است. رئیس‌کل بیمه مرکزی، در سخنانی عنوان کرد که به قوه قضاییه پیشنهاد کرده‌اند که قیمت دیه سال 1402 اصلاً افزایش پیدا نکند و اگر افزایش پیدا کرد، حداکثر 10 درصد باشد.

با توجه به اینکه حجم بالای دیه پرداختی در سال، مربوط به دیه تصادف یا همان دیه شخص ثالث است و شرکت‌های بیمه ملزم به پرداخت آن هستند، بدیهی است که رئیس‌کل بیمه مرکزی، به‌عنوان حافظ منافع شرکت‌های بیمه، به دنبال عدم افزایش نرخ دیه باشد.

نرخ دیه سال 1402 بر مبنای پیشنهاد بیمه مرکزی چقدر خواهد بود؟

اگر مبنای 10 درصدی پیشنهاد رئیس‌کل بیمه مرکزی را مبنا قرار دهیم، دیه کامل سال 1402 حدود 660 میلیون تومان برای ماه غیر حرام و 880 میلیون تومان برای ماه حرام خواهد بود. هرچند با توجه به نرخ بالای تورم در سال 1401، بسیار بعید به نظر می‌رسد که چنین رقمی مورد تائید قوه قضاییه قرار گیرد.

قیمت دیه سال 1402 بر مبنای تورم

اگر تورم سال جاری را مبنای افزایش نرخ دیه سال 1402 قرار دهیم، حداقل باید افزایشی 50 درصدی داشته باشیم. بر همین مبنا، نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 در ماه غیر حرام 900 میلیون تومان و در ماه حرام 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

بازهم تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که قوه قضاییه برای جلوگیری از فشار به شرکت‌های بیمه بابت پرداخت دیه تصادف و همچنین جلوگیری از افزایش زیاد نرخ حق بیمه شخص ثالث، از افزایش این‌چنینی‌ای جلوگیری خواهد کرد.

پیش‌بینی نرخ دیه سال ۱۴۰۲ بر مبنای تجربه سال‌های گذشته

بخش اعظم پرداختی و هزینه‌کرد شرکت‌های بیمه، بابت پرداخت دیه صرف می‌شود. علاوه بر پرداخت دیه تصادف سال جاری، در بسیاری از موارد مجبور به صرف هزینه برای پرونده‌هایی می‌شود که مربوط به گرفتن دیه بعد از چند سال و بعد از رضایت است. کافی است تصور کنید که بسیاری از این پرونده‌ها مشمول تعدد دیات می‌شوند.

با در نظر گرفتن موارد بالا و مصلحت‌اندیشی همیشگی قوه قضاییه، پیش‌بینی ما از نرخ دیه سال 1402، بر مبنای تجربه چندین سال اخیر، حدود 800 میلیون تومان برای ماه غیر حرام و حدود یک میلیارد تومان برای ماه حرام خواهد بود.

ضمن این‌ها باید مدنظر داشت که همین مبلغ پرداختی نیز، در بسیاری از موارد که منجر به تعدد دیات می‌شود، با مقاومت شرکت‌های بیمه از پرداخت دیه مواجه می‌شود و تا افراد اقدام به گرفتن وکیل تصادفات نکنند، قادر به وصول آن نخواهند بود.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x