آشنایی با علل، علائم و درمان پیرچشمی

پیرچشمی یکی از بیماری های چشمی است که ممکن است افراد در سنین بالا به آن دچار شوند. در واقع در اثر تغییر و تحولاتی که در توانایی و قدرت بینایی در سنین بالا به وجود می آید، ممکن است افراد مختلف دچار پیرچشمی شوند.

می توان گفت زمانی که سن به بالای 40 سال رسید کم کم بیماری پیرچشمی خود را نشان می دهد. علت آن را هم می توان به کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم ربط داد.

به طوری که دامنه تطابق چشم در نزدیک ترین نقطه کاهش یافته و بینایی و دید به صورت راحت و واضح رخ نخواهد داد. به همین جهت افراد برای دید بهتر به ناچار باید اشیاء، افراد، اجسام و هرچیزی را که قابل دیدن است دورتر از فاصله واقعی آن مشاهده نمایند.

در ادامه این گزارش با کارشناسان ما در کلینیک چشم بینایی دکتر پورمازار همراه باشید تا شما عزیزان را با دلایل، علائم و راه های درمان پیرچشمی بیشتر آشنا کنند.

روش های درمان پیرچشمی کدامند؟

در ابتدای این گزارش گفته شد که یکی از دلایل پیرچشمی تغییر و تحولاتی است که در توانایی و قدرت بینایی در سنین بالا به وجود می آید و همین امر موجب شده تا افراد مختلف دچار پیرچشمی شوند. اما جای نگرانی نیست و در صورت مراجعه به پزشک متخصص چشم این بیماری چشمی قابل درمان می باشد.

از روش های مختلف درمان پیرچشمی می توان به هریک از موارد زیر اشاره کنیم:

درمان پیرچشمی با زالو

از زالوهایی که کرک ریز و نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه های بدخیم خواهید شد. اما برای درمان های طبی از زالویی استفاده شود که در آب های خزه دار که محل زیست قورباغه هاست رشد کرده و نه زالویی که در آبهای گل آلود سیاه بوده است. در طب عامیانه نیز زالو در کوچه و بازار به فروش می رسیده و تا حدود سی سال قبل، همه می دانستند که برای علاج زخم و پیرچشمی بهترین درمان زالو اندازی است. یا برای پیشگیری از فساد دهان و لثه و داشتن دندانهای محکم باید بناگوش را زالو گذارد.

قرص پیر چشمی

چشم انسان که یکی از اعضای مهم بدن انسان به شمار می رود نه تنها از لحاظ زیبایی دارای اهمیت است ، بلکه سلامت چشم موضوعی است که نباید از آن به راحتی گذشت. برای داشتن چشم هایی زیبا و تقویت بینایی نمی توان موارد بهداشتی ، دارویی و غذایی را نادیده گرفت.

با وجود اینکه دید چشم موضوع مهمی به شمار می رود، اما اکثر افراد به این مسئله توجه چندانی نمی کنند. ضعف در بینایی و آسیب های چشمی موضوع ساده ای نیست. دریافت ویتامین ها و مواد معدنی برای چشم بسیار مفید است. با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین استفاده از مکمل هایی حاوی انواع ویتامین های E , A ,C و همچنین مس ، روی ، سلنیوم و آنتی اکسیدان ، می توانید به تقویت چشم خود بپردازید.

درمان پیرچشمی به شیوه ای جدید

در ایران برای نخستین بار از روش جدیدی در درمان بیماران مبتلا به پیرچشمی استفاده کرده اند، بهبود پیرچشمی با استفاده از عمل جراحی یکی از متداول ترین شیوه های درمانی است که ضعف رشته های متصل به عدسی چشم را برطرف می کند و قدرت تمرکز و انطباق را به عدسی چشم بازمی گرداند، اما خطر پارگی کره چشم، فرسایش چشم، عفونت و همچنین کاهش خونرسانی به کره چشم از جمله مشکلاتی است که انجام این روش را با محدودیت مواجه می سازد.

معمولا هنگام عمل آب مروارید عدسی طبیعی چشم از چشم خارج شده و به جای آن، لنزهای چشمی تک کانونی کار گذاشته می شود که فرد با استفاده از آن، فقط برای فواصل دور دید خوبی خواهد داشت و در نتیجه فرد برای مطالعه باز هم به عینک نیاز دارد، اما لنزهایی که در این روش جدید از آنها استفاده می شود، از انواع لنزهای چندکانونی و تطابقی هستند که علاوه بر اصلاح دید دور، دید نزدیک و دید میانی را نیز اصلاح می کنند. از این لنزها برای اصلاح و درمان پیرچشمی هم می توان استفاده نمود.

روش های مختلف درمان پیرچشمی

در این روش جدید که برای نخستین بار در سطح کشور مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، از پر کردن کپسول عدسی چشم پس از انجام عمل آب مروارید یا حتی افرادی که با مشکل آب مروارید مواجه نبوده اند، به عنوان راه حل مناسبی برای درمان پیرچشمی استفاده می شود و به این ترتیب در افراد مبتلا به پیرچشمی لنزهایی از نوع ترکیبی و موسوم به wiol در داخل چشم قرار می گیرد که مشابه عدسی چشم انسان عمل می کند.

معمولا از لنزهای مشابه دیگری نیز در درمان پیرچشمی استفاده می شود که برای رانندگی یا دید در شب مشکلاتی را به وجود می آورند یا این که با گذشت زمان و تغییر سن فرد بیمار، کپسول عدسی بتدریج کور شده و در نتیجه توانایی لنزهای تطابقی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

نکته جالب توجه این است که این لنزها در یک عمل چند دقیقه ای و بدون نیاز به بیهوشی و حتی تزریق بی حسی اطراف چشم و بدون نیاز به پانسمان یا بخیه در داخل عدسی چشم قرار می گیرد. این لنز پس از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در داخل چشم حجیم شده و فضای داخل عدسی چشم را پر می کند و به این ترتیب، مانند عدسی طبیعی عمل می کند.

استفاده از لنزهای چند کانونه

یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات چشم، از بین رفتن بینایی ناشی از یک وضعیت طبیعی و مرتبط با سن به نام پیر چشمی است. اکثر افراد حتی اگر در دوره جوانی از بینایی 10/10 برخوردار باشند و یا بعد از عمل لیزیک یا لازک به وضعیت بینایی عالی و کامل دست یابند ، با رسیدن به سنین ۴٠ تا ۵٠ سالگی دچار پیرچشمی خواهند شد. در گذشته، درمان معمول برای پیر چشمی استفاده از عینک مطالعه یا عینک های چند کانونی و یا استفاده از لنزهای پیشرفته بود.
بعد از جراحی حتماً هماهنگی لازم را به عمل بیاورید تا یکی از نزدیکان شما را به منزل برساند. برای محافظت از چشم باید عینک آفتابی به چشم بزنید یا چشم‌ها را با پد بپوشانید.

تست پیر چشمی

چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی، پیرچشمی را تشخیص می دهد. علاو بر کنترل سایر بیماریهای چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.
چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد.

برای اصلاح دید بر اثر عارضه پیرچشمی چه باید کرد؟

نخستین گام برای اصلاح دید بعد از عارضه پیرچشمی این است که فرد از عینک نزدیک‌بین استفاده نماید تا بتواند تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک را فراهم آورد.

دلایل به وجود آمدن پیرچشمی

عوامل موثر بر بروز پیرچشمی

دوربینی: که این به انعطاف پذیری زیاد لنزها نیاز دارد.
شغل: این هم یک عامل خطر است بویژه اگر شغل به دید نزدیک نیاز داشته باشد.
جنس: در زنان جوان شیوع بیشتری دارد.
• بیماری چشم یا تروما و آسیب به لنزها یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع پیشرفت پیرچشمی شود.
• اگر بیماری قند دارید، قند خود را پیوسته كنترل كنید تا به این عارضه مبتلا نشوید.

سخن پایانی

در این گزارش سعی شد تا شما عزیزان را با بیماری پیرچشمی، دلایل و علائم آن و همینطور روش های مختلف درمان پیرچشمی وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.
در ضمن این نکته را هم باید اضافه کنیم که برای رفع مشکل پیرچشمی و همینطور دیگر بیماری های چشمی، باید به متخصص چشم مراجعه کنید.
دکتر رضا پورمازار یکی از متخصصین چشم پزشکی در تهران هستند که یکی از معتبرترین کلینیک های چشم پزشکی به نام بینایی (www.binaii.com) در تهران تحت نظر ایشان می باشد.
در کلینیک چشم بینایی تمامی خدمات چشمی از جمله درمان آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم)، جراحی لیزیک و لازک چشم، لیزر شبکیه، مجاری اشکی، جراحی زیبایی چشم (بلفاروپلاستی) و همینطور تزریق فیلر و بوتاکس چشمی با دقت بسیار بالایی توسط تیم مجرب و زیر نظر پزشک نام آشنا، دکتر پورمازار انجام می پذیرند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x