تفاوت سوزش سر دل و حمله قلبی قریب‌الوقوع

سوزش سردل و حمله قلبی در ظاهر علائم مشابهی دارند؛ اما تشخیص به موقع حمله قلبی، زندگی شما را نجات خواهد داد. علامتی که در این مواقع توجه ما را به خود جلب می‌کند درد قفسه سینه است و این پرسش پیش می‌آید که آیا این درد می‌تواند یک حمله قلبی باشد یا اینکه نشانه‌ای از یک بیماری ساده مانند سوزش سر‌دل است.

چیزی که می‌تواند تشخیص را ساده‌تر کند، علائم آن‌هاست. در این مطلب از مجله ایده آل مگ می‌توانید با تفاوت سوزش سر دل و حمله قلبی آشنا شوید تا در مواقع ضروری، فرصت اقدام را از دست ندهید. 

چرا سوزش سر‌دل و سکته قلبی شبیه هم هستند؟

بیماری رفلاکس معده و سایر مشکلات گوارشی مانند زخم، اسپاسم عضلانی در مری، حملات صفراوی و تورم پانکراس، همگی می‌توانند باعث درد قفسه سینه و علائم دیگری شوند که شبیه حمله قلبی یا آنژین (درد قفسه سینه ناشی از انسداد نسبی شریان‌های کرونر) هستند. 

طبق گزارش موسسه آمریکایی «کالج گوارش»، تنها در ایالات متحده حدود 70 میلیون بیمار (23 درصد از جمعیت این کشور)، از درد قفسه سینه غیر مرتبط با بیماری‌های قلبی رنج می‌برند و شایع‌ترین علت آن هم رفلاکسی است که در اثر ورود اسید از معده به مری ایجاد می‌شود.

ابهام در تشخیص حمله قلبی یا درد معده به این دلیل است اعصاب معده و قلب به طور واضح به مغز سیگنال ارسال نمی‌کنند تا مشخص شود که منشا درد دقیقا از کدام نقطه است. واقعیت این است اعصاب قفسه سینه به حساسیت اعصاب دست‌هایمان نیست.

تفاوت سوزش سر دل و سکته قلبی

به‌عنوان‌مثال: اگر به یکی از انگشتان‌مان ضربه‌ای وارد شود، به‌راحتی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام انگشت آسیب دیده است. اما اگر آسیب ناشی از قلب، ریه، لوزالمعده، مری یا معده باشد، احتمالا درد به وجود آمده را تنها از ناحیه سینه احساس می‌کنیم؛ بنابراین مشکل تشخیص، به همین علت است و حدود نیمی از بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، با تصور یک بیماری کم اهمیت به پزشک مراجعه نمی‌کنند. 

در حالی که هر فردی ممکن است بسته به وضعیت معده یا قلبش علائم متفاوتی را تجربه کند، راه‌هایی برای تشخیص آن‌ها وجود دارد.

تشخیص تفاوت سوزش سردل و حمله قلبی

اگر مشکل مربوط به قلب باشد، احتمالاً در قفسه سینه خود احساس سفتی، سوزش یا فشار در قفسه سینه خواهید داشت. این درد اغلب با ورزش کردن یا استرس عاطفی شدید، بدتر می‌شود. همچنین درد ناشی از قلب ممکن است به پشت، گردن، فک یا بازو گسترش پیدا کند و با موارد زیر همراه باشد:

  • تعریق 
  • سرگیجه 
  • حالت تهوع 
  • دشواری در تنفس 
  • نبض نامنظم 

از طرف دیگر اگر سیگار می‌کشید یا مشکلاتی دیگری مانند دیابت، چاقی، کلسترول بالا و سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشید، احتمال اینکه درد شما ناشی از بیماری قلبی باشد بیشتر می‌شود. البته سن نیز نقش دارد، یعنی بیماری قلبی در مردان بالای 45 سال و در زنان بالای 55 سال شایع‌تر است.

مدت زمان درد مهم است!

یکی از موارد تفاوت سوزش سر دل و حمله قلبی، در مدت زمان تجربه آن‌ها است. بر‌اساس گزارش مجله «Health» مدت زمان درد یک عامل قابل توجه است؛ زیرا آنژین معمولاً 5 تا 10 دقیقه طول می کشد، حمله قلبی کمی طولانی‌تر خواهد بود و رفلاکس نیز حتی ساعت‌ها می‌تواند طول بکشد. 

درد بعد از خوردن برخی غذاها

اگر مشکل مربوط به سیستم گوارشی باشد ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب یا تند ایجاد شده باشد که اغلب درد شدیدتری احساس می‌شود و با تغییر وضعیت فیزیکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، درد مرتبط به سیستم گوارشی هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می‌شود.

اسید معده نیز ممکن است وارد مری شما شود و طعم ترش را در دهان شما ایجاد کند. اما پزشکان هشدار می‌دهند که همیشه یک استثنا وجود دارد و آن استثنا این است که برخی از بیماران پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین دچار آنژین می‌شوند؛ زیرا جریان خون برای هضم غذا از قلب تغییر مسیر می‌دهد.

حتی این احتمال وجود دارد که به دلیل اثر دارونما، وقتی افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند و به اشتباه تصور می‌کنند که دچار سوزش سر دل شده‌اند، پس از مصرف یک داروی ضد اسید، احساس بهتری داشته باشند.

علائم در زنان و سالمندان

بر اساس گزارش «The Atlantic»، خانم‌ها و افراد مسن بیشتر از مردان جوان علائم غیر‌معمول حمله قلبی را تجربه می‌کنند. ممکن است خانم‌ها در هنگام حمله قلبی دچار حالت تهوع، بی حالی و احساس خستگی عمومی شوند. افراد مسن نیز ممکن است احساس ضعف و تنگی نفس داشته باشند.

علائم سکته قلبی در زنان

اگر نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید

اگر علائمی دارید که در مورد آن‌ها مطمئن نیستید، بهتر است با پزشک صحبت کنید و در مواقع جدی‌تر مانند گرفتگی قفسه سینه، عرق کردن، رنگ پریدگی و ضعف شدید، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

در‌صورتی‌که در قفسه سینه خود احساس ناراحتی خفیفی دارید که در هنگام استراحت برطرف می‌شود، اگرچه نیازی به ویزیت اورژانسی نیست اما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند از آزمایش خون استفاده کند تا ببیند که آیا یک حمله قلبی خفیف یا سایر مشکلات قلبی داشته‌اید یا خیر. 

پزشکان افرادی را که دارای مشکلات زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی، دیابت یا فشارخون هستند و حتی درد قفسه سینه یا ناراحتی ندارند را به معاینات سالانه توصیه می‌کنند. این موضوع مهم است که اگر درد قفسه سینه دارید و به نظر می‌رسد مربوط به معده است، داروهای ضد اسید باید علائم را بهبود ببخشند. 

دکتر میرنا الکساندر نیکنز به عنوان یک متخصص قلب در گفتگو با مجله Health می‌گوید: « شاید برای کسانی که از مشکلات قلبی رنج می برند مصرف آسپرین که یک رقیق کننده خون است، تسکین دهنده باشد و احتمال حمله قلبی یا مرگ را کاهش دهد.» دکتر نیکنز همچنین به این نکته اشاره می‌کند که یک استثنای مهم، افرادی هستند که سابقه زخم معده دارند؛ زیرا آسپرین می‌تواند باعث خونریزی زخم شود. 

علائم رفلاکس معده و نکاتی چند در مورد آن

به‌هر‌حال اگر هر زمان، درد شدید قفسه‌سینه داشتید و نتوانستید تفاوت سوزش سر دل و حمله قلبی را تشخیص دهید، مراجعه به پزشک ضروری است. 

یک نکته را فراموش نکنید! «حقیقت این است که افراد بیشتری در اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند تا رفلاکس معده؛ از‌طرف‌دیگر، اگر حمله قلبی به سرعت درمان شود (در عرض 90 دقیقه از شروع علائم) آسیب به عضله قلب به حداقل خواهد رسید.»  

سوالات متداول 

علائم قبل از وقوع حمله قلبی چیست؟

درد قفسه‌سینه و احساس فشار و سنگینی روی آن؛ درد از قفسه‌سینه به سمت بازوها (معمولاً بازوی چپ)؛ درد در سایر نقاط مانند: فک، گردن، پشت و شکم؛ احساس سبکی سر یا سرگیجه؛ تعریق؛ تنگی‌نفس؛ احساس تهوع یا استفراغ؛ احساس اضطراب شدید؛ سرفه یا خس‌خس سینه.

علائم سوزش سر معده چیست؟

علائم شایع آن معمولا شامل: احساس سوزش در وسط قفسه‌سینه، احساس طعم ناخوشایند (ترش) در دهان، سرفه یا سکسکه و نفخ شکم است.

علائم سکته قلبی چند روز طول می‌کشد؟

برخی از حملات قلبی، به‌طور ناگهانی رخ می‌دهد؛ اما بسیاری از افراد، چند ساعت، روز یا هفته، قبل از حمله قلبی علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ای دارند که با استراحت از‌ بین نمی‌روند.

امتیاز شما به این پست
منبع health.com gi.org theatlantic.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x