انگیزه چیست ؟ راه های عملی برای افزایش انگیزه

انگیزه از آشناترین کلماتی است که در طول زندگی شنیده‌ایم. حتما شما هم تابه‌حال از این جمله استفاده کرده‌اید که امروز انگیزه انجام هیچ کاری را ندارم، یا از دیگران شنیده‌اید که برای انجام کارهایم نیاز به انگیزه دارم.

پرسش این است که انگیزه چیست؟ چرا برای انجام کارها به آن نیاز داریم؟ در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های ایجاد انگیزه آشنا کنیم؛ علاوه بر اینکه به سوالات شما در زمینه چیستی انگیزه پاسخ داده خواهد شد.

انگیزه چیست؟

انگیزه در واقع محرک و نیرویی برای شروع یا ادامه یک فعالیت است. این نیرو به افراد کمک می‌کند تا برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود تلاش کنند. به عبارتی دیگر انگیزه فعال‌کننده رفتارهای انسان برای انجام کار است.

البته باید در نظر داشت که انگیزه هر شخص برای انجام فعالیت با شخص دیگر متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند پول، ارتقای شغلی، تغییر محل کار یا زندگی، سفر و مواردی از این‌ قبیل. انگیزه شرایطی را فراهم می‌کند که افراد بتوانند با میل و رغبت وضعیت کنونی خود را تغییر داده و برای بهبود آن بیشتر تلاش کنند.

جملات انگیزشی برای کپشن اینستاگرام ، 60 جمله زیبا و به یادماندنی

میزان انگیزه هر فرد از شدت پافشاری و قاطعیت او در انتخاب یک موضوع مشخص می‌شود.

در برخی موارد رویدادهای بیرونی و علل اجتماعی به‌عنوان بستری برای ایجاد انگیزه‌ عمل می‌کنند. به این ترتیب، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از این روش برای تشویق کارمندان برای انجام تکلیفی خاص استفاده کند. بنابراین برای پاسخ به پرسش انگیزه چیست باید گفت که نیرویی برای بهبود و پیشرفت در کارها است.

می‌توانید همین حالا با خواندن جملات انگیزشی کوتاه به خودتان انگیزه و روحیه بدهید.

انگیزه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

متناسب با عوامل ایجاد، انگیزه را می‌توان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. هر دوی اینها در واقع نیرویی برای شروع یا ادامه فعالیت هستند. با این تفاوت که حس افراد در هر یک با دیگری متفاوت است.

انگیزه درونی چیست؟

انگیزه درونی نیرویی است که در درون فرد وجود دارد. این نوع انگیزه وابسته به عوامل بیرونی نیست. در انگیزه درونی فرد برای دریافت پاداش‌های درونی دست به اقدامات مختلفی می‌زند.

پاداش‌های درونی می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند؛ از جمله حس مثبت، لذت، رسیدن به موفقیت و آرامش. در واقع هر فعالیتی که فرد به علت سرگرمی یا رضایت شخصی و بدون تحسین خارجی انجام می‌دهد از انگیزه درونی او نشات می‌گیرد. انگیزه درونی به احساسات درونی فرد وابسته است.

انگیزه درونی

انگیزه درونی موجب بروز فعالیت‌های مختلفی در افراد می‌شود؛ فعالیت‌هایی مانند کمک به دیگران، یادگیری مهارت جدید، ورزش‌، رقص و شادی. هر یک از این موارد می‌توانند حس رضایت، هدف‌مندی و مفیدبودن را در فرد تقویت کنند. چنین فعالیت‌هایی به علاقه یا لذت‌ از انجام آن مربوط می‌شوند. این نوع انگیزه نسبت به انگیزه بیرونی رضایت‌بخش‌تر، طولانی‌تر و پایدارتر است.

به همین علت در آموزش‌ و پرورش برای ایجاد انگیزه یا اصلاح آن بیشتر از روش‌های درونی استفاده می‌شود. در این صورت، یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه می‌آموزند که بدون رقابت و با دوستی و داشتن حس خوب نسبت به دیگران هم می‌توان به موفقیت رسید.

انگیزه بیرونی چیست؟

انگیزه بیرونی زمانی ایجاد می‌شود که فرد تحت تاثیر پاداش‌های بیرونی قرار می‌گیرد. این پاداش می‌تواند شامل پول، شهرت، نمرات خوب، تغییر شغل و موارد دیگر باشد. انگیزه بیرونی به‌عنوان یک محرک بیرونی عمل کرده و فرد را در جهت رسیدن به پاداش سوق دهد. به صورتی که با حذف‌کردن پاداش یا عامل بیرونی، فرد تمایلی برای تلاش ندارد.

برای مثال انجام بازی بسکتبال برای دریافت جایزه، نمونه‌ای از انگیزه بیرونی است، درحالی‌که اگر با قصد لذت‌ بردن از بازی انجام شود، انگیزه فرد درونی است.

یکی از مزیت‌های انگیزه بیرونی در گروه‌ها و سازمان‌ها این است که می‌توان از آن برای ایجاد انگیزه در افراد به‌منظور پیشرفت و بهبود روند کار استفاده کرد. در چنین شرایطی کیفیت فعالیت کارکنان بیشتر شده و  دلسوزانه‌تر عمل خواهند کرد.

ایجاد انگیزه در خود

ایجاد انگیزه و انرژی مثبت در افراد با چه روش‌های انجام می‌شود؟

برای همه ما اتفاق افتاده است که گاهی اوقات برای انجام هیچ کاری انگیزه‌ای نداریم. قوی‌ بودن در شرایط مختلف دشوار است. این موضوع اهمیت بسیار زیادی در روند زندگی داشته و برای آن باید تلاش بیشتری کرد.

مثبت‌اندیشی حالت ذهنی است که فرد بر مسایل خوب تمرکز می‌کند. در این حالت فرد انتظار نتایج مثبت را دارد. در نظر داشته باشید که خوش‌بینی به معنای نادیده‌گرفتن مسایل منفی نیست؛ بلکه به معنای تصدیق نکات منفی و درعین‌حال تمرکز بر روی نکات مثبت است. در واقع با وجود شرایط فعلی، باید باور داشت که همه چیز در نهایت مطلوب پیش خواهد رفت.

برای داشتن نگرش مثبت مواردی را باید در نظر گرفت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. به کمک این موارد بهتر متوجه می‌شوید که انگیزه چیست و چگونه می‌توان در فرد انرژی مثبت و انگیزه ایجاد کرد.

1. دوستانی با نگرش مثبت انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در ایجاد انرژی و انگیزه، انتخاب دوستان و افرادی است که دارای انرژی مثبت هستند. بودن در کنار این‌گونه افراد به شما کمک می‌کند تا بتوانید نگرش بهتری نسبت به زندگی داشته و عملکرد مناسبی داشته باشید.

یک تیم مثبت و پر انرژی به فرد انگیزه داده و او را به رشد بیشتر تشویق می‌کند. بهتر است اطراف خود را مملو از افرادی کتید که مشوق شما هستند. ضمن اینکه در شرایط سخت حامی شما باشند.

لازم است بدانید که شما میانگین پنج‌ نفری هستید که با آنها معاشرت می‌کنید. هرچقدر سعی کنید از استرس و انرژی‌های منفی دور بوده و با افراد شاد ارتباط بگیرید، شخصیت مثبت‌تری خواهید داشت.

اثر خنده در ایجاد انگیزه

2. خنده را جدی بگیرید

همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند خنده درمان هر دردی است. این موضوع کاملا درست است؛ به این دلیل که خنده سیستم ایمنی و خلق‌وخوی فرد را تقویت کرده، درد را کاهش می‌دهد. علاوه بر اینکه از شما در برابر اثرات مخرب استرس محافظت می‌کند.

سعی کنید راهی برای خندیدن پیدا کنید، برای مثال یک فیلم کمدی تماشا کنید یا به دیدار دوست پر انرژی خود بروید، همان کسی که می‌داند چگونه شما را شاد کند.

3. بر مسایل منفی‌ تمرکز نکنید

تمرکز کردن بر موارد منفی نه‌ تنها ناخوشایند است، بلکه باعث می‌شود در مقابله با وظایف‌تان، کارایی کمتری داشته باشید. مغز طوری طراحی شده است که به هر چیزی، به‌اصطلاح شاخ‌وبرگ می‌دهد.

به همین دلیل وقتی به مسایل منفی فکر می‌کنید، دایم نکات منفی بیشتری توسط مغز ایجاد می‌شود. به این معنا که ذهن شما موضوعاتی را خلق می‌کند که واقعیت نداشته و موجب آزار بیشتر شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است در صورت بروز اتفاق ناخوشایند، آن را در ذهن خود تکرار نکنید. در عوض برای ایجاد انگیزه، بر نکات مثبت و رویدادهای خوشایند تمرکز داشته باشید.

4. از کتاب‌های الهام‌بخش و موسیقی‌های نشاط‌آور استفاده کنید

سعی کنید کتاب‌های انگیزشی و الهام‌بخش بخوانید. این کتاب‌ها می‌توانند راهی برای ایجاد انرژی مثبت باشند. کتاب‌های خودیاری هم منابع خوبی برای کمک به تغییر دیدگاه افراد هستند. همچنین گوش‌ دادن به موسیقی‌هایی با ملودی آرامش‌بخش و نشاط‌آور می‌تواند در فرد حس مثبت و انگیزه ایجاد کند.

ایجاد انرژی مثبت در خود

5. با خودتان گفتگوی مثبت داشته باشید

سعی کنید با خودتان صحبت کنید و این تصور که فقط افراد دیوانه با خود صحبت می‌کنند را کنار بگذارید. همه ما نیاز داریم در برخی مواقع با خود صحبت کرده و نکاتی را به خودمان یادآوری کنیم. به خودتان بگویید که همه چیز تغییر کرده و درست خواهد شد.

بهتر است این جملات را با صدای بلند بیان کنید. بلند صحبت‌کردن در مورد مسایل مثبت موجب تقویت پیام شده و تاثیر بیشتری بر روان شما خواهد داشت.

با چه روش‌هایی می‌توان انگیزه را افزایش داد؟

در ادامه مبحث انگیزه چیست، باید بگوییم که همه افراد در میزان انگیزه و اراده نوساناتی را تجربه می‌کنند. برای مثال گاهی اوقات احساس می‌کنید که برای رسیدن به اهدافتان مشتاق بوده و انگیزه زیادی دارید. در مواقع دیگر ممکن است احساس بی‌حالی کرده و نسبت به آنچه که می‌خواهید یا چگونگی دستیابی به آن مطمئن نباشید.

جملات انگیزشی فوتبال از زبان فوتبالیست‌ها و مربیان

واقعیت این است که تلاش برای بهبود انرژی و انگیزه به‌ویژه در زمان خستگی بسیار دشوار است.

اقداماتی وجود دارند که می‌توانید برای کمک به ایجاد و افزایش انگیزه در خود انجام دهید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. نکته مهم این است که تلاش نکنید همه روش‌ها را با هم انجام دهید. با هر چیزی که مناسب شخصیت و شرایطتان است شروع کنید.

مشخص کردن هدف

1. اهداف خود را مشخص کنید

سعی کنید اهداف خود را به‌درستی مشخص کرده و بر مواردی که اهمیت بیشتری دارند، تمرکز کنید. تمرکز بر خواسته و هدف کمک می‌کند تا از چالش‌ها عبور کرده و اهداف اصلی خود را پیگیری کنید. علاوه بر اینکه مسایل بی‌فایده و بی‌اهمیت از نظر شما حذف خواهند شد.

2. آب مصرف کنید

در ایجاد و افزایش انگیزه مصرف آب اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بدن هیدراته نباشد، آسیب می‌بیند و در کنترل دمای آن تغییراتی ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه موجب افزایش خستگی می‌شود.

وقتی بدن آب کافی دریافت نکند، به طور طبیعی عملکرد بهینه آن متوقف می‌شود. اغلب به دلیل کم‌آبی بدن است که افراد  احساس تنبلی، خستگی و یا بدخلقی می‌کنند.

در چنین شرایطی تصمیم‌گیری به‌درستی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه ننوشیدن آب کافی در طول روز باعث کاهش حافظه کوتاه‌مدت و حافظه فعال می‌شود؛ بنابراین، مصرف آب را جدی بگیرید تا بتوانید انرژی کافی داشته باشید.

3. مسایل را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید

اگر در حال مبارزه با مساله‌ای بزرگ یا طاقت‌فرسا هستید، آن را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌کنترل‌تر تقسیم کنید. در این صورت رسیدن به هدف راحت‌تر خواهد بود. این مساله تصمیم‌گیری را راحت‌تر کرده و موجب افزایش حس عزت‌نفس و انگیزه در فرد می‌شود.

4. اعتماد به‌ نفس خود را بالا ببرید

در واقع میان اعتماد به‌ نفس و ایجاد انگیزه ارتباط مستقیمی وجود دارد. اعتماد به‌ نفس بیشتر نسبت به خود و توانایی‌های خود می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد فرد برای دستیابی به اهدافش داشته باشد. بهتر است موفقیت‌های گذشته را به خود یادآوری کنید. در این صورت با تکیه به توانایی‌های خود، مسایل بهتر رفع خواهند شد. اگر درباره برخی موارد حس ناامنی دارید، به تلاش ادامه داده و مهارت خود را افزایش دهید.

نقش مدیتیشن و آرام¬سازی در ایجاد انگیزه

5. استفاده از مدیتیشن و طبیعت‌گردی را فراموش نکنید

وارد طبیعت شده و سعی کنید از فضای آن لذت ببرید. بودن در طبیعت استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین پیاده‌روی‌ یک روش عالی برای تخلیه احساسات منفی و دریافت انرژی‌های مثبت است.

مدیتیشن هم یک روش عالی برای ایجاد و افزایش انگیزه است. ماندن در حالت سکون و سکوت، می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی نشاط‌آور و چالش‌برانگیز باشد.

چه عواملی موجب ازدست‌دادن انگیزه می‌شوند؟

یکی از مسایل مهم در مبحث انگیزه، فقدان آن است. از دست‌ دادن انگیزه می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد استرس‌هایی را در زندگی تجربه می‌کند. این موارد می‌تواند شامل رفتن به مدرسه، تغییر شغل یا فرسودگی شغلی، مرگ عزیزان، پایان‌دادن به یک رابطه، بیماری یا سایر تغییرات زندگی باشد. همچنین ممکن است فرد مشکلات مربوط به‌سلامت روان، مانند افسردگی یا اختلال سازگاری داشته باشد که بی‌انگیزگی او را تشدید می‌کند. در ادامه برخی از این عوامل را شرح می‌دهیم:

1. افسردگی را جدی بگیرید

یکی از علایم رایج افسردگی، از دست‌ دادن انگیزه است. البته معمولا فرد افسرده علاوه بر انگیزه، علایم دیگری مانند احساس غمگینی یا ناامیدی، تغییر در وزن و سطح انرژی را تجربه می‌کند. این مسئله می‌تواند رسیدن به اهداف و مدیریت احساسات را دشوار کند.

باور همه و هیچ در کارها

2. داشتن باور همه یا هیچ

طبق این قانون همه چیز باید بی‌نقص و بدون مشکل انجام شود. به همین دلیل یک لغزش کوچک باعث کاهش انگیزه برای ادامه‌ مسیر می‌شود. در برخی موارد هم افراد اصلا اعتقادی به تلاش برای رسیدن به هدف ندارند. شاید بتوان گفت که این باور، انرژی و انگیزه فرد را برای ادامه مسیر و رسیدن به هدف مختل می‌کند.

3. نادیده‌گرفتن خود

اگر شما به‌ صورت مداوم درگیر کارهای دیگران هستید و برای خود وقت نمی‌گذارید، ممکن است با فقدان انگیزه روبه‌رو شوید. برای ایجاد انگیزه باید خود را دوست داشته و زمانی را برای پیگیری خواسته‌ها و علایق خود اختصاص دهید. این موضوع سبب می‌شود تا شما بتوانید رشد خلاقانه‌ای داشته و دوباره سطح انگیزه خود را افزایش دهید.

4. عجله‌کردن برای رسیدن به نتیجه

بسیاری از افراد تمایل دارند که ره صدساله را یک‌شبه به انتها برسانند. این افراد زمانی که در مسیر هدف خود به مشکل خورده یا زمان رسیدن به آن را طولانی ارزیابی می‌کنند، انگیزه خود را از دست می‌دهند. رسیدن به هدف زمان می‌برد و نباید برای رسیدن به نتیجه عجله کرد؛ صبور بوده و به مسیر خود ادامه دهید.

5. مواجه‌شدن با استرس زیاد

زمانی که فرد با عوامل استرس‌زای زیادی مواجه شده و توانایی رفع آن را نداشته باشد، دچار اضطراب و کاهش انگیزه می‌شود. این موضوع باعث کاهش خواب و همچنین کمبود انگیزه و انرژی می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است برای ایجاد انگیزه در خود از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید.

کلام آخر؛ انگیزه چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

در این مقاله به این پرسش پاسخ داده شد که انگیزه چیست؟ ضمن اینکه روش‌های ایجاد آن را هم مورد بررسی قرار دادیم. به زبان ساده، انگیزه نیروی محرکی برای شروع یک فعالیت است. برای ایجاد انگیزه از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. شاید بهترین روش، حضور در جمع دوستان باانگیزه باشد. علاوه بر اینکه مطالعه و استفاده از تکنیک‌های آرام‌­سازی هم مواردی هستند که به بهبود انگیزه در افراد کمک می‌کنند. افزایش انگیزه باعث بهبود و پیشرفت در کارها می‌شود، به همین دلیل حفظ آن در داشتن زندگی مناسب اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول

انگیزه چیست؟

انگیزه نیروی محرکی است که موجب تلاش در افراد برای رسیدن به اهداف‌شان می‌شود. این نیرو به دو نوع انگیزه درونی و انگیزه بیرونی تقسیم می‌شود.

تفاوت انگیزه درونی و انگیزه بیرونی در چیست؟

انگیزه بیرونی نیرویی برای دریافت پاداش‌های بیرونی است؛ مانند پول و شهرت و سایر موارد. انگیزه درونی محرکی است که از  پاداش‌های درونی ناشی می‌شود؛ مانند احساس لذت برای انجام کار و آرامش.

چگونه انگیزه بیشتری داشته باشیم؟

برای تقویت و ایجاد انگیزه و داشتن حس مثبت سعی کنید کتاب‌های انگیزشی بخوانید، موسیقی‌های شاد گوش داده و از خندیدن و معاشرت با افراد پر انرژی غافل نشوید.

5 | (1)
منبع positivepsychology tyonote
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x