کارما چیست؟ 12 اصل و قانون کارما

کارما عبارتی است که در سال‌های اخیر، بیش از گذشته به کار برده می‌شود. ما این کلمه را در رسانه‌های جمعی، شبکه‌های مجازی، کتاب‌ها و مجلات انگیزشی و سبک زندگی و … می‌بینیم و حتی از آن در مکالمات خود استفاده می‌کنیم، در حالی که در اکثر موارد، حتی با معنی اصلی آن هم آشنا نیستیم!

در یک تعریف ساده و اولیه، کارما به قانونی اشاره دارد که بر اساس آن، اتفاقاتی که در زندگی آینده یک فرد رخ می‌دهند، حاصل تفکرات و اعمال فعلی او هستند. اما آیا این تعریف، برای بیان تمامیت این قانون جهانی کافی است؟ قطعا خیر.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با قانون کارما و 12 قانون اصلی آن آشنا کنیم. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که شیفته این قانون و تاثیر آن بر زندگی شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کارما چیست؟

تعریف کارما بسته به این‌که از چه کسی می‌پرسید، می‌تواند متفاوت باشد. برخی از مردم، به معنی سنتی مبتنی بر ادیان شرقی پایبند هستند. در حالی که عده‌ای دیگر، کارما را از دیدگاه خوب و بد غربی تفسیر می‌کنند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند به دیدگاه‌های متفاوتی در مورد نحوه اعمال کارما در زندگی، منجر شود.

معنی لغوی و تاریخچه کارما

کارما یک کلمه سانسکریت بوده و در اصل، به معنی “عمل” است. با این‌حال، این کلمه در ادیان و فلسفه جنوب آسیا، به همین‌ معنی ساده محدود نمی‌شود. این واژه (Karma) در طول تاریخ، معانی و کاربردهای مختلفی پیدا کرده است.

کارما به چه معنیست؟

قدمت استفاده از واژه کارما، به 7 تا 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن زمان، این کلمه هیچ معنی و اهمیت اخلاقی نداشت و تنها به آیین و مراسم قربانی کردن دین ودیایی اشاره می‌کرد.

با این حال، از آن‌جایی که آیین قربانی کردن در طول قرن‌های بعدی توسط کاهنان برهمن به عنوان یک مراسم جداگانه و مستقل از خدایان در نظر گرفته شد، این کلمه به مرور زمان حاوی یک قانون و ارزش اخلاقی تلقی شد.

اصطلاح کارما با گذشت زمان، به قانونی تبدیل شد که اعمال و نتایج را به هم متصل می‌کند. بر این اساس، اتفاقات خوب و بد تجربه شده در این زندگی، مجموع اعمالی است که در این زندگی و زندگی قبلی انجام شده است. این تعریف به عنوان قانون کارما شناخته شده و به عنوان یک قانون طبیعی و جهانی، در نظر گرفته می‌شود.

کارما نه تنها موقعیت کنونی یک فرد را توجیه می‌کند، بلکه چرخه تولد و مرگ (یا ساصارا) را که در فلسفه جنوب آسیا رایج است، عقلانی در نظر می‌گیرد.

معنی امروزی و رایج کارما

مرکز دین، صلح و امور جهانی دانشگاه جورج تاون برکلی کارما را این‌گونه تعریف می‌کند:

کارما دیدگاه هندویی از قانون علیت است که در آن افکار، کردار و گفتار خوب ممکن است به اثرات مفید منجر شود، در حالی که افکار، کردار و گفتار بد ممکن است اثرات مضر بر جای بگذارد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان ترجیح می‌دهند به کارما به عنوان چیزی بیش از «خوب» یا «بد» نگاه کنند. به گفته جنیفر رودز (Dr. Jennifer Rhodes) روانشناس مطرح آمریکایی:

کارما موقعیت‌ها یا تعاملاتی است که به ما کمک می‌کند مسیر خود را به سمت یک هدف متعالی، طی کنیم.

ما اغلب به راحتی حواس‌مان را پرت می‌کنیم و پیام‌هایی را از دست می‌دهیم که باعث می‌شود باور کنیم کارمای «بد» زیادی داریم. رودز توضیح می‌دهد که این موقعیت‌ها صرفا نشانه‌هایی هستند که می‌توانیم بر اساس آن‌ها مسیر را اصلاح کرده و به سمت هدف بالاتر خود، حرکت کنیم.

معنی امروزی و رایج کارما

تژال پاتل (Tejal Patel) متخصص مراقبه و ذهن آگاهی، به کارما به عنوان چرخه ای از علت و معلول نگاه می کند که مربوط به عمل است، نه نتیجه!

او در ادامه می‌گوید:

کارما فلسفه‌ای است برای این‌که چگونه زندگی کنیم تا بتوانیم واقعا بهترین نسخه از خود باشیم و رضایت‌بخش‌ترین زندگی‌ای را که می‌خواهیم، داشته باشیم.

بنابراین از آن‌جایی که آینده روی هیچ تکه سنگی حک نشده است، ما می‌توانیم مسیر زندگی خود را با افکار، اعمال و انتخاب‌هایی که در حال حاضر داریم، تغییر دهیم.

کاملا اشتباه است اگر کارما را با سرنوشت مرتبط بدانیم؛ زیر این دو مفهوم کاملا با هم در تضاد هستند!

افرادی که به سرنوشت اعتقاد دارند، فکر می‌کنند که آینده آن‌ها از قبل نوشته شده و اجتناب‌ناپذیر است، در حالی که افرادی که به کارما ایمان دارند آینده خود را در دست دارند و کاملا مسئول اعمال خود هستند.

کارما 12 قانون دارد و بر اساس آن‌ها، هر اقدامی چه توسط خودتان و چه اطرافیانتان عواقبی دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، به خود شما باز می‌گردند. در حقیقت، کارما مجموعه‌ای از قوانین اخلاقی هستند که نباید خیلی دقیق تفسیر شوند.

12 قانون کارما کدامند؟

بر اساس کارما، همه چیز انرژی است. افکار و احساسات شما به صورت انرژی در حرکت هستند. به عبارتی دیگر، هر کاری که انجام می‌دهید، یک انرژی خاص ایجاد می‌کند و به شکل مشخصی، به شما باز می‌گردد.

12 قانون کارما کدامند ؟

چکیده کارما را می‌توان به این صورت بیان کرد: هر کاری که انجام می‌دهید، یک پیامد مثبت یا منفی ایجاد می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، کارما از 12 قانون تشکیل می‌شوند. این قوانین به شما کمک می‌کنند تا بفهمید کارما چگونه کار می‌کند و چطور می‌توانید کارمای خوب ایجاد کنید. بنابراین، قوانین کارما را به عنوان دستورالعمل‌هایی در نظر بگیرید که باید در طول زندگی روزمره، از آن‌ها پیروی کنید.

قانون اول: قانون بزرگ یا قانون علت و معلول

بر اساس این قانون که بسیاری از افراد، کارما را با آن می‌شناسند: هر انرژی که از خود منتشر کنید، به شما باز می‌گردد (چه خوب و چه بد). برای به دست آوردن هر چیزی، باید آن را تجسم کرده و لایق آن باشید.

قانون اول کارما

این قانون به ضرب المثل معروف “هر چه بکارید همان را درو خواهید کرد” اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر خواهان عشق در زندگی خود هستید، به خودتان عشق بورزید.

قانون دوم: قانون خلقت

قانون خلقت کارما به این مهم تاکید دارد که اگر در زندگی خواهان چیزی هستید، به جای آن‌که منتظر یک اتفاق جادویی باشید، باید برای آن اقدام کنید. شما بر اساس نیت‌ها و اعمال خود، خالق آن چیزی هستید که می‌خواهید به دست بیاورید.

بنابراین اگر به دنبال چیزی هستید، باید چیزهای دیگر را رها کنید تا فضای کافی برای آمدن آن‌چه که در نظر دارید، باز شود.

همچنین می‌توانید می‌توانید از مهارت‌ها، استعدادها و نقاط قوت خود برای ایجاد چیزی استفاده کنید که نه تنها برای شما، بلکه برای دیگران نیز مفید باشد.

قانون سوم: قانون تواضع

بر اساس این قانون، رشد ما از درونمان شروع می‌شود. بنابراین برای شکل مثبت دادن به جهان، باید از خودمان شروع کنیم. به عبارتی دیگر، تغییر واقعی یا رشد تخصصی با آن‌چه شما در کنترل دارید آغاز می‌شود، نه با دیگران.

قانون تواضع

قانون رشد همچنین به چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید و نحوه برخورد شما با پذیرش آن‌ها، توجه می‌کند. در نهایت، تمرکز شما باید روی خودتان باشد، نه تلاش برای کنترل افراد یا چیزهای اطرافتان.

قانون چهارم: قانون رشد

این قانون می‌گوید که رشد از درون شما شروع می‌شود! برای ایجاد یک تغییر مثبت در جهان، ابتدا باید از خودتان شروع کنید. به عبارتی دیگر، تغییر واقعی با آن‌چه که شما در کنترل خود دارید آغاز می‌شود؛ نه رفتارها و اعمال دیگران.

قانون رشد همچنین به چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید و نحوه برخورد شما با پذیرش این سرنوشت هم توجه می‌کند. در نهایت، تمرکز شما باید روی خودتان باشد، نه تلاش برای کنترل افراد یا چیزهای اطرافتان.

قانون پنجم: قانون مسئولیت

الکس تران (Alex Tran) مربی یوگا معتقد است که قانون مسئولیت، قانون مورد علاقه او در کارما است و دوست دارد آن را در کلاس‌های خود تدریس کند:

بر اساس این قانون، شما مالک و مسئول تمام اتفاقاتی هستید که در زندگی، برایتان رخ می‌دهند. به عبارتی دیگر، هر اتفاقی که برای شما رخ می‌دهد، دقیقا به خاطر خودتان است. پس نباید به دنبال یک دلیل بیرونی برای مشکلات خود باشید.

قانون ششم: قانون اتصال

قانون اتصال بر این اصل استوار است که همه چیز در زندگی گذشته، حال و آینده شما، به هم‌دیگر مرتبط و متصل است. به عبارتی دیگر، آن‌چه امروز هستید، نتیجه اقدامات قبلی شما است و این‌که فردا چه کسی باشید، به اقدامات الان شما بستگی دارد.

قانون هفتم: قانون تمرکز 

تمرکز همزمان روی چیزهای زیاد، می تواند سرعت شما را کاهش داده و منجر به ناامیدی و منفی بافی شود. به همین دلیل است که قانون تمرکز شما را تشویق می‌کند که در یک زمان واحد، فقط روی یک چیز تمرکز کنید.

قانون تمرکز

بر این اساس، اگر روی ارزش‌های والا مانند عشق و آرامش تمرکز کنید، احتمال این‌که حواستان پرت عصبانیت، حرص، طمع و … شود، بسیار کمتر خواهد بود.

قانون هشتم: قانون بخشش و مهمان‌نوازی 

بر اساس این قانون کارما شما باید روی چیزهایی که به آن‌ها اعتقاد دارید و از دیگران انتظار دریافت آن‌ها را دارید، تمرکز کنید. این باعث می‌شود تاثیر اعمال خود را بهتر درک کرده و باورهایتان را منعکس نمایید.

به عنوان مثال، اگر دوست دارید در یک دنیای صلح‌آمیز زندگی کنید، سعی کنید روی ایجاد صلح برای دیگران متمرکز شوید و در این راستا، تلاش خود را افزایش دهید.

قانون نهم: قانون اینجا و اکنون 

برای تجربه کردن آرامش، باید زمان حال را در آغوش بگیرید. این موضوع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که افکار یا رفتارهای منفی گذشته خود را رها کنید. به عبارتی دیگر، اگر بیش از حد روی رویدادهای گذشته متمرکز شوید، آن‌ها را دوباره زنده خواهید کرد.

قانون اینجا و اکنون

یکی از تمرین‌های روزانه‌ای که برای رهایی از افکار گذشته می‌توانید انجام دهید این است که چشم‌هایتان را روی یک چیز متمرکز کرده، پلک بزنید و بگویید: من اکنون دقیقا این‌جا هستم.

قانون دهم: قانون تغییر

بر اساس این اصل از کارما تاریخ به تکرار خود ادامه خواهد داد، تا زمانی که شما از تجربه‌ها درس بگیرید و یک اقدام متفاوت با گذشته را انجام دهید. بنابراین اگر می‌خواهید اتفاق‌های جدیدی برای شما رخ دهد، باید تغییر کنید.

تغییر مسیر جدیدی به شما می‌دهد تا بتوانید آینده‌ای جدید و نسخه بهتری از خود بسازید. فارغ از الگوها و اتفاقات گذشته، همواره می‌توانید با ایجاد تغییرات، به یک نتیجه تازه امیدوار باشید.

قانون یازدهم: قانون صبر و پاداش

برای ایجاد تغییر در آینده، باید روی اقدامات امروز خود، ثابت‌ قدم باشیم. این اصلا خوب نیست که یک روز رفتارهای خوب داشته باشید و روز بعد، الگوهای مثبت خود را فراموش کنید.

قانون صبر و پاداش

بر اساس این قانون، برای رسیدن به اهداف خود، باید رویه ثابت و مشخصی را در پیش گرفته و منتظر نتایج مثبت باقی بمایند. صبر شما در انجام کارهای درست، قطعا با پاداش رو به رو خواهید شد.

قانون دوازدهم: قانون اهمیت و الهام

همه ما از یک نقش مهم در هستی برخوردار هستیم. چیزی که ما با جهان به اشتراک می‌گذاریم ممکن است در نگاه خودمان کوچک باشد، اما می‌تواند تغییری عظیم در زندگی دیگران ایجاد کند.

زمانی که به تقویت انگیزه نیاز دارید یا احساس می‌کنید هدف مشخصی در زندگی ندارید، می‌توانید با تاکید و توجه به قانون اهمیت و الهام، حال خودتان را خوب کنید. چون این قانون به شما می‌گوید که در هر شرایطی، نباید نقش خودتان را در هستی فراموش کنید!

شما با یک موهبت، ماموریت و هدف خاص متولد شده‌اید که تنها شما می‌توانید با منحصر به فرد بودن خود، آن را به دنیا بیاورید. به اشتراک‌ گذاری واقعی مهارت‌ها و هدایای خود، دلیل حضور شما در هستی است.

انواع کارما کدامند؟

در دنیای یوگا، کارما به 3 نوع زیر بخش‌بندی می‌شود:

  • کارمای گذشته (Sanchitta)
  • کارمای حال (Parabda)
  • کارمای آینده (Agami)

انواع کارما کدامند ؟

کارمای گذشته (Sanchitta)

کارمای گذشته به کارهای انباشته و اقداماتی گفته می‌شود که در گذشته انجام داده‌ایم. این اتفاقات را نمی‌توانیم تغییر دهیم؛ بلکه تنها باید منتظر باشیم که به نتیجه برسند.

سانچیتا شامل تمام کارها و رفتارهایی است که در گذشته انجام داده‌ایم؛ بنابراین می‌توان گفت که این کارما، زندگی‌های بی‌شمار ما را در گذشته، در بر می‌گیرد.

کارمای حال (Parabda)

Prarabdha به بخشی از کارمای گذشته گفته می‌شود که اکنون به ثمر رسیده و نتیجه آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنیم. به عبارتی دیگر، کارمای حال می‌گوید: کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید، شما را به فردی که اکنون هستید، تبدیل کرده‌اند.

کارمای آینده (Agami)

کارمای آینده یا آگامی کارما، به اعمالی اشاره دارد که در حال حاضر انجام می‌دهیم و روی زندگی ما در آینده تاثیر می‌گذارند. همان‎‌‌طور که در حال مشاهده نتایج اعمال گذشته خود هستیم، به صورت همزمان آینده خود را هم با کارهای فعلی، پایه‌گذاری می‌کنیم.

متن های انگیزشی درباره کارما

سخنان و جملات افراد بزرگ و قابل احترام، همیشه می‌توانند تاثیر مثبتی روی زندگی ما داشته باشند. حال اگر این جمله‌ها، متن های انگیزشی درباره کارما باشند، بسیار بیشتر می‌توانند اثربخش باشد.

بیایید برخی از مهم‌ترین و قوی‌ترین نقل قول‌ها درباره کارما را با هم مرور کنیم:

گیالوا رینپوچه (Gyalwa Rinpoche) چهاردهمین دالای لاما (رهبر معنوی بودائیان جهان) درباره کارما می‌گوید:

زندگی خوب و شرافتمندانه داشته باشید. سپس، وقتی پیر شدید، می‌توانید به گذشته نگاه کرده و برای بار دوم از آن لذت ببرید.

 کیانو ریوز (Keanu Reeves) یکی از سرشناس‌ترین بازیگران هالیوود هم دیدگاه جالبی درباره کارما دارد:

وقتی واقعا کارما را درک می‌کنید، متوجه می‌شوید که مسئول همه چیز در زندگی خود هستید.

دایساکو ایکدا (Daisaku Ikeda) فیلسوف بودایی ژاپن، درباره کارما می‌گوید:

غیرممکن است که بتوان شادی خود را روی ناراحتی دیگران بنا کرد. این دیدگاه در قلب آموزه‌های بودایی قرار دارد.

درشتی بابلانی (Drishti Bablani) نویسنده و نیکوکار مشهور، کارما را این‌گونه توصیف می‎‌کند:

کائنات به هیچ کس بدهکار نمی‌ماند؛ همیشه آن چیزی را که به او داده‌ای، به تو باز می‌گرداند.

لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) نابغه‌ترین انسان در طول تاریخ، درباره کارما می‌گوید:

بدانید که همه چیز، به هر چیز دیگری مرتبط است.

وین دایر (Wayne Dyer) نویسنده و سخنران انگیزشی می‌گوید:

رفتار مردم با شما کارمای آنهاست. نحوه واکنش شما متعلق به شماست.

ادوین هابل چاپین (Edwin Hubbell Chapin) واعظ مسیحی درباره کارما دیدگاه جالبی دارد:

هر عملی از زندگی ما، بر وترهایی تأثیر می‌گذارد که در ابدیت می‌لرزند.

جیم بوچر (Jim Butcher) نویسنده آمریکایی می‌گوید:

بعضی اوقات شما آنچه را که در راه است متوجه می‌شوید و گاهی، تو همان چیزی هستی که در راه است.

برت ایستون الیس (Bret Easton Ellis) نویسنده و داستان‌سرای آمریکایی درباره کارما چنین می‌گوید:

اگر از مواجه و رویارویی با گذشته و تاثیر آن بر زندگی فعلی خود اجتناب کنی، در نهایت این گذشته است که به سراغ تو می‌آید!

اچ. ریون رز (H. Raven Rose) نویسنده آمریکایی درباره کارما می‌گوید:

زندگی در نهایت کارمای شما است؛ ممکن است اکنون متوجه نشوی؛ اما بالاخره خواهی فهمید!

کلام آخر

کارما یک دریچه جدید برای نگاه کردن به زندگی، پیش روی ما قرار می‌دهد. اگر تا امروز احساس می‌کردیم سرنوشت غیر قابل تغییر بوده و از قبل نوشته شده است، کارما به ما می‌گوید که آینده دقیقا در دستان خود ما قرار دارد. چه چیزی بهتر از این!

در این مقاله به بررسی مفهوم کارما و 12 قانون آن پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.2 | (19)
منبع yogapractice medium healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x