راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

افراد در سنین نوجوانی با مشکلات و دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. عبور موفق از این دوره، نیازمند پذیرش خود و ایمان به داشته‌ها و توانایی‌هایمان است. تنها با اعتماد به نفس کافی می‌توانیم نوجوانی را به خوبی سپری کرده و وارد یک دوره جوانی موفق شویم. به همین دلیل، مجله اینترنتی ایده آل مگ در این مقاله،  راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان را بررسی کرده است.

اعتماد به نفس چیست و از کجا می‌آید؟

اعتماد به نفس ارتباط نزدیکی با اطمینان دارد. وقتی به قدرت، قضاوت و توانایی خود ایمان دارید، می‌توانید بگویید که فردی با اعتماد به نفس هستید. فراموش نکنید اعتماد به نفس، به معنای متکبر بودن نیست. این که دیگران را پایین بیاورید تا خود را بالاتر ببرید، نشان دهنده اعتماد به نفس شما نیست.

همچنین هنگامی که برای تأکید بیش از حد بر نقاط قوت خود تلاش می‌کنید، نشان دهنده این است که اعتماد به نفس ندارید. از راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌توان به ارزیابی شخصی خود نسبت به واقعیت اشاره کرد که این امر، منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود.

اگر برای خود و برای وقت خود ارزش قائل شویم، کارهایی را انجام می‌دهیم که معنی‌دار باشند. این خود، باعث ارزشمندتر شدن برای خودمان (و همچنین دنیای اطراف ما) می‌شود. بدون مقدار مناسبی از خودارزیابی، فعالیت‌های معنی‌داری را دنبال نمی‌کنیم. در عوض، ما در یک چرخه ارزش‌زدایی از خود، گیر می‌کنیم و برای تقویت احساس ارزشمندی خود هیچ کار معناداری انجام نمی‌دهیم.

اهمیت اعتماد به نفس در نوجوانان

اندازه‌گیری دقیق اعتماد به نفس پایین بسیار دشوار است. اما چندین مطالعه نشان داده است که با نزدیک شدن افراد به سال‌های نوجوانی، اعتماد به نفس در دختران بیشتر از پسران پایین می‌آید. طبق DoSomething.org هفتاد درصد دختران معتقدند که به اندازه کافی ارزشمند نیستند یا به اندازه کافی به آن‌ها بها داده نمی‌شود (از جمله به شکل ظاهری، عملکرد مدرسه و روابط آن‌ها).

اعتماد به نفس پایین می‌تواند به راحتی تا بزرگسالی ادامه یابد و در توانایی فرد، برای داشتن یک زندگی سالم تداخل ایجاد کند. اعتماد به نفس یک حالت ذهنی است و می‌تواند تغییر کند. با این حال، فقط در صورتی می‌توانید اعتماد به نفس خود را بهبود بخشید که بخواهید احساسات و قضاوت‌های منفی نسبت به خود را به چالش بکشید.

اهمیت اعتماد به نفس در نوجوانان

مهم نیست که شما در ارزیابی فعلی از خود متقاعد شده باشید. با در نظر گرفتن اینکه شما کنترل بیشتری بر اعتماد به نفس خود دارید، بیش از آنچه فکر می‌کنید چیزی برای از دست دادن ندارید. انتخاب برای به چالش کشیدن تفکر خود ممکن است نحوه تفکر و عملکرد شما را تغییر دهد.

شما می‌توانید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. می‌توانید احساس ارزشمندی خود را بالا ببرید. می‌توانید انتخاب کنید تا خود را در موقعیت بهتری قرار دهید تا زندگی سالم، اثربخش و معناداری داشته باشید.

هدف ما در این مقاله از ایده آل مگ کمک به شناسایی منابع بالقوه زندگی شما است. این مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان را در اختیارتان قرار می‌دهد، بنابراین حتما زمانی را به بررسی آن اختصاص دهید.

علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند (که نسبت به خود احساس ضعیفی دارند و خود را نسبت به دیگران فرومایه می‌دانند) در معرض عدم تحقق توانایی واقعی خود در زندگی قرار دارند. آن‌ها ممکن است ابتکار عمل را در تعیین و دنبال کردن اهداف شخصی، در دست نداشته باشند.

این افراد ممکن است هیچ تلاشی برای تحصیل یا شغل خود نکنند. آن‌ها ممکن است رفتار ضعیف خانواده، دوستان و شرکای عاشقانه را بپذیرند. به عنوان مثال، DoSomething.org گزارش می‌دهد که دختران نوجوان با اعتماد به نفس پایین، چهار برابر بیشتر در کارهایی شرکت می‌کنند که بعدا پشیمان می‌شوند.

کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • ترک تحصیل
  • فعالیت جنسی زود هنگام
  • رفتار مجرمانه
  • سو مصرف الکل و مواد مخدر
  • غذا خوردن بی‌نظم

اعتماد به نفس پایین چیزی فراتر از یک احساس ناخوشایند است. فراموش نکنید این عامل حتی ممکن است به زندگی ما آسیب نیز آسیب برساند.

دلایل اعتماد به نفس پایین در نوجوانان

«با قسمت‌های تاریک خود مقابله کنید و سعی کنید آن‌ها را با روشنایی و بخشش اخراج کنید. تمایل شما به کُشتی با شیاطین باعث می‌شود که فرشتگانِ شما آواز بخوانند.»

آگوست ویلسون

همان‌طور که نمایشنامه‌نویس، آگوست ویلسون در نقل قول بالا نشان داده است، نگاه خوب و سخت به قسمت‌های تاریک زندگی و خودتان، به شما این امکان را می‌دهد که با چیزهای که در زندگی شما اعتماد به نفستان را از بین می‌برند، مبارزه کنید. در این صورت و فقط در این صورت، نقاط قوت شما می‌تواند ظاهر شده و مورد استفاده قرار گیرد.

دلایل کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان

شناسایی دلایل اعماد به نفس پایین دشوار است. هیچ دلیلی جامعی وجود ندارد و برخی از افراد، به دلایل مختلف رنج می‌برند. اما موارد زیر برخی از شرایط متداول در اعتماد به نفس در نوجوانان  است:

والدین غیر درگیر یا سهل انگار

در بسیاری از موارد، و به ویژه در نوجوانی، احساسات ما نسبت به خود، به شدت تحت تاثیر احساس و رفتار دیگران (به خصوص والدین یا سرپرستان ما) نسبت به ما قرار می‌گیرد. همه سزاوار یک خانواده دوست‌داشتنی هستند، اما بعضی از نوجوانان از حمایت کافی در خانه برخوردار نیستند.

نقش والدین در کاهش اعتماد به نفس نوجوانان

والدین یا سرپرستانی با مشکلات بهداشت روان، سو مصرف مواد یا سایر چالش‌ها ممکن است نتوانند مراقبت، راهنمایی و توجه لازم و شایسته فرزندان خود را ارائه دهند. این امر می‌تواند مشکلات عزت نفس قابل توجهی در نوجوانان ایجاد کند.

همسالان منفی

همانگونه که نحوه برخورد والدین یا سرپرستان می‌تواند بر عزت نفس ما تاثیر زیادی بگذارد، نحوه برخورد با همسالان نیز می‌تواند بر این امر تاثیر بگذارد.

عضویت در یک گروه اجتماعی که ارزش شما را پایین می‌آورد (با احترام نگذاشتن به شما، تحت فشار قرار دادن شما برای انجام کارهایی که راحت نیستید، با ارزش ندادن به افکار و احساسات خود، و غیره) می‌تواند باعث شود شما احساس کنید مشکلی پیش آمده است یا اینکه تنها راه دوست داشتن شما این است که آنچه دیگران می‌خواهند را انجام دهید و به قلب و ذهن خود گوش ندهید. این بر دیدگاه فرد، بسیار آسیب‌زننده است.

ضربه

سو استفاده (اعم از جسمی، عاطفی، جنسی یا ترکیبی از این موارد) اغلب باعث احساس شرم و حتی احساس گناه می‌شود. ممکن است شخصی احساس کند که کاری انجام داده است که مستحق سو استفاده باشد، و این شایسته احترام، عشق و مراقبت از سو استفاده کننده نبوده است.

افرادی که دچار سو استفاده شده‌اند، ممکن است میزان قابل توجهی از اضطراب و افسردگی مرتبط با این رویداد را نیز داشته باشند، که می‌تواند در توانایی فرد برای داشتن یک زندگی پایدار اختلال ایجاد کند.

تصویر بدن

بر اساس گزارش یک وب‌سایت بهداشت و روان، 53 درصد دختران، از بدن خود راضی نیستند، این تعداد در سن 17 سالگی به 78 درصد می‌رسد. دایان نیومارک استینر در کتاب خود، «من، مانند، بسیار چاق هستم!» گزارش می‌دهد که 50 درصد دختران نوجوان و 30 درصد پسران نوجوان در تلاش برای کاهش وزن، رفتارهای ناسالم انجام می‌دهند. رفتارهایی مانند حذف وعده‌های غذایی، استفراغ، سیگار کشیدن، روزه گرفتن و استفاده از ملین‌ها.

تصویر بدن و نقش آن در رضایت از زندگی

تصویر بدن عاملی عظیم در اعتماد به نفس نوجوانان، به ویژه دختران است. از لحظه تولد، ما با تصاویر غیر واقعی از شکل ظاهری زنان و نوع بدن ایده‌آل، احاطه شده‌ایم. بدن زنان به طور مداوم در رسانه‌ها عینیت می‌یابد، به نظر می‌رسد بدن آن‌ها برای مشاهده، لمس، استفاده و غیره است.

هنگامی که به بلوغ رسیده و شروع به تغییر می‌کنیم، بدن ما همانند آنچه در مجلات یا در ویدیو‌های موسیقی می‌بینیم، تغییر نمی‌کند. این امر می‌تواند منجر به احساس عدم جذابیت و ناکافی بودن شود.

در حالی که پیام‌های تصویری بدن، بیشتر بر دختران نوجوان تاثیر می‌گذارد، اما پسران جوان نیز از مصونیت در برابر این مشکل، برخوردار نیستند. بسیاری از پسران جوان با اعتماد به نفس پایین مرتبط با وزن و ترکیب بدن (خصوصا در مورد توده عضلانی) دست و پنجه نرم می‌کنند.

با بدن یک انسان در فرهنگ موجود در دنیا، نه به عنوان یک شی برای دیگران بلکه به عنوان نشانه‌ای از مردانگی او رفتار می‌شود. مردان جوان ممکن است به عنوان قدرت و مردانگی احساس نیاز کنند تا عضلات بزرگی را ایجاد کنند. همچنین ممکن است نسبت به قد خود احساس ناخوشایند داشته باشند.

ماهی کوچک، حوض بزرگ

برای نوجوانان آسان نیست که در جهانی فراتر از توانایی خود بلعیده شوند. این امر منجر به احساس ناکارآمدی، ناتوانی و بی‌ارزشی می‌شود. گرچه اکثر مردم تا بزرگسالی آن را تجربه نمی‌کنند، اما ممکن است جوانان «بحران وجودی» بدنام را پشت سر بگذارند.

زمانی که معنای زندگی او زیر سوال می‌رود. چرا من اینجا هستم؟ چه اهمیتی دارم؟

عدم توانایی در پاسخگویی به این سوالات می‌تواند احساس ارزشمندی فرد را با چالش مهمی روبرو کند.

اهداف غیر واقعی

خواه فشار از جانب خودشان باشد، خواه از طرف افراد معتبر یا همسالان، بعضی از نوجوانان انتظار دارند بیش از حد از نظر موفقیت در مدرسه، مشارکت در فوق‌برنامه یا موقعیت اجتماعی، مورد تشویق و حمایت واقع شوند.

کسانی که به طور آکادمیک مبارزه می‌کنند، ممکن است فکر کنند که باید همیشه در صف اول باشند. کسانی که از نظر آکادمیک عملکرد خوبی دارند، ممکن است سعی کنند فعالیت‌های زیادی را انجام دهند و انتظار دارند بهترین باشند.

نوجوانانی که خواهان محبوبیت هستند، ممکن است انتظار داشته باشند همه آن‌ها را دوست داشته باشند (اتفاقی که به سادگی نمی‌افتد، زیرا، مهم نیست که شما چه کسی باشید، در هر حال نمی‌توانید همه را راضی کنید.)

عدم موفقیت اجتناب‌ناپذیر در رسیدن به اهداف غیر واقعی ممکن است به این احساس منجر شود که شما به طور کلی یک فرد شکست خورده هستید.

گزینه‌های بد قبلی

گاهی اوقات ما در یک الگوی خاص تصمیم‌گیری و عمل، قفل می‌شویم. شاید در گذشته دوست خیلی خوبی نبوده باشید. شاید شما در رفتارهای پرخطر مانند استفاده از مواد مخدر یا رابطه جنسی محافظت‌نشده شرکت کرده‌اید.

ممکن است فکر کنید شما فقط «نوعی آدم» منحصر به فرد هستید که به این روش‌ها رفتار می‌کند. حتی ممکن است به دلیل انتخاب‌های گذشته به طور چشم‌گیری از خود متنفر باشید. شما همچنان به انتخاب‌هایی ادامه می‌دهید که دید منفی شما را تقویت می‌کنند.

الگوهای تفکر منفی

وقتی به احساس، فکر کردن و صحبت کردن در مورد خود به روشی خاص عادت کنید، این به یک اتفاق تکراری تبدیل می‌شود. شما احتمالا در مورد حافظه عضلانی شنیده‌اید. هنگامی که یک فعالیت بدنی خاص مانند دوچرخه‌سواری را بارها و بارها انجام داده‌اید، مغز شما به طور خودکار به عضلات شما علامت می‌دهد که هر فعالیتی که نیاز باشد انجام دهند. برای مثال شما را روی صندلی متعادل نگه می‌دارد.

افکار و احساسات شما، در واقع بعضی اوقات به همین روش عمل می‌کنند. اگر اغلب احساس کرده‌اید که بی‌ارزش یا فرومایه هستید، اگر مدام به فکرهای منفی می‌افتید و درباره خود چیزهای منفی می‌گویید، پس احتمالا همان احساس را دارید و ادامه می‌دهید مگر اینکه با به چالش کشیدن افکار منفی و احساسات نسبت به خود، چرخه را بشکنید.

همان‌طور که حافظه عضلانی ما می‌تواند روش اشتباه انجام یک فعالیت بدنی را بیاموزد، خاطرات فکری و احساسی ما می‌تواند الگوهای نادرستی را بیاموزد.

راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

خواه روابط خوبی را با خود شروع کرده‌اید یا قبلا هیچ وقت اعتماد به نفس سالمی نداشته‌اید، اکنون یک دقیقه وقت بگذارید تا آگاهانه ذهن خود را نسبت به این احتمال، باز کنید. با کاشت عمیق بذرها، بدانید که این اتفاق می‌تواند برای شما بیفتد.

فضای جدیدی را در درون خود ایجاد کنید که اعتماد به نفس سالم شما در آن رشد کند. سپس، اولین قدم‌ها را بردارید. در ادامه در مورد راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان بیشتر خواهید آموخت.

شش قدم اول برای داشتن اعتماد به نفس قوی

۱. هدف خود را درک کنید

برای کار موثر در رسیدن به هدفی، باید در مورد آنچه که می‌خواهید، شفاف باشید. این مطالب در مورد ایجاد اعتماد به نفس سالم نیز صادق است، بنابراین درک معنای آن مهم است. برخی از افراد می‌گویند این که فکر می‌کنند از دیگران برتر هستند، به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد و واقعا در مورد خود احساس خوبی دارند. اما هدف ما باید فقط برتر بودن نسبت به دیگران باشد؟

وقتی از اعتماد به نفس سالمی برخوردار باشید، به اندازه کافی به خود مطمئن هستید که با صداقت و نظم و انضباط شخصی رفتار کنید و مسئولیت افکار، احساسات و اعمال خود را بر عهده بگیرید.

با داشتن یک اعتماد به نفس کافی و سالم، شما برای مقابله با چالش‌های زندگی از مهارت‌های سالم کنار آمدن استفاده می‌کنید. وقتی اشتباه می‌کنید، آن‌ها را می‌پذیرید و به بازی بازمی‌گردید. وقتی کسی شما را رد می‌کند، به خود اجازه می‌دهید غصه بخورید و سپس رها کنید و ادامه دهید. وقتی موفقیت‌هایی کسب می‌کنید، جشن می‌گیرید. به نظر می‌رسد هدف ما از داشتن اعماد به نفس، باید این موارد باشند.

افرادی که دارای عزت نفس سالم هستند ممکن است جملاتی مانند موارد زیر را تکرار کنند:

  • من می‌توانم سهم خودم را در این مسئله ببینم.
  • من نقاط ضعفی دارم، اما روی آن‌ها کار می‌کنم.
  • تعجب می‌کنم که آیا آن‌ها من را دوست دارند.
  • واقعا نظرشان با نظر من متفاوت است.
  • من به سختی یاد می‌گیرم، اما سعی می‌کنم ادامه دهم.

در همین شرایط، افراد با عزت نفس پایین ممکن است جملاتی مانند موارد زیر را بگویند:

  • تقصیر شماست که ما این مشکل را داریم.
  • من هیچ نقطه ضعفی ندارم.
  • من مطمئن هستم که آن‌ها مرا دوست نخواهند داشت.
  • افرادی که عقیده دارند احمق هستند.
  • من به سختی یاد می‌گیرم، من نمی‌توانم کاری درست انجام دهم.

عزت نفس سالم لنگرگاهی است که شما را در هنگام حرکت در زندگی، ثابت و محکم نگه می‌دارد. این امر به شما کمک می‌کند تا در هر موقعیت و با هر فردی که روبرو می‌شوید، شجاعت، اعتماد به نفس و مهربانی داشته باشید.

۲. بدانید که اعتماد به نفس شما در دست خودتان است

ممکن است فکر کنید عزت نفس شما محصول تربیت، محیط یا شرایط زندگی شماست. ممکن است به مواردی از قبیل «من نمی‌توانم اعتماد به نفس سالم داشته باشم زیرا پدر و مادرم همیشه مرا پایین می‌آورند»، یا «من در محله‌ای بد زندگی می‌کنم» یا «من در خواندن کند هستم» یا «من چشمانم را دوست ندارم.» فکر کنید.

اطمینان به خود در دست خود شماست

همه می‌توانند دلیلی برای عدم اعتماد به نفس سالم پیدا کنند. همه ما باید از پس چالش‌هایی برآییم. اما حقیقت این است که اعتماد به نفس به هیچ چیز خارج از خود شما وابسته نیست. مهم نیست که کودکی یا زندگی شما یا مهارت‌های شما یا بدن شما چگونه به نظر می‌رسد، اعتماد به نفس شما از آن عوامل بیرونی ناشی نمی‌شود.

اعتماد به نفس از آنچه در مورد خود فکر ‌می‌کنید؛ ناشی می‌شود. و آنچه در مورد خود فکر می‌کنید، انتخاب خود شماست. اعتماد به نفس شما ناشی از افکاری است که می‌خواهید در مورد خودتان باور کنید.

۳. به ارزش و اعتبار ذاتی خود اعتقاد داشته باشید

برخی از افراد معتقدند که همواره اشتباه می‌کنند، زیرا آن‌ها در هسته اصلی زندگی خود، بد هستند. برخی دیگر نیز معتقدند اگر آن‌ها رها شده یا مورد سو استفاده قرار گرفته باشند، دلیل این امر، وجود مشکل ذاتی در خود آن‌هاست.

همچنین بسیاری از افراد فکر می‌کنند که صرف‌نظر از کاری که انجام می‌دهند، هیچ فایده‌ای ندارند. مهم است که بدانید هیچ یک از این باورها درست نیست. آنچه درست به شمار می‌رود، این است که مهم نیست شما چه کسی هستید و از کجا آمده‌اید، شما صرفا به دلیل وجود خود ارزش دارید.

وقتی می‌فهمید که همه ما یکسان هستیم، می‌توانید ارزش ذاتی و برابر همه را درک کنید. ممکن است نگاه متفاوتی داشته باشیم؛متفاوت فکر کنیم؛ متفاوت صحبت کنیم یا رفتار کنیم؛ اما در نهایت همه افراد از یک چیز ساخته شده‌اند. همه ما به عنوان جرقه‌های ارزشمند زندگی ظاهر شدیم. این واقعیت سنگ بنای اعتماد به نفس سالم است.

حتی اگر در مورد خود افکار منفی دارید، امروز ارزش شما تغییر نکرده است. مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، یا چه مدت زندگی می‌کنید؛ ارزش ذاتی شما همیشه وجود دارد. درک شما از این حقیقت، در را برای پذیرش خود باز می‌کند. این به شما بنیادی می‌دهد که برای انتخاب افکار و اقداماتی که باعث ایجاد اعتماد به نفس سالم می‌شوند، نیاز دارید.

۴. اصیل باشید

اکثر ما گاها فکر کرده‌ایم که اگر شخص دیگری باشیم ممکن است احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. ما فکر کرده‌ایم که می‌توانیم از زندگی، شخصیت، شرایط، نگاه، مغز یا مهارت‌های شخص دیگری شادتر باشیم. ما فکر کرده‌ایم که اگر فقط شباهت بیشتری به آن شخص داشته باشیم، سرانجام می‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم. این افکار کاملا اشتباه هستند!

اعتماد به نفس از افکار ما ناشی می‌شود. این امر از شخصیت، شرایط زندگی، ظاهر، هوش یا استعداد ناشی نمی‌شود. در حقیقت، ممکن است حتی اگر شخص دیگری بودیم، هنوز افکار ایجاد کننده اعتماد به نفس سالم را انتخاب نکرده بودیم.

حتی ممکن است شخصی که می‌خواهیم شبیه او شویم نیز از اعتماد به نفس سالمی برخوردار نباشد. همه چیز به چگونگی فکر آن شخص در مورد خودش بستگی دارد، نه به آنچه از بیرون می‌بینیم.

اعتماد به نفس سالم از درک و در آغوش کشیدن خود اصیل شما ناشی می‌شود. این امر از شناختن و دوست شدن با آن شخص (خود) و رفتار با او با همان دلسوزی، احترام و عزتی که نسبت به بهترین دوست خود دارید ناشی می‌شود. فقط وقتی خود واقعی خود را بشناسید و بپذیرید و اجازه دهید آن فرد بی‌نظیر، رشد کند و شکوفا شود، می‌توانید خوشبختی واقعی پیدا کنید.

۵. ایجاد عادت‌های جدید را شروع کنید

عادت‌ها وقتی شکل می‌گیرند که ما چیزی را چند بار تکرار کنیم. دقیقا مانند هنگامی که تلفن شما زنگ می‌خورد، به آن پاسخ می‌دهید. لازم نیست آگاهانه فکر کنید، «چیزی را می‌شنوم که زنگ می‌زند. این تلفن من است. می‌خواهم به آن پاسخ دهم.» شما این عمل را آنقدر انجام داده‌اید که وقتی صدای زنگ تلفن را می‌شنوید، به طور خودکار به آن پاسخ می‌دهید.

عادت های مثبت برای افزایش اعتماد به نفس

افکار و رفتارهای افزایش اعتماد به نفس نیز می‌تواند به عادت تبدیل شود. شاید گروهی از بچه‌ها را در حال بازی بسکتبال مشاهده کرده باشید و بدانید که دوست دارید به آن‌ها بپیوندید، اما بطور خودکار راه دیگری را طی کنید؛ زیرا تصور می‌کنید طرد می‌شوید. یا بطور خودکار به سمت آنها می‌روید و می‌پرسید آیا می‌توانید بازی کنید زیرا فکر می‌کنید فرصتی وجود دارد که آنها به شما اجازه بازی دهند.

تا زمانی که نوجوان هستید، ممکن است عادت‌های منفی و مثبت در مورد عزت نفس خود ایجاد کنید. عادت‌های مثبتی که می‌خواهید آن‌ها را حفظ کنید، اما عادت‌های منفی می‌توانند علیه شما باشند. خوشبختانه، علم به ما می‌گوید که مغز ما انعطاف‌پذیر است:

مغز می‌توانند تا زمانی که زنده هستیم به تغییر، رشد و توسعه مسیرهای عصبی جدید ادامه دهند. این به این معنی است که حتی اگر یک عادت منفی به صورت خودکار درآمده باشد، تغییر آن خیلی دیر نیست. می‌توانید عادت‌های اعتماد به نفس پایین را به عادات عزت نفس سالم تغییر دهید، مهم نیست که چقدر آنها را داشته‌اید.

۶. تمرین و تکرار

کلید ایجاد تغییرات مورد نظر شما، تکرار است. هرچه بیشتر با خود تکرار کنید که اعتماد به نفس شما در دست شماست؛ ارزش ذاتی و اصیل دارید و خود معتبر شما بهترین خود شماست؛ زودتر این باورها تبدیل به افکار خودکار شما می‌شوند.

کلام پایانی

مهم است که بدانید آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان و همچنین بسیاری از فعالیت‌های گفته شده در بالا، برای شما احساس خوبی خواهند داشت. اما بعضی از آنها ممکن است به مذاق شما خوش نیایند.

اگر برخی از این قدم‌ها با شما سازگار نبودند، آن‌ها را ترک کنید تا بعدا و در یک فرصت مناسب‌تر، دوباره امتحانشان کنید. وقتی که راه‌هایی را پیدا کردید که بهترین تاثیر را بر روی شما دارند، می‌توانید بارها و بارها از آن‌ها استفاده کنید.

عادت‌های قدیمی شما، با تکرار شکل گرفته و عادت‌های جدید شما نیز شکل خواهند گرفت. هرچه بیشتر، افکار و اقدامات اعتماد به نفس سالم را تمرین کنید، زودتر به صورت خودکار در می‌آیند و بخشی طبیعی از شما می‌شوند. در حین تمرین به یاد داشته باشید که این کار را با پذیرش خود به جای قضاوت، انجام دهید.

3.5 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x