ویزا و انواع آن برای ایرانیان در سال 2023

ویزا که به فارسی روادید ترجمه شده، نوعی مدرک است که به افراد خارجی اجازه ورود به یک کشور را می دهد. این ورود به هر صورت و به هر مدتی می تواند باشد، یعنی حتی اگر شما قرار است در طول مسیر سفرتان، در یک کشور دیگر توقف حتی چند ساعته داشته باشید، باید اجازه ورود یا ویزای آن کشور را داشته باشید. ویزای هایی چون ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و ویزای کاری سه تا از پر استفاده ترین و محبوب ترین ویزا ها در جهان هستند. در این مقاله به صورت خلاصه به ویزا های یاد شده می پردازیم و پاسپورت ایرانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

ایرانیان برای چه کشور هایی نیاز به اخذ ویزا دارند؟

پاسپورت ایران در حال حاضر در جایگاه 85 ام جهان قرار دارد و با داشتن آن می توان به بیش از 53 کشور جهان بدون ویزا و یا ویزا در بدو ورود، سفر کرد. کشور هایی مانند ارمنستان، گرجستان، مالزی و ترکیه از جمله کشور های معاف از ویزا هستند. از سوی دیگر، ایرانیان برای ورود به 141 کشور جهان، نیاز به اخذ ویزا دارند.

از طرف دیگر اگر شما قصد تحصیل، کار و یا اقامت بلند مدت در یک کشور خارجی را دارید باید، ویزای مربوطه را اخذ کنید، حتی اگر آن کشور معاف از ویزا باشد. برای مثال اگر می خواهید در ترکیه تحصیل کنید، باید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنید چرا که شما بدون ویزا حداکثر می توانید 3 ماه پیاپی در این کشور اقامت کنید.

اگر قصد شما سفر گردشگری و یا کوتاه مدت است می توانید به این 53 کشور سفر کنید در غیر این صورت اگر اهداف دیگری دارید و یا به کشور های دیگری می خواهید سفر کنید، باید ویزای آن کشور را پیش از ورودتان اخذ کنید.

انواع ویزا

هر کشور بنا بر سیاست های خارجی و داخلی خود، ویزا های مختلف و متنوعی را برای افراد خارجی در نظر می گیرد که بر اساس نیاز ها و اهداف متقاضیان تقسیم بندی می شوند. از میان این ویزا ها، 4 تا از متداول ترین های آن، ویزا های توریستی، تحصیلی، کاری و ترانزیت می باشند که در این بخش به آن ها می پردازیم.

ویزای توریستی

ویزای توریستی پر استفاده ترین و محبوب ترین ویزا در جهان است و سالانه میلیون ها ویزای توریستی برای متقاضیان صادر می شود. برای مثال در سال 2022، بیش از 3.5 میلیون ویزای شینگن صادر شد که آماری قابل توجه است. ویزای توریستی نوعی ویزا است که برای افرادی که با اهداف گردشگری می خواهند از کشور مد نظرشان بازدید کنند، به وجود آمده و این ویزا در اغلب مواقع به دارندگان آن، اجازه کار و تحصیل را نمی دهد. مدت اعتبار آن نیز بستگی برای هر کشور متفاوت است، برای مثال ویزای توریستی آمریکا 90 روزه بوده و ویزای کانادا اغلب 5 ساله و بصورت چند بار ورود می باشد.

ویزای کانادا

ویزای توریستی کانادا

بر خلاف آمریکا، ویزای توریستی کشور کانادا برای ایرانیان به صورت 5 ساله و مولتی صادر می شود؛ یعنی شما محدودیتی در تعداد ورود به این کشور نخواهید داشت و هر چند بار بخواهید می توانید رفت و آمد کنید. همینطور گرفتن این ویزا برای ایرانیان بسیار راحت تر از ویزای آمریکا بوده و آمار ریجکتی و رد شدن درخواست های پایین تری دارد. با داشتن ویزای توریستی کانادا شما می توانید 6 ماه به صورت مداوم در این کشور اقامت کنید اما اگر بخواهید بیشتر در این کشور بمانید باید یکبار از آن خارج شده و دوباره وارد کانادا شوید.

اما خبری خوب برای ایرانیان

در حال حاضر اداره مهاجرت کانادا، شرایط ویژه ای را برای ایرانیانی که بصورت موقت در این کشور حضور دارند یا به این کشور می آیند، قرار داده است. این شرایط که تا انتهای سال جاری برقرار است، به ایرانیانی که با ویزا های موقتی ( توریستی و تحصیلی ) به کشور کانادا می آیند، اجازه می دهد تا ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و مجوز کار بگیرند. این امکان تنها تا انتهای سال قابل انجام است و اگر می خواهید از این فرصت استفاده کنید بهتر است هر چه سریع تر اقدام کنید.

ویزای تحصیلی

این نوع ویزا، همانطور که از نامش هم مشخص است، مناسب برای افرادی است که به دنبال تحصیل در یک کشور خارجی هستند و یا می خواهند فرزندشان در آن کشور تحصیل کند. تحصیل برای افراد خارجی در اکثر مقاطع، از مدرسه گرفته تا دانشگاه، در بسیاری از کشورها امکان پذیر است. ویزا های تحصیلی معمولا مدت اعتبارشان متناسب با مدت زمان تحصیل افراد است. یعنی اگر فردی می خواهد در مقطع کارشناسی ارشد در کشوری تحصیل کند، معمولا ویزای 2 ساله برای او صادر می گردد.

در برخی از کشور ها مانند کانادا، مدت اعتبار ویزای تحصیلی، 6 ماه بیشتر از زمان دوره تحصیل شخص است. این یعنی پس از اتمام تحصیل، شخص می تواند 6 ماه در آن کشور اقامت داشته باشد.

از لحاظ هزینه، در اکثر کشور ها شما باید نشان دهید که توانایی تامین هزینه های زندگی خود به مدت حداقل یک سال در آن کشور را دارید. اگر چه استثنائاتی وجود دارد مثل وقتی که دانشگاه به شما کمک هزینه زندگی بدهد، اما در اکثر مواقع، میزان تمکن مالی که شما باید برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهید، معمولا هزینه یکسال زندگی و شهریه یک سال دانشگاه می باشد.

ویزای کاری

ویزای کاری یکی از تنها ویزا هایی است که می تواند منجر به اقامت دائم کشور مورد نظر شخص شود. از طرفی ویزای کاری چون به افراد اجازه کار در آن کشور را می دهد، شخص می تواند حقوق بگیرد و هزینه های زندگیش را پرداخت کند. این دو موضوع باعث می شوند تا ویزای کاری به یکی از محبوب ترین ویزا ها برای اشخاصی که به دنبال مهاجرت به یک کشور دیگر هستند، تبدیل شود.

برای اخذ ویزا های کاری در بیشتر مواقع افراد نیاز به داشتن یک پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از یک شرکت و یا یک کارفرما در آن کشور دارند. بعد از آنکه شما پیشنهاد شغلی خود را دریافت کردید، می توانید برای گرفتن ویزای کاری آن کشور اقدام کنید.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت یک نوع مجوز است که به شما اجازه می دهد که در مسیر سفرتان به کشور مد نظر خود، امکان توقف در یک کشور دیگر را داشته باشید. مثلا اگر می خواهید از ایران به کانادا سفر کنید و پروازتان یک پرواز اروپایی است و قرار است در یکی از کشور های حوزه شینگن توقف داشته باشید، باید ویزای ترانزیت شینگن را پیش از سفر خود، اخذ کنید.

سخن آخر

مبحث ویزا بسیار متنوع و گسترده می باشد چرا که هر کشور ویزا های مختلف و متفاوتی دارد که شرایط اخذ هر یک از آن ها، بسیار متفاوت با یکدیگر می باشد. در این مقاله سعی ما بر این بود که شما تا حدی با مقوله ویزا و انواع آن آشنا شوید و اگر به دنبال آشنایی با انواع ویزا های کشور های مختلف و پروسه های اخذ آن ها هستید، می توانید به وبسایت موسسه مهاجرتی رویال اپلای مراجعه کنید و با صفر تا 100 روند اخذ ویزا، آشنا شوید.

تلفن های تماس:

۲۲۴۰۹۱۹۱ – ۲۲۴۰۸۱۸۱ – ۲۲۴۰۷۱۷۱

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x