7 راز مترجمان TED برای نحوه یادگیری زبان!

خیلی‌ها می‌گویند که بچه‌ها خیلی بهتر از بزرگسالان، یک زبان جدید را یاد می‌گیرند؛ اما این به این معنی نیست که بزرگسالان باید تسلیم شوند یا این کار برایشان به یک کار نشدنی تبدیل شود.

وب سایت رسمی TED از بهترین مترجمان خود که هر کدام به چند زبان زنده دنیا مسلط هستند، خواسته تا اسراری از چگونگی تسلط بر یک زبان خارجی را به اشتراک بگذارند. ما در این مطلب از مجله ایده آل مگ، 7 مورد ناب از توصیه آن‌ها را به شما معرفی کرده و توضیح خواهیم داد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. واقع بین باشید 

توصیه‌ای از جودیت ماتز (مترجم آلمانی)

برای شروع به یک هدف ساده و قابل دستیابی، فکر کنید. باید با یک هدف کوچک و آسان شروع کنید. این باعث می‌شود تا خسته، نا امید و دل زده نشوید. مثلا پنجاه کلمه از یک زبان جدید را یاد بگیرید و سعی کنید با همین تعداد کلمه برای صحبت کردن استفاده کنید. در واقع باید از کلماتی که یاد گرفته‌اید برای حرف زدن با افراد دیگری که مثل شما در حال یادگیری هستند استفاده کنید.

چگونه زبان یاد بگیریم

این به شما کمک می‌کند تلفظ، دایره لغات و اعتماد به نفس خود را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید. بعد باید سعی کنید به آرامی شروع به یادگیری گرامر کنید، به این معنی که قوانین و ساختارهای زبان را به تدریج یاد بگیرید. این به شما کمک می کند تا بتوانید جملات صحیح و پیچیده‌تری بسازید.

2. یک عادت ایجاد کنید

توصیه‌ای از الیزابت بافارد (معلم انگلیسی)

الیزابت بافارد با 27 سال سابقه در تدریس زبان انگلیسی می‌گوید، «ثبات» مهمترین عامل برای زبان آموزان موفق است. داشتن ثبات به معنای یادگیری و تمرین زبان به طور منظم و مکرر، بدون تسلیم شدن یا استراحت طولانی است. او پیشنهاد می‌کند که یک عادت زبانی پیدا کنید تا زمانی که خسته، مریض یا حتی عاشق می‌شوید هم، بتوانید از آن پیروی کنید.

این بدان معناست که روشی را برای یادگیری زبان انتخاب کنید که متناسب با شخصیت، علایق و برنامه شما باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است از گوش دادن به پادکست، تماشای فیلم یا خواندن کتاب به زبانی که در حال یادگیری هستند لذت ببرند. برخی دیگر نیز ممکن است ترجیح دهند در دوره‌های آنلاین و حضوری شرکت کنند یا با افراد بومی آن زبان هم صحبت شوند. ایده اصلی این است که کاری را پیدا کنید که دوست دارید و بتوانید به راحتی انجام دهید، تا انگیزه یا علاقه خود را به یادگیری زبان از دست ندهید.

3. در زبانی که یاد می‌گیرید غوطه ور شوید

توصیه‌ای از اولگا دمیتروچنکووا (مترجم روسی)

از هر فرصتی برای آشنا شدن با زبان جدیدی که در حال یادگیری آن هستید، استفاده کنید. نامه همه اشیا موجود در خود را به این زبان روی برچسب نوشته و به وسایل بچسبانید. به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری زبان فرانسه هستید، می‌توانید روی میز خود، کلمه «la table» را بنویسید و هر بار که از آن استفاده می‌کنید، با صدای بلند این کلمه را بخوانید.

چگونه زبان یاد بگیریم

کتاب‌های مخصوص کودکان که به زبان جدید شما نوشته شده را بخوانید، زیرا درک لغات این کتاب‌ها معمولا آسان‌تر است و تصاویری دارند که به شما در یادگیری کلمات جدید کمک می‌کنند. برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان اسپانیایی هستید، می‌توانید «El principito» (شازده کوچولو) اثر آنتوان دو سنت اگزوپری را بخوانید.گفتگوهای TED و TEDx را همراه با زیرنویس تماشا کنید. این ویدیوها در مورد موضوعات مختلف است و می‌توانید از زیرنویس‌های آن برای کمک به دنبال کردن و یادگیری کلمات و عبارات جدید استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، می توانید «Wie wir die Welt mit Worten erschaffen» (چگونه جهان را با کلمات می سازیم) را تماشا کنید. به علاوه حتما سعی کنید قسمت‌هایی از روز خود را برای دوست خارجی خیالی خود روایت کنید.

4. از فناوری کمک بگیرید

توصیه‌ای از دیمیترو چنکووا (مترجم هلندی)

دیمیترو یک ایده عالی دارد: بگذارید فناوری به شما کمک کند. مثلا تنظیم زبان گوشی به زبانی که در حال یادگیری آن هستید می‌تواند به شما کمک کند بلافاصله کلمات جدید را یاد بگیرید. همین کار را می‌توان با تغییر زبان در مرورگر انجام داد.

به علاوه می‌توانید برای یادگیری زبان با هوش مصنوعی ، اقدام کرده یا از برنامه‌های آنلاین بهره ببرید. این پلتفرم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مهارت‌های گرامری (grammar)، واژگان (Vocabulary)، گوش دادن (listening) و صحبت کردن (speaking) خود را تقویت کنید. تمرین کنید. برای مثال، می‌توانید از برنامه Anki برای حفظ واژگان با فلش کارت‌های «هوشمند» استفاده کنید.

5. به یادگیری زبان به عنوان دروازه‌ای به سوی تجربیات جدید فکر کنید

توصیه‌ای از سباستین بتی (مترجم اسپانیایی)

یادگیری یک زبان جدید برای سباستین بتی، همیشه تمرکز بر تجربیاتی است که یک زبان جدید برای او ایجاد می‌کند؛ از بازدید موزه‌ها و حرف زدن با افراد خارجی گرفته تا لذت بردن از شعر کابوی، جشنواره‌های راک فولکلور و یادگیری در مورد مطالب جدید.

به عبارت دیگر، او به کارهای سرگرم کننده‌ای می‌پردازد که آن‌ها را به فرصتی برای یادگیری زبان تبدیل می‌کند. بسیاری از مترجمان TED، این توصیه را به اشتراک گذاشته‌اند. آنا مینولی (مترجم ایتالیایی و فرانسوی)، انگلیسی را با تماشای نسخه‌های بدون دوبله فیلم‌های مورد علاقه خود آموخته است. با این تفاسیر، دفعه بعد که به دستور پخت کیک هویج وگان نیاز داشتید، دستور پختی را پیدا کنید که به زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید نوشته شده باشد.

6. دوستان جدیدی برای صحبت کردن پیدا کنید

توصیه‌ای از ایوان استامنکوویچ (مترجم کروات)

دوستان جدیدی پیدا کنید. تعامل در زبان جدید بسیار کلیدی است. این به شما می‌آموزد که به جای ترجمه ذهنی هر جمله قبل از گفتن آن، افکار خود را به طور مستقیم بیان کنید. برای این کار می‌توانید با هم‌کلاسی‌های خود گروهی تشکیل داده و به مکالمه بپردازید یا اگر می‌توانید به صورت آنلاین با افراد خارجی صحبت کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید که هر یادگیرنده زبان بومی، می‌خواهد زبان طرف مقابل را یاد بگیرد.

چگونه زبان یاد بگیریم

7. به هیچ وجه نگران اشتباه کردن نباشید

توصیه‌ای از جودیت ماتز (مترجم آلمانی)

نگران اشتباه کردن نباشید. یکی از رایج‌ترین موانع مکالمه به زبان جدید، ترس از اشتباه کردن است. اشتباه کردن جزوی از مسیر یادگیری است و کاملا طبیعی. حتی اگر شما با یک گویشگر بومی هم صحبت کنید و در آن اشتباهاتی داشته باشید، او متوجه این موضوع خواهد شد که شما چقدر برای یادگیری یک زبان جدید مصمم و با استعداد هستید. اگر صحبت کردن با هم کلاسی‌ها برای شما اذیت کننده است، سعی کنید با افرادی که از شما بزرگتر هستند مکالمه داشته باشید.

جودیت ماتز از خاطره قدیمی خود می‌گوید: «وقتی با یک کودک نوپا ایتالیایی صحبت می‌کردم، هیجان زده شدم و متوجه شدم که زبان ایتالیایی ما کاملا در حد یکسان است.» این یک واقعیت است، صبور باشید، هر چه بیشتر صحبت کنید به تسلط بر زبان جدید نزدیکتر خواهید شد.

1 | (1)
منبع blog.ted.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x