10 فیلمی که دنیای سینما را تکان داد!

تاریخ سینما پر از آثار درخشان است و این مساله، انتخاب بهترین‌ها از میان کوهی از فیلم‌های دیدنی را بسیار سخت و دشوار می‌کند. با این حال، فهرستی از بهترین فیلم های جهان شامل 10 فیلم برتر تاریخ سینما را برای شما تهیه کرده‌ایم که هر سینمادوستی باید آن‌ها را دیده باشد. تا انتهای این مطلب با ایده آل مگ همراه باشید.

1. فیلم سینمایی همشهری کین (Citizen Kane | 1941)

همشهری کین از بهترین فیلم های جهان

همشهری کین بر اساس نبوغ کارگردان و بازیگر خود، اورسون ولز، ساخته شده و نقطه عطفی در تاریخ سینما شناخته می‌شود.

داستان فیلم درباره زندگی و مرگ چارلز فاستر کین، یک روزنامه‌نگار و تاجر ثروتمند آمریکایی است که از شخصیت واقعی «ویلیام راندولف هرست» الهام گرفته است.

این فیلم با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه در فیلم‌برداری، صدا، نورپردازی و تدوین، سینمای هالیوود را به چالش کشید و در سال ۱۹۴۲ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را برد. همشهری کین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین فیلم تاریخ سینما است.

2. فیلم سینمایی کازابلانکا (Casablanca | 1943)

فیلم کازابلانکا، بهترین فیلم عاشقانه دنیا

کازابلانکا یک فیلم جنگی-عاشقانه است که داستان یک مرد آمریکایی با بازی هامفری بوگارت را روایت می‌کند که در شهر کازابلانکا در مراکش یک کافه را می‌گرداند و در جریان جنگ دوم جهانی با عشق قدیمی‌اش روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: 30 بهترین فیلم های جهان: یک لیست متفاوت!

این اثر یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فیلم‌های هالیوود است و در سال ۱۹۴۴ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را برده است. این اثر همیشه جایگاه مهمی در فهرست بهترین فیلم های جهان داشته است.

3. فیلم سینمایی آواز در باران (Singin’ in The Rain | 1952)

فیلم آواز در باران، از بهترین فیلم های تاریخ سینما

آواز در باران یک کمدی موزیکال است که داستان چالش‌های تبدیل سینمای صامت به سینمای صدادار را نشان می‌دهد. این فیلم با استفاده از ترانه‌های شاد و رقص‌های زیبا، یک اثر تحسین‌ شده از عصر طلایی هالیوود است و در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

4. فیلم سینمایی پنجره عقبی (Rear Window | 1954)

فیلم پنجره عقبی ساخته آلفرد هیچکاک

نوبت به یکی از شاهکارهای آلفرد هیچکاک، کارگردان پرآوازه هالیوود می‌رسد تا در لیست بهترین فیلم های جهان قرار بگیرد. پنجره عقبی یک فیلم جنایی است که داستان یک عکاس حرفه‌ای را روایت می‌کند که پس از شکستن پایش، با دوربین از پنجره پشتی خانه‌اش به همسایگانش نگاه می‌کند و مظنون می‌شود که یک قتل رخ داده است.

بیشتر بخوانید: 15 تا از ترسناک ‌ترین فیلم ‌های جهان +تریلر : آماده جیغ زدن شوید

این فیلم با استفاده از تصاویر بسیار خلاقانه و بازی عالی جیمز استوارت توانسته در فهرست بهترین فیلم های جهان قرار بگیرد.

5. فیلم سینمایی گنج‌های سیرامادره (The Treasures of Sierra Madre | 1948)

فیلم گنج های سیرامادره از بهترین فیلم های تاریخ سینما

جان هیوستون، کارگردان نامدار هالیوود، ساخت یکی از بهترین فیلم های جهان را در کارنامه خود ثبت کرده است. گنج‌های سیرامادره یک فیلم ماجراجویی-وسترن است که داستان سه معدنچی آمریکایی را روایت می‌کند که به دنبال طلا در کوه‌های مکزیک هستند.

این فیلم با استفاده از بازی برجسته هامفری بوگارت و والتر هیوستون، مسایلی مانند حرص، خیانت، دوستی و عدالت را به تصویر می‌کشد و در سال ۱۹۴۹ جایزه اسکار بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل را برد.

6. فیلم سینمایی پدرخوانده (The Godfather | 1972)

یک فیلم جنایی-درام بر اساس رمان مشهور ماریو پوزو است. داستان فیلم درباره خانواده کورلئونه، یک خانواده مافیای ایتالیایی-آمریکایی است که تحت رهبری دون ویتو کورلئونه (مارلون براندو) قدرت و نفوذ زیادی دارد.

این فیلم در سال ۱۹۷۳ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول را برده است. پدرخوانده بدون تردید یکی از بهترین فیلم های جهان است.

7. فیلم سینمایی پسرانگی (Boyhood | 2014)

فیلم پسرانگی

یک فیلم درام است که داستان زندگی چند نفر را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ نشان می‌دهد. این فیلم با استفاده از همان بازیگران در طول دوازده سال ساخته شده است و تغییرات ظاهر و شخصیت آن‌ها را به صورت مستند نشان داده است.

داستان فیلم درباره یک پسر جوان است که با مشکلات خانوادگی، عشق، دوستان و آینده دست و پنجه نرم می‌کند. این فیلم زندگی واقعی را به تصویر می‌کشد و در سال ۲۰۱۵ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی را برد.

8. فیلم سینمایی سه رنگ: قرمز (Three Colors: Red | 1994)

فیلم قرمز از سه گانه سه رنگ کیشلوفسکی

قرمز به کارگردانی کیشلوفسکی، یک درام روانشناسانه است که داستان یک زن و یک قاضی بازنشسته را روایت می‌کند. این فیلم بخش آخر سه‌گانه سه رنگ است که به رنگ‌های پرچم فرانسه اشاره دارد.

قرمز از نظر منتقدان یک شاهکار سینمایی است و در وبسایت‌های معتبر مثل متاکریتیک و راتن تومیتوز امتیاز کامل ۱۰۰ را کسب کرده است. البته می‌توان گفت، قرمز به طور کلی به عنوان نماینده سه رنگ کیشلوفسکی در فهرست بهترین فیلم های جهان آمده است.

9. فیلم سینمایی پینوکیو (Pinocchio | 1940)

فیلم پینوکیو از بهترین فیلم های دنیا

در ادامه فهرست بهترین فیلم های جهان به یک انیمیشن کلاسیک از استودیو دیزنی می‌رسیم که بر اساس رمان معروف کارلو کولودی ساخته شده است.

داستان فیلم درباره یک عروسک چوبی است که توسط یک جادوگر زنده می‌شود و آرزو دارد یک پسر واقعی باشد. این فیلم دارای تصاویر زیبا، ترانه‌های شاد و صحنه‌های هیجان‌انگیز است و در سال ۱۹۴۱ جایزه اسکار بهترین موسیقی و بهترین ترانه را برد.

10. فیلم سینمایی انگل (2019 | Parasite)

فیلم کره ای انگل، برنده جایزه اسکار

انگل یک کمدی سیاه است و نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان شده که جایزه بهترین فیلم اسکار را به دست آورده است.

داستان فیلم درباره خانواده‌ای فقیر است که به طور تدریجی و با حقه و تزویر وارد زندگی خانواده‌ای ثروتمند می‌شوند و با مشکلات و رازهای آن‌ها روبرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم ‌های ترسناک ۲۰۲۳ +تریلر ؛ این فیلم ها را تنها نبینید

فیلم نقد تند و تیزی است بر نابرابری اجتماعی، طبقات اجتماعی، جامعه مصرف‌گرا و رابطه بین خدمتکار و کارفرما.

انگل در جشنواره کن، نخل طلا را به دست آورد و چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده و بهترین فیلم خارجی را به دست آورد. به این ترتیب، آسیا و به طور خاص کره‌جنوبی هم یک نماینده در فهرست بهترین فیلم های جهان دارد.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x