معرفی کتاب و بازی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان

در دنیای پرتلاطم و پیچیده امروز، تقویت حواس پنجگانه به کودکان کمک می‌کند تا با محیط اطرافشان ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند و لذت بیشتری از زندگی ببرند. اما چگونه می‌توانیم این حواس را بهبود ببخشیم؟ راه‌های متعددی وجود دارد. دو ابزار قدرتمند و لذت‌بخش یعنی بازی و کتاب در این مسیر راهنمای کودکانمان هستند. در این مقاله با انواع بازی‌ها و کتاب‌هایی آشنا می‌شویم که هدفشان تقویت حواس پنجگانه است. از تقویت حس بینایی با کتاب‌های تصویری گرفته تا تیز کردن حس شنوایی با بازی‌های موسیقایی، هر کدام به نوبه خود تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و مفید فراهم می‌آورند.

کتاب‌ها بهترین روش برای تقویت حواس پنجگانه کودکان هستند

بهترین روش برای تقویت حواس پنجگانه در کودکان،‌ کتاب‌ها هستند. کتاب‌های متنوعی همچون: کار کومن، حواستو جمع کن، باشگاه مغز کودکان و قیچی و چسب و مداد وجود دارند که در  این راه فرزندانتان را راهنمایی می‌کنند. در ادامه با این مجموعه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

کار کومن؛ جذاب‌ترین مجموعه برای تقویت حواس پنجگانه

مجموعه کتاب کار کومن برای سنین ۲ تا ۶ سال توسط انتشارات نردبان تدوین شده است. در این مجموعه کودک با رنگ کردن، تا زدن و بریدن علاوه‌بر انجام حرکات ظریف، باعث تقویت حواس پنجگانه نیز می‌شود. این کتاب حواسی مثل بینایی و لامسه را به‌خوبی تقویت می‌کند. علاوه‌بر‌ این،‌ باعث رشد تفکر منطقی، حل مسئله و استدلال قیاسی در کودک می‌شود.

با کتاب‌ حواستو جمع کن همزمان با خلاقیت، حواس پنجگانه را تقویت کنید

مجموعه کتاب‌های حواستو جمع در ۲۴ جلد توسط نشر ذکر به قلم فهیمه سید ناصری برای تقویت حواس پنجگانه به چاپ رسیده است. رده سنی این کتاب‌ها برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناسب خواهد بود. در مجموعه حواستو جمع کن ۱ تا ۱۲ کوک با مواردی همچون توجه به مهارت‌های ذهنی و فکری، افزایش خلاقیت و حل مسئله، بهبود عملکرد و مهارت‌های دست‌ورزی افزایش تمرکز، توجه و حافظه با تمرین‌های جذاب، رنگ‌آمیزی و شناخت ارتباطات و افزایش اعتماد به نفس در یادگیری آشنا می‌شود. این مجموعه برای تقویت حواس بینایی و لامسه گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

کتاب‌ها، بهترین روش برای تقویت حواس پنجگانه کودکان

قیچی و چسب و مداد؛ سرگرم کننده‌ترین کتاب تقویت پنجگانه

یکی از بهترین کتاب‌ها برای تقویت حواس پنجگانه‌ای همچون لامسه، مجموعه ۵ جلدی قیچی و چسب و مداد است. اهداف آموزشی این مجموعه برای کودکان شامل تقویت مهارت‌‌های حرکتی دست‌ها، تمرکز و دقت، هماهنگی چشم و دست، تقویت انگشتان و مچ دست‌ها، سرگرمی و خلاقیت و آموزش رنگ‌آمیزی و کلاژ است. کتاب‌های قیچی و چسب و مداد در سه سطح ساده، متوسط و دشوار برای سنین ۳ تا ۶ سال گزینه مناسبی به‌شمار می‌روند.

باشگاه مغز کودکان؛ پربازدید‌ترین کتاب برای تقویت حواس کودکان

مجموعه کتاب‌های باشگاه مغز کودکان برای گروه سنی ۴ تا ۸ سال توسط نشر مهرسا تدوین شده است. این کتاب‌ها که در سه سطح آسان، متوسط و سخت تالیف شده‌اند برای تقویت عملکردهای مغزی مثل توجه و تمرکز، استدلال، ادراک بینایی، حافظه و سرعت پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باشگاه مغز کودکان که پر‌بازدید‌ترین کتاب برای تقویت حواس کودکان به‌شمار می‌رود شامل تمرین‌هایی همچون ماز، رنگ‌آمیزی، پیدا کردن الگوها، تصاویر پنهان، تکمیل قرینه هر شکل و پیدا کردن تفاوت آن‌هاست. این مجموعه برای تقویت حس لامسه و به‌ویژه بینایی بسیار کاربردی خواهد بود.

بازی‌؛ سرگرم‌ کننده‌ترین راه برای تقویت حواس پنجگانه

کودکان روحیه یادگیری بالایی دارند و همیشه به دنبال سرگرمی هستند. به‌همین‌خاطر برای آموزش و تقویت حواس پنجگانه، بهترین راه بازی است. بازی‌های مختلفی همچون جعبه شن و ماسه، آشپزخانه کوچک و خمیر بازی جزو جذاب‌ترین راه‌های تقویت هر یک از حواس‌ها به‌شمار می‌روند. در ادامه با این بازی‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

جعبه شن و ماسه مخفی؛ مفرح بخش‌ترین بازی برای تقویت حس بینایی

یکی از فرح‌بخش‌ترین بازی‌ها برای کودکان، جعبه شن و ماسه نام دارد. این بازی شامل پنهان کردن اشیا کوچک مانند اسباب بازی‌ها یا سنگ‌های رنگی درون یک جعبه پر از شن یا برنج است. کودکان با دست خود شی مورد‌نظر را پیدا می‌کنند. این کار به تقویت حس لامسه و بینایی آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد. در روند بازی، بهتر است از ماسه‌های رنگی یا معمولی استفاده کنید. به کودک اجازه دهید ماسه را لمس کند. با ساخت اشکال‌ مختلف، بافت آن را تشخیص دهد. این بازی علاوه‌بر حس بینایی، لامسه را نیز تقویت می‌کند.

خمیر بازی؛ مناسب‌ترین گزینه برای تقویت حس لامسه

خمیر بازی برای تقویت حس لامسه مناسب‌ترین گزینه است. کودکان می‌توانند با خمیرهای رنگی و معطر بافت‌ها و بوهای مختلف را لمس کنند. در زمان فرم دادن به خمیر، حس لامسه به‌خوبی تقویت می‌شود. در این بازی از خمیرهای ایمن و غیر‌سمی استفاده کنید. به کودک اجازه دهید خمیر را خودش ورز دهد و اشکال مختلف بسازد.

بازی‌، سرگرم‌ کننده‌ترین راه برای تقویت حواس پنجگانه

با پخش صداهای مختلف، حس شنوایی کودکان را تقویت کنید

برای تقویت حس شنوایی بهتر است صداهای مختلفی همچون حیوانات، وسایل نقلیه یا طبیعت (مثل صدای دریا) را ضبط کنید. سپس با پخش صداها برای کودک از او بخواهید تا صدا را حدس بزند. استفاده از ابزارهای موسیقیایی کوچک مانند طبل، فلوت یا حتی ظروف خانگی نیز به فرزندتان در این مسیر کمک خواهد کرد. با این کار علاوه‌بر تقویت شنوایی، درک ریتم و ملودی را نیز برای کودکان قابل فهم خواهید کرد.

تست بو و مزه؛ عالی‌ترین بازی تقویت حس بویایی و چشایی

برای این بازی یک فضای کوچک آشپزخانه ایجاد کنید. حالا با استفاده از مواد غذایی و ادویه‌جات مختلف به کودک اجازه دهید بوها و طعم‌های مختلف را تجربه حدس بزند. مواد غذایی را بدون اینکه کودک ببیند مقابل او قرار دهید. اکنون از او بخواهید بو کند یا بچشد و حدس بزند که مواد چیست. با‌ طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها و غذاها با طعم‌های متفاوت (شیرین، ترش، شور و تلخ) باعث تقویت حس بویایی و چشایی فرزندتان خواهید شد.

بهترین کتاب‌های تقویت حواس کودکان را از بادبادک بخرید

در این مطلب با دو روش سرگرم کننده برای تقویت حواس پنجگانه کودک آشنا شدیم. بازی‌هایی همچون جعبه شن و ماسه، خمیر بازی و آشپزخانه کوچک به‌سادگی حواس فرزندانتان را تقویت می‌کنند. علاوه‌بر بازی،‌ کتاب‌ها بهترین انتخاب برای این کار هستند. کتاب‌های همچون باشگاه مغز کودکان، کار کومن و حواستو جمع کن جزو مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تقویت حواس پنجگانه کودکان به‌شمار می‌روند.

شما می‌توانید انواع کتاب‌‌های مخصوص تقویت حواس را از سایت بادبادک با بهترین قیمت‌ها خریداری کنید. کتاب‌فروشی آنلاین بادبادک انواع کتاب‌های کودک و نوجوان را با ارسال سریع به فروش می‌رساند. همچنین در بخش بلاگ‌های این مجموعه می‌توانید مطالب آموزشی و تربیتی متعددی را پیدا کنید. برای این منظور فقط کافی است به آدرس اینترنتی badbaddak.ir سر بزنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x