دریافت کارت ملی هوشمند

همانطور که از اسم کارت هوشمند ملی پیداست، برای شناسایی هویت و ملیت یک فرد به‌کار می‌رود و یک مدرک ضروری برای شهروندان یک کشور است.

به بیانی دیگر، کارت شناسایی عبارت است از یک‌ کارت الکترونیکی که درون آن اطلاعاتی چون نام، نام‌خانوادگی، شماره ‌ملی، نام پدر و اطلاعات حیاتی دیگر وجود دارد و به عنوان یک کارت بایستی همیشه همراه فرد باشد، تا هر زمان که نیاز بود، توسط پلیس یا کارمندان صاحب دسترسی شناسایی شود. علاوه براین برای شرکت در رویدادهایی ملی مثل انتخابات، دارا‌ بودن کارت ملی از الزامات است.

اگر به چند سال اخیر بنگریم، متوجه خواهیم شد که کارت شناسایی یا همان کارت ملی تغییرات زیادی کرده و به بیانی امروزی‌تر شده است. شاید در آینده نه ‌چندان دور کارت ملی، گواهینامه، کارت سوخت و کارت ‌بانکی همه با هم در یک‌ قطعه الکترونیکی ذخیره شوند.

 

ویژگی‌های کارت‌ هوشمند ملی

اگر از روبه‌رو ‌به کارت ملی بنگریم، در سمت‌ چپ عکس شما و در سمت‌ راست شماره ملی، نام و نام‌خانوادگی، تاریخ ‌تولد، نام پدر و مدت اعتبار کارت درج شده است. در قسمت پایین سمت چپ یک هولوگرام امنیتی وجود دارد که توانایی جعل مدرک را تا حدی از جاعلان کارت ملی گرفته است.

ویژگی‌های کارت هوشمند ملی

اگر کارت ملی را برگردانیم سمت‎ چپ یک قطعه فلزی میبینیم که شبیه سیم‌کارت است، این قطعه درواقع یک ‌حافظه است که نشانی شما علاوه بر اطلاعات درج‌ شده بر روی کارت ملی در آن قرار دارد و این حافظه برای این ساخته شده که اگر نام یا هر اطلاعات قابل ‌تغییر شما تغییر کرد، دوباره مجبور به گرفتن کارت ملی جدید نشوید و اطلاعات جدیدتان دوباره روی همین کارت جای‌گذاری شود.

در سمت راست هم یک بخش کوچک‌ راه‌ راه وجود دارد که عکس شما درآن نهفته است و بر روی آن تاریخ تولدتان درج شده. این بخش هم برای جلوگیری از جعل کردن مدارک ساخته شده است. به‌طور کلی ویژگی‌های امنیتی کارت هوشمند ملی نسبت به کارت ملی سابق بهتر است.

 

اقدام‌ برای دریافت کارت ملی هوشمند

همانطور که قانون اِلزام اختصاص شماره ملی می‌گوید؛ هر فرد موظف است زمانی که به سن ۱۵ سالگی رسید، برای دریافت کارت ملی خود اقدام کند، و افرادی که کارت ملی قدیمی دارند بایستی کارت ملی هوشمند خود را با کارت قدیمی‌شان جایگزین کنند. بعد از اخذ کارت هوشمند، کارت ملی قدیمی‌ دیگر اعتبار نخواهد داشت.

 

چه کسانی شرایط دریافت کارت ملی هوشمند را دارند؟

 

۱-داشتن تابعیت ایرانی (شهروند ایرانی)

هر فردی که تابعیت ایرانی دارد، بایستی شماره ملی مخصوص خود را که بر روی کارت ملی درج می‌شود، از دولت اخذ کند.

۲-داشتن سن ۱۵ سال به بالا

افرادی که به‌ سن ۱۵ سالگی می‌رسند، بدون‌ توجه به جنسیت، علاوه بر شناسنامه باید کارت ملی هم داشته باشند.

نکته: اگر شما شرایط فوق را دارید، می‌توانید طبق دستورالعمل‌هایی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم نسبت به دریافت کارت ملی خود، اقدام نمایید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت ملی هوشمند

مدارک مورد نیاز برای برای احراز هویت شما و دریافت کارت شناسایی ملی، عبارتند از:

۱-شناسنامه عکس‌دار [در مورد تعویض شناسنامه بخوانید]

شناسنامه شما، بایستی عکس‌دار خوانا و بدون نقص باشد.

2-کارت ملی قدیم (افراد بالای ۱۵ سال)

افرادی که قبلا کارت ملی (قدیم) داشتند، شماره ملی قدیم‌شان بر روی کارت جدید ثبت می‌شود، بنابراین داشتن این مدرک کاملا ضروری است.

۳-کد پستی محل زندگی

هر خانه ای یک کد ده‌رقمی پستی دارد که بین پنج ‌رقم اول و پنج‌ رقم دوم آن یک خط تیره وجود دارد، و شامل یک ‌سری اطلاعات رمزی در قالب شماره است.

۴-آدرس دقیق محل زندگی

منظور از آدرس دقیق این است که: اول ازهمه نام استان، سپس شهر، محله، خیابان، کوچه، پلاک و نوع منزل، مثلا اگر منزل شما ویلایی است حتما ذکرشود.

 

روش های دریافت کارت ملی

به‌طور کلی، دو‌ روش برای دریافت کارت ملی هوشمند وجود دارد که نسبت به اختیار خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. یکی از این روش‌ها مراجعه حضوری و دیگری مراجعه مجازی است. البته در نهایت برای دریافت کارت ملی، هردو به مراجعه حضوری ختم خواهند شد.

۱- مراجعه به صورت حضوری

اگر شما مراجعه حضوری را انتخاب می‌کنید، اول از همه بایستی نوبت بگیرید، برای این ‌کار ابتدا کارت ملی و شناسنامه خود را برداشته و به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه نمایید، سپس درخواست ثبت‌نام برای کارت هوشمند ملی را به یکی ‌از کارکنان پیشخوان بدهید، در نهایت آنها با متصل شدن به شبکه و ثبت‌نام ، به شما یک کد‌ رهگیری و یک تاریخ مراجعه می‌دهند. کد رهگیری برای پیگیری سایر مراحل دریافت کارت هوشمند ملی است و در آن تاریخ بایستی به یکی‌ از دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و مراحل نهایی کارت ملی را طی کنید.

با مراجعه به کافی‌نت هم امکان نوبت‌گیری وجود دارد و مراحل آن فرق چندانی با مراجعه به دفتر‌ پیشخوان ندارد، یعنی آنها نیز با استفاده از شبکه ثبت‌نام شما را انجام می‌دهند.

۲-مراجعه مجازی از طریق سایت

شما با این روش دیگر نیازی به مراجعه‌ به دفتر پیشخوان یا کافی‌نت ندارید و ثبت‌‌نام یا نوبت‌گیری را می‌توانید در هر مکان و هر زمان به صورت برخط (آنلاین) انجام دهید و کد رهگیری و تاریخ مراجعه را دریافت کنید.

برای ثبت‌نام ابتدا به آدرس اینترنتی https://www.ncr.ir/ مراجعه کرده و درخواست خود را با توجه به راهنمایی سایت ثبت کنید. در این مرحله باید شماره ملی خود را در فیلد مخصوص وارد کنید و سپس 20.000 (بیست هزار) تومان به عنوان هزینه ثبت نام به‌صورت آنلاین پرداخت کنید و سپس ثبت نام کارت ملی شما پایان می‌یابد و یک ‌کد رهگیری و همچنین تاریخ مراجعه دریافت می‌کنید.

بعد از ثبت‌نام چه کنیم؟

بعد از اینکه ثبت‌نام خود را انجام دادید، کافیست منتظر بمانید تا تاریخ مورد نظر فرا برسد و بعد مراحل زیر را انجام دهید.

۱-پیگیری کارت هوشمند ملی با کد رهگیری

درصورتی که تاریخ موردنظرتان را فراموش کردید یا می‌خواهید اطلاعات دیگری بدست آورید، فقط کافیست تلفن همراه خود‌ را برداشته و با شماره‌گیری کد USSD؛ *۴*۶۰۹۰# (ستاره چهار، ستاره، شصت نود، مربع) از تاریخ مراجعه و موارد دیگر اطلاع یابید.

لازم به ذکر است که بعد از شماره‌گیری کد مذکور باید کد رهگیری خود را وارد کنید تا اطلاعات مورد نظر خودرا دریافت نمایید.

۲-مدارک

توجه داشته باشید، قبل از اینکه از خانه خارج شوید، حتما مدارک مذکور را که در بخش مدارک‌ مورد‌نیاز نام‌برده شد را با خود داشته باشید تا دوباره مجبوربه برگشت به خانه نشوید.

۳-آمادگی

بعد از مراجعه برای انجام مراحل بعدی دریافت کارت ملی هوشمند، بایستی از شما عکس‌برداری شود . همین عکس روی کارت ملی شما درج می‌شود. بنابراین مطمئن شوید ظاهر مناسبی دارید و با ریش بلند، آرایش غلیظ و فلزات زینتی صورت، برای دریافت کارت ملی اقدام‌ نفرمایید. علاوه بر عکس‌برداری از شما اسکن اثر‌انگشت نیز صورت می‌گیرد.

۴-مراجعه

بعد از رسیدن تاریخ موردنظر، شما باید به یک اداره ثبت احوال محل‌زندگی خود مراجعه کرده و مراحل بعدی را طی کنید.

بعد از ورود به ثبت احوال، از شما درخواست مدارک موردنیاز می‌شود و شما بایستی شناسنامه سالم و عکس‌دار، کارت ملی قدیمی‌تان، کدپستی، نشانی دقیق پستی را به کارمند ثبت احوال تحویل دهید، سپس شما را بعد از بررسی به اتاق عکس‌برداری راهنمایی می‌کنند، و بعد ازآن اثر انگشت از شما گرفته می‌شود.

بعد از طی مراحل فوق، باید هزینه‌هایی جهت کارمزد بپردازید تا رسید کارت تحویل شما داده ‌شود. این هزینه‌ها به شرح زیر می‌باشد:

9.000 (نه هزار) تومان جهت خدمات تصویر‌برداری و اثرانگشت.

2.000 (دو هزار) تومان جهت خدمات پستی.

در نهایت رسید کارت ملی خودرا تحویل می‌گیرید.

چگونه کارتم را می‌گیرم؟

بایستی صبر کنید تا کارت ملی هوشمند شما برایتان پست شود.

تا زمان دریافت کارت هوشمند چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بعداز طی مراحل فوق در اداره ثبت احوال، اطلاعات شما بایستی درون چیپ کارت ملی‌تان ذخیره شود، منظور از چیپ، همان قطعه فلزی طلایی رنگ است که روی کارت ملی قرار دارد. همچنین عکس شما توسط دستگاه های مخصوص روی کارت درج می‌شود و در نهایت کارت هوشمند شما حاضر می‌شود تا برایتان پست شود.

چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان انتظار برای دریافت کارت شناسایی هوشمند، بستگی به میزان تقاضا دارد، یعنی اگر‌تقاضا برای دریافت کارت هوشمند ملی کم باشد کارت شما سریع‌تر به دستتان می‌رسد و در غیر اینصورت کمی دیرتر. اما به‌طور میانگین تقریبا دوماه (شصت روز) زمان می‌برد.

کارت ملی هوشمند المثنی

اگر کارت ملی خود را مفقود کرده باشید و بخواهید دوباره یک کارت ملی هوشمند بگیرید، فقط کافی است با مدارک لازم به اداره ثبت احوال مراجعه کنید. اگر کمتر از هجده‌ سال دارید، باید با پدر، یا هر شخصی که سرپرستی شما را به عهده دارد به همراه مدارک لازم به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و این موضوع را پیگیری کنید.

برای دریافت مدرک المثنی بایستی اصل شناسنامه خود‌را به‌همراه یک قطعه عکس 3*4 (سه در چهار) با زمینه سفید بدون خدشه و کدپستی محل زندگی‌تان همراه خود داشته باشید.

وقتی به اداره ثبت احوال وارد شدید با مراجعه به یکی ‌از کارمندان و شرح ‌موضوع از شما مدارک‌ لازم را می‌خواهند و سپس به‌ شما یک فرم مخصوص با عنوان دریافت کارت ملی هوشمند المثنی داده می‌شود تا آن‌ را پر کنید، سپس از شما تقریبا 40.000 (چهل هزار) تومان برای هزینه‌های مختلف صدور کارت ملی هوشمند المثنی دریافت می‌شود و در آخر کارت ملی المثنی شما بعد از مدتی از طریق پست به آدرس منزل‌تان فرستاده می‌شود.

طبق قانون، افرادی که قبلا کارت ملی خودرا مفقود کرده‌اند در الویت خدماتی قرار دارند، بنابراین نیازی نیست نگران باشید و میانگین حدود ۳۰ الی ۶۰ روز کارت ملی المثنی شما به دست‌تان می‌رسد.

اگر اعتبار کارت ملی هوشمندم تمام شد چه‌کار کنم؟

این سوال هم از سوالات مهم و اساسی است که دانستن پاسخ آن حتما به دردمان می‌خورد. بعد از اینکه متوجه شدید کارت هوشمند ملی شما اعتبار خودرا ازدست داده، بایستی دوباره مشابه مراحل قبل برای دریافت کارت ملی، چه حضوری و ‌چه مجازی نوبت بگیرید.

چرا اعتبار کارت ملی تمام می‌شود؟

دلایل زیادی میتوان یافت اما به‌طور کلی ممکن است چهره شما تغییرات زیادی کند، یا کارت هوشمند شما فرسوده شود و…

نکات مهم و ضروری؛

  • اگر محل‌زندگی خود را تغییر دادید، باید به اداره ثبت ‌احوال شهر خود اطلاع دهید، و آنها اطلاعات جدید را وارد کارت ملی هوشمند شما می‌کنند.
  • هیچ‌گاه کد رهگیری خود‌ را در اختیار هیچ فردی قرار ندهید.
  • توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام حتما به سایت اصلی که لینک آن در مقاله قرار داده‌شده مراجعه کرده و به سایت هایی که ادعا دارند عملیات نوبت‌گیری برای کارت هوشمند ملی انجام می‌دهند اعتماد نکنید.
  • اگر تا سه ‌روز بعداز تاریخ اختصاص داده شده به شما هنگام ثبت‌نام، نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکنید مجبور به ثبت‌نام مجدد خواهید بود.
  • همواره در نگهداری و محافظت از کارت ملی هوشمند خود کوشا باشید زیرا اتلاف انرژی و اثرات روانی و فکری بعد از گم‌کردن آن هیچ‌گاه به هزینه نگه‌داری از آن نمی‌ارزد.
  • داشتن کارت ملی هوشمند برای شما و خانواده شما یک امر ضروری است، بنابراین اقدام برای دریافت کارت ملی هوشمند را پشت‌گوش نیاندازید.

کاربرد کارت هوشمند ملی بسیار گسترده است و یک مدرک مهم و ضروری برای یک شهروند است که داشتن آن ضروری است. دریافت کارت ملی جدید یک فرایند تقریبا ساده است که وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. حال شما میتوانید هر زمان که لازم دانستید، با آگاهی کامل نسبت به این امر اقدام نمایید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x