آیا خوراکی های نفخ آور را می‌شناسید؟!

یکی از اختلالات شایعی که خیلی از افراد به خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند، احساس نفخ در ناحیه معده و روده می‌باشد. ایجاد نفخ به دلیل خوراکی‌ها و موادهای غذایی است که افراد مصرف می‌کنند، معمولا خوراکی‌هایی که حاوی فیبر زیادی هستند این اختلال را تشدید می‌کنند.

نفخ معده شدید گاهی شرایط سختی را برای افراد ایجاد می‌کند که مجبور می‌شوند به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند، دریافت آگاهی‌های لازم در مورد این خوراکی‌ها، بسیاری از ناراحتی‌ها را برطرف می‌کند. امید است با این بخش از مجله ایده آل مگ ارتباط برقرار کنید و با رعایت برخی از نکات لازم، هیچگاه دچار نفخ نشوید.

این مطلب به معرفی برخی از خوراکی های نفخ آور پرداخته است، از این رو می‌توانید ایده آل مگ را در ادامه مطلب همراهی کنید تا به شما در شناخت خوراکی های نفخ آور کمک کند.

لوبیا

لوبیا جزء حبوبات  نفخ‌آوری است که سرشار از پروتئین، فیبر، کربوهیدرات و مواد معدنی است، اما با وجود همه‌ی این فواید، افراد گاهی از خوردن آن اجتناب می‌کنند. لوبیا به دلیل داشتن قندهایی به نام آلفاگالاکتوزید که در دسته کربوهیدرات‌ها قرار دارند، بسیار نفخ آور است.

لوبیا

این نوع کربوهیدرات‌ها در گروه fodmap‌ها قرار دارند، و fodmapها جزء کربوهیدرات‌هایی هستند که میلی به هضم شدن ندارند. آن‌ها به محض اینکه وارد روده شدند تخمیر می‌شوند، و این باعث تولید گازهایی در روده می‌شود که در فرد احساس نفخ را به وجود می‌آورد.

البته fodmapها فقط برای افرادی که روده هایشان تحریک‌پذیر است مشکل ایجاد می‌کند وگرنه در حالت عادی سوخت مورد نیاز باکتری‌های روده را تامین می‌کند.

عدس

این خوراکی مثل لوبیا در بین خوراکی‌های نفخ آور از گروه حبوبات قرار دارد، عدس هم حاوی املاح و مواد معدنی است که در لوبیا قرار دارد، با این تفاوت که میزان فیبر بیش از اندازه‌ای را در خود جای داده است و این برای برخی افراد ناخوشایند است و باعث نفخ روده آن‌ها می‌شود.

عدس

بهتر است برای جلوگیری از نفخ روده ساعاتی قبل از استفاده از لوبیا و عدس، آن‌ها را بخیسانید، این کار به طرز چشمگیری از نفخ روده می‌کاهد.

سیر و پیاز

این دو ماده خوشبو در اکثر غذاها و سالادهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دو مورد علاوه بر خوش طعم کردن غذا ها تاثیر بسزایی در سلامت بدن دارند، اما جزء خوراکی های نفخ آور هستند.

سیر و پیاز

اگر از نفخ رنج می‌برید به دنبال یک راه جایگزین و یا یک روش کنترلی بگردید تا خاطر شما از این بابت آزرده نشود.

سیب

در میان خوراکی های نفخ آور دیدن  نام یک میوه‌ای که سرشار از مواد مغذی است، شاید بسیار تعجب‌آور باشد، اما بهتر است بدانید، که سیب همانند دیگر خوراکی های نفخ آوری که به شما معرفی کردیم، نفخ‌آور است و حتما پس از مصرف آن، شما شاهد بروز مشکلات گوارشی و برخی از التهابات خواهید بود، که قطعا این موضوع، برای هیچ کسی خوشایند به نظر نمی‌رسد.

سیب

همانطور که از پیش گفتیم، وجود فیبر در برخی از خوراکی‌های موجب می‌شود، تا شما در روده و معده خود، شاهد تولید نفخ و گازهایی آزار دهنده باشید، که دقیقا سیب به دلیل دارا بودن حجم زیادی از فیبر در کنار فرکتوز، به عنوان یک خوراکی نفخ‌آور شناخته شده است، که برای پیشگیری از بروز نفخ و یا کاهش آن می‌توانید، میوه‌های دیگر را جایگزین آن کنید و یا سیب را به صورت پخته مصرف کنید، تا میزان نفخ ایجاد شده، کاهش پیدا کند.

چاودار

چاودار یکی دیگر از خوراکی‌های نفخ‌آوری است، که فواید بسیار زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی همچون: مس، فسفر، فیبر و … است، که متاسفانه به خاطر وجود فیبر و گلوتن در آن، افراد حساس نمی‌توانند مصرف آن را در برنامه‌های غذایی خود داشته باشند.

چاودار

در واقع این خوراکی در دسته غلات قرار دارد و شباهت زیادی به گندم دارد.

گندم

هر خوراکی و مواد غذایی که حاوی گلوتن و فیبر باشد، نفخ‌آور است، پس با این وجود می‌توانیم بگوییم که گندم به خاطر داشتن حجم زیادی از گلوتن، نمی‌تواند گزینه مصرفی خوبی برای افراد حساس باشد، اما به دلیل اینکه بیشتر مواد مصرفی مردم، از گندم تشکیل شده است، نمی‌توان از مصرف آن خودداری کرد.

گندم

البته اگر به بیماری سلیاک دچار هستید، به هیچ عنوان گندم را که حاوی گلوتن است، مصرف نکنید، چرا که علاوه بر بروز نفخ، شاهد معده درد، اسهال و دیگر مشکلات گوارشی نیز خواهید بود.

در کنار گندم، جو نیز به عنوان یک خوراکی نفخ‌آور شناخته شده است، که مصرف آن برای افرادی که روده و معده‌شان بسیار حساس است، اصلا توصیه نمی‌شود. متاسفانه با وجود اینکه تمامی خوراکی‌های نفخ‌آور سرشار از مواد مغذی و فواید بسیاری هستند، اما گاها برای جلوگیری از ایجاد نفخ، باید از مصرف برخی از آن‌ها خودداری و برخی دیگر را به مقدار کم مصرف کرد.

لبنیات

لبنیات یک منبع فوق العاده از کلسیم و پروتئین است که طرفداران بسیاری دارد. در لبنیات بخصوص در شیر ماده‌ای به نام لاکتوز وجود دارد ، که دستگاه گوارش بعضی افراد به دلیل نداشتن این آنزیم توانایی هضم این قند را ندارند.

لبنیات

به همین دلیل اکثرا بعد از استفاده از لبنیات دچار نفخ می‌شوند.

سبزیجات صلیبی

سبزیجات صلیبی به سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی، کاهو و کلم پیچ گفته می‌شود. این مواد غذایی به دلیل وجود یک نوع خاص از قند در ساختار آن‌ها، دارای هضم سختی بوده و برخی از افراد در زمینه هضم این مواد به مشکل برمی‌حورند.

سبزیجات صلیبی

در نتیجه عدم هضم، گازهای معده ایجاد شده و فرد دچار نفخ می‌شود. افرادی که با این نارحتی مواجه هستند؛ بهتر است از خوردن سبزیجات صلیبی اجتناب کنند.

غذاهای نشاسته دار

از آنجایی که نشاسته حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌ها می‌باشد؛ قرار گرفتنش در داخل‌ روده‌ها منجر به ایجاد گاز معده و در نتیجه نفخ می‌شود.

غذاهای نشاسته دار

از این جمله غذاها می‌توان به گندم، ذرت، نان و ماکارونی اشاره کرد. البته مصرف سیب زمینی نیز در پاره ای از مواقع می‌تواند منجر به تولید گازهای معده شود.

غذاهای ادویه دار

ادویه‌هایی ماننده فلفل تند و سس گوجه فرنگی گاها باعث ایجاد گاز معده می‌شوند. بنابراین اگر از عاشقاند ادویه به شمار می‌روید؛ سعی کنید تا حد امکان مصرف آن‌ها را کم کرده تا بدون مشکل بتوانید غذا بخورید.

فلفل تند

ترب کوهی نیز یکی دیگر از ادویه‌هایی است که باعث ایجاد نفخ و به طبع آن نارحتی در بدن می‌شود.

آدامس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آدامس نیز می‌تواند منجر به ایحجاد نفخ در بدن شما شود. در زمانی که شما مشغول جویدن آدامس هستید؛ هوای زیادی را می‌بلعید و این هوا در بدن شما تبدیل به گازهای معده می‌شود. در نتیجه شما دچار تورم و نفخ معده خواهید شد. بنابراین سعی کنید جویدن آدامس را کمتر کنید.

نوشیدنی‌های نفخ آور

  • نوشیدنی های گازدار: یکی از عواملی که باعث بروز نفخ می‌شود استفاده از نوشیدنی‌های گازدار است. این نوشیدنی‌ها حاوی کربن دی اکسید زیادی هستند، نوشیدنی‌های گازدار بعد از ورود به معده از مایع جدا می‌شوند و باعث ایجاد نفخ می‌شوند.
  • آبجو و ماءالشعیر: استفاده از آبجو و ماءالشعیرها هم می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. این دو نوشیدنی هم جزء نوشیدنی‌های گازدار هستند که همانطور که گفته شد، گاز کربن دی اکسید موجود در این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد نفخ در افراد می‌شود.

نوشیدنی های گازدار

بهتر است به جای استفاده از این نوشیدنی‌های نفخ آور، از جایگزین‌های مناسب آن‌ها مثل انواع آبمیوه‌های طبیعی، چای، قهوه و آب استفاده کنید.

سخن پایانی

مواردی که در بالا برای شما عزیزان همیشه همراه شرح داده شدند، نمونه‌هایی از خوراکی های نفخ آور بودند تا در صورت روبرو شدن با نفخ روده و معده، بتوانید نسبت به درمان سریع آن اقدام کنید.

این اختلال یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد از آن رنج می‌برند که تنها با شناخت عوامل ایجاد کننده آن و استفاده درست و کنترل شده از خوراکی های نفخ آور است، که می‌توانید سلامت خود را حفظ کنید.

امتیاز شما به این پست
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x