معرفی شهر انبارآلوم به همراه جاذبه های گردشگری + تصاویر

انبار آلوم یکی از شهرهای گردشگری در استان گلستان می باشد که در سرزمینی هموار و دشت زیبا قرار گرفته است. اين شهر از توابع شهرستان آق‌ قلاي اين استان و مرکز بخش جديدي به نام بخش وشمگير است. رودخانه گرگانرود در سمت جنوب شرق، درياچه سد وشمگير در ۱۰ كيلومتري غرب شهر و درياچه اينچه در فاصله ۱۵ كيلومتري شمال شرق شهر واقع شده است. اين شهر در فاصله ۲۵ كيلومتري شهر آق قلا و ۵۰ كيلومتري شهر گرگان قرار دارد.

در این منطقه رودخانه گرجوان پس از انحراف به سوي غرب و آميختن با رودخانه چاه علي‌ در سه کيلومتري شرق انبار آلوم، به گرگان رود مي‌ريزد. کشاورزی در این منطقه رونق دارد و انبار آلوم از مناطق عمده کشت پنبه در استان گلستان است و يک کارخانه تمام‌ اتوماتيک دانه ‌بندي و بوجاري در اين شهر قرار دارد.

کشاورزی

در معرفی شه انبارآلوم باید به این نکته توجه داشت کهخیلی از ساکنان آن در بخش کشاورزی فعال هستند و سالانه مقادیر زیادی محصولات کشاورزی تولید می کنند. این تولیدات علاوه بر مصرف خانوادگی، به سایر نقاط کشور نیز صادر می شود. اين شهر در حاشيه شمالي رودخانه گرگان قرار گرفته و امتداد آن تا مرز كشور تركمنستان بيابان و دشت، صحرا است و مردم آن به كشاورزي و دامپروري اشتغال دارند.

وسعت اراضي باغي اين شهر ۳۰ هكتار باتوليد ۲۷ تن در سال واراضي زراعي ۱۰۸۴۲ هكتار مي باشند. زراعت در اين شهر به صورت ديم و آبي صورت مي گيرد. تعداد واحدهاي بهره برداري از اراضي ديم بيشتر از اراضي آبي مي باشد و محصولات زراعي اين شهر شامل گندم، جو، پنبه و محصولات باغي شامل اوكاليتوس و زيتون مي باشد. دامداري در اين شهر از رونق چشمگيري برخوردار است به طوري كه بعد از زراعت فعاليت اصلي ساكنين را تشكيل مي‌دهد. اراضي كشاورزي از طريق سد وشمگير و ۱۰ حلقه چاه عميق مشروب مي‌شوند. آب سد وشمگير از طريق شبكه آبرساني به اراضي زراعي منتقل مي‌گردد.

محصولات کشاورزی انبارآلوم

ويژگي هاي اقليمي

انبارآلوم دارای آب و هوای معتدل و مطبوع است. این منطقه نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد. این ویژگی آب و هوایی محبوب خیلی از گردشگران است. متوسط درجه حرارت سردترين و گرم‌ترين ماه سال به ترتيب برابر با ۷/۶ و ۴/۲۸ درجه سانتي‌گراد در دي و مرداد ماه مي‌باشد. درجه حرارت حداكثر برابر ۷/۲۳ درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. بيشترين و كمترين متوسط حداكثر دما در تير (۸/۳۴ درجه سانتيگراد) و دي ماه (۹/۱۲ درجه سانتيگراد) است.

متوسط درجه حرارت حداقل برابر ۳/۱۱ درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. كمترين و بيشترين متوسط دما به ترتيب برابر ۴/۱ و ۹/۲۱ درجه سانتي‌گراد مي باشد.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی جلین | شهری با جاذبه های کشاورزی

قدمت انبارآلوم

این شهر از قدمت طولانی برخوردار است. سابقه سكونت شهر انبارآلوم به ۲۰۰ سال پيش بر مي‌گردد. سكونت خانوارهاي دامدار و برپاكردن آلاچيق‌اي خود در كنار هم تشكيل روستايي به نام انبارالوم را دادند در آن زمان اين روستا تنها محل ييلاق دامداران بوده است. و زمستان‌ها آلاچيق‌هاي خود را جمع مي‌كردند، به مرور زمان با احداث آلونك‌هاي چوبي و گلي در اين روستا سكونت دائم يافته‌اند.

آداب و رسوم مردم انبارآلوم

بسیاری از مردم این شهر ترکمن هستند. این ترکیب جمعیتی باعث شد که فرهنگ این منطقه نیز تحت تاثیر این جمعیت قرار گیرد.‌ در میان ترکمن‌ها، جشن‌ها اکثراً جنبه مذهبی دارند و به آنها بایرام گفته می‌شود، مانند (قربان بایرام) عید قربان، (اراز بایرام) عید فطر و نیز آخرین چهارشنبه ماه صفر یا چهارشنبه سیاه که در پایان ماهی که در آن بلا زیاد است مراسمی برپا می‌کنند. همچنین جشن رمضان به مناسبت نیمه رمضان و جشن نیمه ماه شعبان و آق‌قویین. از اعیاد دیگر می‌توان به مولودی و مراسم طلب باران اشاره کرد. توجه به ظرفیت‌های فرهنگی اقوام ایرانی و معرفی درست آن توسط فرهیختگان گامی مؤثر در جهت تقویت هویت ملی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می‌شود.

آداب و رسوم مردم انبارآلوم

بازار انبارآلوم

بازار از مکان‌های دیدنی و گردشگری انبار آلوم محسوب می‌شود. در این شهر اقوام مختلف از جمله سیستانی ، ترکمن و بلوچ در کنار هم زندگی می کنند. فاصله از شهرهای بزرگ و مشکلات رفت و آمد باعث شده در تعدادی از شهرها و روستاهای استان گلستان بازار هفتگی دایر شود. به علت بیکاری و کمبود اشتغال در استان گلستان بسیاری از مردم به کسب و کار دستفروشی روی آورده اند. در روز یکشنبه هر هفته در شهر انبار آلوم بازار هفتگی متنوع ایجاد می شود .

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی فاضل آباد | شهری خوش آب و هوا و به یاد ماندنی

معرفی شهر انبارآلوم : صنایع دستی

صنایع دستی از جمله جاذبه‌های گردشگری استان گلستان از جمله شهر انبار آلوم است. هنرمندان و فعالان این صنعت، علاوه بر تامین معیشت خود از این راه، به جذب بیشتر گردشگران نیز کمک می‌کنند. در این استان و شهر انبارآلوم تولید صنایع دستی خاص منطقه رایج است که مهم‌ترین آنها قالی، گلیم، پلاس و جاجیم، ساخت زیورآلات، سوزندوزی، ابریشم دوزی و نمد مالی می‌باشند

در این شهر سیستانی‌ها، ترکمن‌ها و بلوچ‌ها زندگی می‌کنند که عمده‌ترین صنایع دستی رایج در استان گلستان، قالی بافی است که صرفاً در بین زنان ترکمن رایج است. زنان و دختران ترکمن از روزگاران بسیار کهن به قالیبافی اشتغال داشته و این هنر را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده اند و نیز یکی از عمده ترین راههای معیشت در بین ترکمانان، قالی بافی بوده است. در ایران بهترین قالیهای ترکمن به وسیله ایل تکه بافته می‌شوند که مرکز اصلی این ایل در چهارده فرسنگی شمال غربی گنبد کاووس است. ایل آتابای و ایل جعفر بای نیز در بافت قالیهای نفیس مشهورند.

از میان عشایر ایران، هیچ یک همانند ترکمن‌ها، هنر جواهر سازی را به کمال نرسانده‌اند. زنان ترکمن از کودکی با انواع زیورهای طلا، نقره و سنگ‌های تزئینی آشنا شده و خود را با آن می‌آرایند. استفاده از زیور در نزد ترکمن‌ها نه تنها جنبه خود آرایی و تزیینی داشته و دارد، بلکه از جنبه اقتصادی و فرهنگی نیز حائز اهمیت بوده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x