عباس آباد ؛ منطقه ای خوش آب و هوا در دل جنگل

عباس آباد یکی از شهرستان های خوش آب و هوای استان مازندران است که به خاطر هوای خنک و جاذبه های فراوان گردشگری، از محبوبیت بسیار زیادی در بین مسافران این استان برخوردار است.

این شهر از توابع تنکابن است و از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به آب های دریای خزر، از شرق به سلمان‌شهر، از غرب به جنگل‌های خشکه‌داران و از سمت جنوب به کلاردشت منتهی می شود.

عباس آباد دارای روستاهای مختلفی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دراسرا، تازه‌آباد، جمشیدآباد، کیاده، پرچ‌ور، امرجکلا و ماشال آباد اشاره کرد.

یکی از ویژگی های ممتاز این شهر، قرار گرفتن در میان جنگل های سرسبز در دامنه البرز و همچنین در جوار ساحل زیبای دریا در بخش غربی مازندران می‌باشد.

جنگل های عباس آباد از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند و این شهر را به همین جنگل هایش می شناسند. نزدیکی به شهرهای، چالوس، کلاردشت، متل قو (سلمانشهر فعلی)، رامسر و تنکابن موقعیت این شهر را بهتر هم کرده است.

جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد

جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد

این جاده یکی از زیباترین راه های کشور است. جاده ای سرشار از زیبایی و دیدنی‌های منحصر به فرد که سفر از این جاده، لحظات رویایی را برای شما رقم خواهد زد. ۲۵ کیلومتر جاده در دل جنگل، این جاده جنگلی را به شکل عجیبی دلپذیر کرده است. در این مسیر چشمه های زیادی دیده می شوند. سرسبزی درخت ها و وزش بادهای خنک، از ویژگی های آب و هوایی این منطقه می باشند که جذابیت دوچندانی به این محیط بخشیده‌اند. این جاده دارای پیج های زیادی است و زمانی که در این پیچ‌های متوالی مشغول رانندگی هستید لذت و آرامشی شگفت‌انگیز به شما دست خواهد داد.

دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس آباد

این دریاچه از دو جنبه دارای جاذبه گردشگری است. علاوه بر زیبایی طبیعی، این دریاچه در داخل خود یک اثر تاریخی دارد که قدمت آن به دوره صفویان می رسد. دریاچه عباس آباد از خصوصیت متفاوت‌تری نسبت به سایر دریاچه های مشابه برخوردار است. قرار گرفتن در منطقه سرسبز و داشتن آب و هوای خوش از ویژگی های این مکان طبیعی است.

حدود ۶ کیلومتری که از عباس آباد به سمت بهشهر حرکت کنید؛ به دریاچه زیبای عباس آباد خواهید رسید. زمان ساخت بنای تاریخی داخل دریاچه، به دوران صفویان و زمان حکومت شاه عباس باز می گردد. این عمارت در فصول پرآب سرنوشت دیگری برایش رقم می خورد. به این صورت که در فصل های پر آبِ دریاچه عباس آباد، این عمارت تاریخی به زیر آب رفته و تنها بخشی از سقف پوشیده از گیاه آن را می توان دید.

پارک جنگلی خشکه داران

پارک جنگلی خشکه داران

پارک جنگلی خشکه داران در فاصله بین شهرهای عباس آباد و تنکابن قرار گرفته است.این پارک با پوشش گیاهی منحصر به فرد، یکی از جذاب‌ترین محیط ‌ها برای طبیعت‌گردی محسوب می شود. در این جنگل، گونه های مختلفی از حیوانات و پرندگان وجود دارند. قرقاول، بوتیمار، توکا و انواع پرندگان شکاری از پرندگان این جنگل هستند. علاوه بر پرندگان ، حیواناتی مانند گرگ، شغال و گراز نیز بخشی از حیات وحش جنگل خشکه داران را تشکیل می دهند.

غار دهچال

غار دهچال

غار دهچال یکی از مکان های دیدنی و پرجاذبه عباس آباد است. غارهای پنهان شده در دل طبیعت، همیشه جزو پر‌رمز و رازترین جاذبه های گردشگری در بین طبیعت‌گردان هستند. در میان جنگل سرسبز دهچال، می توانید به بازدید یکی از اسرار آمیز ترین جاذبه های گردشگری عباس آباد به نام غار دهچال بروید. در این غار خیلی از گردشگران به عینه، شگفتی های بسیاری را از نزدیک می بینند و لحظات خوش و با هیجانی را تجربه خواهند کرد.

سوغات عباس آباد

نازک کاری های چوبی

یکی از جاذبه های هر سفری، خریدن سوغاتی است. عباس آباد نیز مانند خیلی از مناطق گردشگری، تولیدات و محصولات خاص خود را دارد. در این شهر صنایع دستی متنوعی وجود دارند که می توان آن‌ها را خرید و تقدیم عزیزان خود کرد. نازک کاری های چوبی، کتیبه های سفالی و سرامیکی، تابلو فرش ها، سبد ها، کلاه های حصیری و حتی لباس های محلی از جمله سوغات‌های عباس آباد به شمار می‌روند.

تاریخچه عباس آباد

عباس آباد همواره در نزد جهانگردان از موقعیت خوبی برخوردار بوده است. چارلز فرانسیس مکنزی که در سال ۱۸۵۹ میلادی از این محل عبور کرده چنین وصفی در خصوص آن ارائه می‌دهد: «به دره زیبایی(عباس آباد) رسیدیم، این ده موقعیت خوبی دارد و روی پشته‌ای سرسبز و به فاصله کمی از کنار دریا قرار دارد. موقعیت عباس آباد از دهات بسیاری که تا کنون دیده بودم مناسب تر می‌نمود. نام این ده به شاه عباس مربوط نیست و نام یکی از اهالی محل است که بانی آن بوده….. در این ده بیست و پنج خانه هست. یک قبرستان دارد که مانند سایر قبرستان‌های ایران، هیچگونه تزئیناتی نداشت.»

سخن آخر

عباس آباد یکی از مناطق بکر و دست نخورده شمال کشور است که باید از تخریب دور بماند. محیط زیست فقط برای نسل حاضر یا نسل های گذشته نبوده و نیست بلکه نسل های حاضر و آینده باید به خوبی از آن استفاده و بهره برداری کنند. وقتی فضاهای طبیعی و بکر از حالت اولیه خارج شوند به طور طبیعی جاذبه های گردشگری خود را  از دست می دهند. حفاظت از محیط زیست کار زیاد دشواری نیست. کافی است که هرکدام از ما زباله ها را داخل سطل زباله بریزیم و از تخریب و نابود کردن پوشش گیاهی و جنگلی پرهیز کنیم. منطقه عباس آباد و خیلی از مناطق شبیه آن می توانند همیشه به عنوان یک منطقه بکر بمانند و شرط این مهم نیز نیز حفظ این مناطق از تخریب است.


امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x