معرفی گیاه آپارتمانی سیکاس و روش های مراقبت از آن

گیاه آپارتمانی سیکاس از آن دسته گیاهانی است که در زیباسازی فضای داخلی آپارتمان و محیط‌های کاری، بسیار موثر است.

زمانی که تصمیم به رشد و پرورش این گیاه می‌گیرید، باید به صبر و حوصله زیاد عادت کنید. سیکاس بسیار دیر رشد است و ممکن است در طول سال تنها 3 تا 8 برگ جدید تولید کند.

این گیاه در دسته گیاهان آپارتمانی گران‌قیمت قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل برای بالا بودن قیمت آن، همین رشد با تاخیر و البته مقاوم بودن است.

این گیاه که بومی کشور ژاپن محسوب می‌شود را در بیشتر مناطق جهان با نام نخل ساگو می‌شناسند.

ویژگی‌های برجسته سیکاس را می‌توان شاخ و برگ‌هایی پر مانند و به رنگ سبز تیره دانست. تنه اصلی این گیاه دارای غده‌های کوتاه و تیغ‌داری است که ارتفاعشان به چند سانتی‌متر می‌رسد. شاخ و برگ‌های سیکاس از این غده‌ها روییده و شروع به رشد می‌کنند.

در پاره‌ای از مواقع برای تزئین سبدهای گل از برگ‌های این گیاه استفاده می‌کنند. اتاقی که می‌خواهید سیکاس را در آن پرورش دهید باید جادار و البته روشن باشد. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، برای رشد این گیاه باید صبوری زیادی به خرج دهید.

نام علمی این گیاه “Cyclas revoluta ” می‌باشد و در خانواده “Cycadales” قرار می‌گیرد. سیکاس واقعا به آرامی رشد می‌کند؛ گاهی اوقات به یک یا دو سال زمان احتیاج دارید تا شاهد یک دسته برگ جدید بر روی ساقه‌های آن باشید.

برای اینکه سرتاسر ساقه از برگ‌ها پوشانده شود، باید سال‌های زیادی بگذرد. بنابراین در صورت مشاهده رشد کم گیاه اصلا تعجب نکنید؛ این یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سیکاس می‌باشد.

مشخصات کلی گیاه آپارتمانی سیکاس

مشخصات کلی سیکاس

در ابتدا بهتر است نگاهی سریع و اجمالی به مشخصات کلی این گیاه زیبا داشته باشیم:

  • از خانواده cycads می‌باشد
  • از نظر شکل و فرم رشد، شبیه به نخل خرما بالا می‌رود
  • تا ارتفاع 6 متری می‌تواند رشد کند
  • بومی جنوب ژاپن می‌باشد
  • در محیط‌های روشن و آفتابی بهتر رشد می‌کند
  • از دسته گیاهان سمی آپارتمانی است.

مراقبت

نگهداری از سیکاس کار راحتی نیست؛ زیرا فاکتورهای زیادی در این زمینه وجود دارند که باید به خاطر بسپارید. اما فراموش نکنید زمانی که شاهد یک شکوفه جدید بر روی این گیاه باشید؛ برای شما یک سورپرایز جذاب خواهد بود. بنابراین مطمئن باشید که سیکاس، ارزش صبر و حوصله‌ای که برایش به خرج می‌دهید را دارد.

محیط رشد

خاک گیاه سیکاس

سیکاس را در محیطی روشن، آفتابی و بسیار گرم قرار دهید. در طول فصل گرما می‌توانید این گیاه را به بیرون از منزل انتقال دهید؛ اما باید حواستان جمع باشد که در معرض باد مستقیم قرار نگیرد.

نکته حائز اهمیت این است که تمام قسمت‌های گیاه باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند؛ در غیر اینصورت ممکن است گیاه به صورت ناقص و از یک طرف رشد کند. در صورتی نور کافی به گیاه نرسد؛ تولید برگ‌های جدید به طور کامل متوقف می‌شود.

آبیاری

سیکاس به آب زیادی احتیاج ندارد. فقط مراقب باشید آبی که پای آن می‌ریزید، فاقد هرگونه آهک باشید. آب باران نیز گزینه ایده‌آلی به نظر می‌رسد.

بعد از هر بار آبیاری اجازه دهید که خاک گیاه، خشکی متعادلی به دست بیاورد و بعد از آن اقدام به آبیاری دوباره نمایید. البته خشکی مدام اصلا برای گیاه خوب نیست. سعی کنید همواره برگ‌های سیکاس را با آب اسپری کنید؛ این کار به تامین رطوبت مورد نیاز کمک خواهد کرد. رطوبت کافی در کنار دمای بالا به رشد بهتر گیاه کمک شایانی خواهد کرد.

در هر آبیاری مقدار کمی آب به پای گیاه آپارتمانی سیکاس بریزید. در حدی که خاک رطوبت متوسطی به دست بیاورد. هرگز اجازه ندهید آب از گلدان سرریز کند. در عین حال فاصله بین آبیاری‌ها را به شکلی تنظیم کنید که خاک گیاه خشک نماند.

خاک

مراقبت از گیاه اپارتمانی سیکاس

خاک مناسب برای رشد این گیاه شامل نصف پیمانه خاک رس،یک پیمانه پیت موس یا خاک برگ و یک پیمانه ماسه شکسته می‌باشد. به هر سطل 4 لیتری از این خاک، باید 2 قاشق چایخوری کود جامع شیمیایی اضافه شود. همچنین می‌توانید از خاک‌های بسته بندی مرغوب نیز استفاده کنید.

کاشت

کاشت این گیاه واقعا دشوار است. شما می‌توایند بذر سیکاس را از مغازه‌های مربوط ه خریداری کرده و در خاک بکارید؛ اما نباید انتظار داشته باشبد گیاه به راحتی سر از خاک بیرون بیاورد. زمانی که بذر را در خاک می‌کارید؛ باید دمای خاک را بین 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. به علاوه شما به یک رطوبت 80 درصدی نیز احتیاح دارید که واقعا به سختی تامین می‌شود. در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، گیاه بعد از 3 ماه سر از خاک بیرون خواهد آورد.

تعویض گلدان

تعویض گلدان گیاه سیکاس

خیلی نگران تعویض گلدان سیکاس نباشید؛ تنها 4 سال یکبار لازم است که این کار را انجام دهید. دلیل این اتفاق هم ساده است؛ این گیاه رشد بسیار کندی دارد و به زمانی طولانی برای بزرگتر شدن احتیاج دارد. بهترین وقت برای تعویض گلدان، زمانی است که ریشه‌های گیاه از سوراخهای گلدان بیرون زده باشند. تعویض گلدان را حتما در اواخر زمستان انجام دهید.

برای عوض کردن درست و اصولی گلدان، مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • با احتیاط و بدون اینکه ریشه‌ها پاره شوند گیاه را از گلدان خارج کنید
  • خاک روی ریشه‌ها را کاملا تمیز کنید
  • ریشه‌های مرده را قطع کنید
  • گیاه را در داخل یک گلدان بزرگتر قرار دهید

تا سه هفته بعد از عوض کردن گلدان، گیاه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

هرس کردن

این گیاه احتیاجی به هرس کردن ندازد. رشد سیکاس بسیار آهسته رخ می‌دهد و در نتیجه به ندرت شاهد شاخ و برگ‌های جدید خواهید بود. هرگز گیاه را هرس نکنید؛ به محض رویش تاج برگ جدید تاج زیرین و قدیمی خود به خود خشک و پژمرده می‌شود. تنها کاری که باید در رابطه با هرس کردن گیاه انجام دهید این است که برگ‌های پژمرده را با چاقوی تیز از گیاه جدا کنیدو. البته اگر این کار را نیز انجام ندهید اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ چون بعد از مدتی برگ‌های پژمرده خود به خود می‌افتند.

کود

از کودهای معدنی برای این گیاه استفاده نکنید؛ چون ممکن است باعث نمک زدایی در خاک شوند. سعی کنید در دوره رشد گیاه ( زمانی که برگ‌های جدید در حال شکل گرفتن هستند) به پای گیاه کود بریزید. به طریقه استفاده کود که بر روی بسته نوشته شده است دقت و دقیقا مطابق آن عمل کنید. اگر بتوانید کود اسب گیر بیاورید که عالی می‌شود!

تکثیر گیاه آپارتمانی سیکاس

همانطور که اشاره شد روش کاشت بذر برای تکثیر سیکاس، بسیار سخت است. بنابراین باید به سایر روش‌ها روی بیاوریم. در پاره‌ای از مواقع، سیکاس شاخه‌های جانبی را پرورش می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را از گیاه جدا کرده و در گلدانی مجزا کاشت نمایید. یکی دیگر از روش‌ها این است که بخشی از تنه را قطع کرده و در گلدان بکارید.

به طور کلی روش تکثیر این گیاه اصلا آسان نیست. طبیعتا اگر این کار به راحتی صورت می‌گرفت، قیمت سیکاس اینقدر بالا نبود!

آفات

آفات گیاه سیکاس

گیاه آپارتمانی سیکاس بسیار مقاوم است و به این راحتی آسیب نمی‌بیند. با این حال خطاهای مراقبتی به ویژه در فصل زمستان ممکن است به گیاه آسیب‌های جدی وارد کنند. در میان حشرات موذی نیز، کنه‌های عنکبوتی جدیترین تهدید برای این گیاه به شمار می‌روند. این کنه‌ها غالبا در فصل زمستان به سیکاس حمله می‌کنند. نکته نگران کننده در رابطه با این کنه‌ها این است که تا زمانی که بر روی گیاه زیاد نشوند؛ برای چشم نامرئی هستند و دیده نمی‌شوند.

متاسفانه در بسیاری از موارد در صورت افزایش آلودگی گیاه به کنه‌های عنکبوتی راهی برای نجات آن وجود ندارد و باید آن را معدوم کرد. با این حال می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و سم مورد نیاز را خریداری نمایید. گیاه را هر دو روز یکبار باید سم پاشی نمایید. این کار را تا رفع کامل آفت ادامه دهید.

امتیاز شما به این پست
منبع King Sago Palm Plant
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x