مینودشت کجاست ؟ دشتی به زیبایی بهشت در استان گلستان

مینودشت کجاست ؟ مینودشت یكى از شهرهاى استان گلستان است كه به خاطر طبیعت بكر و جادبه‌های گردشگری به نام‌هاى دشت سبز، دشت بهشت و دشت مینو معروف می‌باشد. این شهر در فاصله ۹۸ كیلومترى گرگان و در کنار جاده تهران ـ مشهد قرار دارد. مینودشت از جنوب، به استان سمنان و خراسان، از شرق به شهر گالیكش، از غرب به شهرستان آزادشهر و از شمال به شهرستان گنبدكاووس متصل است. مینودشت یکی از شهرهای بکر و دست نخورده این منطقه است که بخش كوهستانى آن دنباله كوه‌هاى البرز شرقى می باشد. ناهموارى‌هاى این شهرستان از دو قسمت كوهستانى و جلگه‌اى تشكیل شده است.

دیدنیهای مینودشت

قسمت جلگه‌اى تنها در مركز و ضلع غربى واقع شده كه وسعت كمى دارد و بسیار حاصل‌خیز مى‌باشد. بیشتر جمعیت شهر مینودشت در بخش جلگه‌اى سكونت دارند. به سبب وجود ارتفاعات در شرق و جنوب و وزش بادهاى سرد شمالى و مرطوب شمال غرب، در نقاط كوهستانى تا ارتفاعات متوسط، ریزش باران بیشتر است، ولى در نواحى كم ارتفاع كوهپایه‌اى و جلگه‌اى از میزان بارش كاسته مى‌شود و داراى آب و هواى معتدل و نیمه مرطوب است. آب این شهر از رودخانه‌هاى چهل چاى و نرم آب تأمین مى‌شود.

آب و هوای مینودشت

این شهر دارای آب و هوای معتدل و مطبوع است. در فصل پاییز معمولا بادهای گرم در مینودشت می‌وزند، در حالی که زمستان‌های مینودشت سرد و پوشیده  از برف هستند. در فصل تابستان هوای این منطقه گرم و مرطوب می‌شود. خیلی از مسافران و گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل تابستان به این منطقه سفر کنند. در مجموع مینودشت از آب و هوایی دلپذیر برخوردار است؛ به طوری که نسیم صبحگاهی و بهاران مملو از شکوفه‌ها از جذابیت‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

تپه بازگیر

تپه بازگیر مینودشت

این تپه مهم‌ترین اثر تاریخی -فرهنگی شهرستان مینودشت است. این اثر تاریخی در روستای بازگیر از توابع دهستان چهل چای ، بخش مرکزی و در 4 کیلومتری غرب مینودشت واقع شده است. روستای بازگیر به خاطر همین اثر تاریخی –فرهنگی در مجامع علمی کشور شناخته شده است. محوطه باستانی بازگیر در کنار رودخانه علی برده واقع شده و بخشی از روستا بر روی محوطه تاریخی – فرهنگی بازگیر و بخشی نیز روی زمین‌های کشاورزی بنا شده است. قطعات سفالینه کشف شده این محوطه متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است که سال 1379 بر اثر حفاری چاه فاضلاب در عمق 10 متری این تپه به دست آمده‌اند.

در این محوطه همچنین 271 قلم اشیاء تاریخی – فرهنگی از جنس مفرغ و مربوط به هزاره اول پیش از میلاد کشف شده است. محوطه تاریخی – فرهنگی بازگیر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین بخوانید : جاهای دیدنی آق قلا | شهر گل فشان ها در استان گلستان

شهر تاریخی دشت حلقه

از دیدنی‌های این منطقه، شهر تاریخی دشت حلقه است. محوطه تاریخی – فرهنگی دشت حلقه متعلق به دوره اشکانیان می‌باشد که در دوره ساسانی و اسلامی بازسازی شده است. این شهر تاریخی در 12 کیلومتری غرب شهر مینودشت و در حاشیه روستایی به همین نام واقع شده است. شهر دشت حلقه به صورت هشت ضلعی نامنظم ساخته شده و دارای دو حصار بزرگ داخلی و خارجی است که هر کدام از این حصارها 4 و 7 متر ارتفاع دارند. محیط این شهر7 کیلومتر و مساحت آن 338 هکتار می‌باشد. به احتمال زیاد دژ یا آکروپل شهر یا همان مرکز حکومتی بر روی این تپه بنا شده است. این شهر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مین تپه

این تپه متعلق به دوره‌های هزاره اول پیش از میلاد است. مین تپه در 700 متری روستای قلمی از توابع دهستان چهل چای و بخش مرکزی قرار گرفته است. مین تپه مرتفع‌ترین تپه شهرستان مینودشت می ‌‌باشد که شامل یک تپه اصلی و چندین تپه اقماری در جهات مختلف آن است. این تپه تاریخی سالانه میزبان گردشگران زیادی است.

همچنین بخوانید: جاذبه های گردشگری کردکوی | بهشت گمشده گلستان

قلعه سلیمان بوقه

قلعه سلیمان بوقه

این قلعه در بالای کوه و مشرف بر پرتگاه‌ها و دره‌های سهمناک قرار گرفته است. قلعه سلیمان بوقه در حدود 3 کیلومتری ضلع شرقی روستای ترسه از توابع دهستان دوزین در بخش گالیکش شهرستان مینودشت واقع شده است. این منطقه موقعیت کوهستانی دارد و در کنار این کوه‌ها نیز جنگل‌های انبوه خودنمایی می‌کنند. قلعه سلیمان بوقه بر بالای کوهی به نام برقوتو قرار گرفته است. تنها راه دسترسی و صعود آسان به قلعه به دلیل قرار گرفتن در صخره‌ها سنگی، پرتگاه‌های بلند و عمیق و شیب تند دیواره‌های سنگی از روستای ترسه و جبهه غربی قلعه می‌باشد. مصالح بنای قلعه آجر ملات گچ و ساروج است.

در این محوطه بقایای معماری آثار و مواد فرهنگی شامل مواد فرهنگی شامل قطعات سفالینه، شیشه، سنگ، فلز، استخوان به دست آمده است. همه این آثار بیانگر قدمت قلعه و سکونت و استفاده از قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی از زمان سلجوقیان تا ایلخانیان مغول است.

تنگه چهل چای

تنگه چهل چای

این تنگه به بهشت نیز معروف است در محیطی زیبا و بهره‌مندی از چشمه‌های دائمی و فصلی قرار گرفته است. تنگه چهل چای در کنار شهر مینودشت واقع است و در این مکان پدیده‌های طبیعی چهل چای با جنگل‌های انبوه و بهم فشرده‌ای در دامنه کوه و بستر دره وجود دارند. دسترسی به این تنگه با توجه به جاده‌های آسفالته راحت است و این محیط مکان مناسبی برای تفرج و تفریح مسافران، اهالی منطقه و شهرهای مجاور است.

ماران کوه مینودشت کجاست ؟

این منطقه از آب و هوای مطبوع و سرسبزی برخوردار است و مکان مناسبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی می باشد. ماران کوه در بالاترین نقطه ارتفاعی دهستان قلعه قافه مینودشت قرار دارد. این منطقه وسیع در طول پاییز و زمستان پوشیده از برف می‌شود. منطقه ماران کوه در بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت ویژه‌ای برخوردار است. این منطقه با چشمه‌های پر آب و جاری و یخچال‌های طبیعی،ب ه عنوان ییلاق دامداران محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: زیباترین جاهای گرگان | از جنگل الگندره تا دریاچه توشن

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x