کلسترول و هر آنچه که درباره کلسترول بالا باید بدانید | LDL و HDL

کلسترول نوعی چربی است. این ماده مومی مانند چربی‌ای است که کبد شما به طور طبیعی تولید می‌کند. برای تشکیل غشای سلولی، هورمون‌های خاص و ویتامین D بسیار حیاتی است.

کلسترول در آب حل نمی‌شود، بنابراین به تنهایی نمی‌تواند از طریق خون عبور کند. برای کمک به انتقال کلسترول، کبد شما لیپوپروتئین‌ها را تولید می‌کند. لیپوپروتئین‌ها ذراتی هستند که از چربی و پروتئین ساخته شده‌اند. آنها کلسترول و تری گلیسیرید (نوع دیگری از چربی) را از طریق جریان خون حمل می‌کنند.

دو شکل عمده لیپوپروتئین، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است. اگر خون شما حاوی کلسترول LDL بیش از حد باشد (کلسترول ناشی از لیپوپروتئین با چگالی کم)، به عنوان کلسترول بالا شناخته می‌شود. در صورت عدم درمان، کلسترول بالا می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

کلسترول بالا به طور معمول علامتی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل مهم است که به طور مرتب سطح کلسترول خود را بررسی کنید.

کلسترول و عروق خونی

کلسترول LDL یا “کلسترول بد”

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) اغلب “کلسترول بد” نامیده می‌شود. این کلسترول را به شریان‌های شما منتقل می‌کند. اگر سطح کلسترول LDL شما بیش از حد بالا باشد، می‌تواند بر روی دیواره شریان‌های شما ایجاد شود.

این تجمع همچنین به عنوان پلاک کلسترول شناخته می‌شود. این پلاک می‌تواند شریان‌های شما را تنگ کند. همچنین جریان خون شما را محدود کرده و خطر لخته شدن خون را بالا ببرد. اگر لخته خون شریانی را در قلب یا مغز شما مسدود کند، می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی سطح کلسترول LDL بالایی دارند.

کلسترول HDL یا “کلسترول خوب”

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) گاهی اوقات “کلسترول خوب” خوانده می‌شود. این به بازگشت کلسترول LDL به کبد کمک می‌کند تا از بدن خارج شود. این کار کمک می‌کند تا از ایجاد پلاسمای کلسترول در شریان‌های شما جلوگیری شود.

هنگامی که سطح سلامتی کلسترول HDL دارید، می‌تواند به کاهش خطر لخته شدن خون، بیماری قلبی و سکته کمک کند.

تری گلیسیریدها، نوع متفاوتی از لیپید

تری گلیسیریدها نوع دیگری از لیپیدها هستند. آنها با کلسترول متفاوت هستند. در حالی که بدن شما از کلسترول برای ساخت سلول‌ها و هورمون‌های خاص استفاده می‌کند، اما از تری گلیسیرید به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.

هنگامی که کالری بیشتر از آنی که بدن شما بلافاصله بتواند استفاده کند می‌خورید، آن کالری‌ها را به تری گلیسیرید تبدیل می‌شوند. این ماده تری گلیسیرید را در سلول‌های چربی شما ذخیره می‌کند. همچنین از لیپوپروتئین‌ها برای گردش تری گلیسیرید از طریق جریان خون استفاده می‌کند.

اگر به طور مرتب کالری بیشتری از بدن خود مصرف کنید، میزان تری گلیسیرید شما بالا می‌رود. این ممکن است خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشتی از جمله بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

پزشک شما می‌تواند از یک آزمایش خون ساده برای اندازه‌گیری سطح تری گلیسیرید و همچنین میزان کلسترول شما استفاده کند.

سطح کلسترول خود را بررسی کنید

اگر 20 سال یا بیشتر سن دارید، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که سطح کلسترول خود را حداقل هر چهار تا شش سال یک بار بررسی کنید. اگر سابقه کلسترول بالا یا سایر عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی دارید، پزشک ممکن است شما را به آزمایش بیشتر میزان کلسترول خود ترغیب کند.

پزشک شما می‌تواند از پانل لیپیدها برای اندازه‌گیری کل کلسترول شما و همچنین میزان کلسترو LDL ، کلسترول HDL و تری گلیسیرید استفاده کند. کل کلسترول شما میزان کلی کلسترول خون شماست. این شامل کلسترول LDL و HDL است. اگر سطح کلسترول کل یا کلسترول LDL بیش از حد زیاد باشد، پزشک شما را به عنوان کلسترول بالا تشخیص می‌دهد. کلسترول بالا به ویژه هنگامی که سطح LDL شما خیلی زیاد است و سطح HDL شما خیلی پایین است خطرناک است.

نکات

  • به چربی‌های اشباع و ترانس موجود در برچسب‌های غذایی خود و همچنین قندهای اضافه شده توجه کنید. هرچه این تعداد کمتر مصرف کنید، بهتر است. بیش از 10 درصد کالری روزانه شما نباید از چربی‌های اشباع شده یا قندهای اضافه شده باشد.
  • نگران خوردن کلسترول کافی نباشید. بدن شما به اندازه کافی درست می‌کند، چه شما آن را مصرف کنید یا نه.
  • چربی‌های سالم‌تر و غیر اشباع بیشتری بخورید. سعی کنید کره را با روغن زیتون اضافی در پخت و پز جایگزین کنید. برش‌های بدون چربی گوشت را خریداری کنید. و به جای سیب زمینی سرخ کرده یا غذاهای میان وعده فرآوری شده، میان وعده‌های غذایی مانند آجیل و دانه خریداری کنید.

دستورالعمل‌هایی برای سطح کلسترول طبیعی

بدن شما برای عملکرد صحیح نیاز به مقداری کلسترول دارد، از جمله برخی از LDL ها. اما اگر میزان LDL شما خیلی زیاد باشد، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی برای سلامتی را افزایش دهد.

در سال 2013 کالج قلب و عروق آمریکایی (ACC) و انجمن قلب آمریکا (AHA) دستورالعمل‌های جدیدی را برای درمان کلسترول بالا تهیه کردند. قبل از این، پزشکان کلسترول را بر اساس اعداد در نمودار سطح کلسترول مدیریت می‌کردند. پزشکان شما میزان کلسترول، کلسترول HDL و کلسترول LDL شما را اندازه‌گیری می‌کند. آنها سپس تصمیم می‌گیرند كه براساس میزان اعداد شما در مقایسه با اعداد موجود در نمودار، كاهش كلسترول تجویز كنند.

طبق دستورالعمل‌های جدید، علاوه بر میزان کلسترول، توصیه‌های درمانی سایر عوامل خطر بیماری قلبی را در نظر می‌گیرند. این عوامل خطرزا شامل دیابت و تخمین 10 ساله برای بروز یک بیماری قلبی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی است. بنابراین میزان کلسترول “طبیعی” شما به این بستگی دارد که آیا عوامل خطر دیگری برای بیماری‌های قلبی دارید.

این دستورالعمل‌های جدید توصیه می‌کنند که اگر شما فاکتورهای خطر بیماری قلبی ندارید، پزشک باید اگر LDL شما بیشتر از 189 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، درمان را تجویز کند. برای اینکه بدانید توصیه‌های کلسترول شخصی شما چیست، با پزشک خود صحبت کنید.

سطح کلسترول

با تغییراتی که در بالا در دستورالعمل‌های مربوط به کلسترول بالا ذکر شد، نمودارهای کلسترول دیگر بهترین راه برای سنجش میزان مدیریت کلسترول در بزرگسالان در نظر گرفته نمی‌شوند. با این حال، برای کودکان و نوجوانان، مؤسسه ملی قلب، ریه و خون سطح کلسترول (mg / dL) را به شرح زیر طبقه‌بندی می‌کند:

کلسترول کل کلسترول HDL کلسترولLDL
قابل قبول کمتر از 170 بیشتر از 45 کمتر از 110
مرز 170–199 40–45 110–129
بالا 200 یا بالاتر n/a بیشتر از 130
پایین n/a کمتر از 40 n/a

علائم کلسترول بالا

در بیشتر موارد، کلسترول بالا یک مشکل “خاموش” است. به طور معمول هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. تا زمانی که عوارض جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی ایجاد نکنند بسیاری از مردم حتی متوجه نمی‌شوند که کلسترول بالایی دارند. به همین دلیل غربالگری معمول کلسترول مهم است. گر 20 سال یا بالاتر دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به غربالگری کلسترول معمول دارید یا نه.

دلایل کلسترول بالا

خوردن بیش از حد غذاهایی که سرشار از کلسترول، چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس هستند ممکن است خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش دهد. سایر عوامل مانند سبک زندگی نیز می‌توانند در کلسترول بالا نقش داشته باشند. این عوامل شامل عدم تحرک و سیگار کشیدن است.

ژنتیک شما همچنین می‌تواند بر احتمال ابتلا به کلسترول بالا تأثیر بگذارد. ژن‌ها از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. برخی ژن‌ها به بدن شما دستورالعمل پردازش کلسترول و چربی‌ها را می‌دهند. اگر والدین شما کلسترول بالایی دارند، در معرض خطر ابتلا به آن نیز هستید.

در موارد نادر، کلسترول بالا در اثر کمبود کلسترول خانوادگی ایجاد می‌شود. این اختلال ژنتیکی از از بین بردن LDL بدن شما جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسان در آمریکا، بیشتر بزرگسالان مبتلا به این بیماری سطح کلسترول کل بالاتر از 300 میلی‌گرم در لیتر و سطح LDL بالای 200 میلی‌گرم در لیتر دارند.

سایر شرایط بهداشتی مانند دیابت و کم کاری تیروئید نیز ممکن است خطر ابتلا به کلسترول بالا و عوارض مرتبط با آن را افزایش دهند.

عوامل خطر کلسترول بالا

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است در معرض خطر کلسترول بالا باشید:

  • دارای اضافه وزن یا چاقی باشید.
  • رژیم ناسالم بخورید
  • به طور منظم ورزش نکنید.
  • در معرض دود محصولات دخانی باشید.
  • سابقه خانوادگی کلسترول بالا داشته باشید.
  • مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی یا کم کاری تیروئید باشید.

افراد در هر سنی، جنسیت و قومیتی می‌توانند کلسترول بالایی داشته باشند.

عوارض کلسترول بالا

آتروزکلروزیس

در صورت عدم درمان، کلسترول بالا می‌تواند باعث ایجاد پلاک در شریان‌های شما شود.

با گذشت زمان، این پلاک می‌تواند شریان‌های شما را باریک کند. این بیماری به عنوان آترواسکلروز شناخته شده است. آترواسکلروز یک بیماری جدی است. این بیماری می‌تواند جریان خون را از طریق شریان‌های شما محدود کند. همچنین خطر ابتلا به لخته‌های خون خطرناک را افزایش می‌دهد.

آترواسکلروز می‌تواند منجر به بسیاری از عوارض تهدید کننده زندگی شود، مانند:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • آنژین (درد قفسه سینه)
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروقی محیطی
  • بیماری مزمن کلیوی

کلسترول بالا همچنین می‌تواند عدم تعادل صفرا را ایجاد کرده و خطر سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: شرایط آزمایش تیروئید

نحوه تشخیص کلسترول بالا

برای اندازه‌گیری سطح کلسترول، پزشکان از آزمایش خون ساده استفاده می‌کنند. که به عنوان پانل لیپیدی شناخته شده است. آنها می‌توانند از آن برای ارزیابی میزان کلسترول کل، کلسترو LDL ، کلسترول HDL و تری گلیسیرید استفاده کنند.

برای انجام این آزمایش، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نمونه‌ای از خون شما را دریافت می‌کنند. آنها این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می‌فرستند. هنگامی که نتایج آزمایش شما در دسترس باشد، به شما اطلاع می‌دهند که میزان کلسترول یا تری گلیسیرید خیلی زیاد است یا خیر.

برای آمادگی در این آزمایش، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از آزمایش حداقل 12 ساعت از خوردن یا آشامیدن چیزی بپرهیزید.

نحوه کاهش کلسترول

از غذاهای حاوی کلسترول دوری کنید

اگر کلسترول بالایی دارید، پزشک ممکن است برای کمک به کاهش آن، تغییر شیوه زندگی را توصیه کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی، عادت‌های ورزشی یا سایر جنبه‌های روزمره شما توصیه کنند. اگر محصولات دخانی را مصرف می‌کنید، احتمالاً به شما توصیه می‌کنند که ترک کنید.

پزشک ممکن است برای کمک به کاهش سطح کلسترول خون، داروها یا سایر روش‌های درمانی را تجویز کند. در برخی موارد، آنها ممکن است شما را برای مراقبت بیشتر به یک متخصص ارجاع دهند.

کاهش کلسترول از طریق رژیم غذایی

مصرف غذاهای بد را محدود کنید

برای کمک به شما در دستیابی و حفظ سطح کلسترول سالم، پزشکان ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی شما پیشنهاد کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به شما موارد زیر را توصیه کنند:

  • مصرف غذاهایی که دارای کلسترول، چربی‌های اشباع و چربیهای ترانس هستند، را محدود کنید.
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، ماهی و حبوبات را مصرف کنید.
  • طیف گسترده‌ای از غذاهای پر فیبر، مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل را میل کنید.
  • به جای غذاهای سرخ شده، غذاهای پخته، برنجی، بخارپز، کبابی و کباب شده را انتخاب کنید.
  • از فست فود و غذاهای آشغال خودداری کنید

غذاهایی که دارای کلسترول، چربی‌های اشباع یا چربی‌های ترانس هستند، شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و لبنیات پرچرب
  • غذاهای فرآوری شده و ساخته شده با کره کاکائو، روغن پالم یا روغن نارگیل
  • غذاهای سرخ شده سرخ شده، مانند چیپس سیب زمینی، حلقه‌های پیاز و مرغ سرخ شده
  • برخی از محصولات پخته شده، مانند برخی از شیرینی‌ها و کلوچه‌ها

خوردن ماهی و سایر غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند نیز ممکن است به کاهش سطح LDL شما کمک کند. به عنوان مثال، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و شاه ماهی از منابع غنی امگا 3 است. گردو، بادام، دانه کتان زمینی و آووکادو نیز حاوی امگا 3 هستند.

از چه غذاهایی بالا باید دوری کنید

از فست فود و غذاهای آشغال خودداری کنید

کلسترول رژیم غذایی در محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود. برای کمک به درمان کلسترول بالا، پزشک ممکن است شما را به محدود کردن میزان مصرف غذاهای دارای کلسترول بالا ترغیب کند. به عنوان مثال، محصولات زیر حاوی مقادیر زیادی کلسترول هستند:

  • برش‌های چرب گوشت قرمز
  • گوشت کبد و سایر اعضای بدن
  • تخم مرغ مخصوصاً زرده‌ها
  • محصولات لبنی پر چرب، مانند پنیر پرچرب، شیر، بستنی و کره

بسته به توصیه‌های پزشک، ممکن است برخی از این غذاها را با اعتدال بخورید.

داروها

در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش سطح کلسترول شما تجویز کند. استاتین‌ها متداول‌ترین دارو برای کلسترول بالا هستند. آنها کبد شما را از تولید کلسترول بیشتر مسدود می‌کنند.

نمونه‌هایی از استاتین‌ها عبارتند از:

  • آتورواستاتین (لیپیتور)
  • فلوواستاتین (لسکول)
  • روزوواستاتین (کرستور)
  • سیمواستاتین (Zocor)

پزشک ممکن است داروهای دیگری را نیز برای کلسترول بالا تجویز کند، مانند:

  • نیاسین
  • رزین‌های اسیدهای صفراوی یا تركیب كننده‌های اسید صفراوی، مانند كولسوآلم (Welchol) ، كلستيپول (Colestid) یا كلستیرامین (Prevalite)
  • مهار کننده‌های جذب کلسترول مانند ezetimibe (Zetia)

برخی محصولات حاوی ترکیبی از داروها هستند که به کاهش جذب کلسترول بدن از مواد غذایی و کاهش تولید کلسترول در کبد شما کمک می‌کنند. یک مثال ترکیبی از ezetimibe و simvastatin (Vytorin) است.

نحوه کاهش به طور طبیعی

در برخی موارد، شما ممکن است بدون استفاده از دارو، سطح کلسترول خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، ممکن است خوردن یک رژیم غذایی مغذی، ورزش منظم و جلوگیری از استعمال دخانیات کافی باشد.

برخی افراد همچنین ادعا می‌کنند که برخی مکمل‌های گیاهی و غذایی خاص ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. به عنوان مثال، چنین ادعاهایی درباره موارد زیر می‌شود:

  • سیر
  • زالزالک
  • آستراگالوس
  • برنج مخمر قرمز
  • مکمل‌های استرول و استنول
  • سبوس جو دوسر، که در جو دوسر و جو دوسر یافت می‌شود.
  • psyllium بلوند، در پوسته دانه psyllium یافت می‌شود.
  • دانه کتان زمینی

با این حال، سطح شواهد موجود در مورد این ادعاها متفاوت است. همچنین، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ یک از این محصولات را برای درمان کلسترول بالا تأیید نکرده است. برای پذیرفتن اینکه آیا آنها می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی یا غذایی با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی موارد، آنها ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید در تداخل باشند.

نحوه جلوگیری

عوامل خطر ژنتیکی برای کلسترول بالا قابل کنترل نیست. با این وجود می‌توان عوامل زندگی را مدیریت کرد.

برای کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا موارد زیر را انجام دهید:

  • یک رژیم غذایی مغذی بخورید که دارای کلسترول و چربی های حیوانی و فیبر زیاد باشد.
  • از مصرف زیاد الکل خودداری کنید.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • به طور منظم ورزش کن.
  • سیگار نکشید.

همچنین باید توصیه‌های پزشک خود را برای غربالگری معمول کلسترول دنبال کنید. اگر در معرض خطر کلسترول بالا یا بیماری عروق کرونر قلب هستید، احتمالاً شما را تشویق می‌کنند که سطح کلسترول خود را بطور منظم آزمایش کنید.

نتیجه‌گیری

در صورت عدم درمان، کلسترول بالا می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود. با این حال، درمان می‌تواند به شما در مدیریت این شرایط کمک کند. و در بسیاری موارد، می‌تواند در جلوگیری از عوارض به شما کمک کند.

برای یادگیری میزان کلسترول بالا، از پزشک خود بخواهید سطح کلسترول شما را آزمایش کند. اگر آنها شما را با کلسترول بالا تشخیص دادند، در مورد گزینه‌های درمانی خود از آنها سؤال کنید.

برای کاهش خطر عوارض ناشی از کلسترول بالا، عادات زندگی سالم را تمرین کرده و از برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک خود پیروی کنید. خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و اجتناب از محصولات دخانی ممکن است در دستیابی و حفظ سطح کلسترول سالم به شما کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش خطر عوارض ناشی از کلسترول بالا کمک کند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x