علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟

سفید شدن مو در جوانی یا سفیدی زودرس مو به شرایطی اطلاق می‌شود که موهای فرد در سن 30 الی 40 سالگی به سفید یا خاکستری تغییر رنگ دهند. سفیدی زودرس مو برای افراد دارای ژن‌های آفریقایی یا هندواروپایی (سفید پوستان) حدود 20 سالگی و برای افراد دارای ژن‌های آسیایی شرقی (چین، ژاپن و…) در 25 سالگی اتفاق می‌افتد. در این مقاله از سایت ایده آل مگ به بررسی علت سفید شدن مو در جوانی و روش‌های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟

رنگ مو توسط ملانین تولید می‌شود و خود ملانین نیز توسط ملانوسیت‌ها شکل می‌گیرد. اما رنگدانه‌های موجود در مو بر خلاف رنگدانه‌های پوستی دائمی نیستند. قبل از اینکه درباره علت سفیدی زودرس مو بحث کنیم، لازم است کمی در مورد مراحل رشد مو و نقش آن‌ها در رنگ مو توضیح دهیم. به طور کلی رشد مو در سه مرحله اتفاق می افتد: رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن) و استراحت (تلوژن).

سفید شدن مو در سنین جوانی

موها در مرحله رشد (آناژن) رنگی می‌شوند. سپس رنگدانه موجود در آن‌ها در مرحله توقف (کاتاژن) کاهش می‌یابد؛ تا جایی که مو در مرحله استراحت (تلوژن) رنگدانه‌ای نخواهد داشت. در مرحله استراحت که افتادن نیز نامیده می‌شود، عمر برخی تارهای مو به سر می‌رسد. در نتیجه این موها ریخته و یک تار موی جدید به جای آن‌ها رشد می‌کند.

حال می‌توانیم به بررسی علت سفید شدن مو در جوانی بپردازیم. سفیدی زودرس مو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله:

1- ژن‌ها

ژن‌ها در اکثر موارد سفیدی زودرس مو نقش قابل توجهی دارند. اگر پدر، مادر، مادربزرگ یا پدربزرگ شما با سفید شدن مو در جوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند، احتمال اینکه شما نیز دچار آن شوید زیاد خواهد بود.

2- استرس

استرس نیز یکی از عوامل مهمی است که در سفیدی زودرس مو نقش دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که بار اکسیداتیو ناشی از فشار روانی می‌تواند یکی از علت های سفید شدن مو در جوانی باشد.

3- کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین علت اصلی سفید یا خاکستری شدن زودهنگام موها است. در واقع این عامل رایج‌ترین علت سفید شدن مو در جوانی به شمار می‌رود. تولید ملانین در بدن به رژیم غذایی و همچنین میزان پروتئین‌ها و مواد مغذی دریافتی بستگی دارد. کمبود مواد مغذی منجر به افت تولید ملانین خواهد شد.

4- آسیب گرمایی

اشعه فرا بنفش خورشید و آسیب گرمایی ناشی از آن می‌تواند در دراز مدت رنگ موها را کمرنگ کند و موجب سفیدی زودرس آن گردد. علاوه بر آن، گرمای ناشی از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتو مو و… نیز می‌تواند به جنس مو و رنگ آن آسیب جبران‌ناپذیری وارد کند. به همین دلیل بهتر است استفاده از وسایل حرارتی مو را به حداقل رسانده و در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کلاه یا محصولات ضد آفتاب مخصوص مو استفاده نمایید.

نور خورشید از علت های سفید شدن مو در جوانی است

5- هورمون‌ها

تحقیقات نشان داده است که نوسانات هورمونی و عدم تعادل هورمون‌ها نیز می‌تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود. اگر دچار سفید شدن زودهنگام مو شده‌اید و احساس می‌کنید که هورمون‌های بدنتان در تعادل قرار ندارند، لازم است که با پزشک مشورت نمایید.

6- مواد شیمیایی

برخی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون‌های نامناسب، رنگ مو و از این قبیل محصولات ممکن است باعث سفید شدن زودهنگام مو شود. این اتفاق همچنین می‌تواند ناشی از عفونت‌های آلرژیک ناشی از مصرف چنین محصولاتی باشد.

7- هیدروژن پراکسید

فولیکول‌های مو به طور طبیعی مقادیر کمی هیدروژن پراکسید تولید می‌کنند، که به مرور زمان در ساقه مو جمع می‌شود. این هیدروژن پراکسید موجب می‌شود که مو خاکستری شده و در نهایت به سفید تغییر رنگ دهد. از بین بردن هیدروژن پراکسید تجمع یافته در ساقه مو ممکن است به شما در بازیابی رنگ طبیعی موهایتان کمک نموده و از سفید شدن زودهنگام آن‌ها جلوگیری نماید. در این باره می‌توانید با پزشک مشورت نمایید.

8- بیماری‌ها

شرایط جسمی ویژه و برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث از بین رفتن رنگدانه‌های موجود در موها شوند؛ که این امر سفید شدن مو را در پی خواهد داشت. برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند در سفید شدن زودهنگام مو نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

  • برخی بیماری‌های خود ایمنی مانند ویتیلیگو
  • کم خونی
  • بیماری‌های مرتبط با تیروئید
  • سندرم پیری زودرس

9- کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

کمبود آهن، ویتامین D، اسید فولیک (یا ویتامین B9)، ویتامین B12 و عنصر سلنیوم می‌تواند از دیگر علت های سفید شدن مو در جوانی باشد. نتایج تعداد زیادی از آزمایشاتی که بر روی افراد دچار سفیدی زودرس مو انجام شده است، کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک در بدن آن‌ها را نشان داده است.

10- سیگار کشیدن

محققان عقیده دارند که استعمال دخانیات و سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین علت های سفید شدن زودهنگام مو است. استعمال دخانیات منجر به آسیب زدن به ملانوسیت‌های موجود در مو می‌شود. این امر اختلال در تولید ملانین و رنگدانه‌های مو را در پی خواهد داشت؛ که منجر به سفید شدن مو در سنین پایین می‌شود.

جلوگیری یا درمان سفیدی زودرس مو تا حد زیادی بستگی به علت ایجاد آن دارد. اگر ژن‌های فرد مسئول بروز این اتفاق باشند، نمی‌توان اقدام چندانی برای جلوگیری یا درمان سفید شدن زودهنگام مو انجام داد. اما در صورتی که عوامل دیگری که نام برده شد سفیدی مو را ایجاد می‌کنند، رعایت چند نکته ممکن است از سفید شدن بیشتر موها جلوگیری کند.

ماساژ پوست سر و حفظ آرامش برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو

چگونه از سفیدی زودرس مو جلوگیری کنیم؟

نکته مهم این است که هیچگونه درمان دائمی برای جلوگیری و درمان سفیدی زودرس مو وجود ندارد. اما مراقبت منظم از مو و چند روش خانگی می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

  • کاهش استرس: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان به کمک آن از سفید شدن بیشتر موها جلوگیری نمود، کاهش استرس است. استرس باعث عدم تعادل در رادیکال‌های آزاد تشکیل‌شده در بدن می‌شود؛ که ریزش مو و سفیدی آن را افزایش خواهد داد. با کاهش استرس می‌توان این رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و از مو محافظت نمود.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل افزایش رادیکال‌های آزاد است؛ در نتیجه نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام موها ایفا می‌کند. هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، میزان رادیکال‌های آزاد کاهش یافته و رنگ مو نیز بهبود می‌یابد.
  • مراقبت‌های پزشکی: اگر با نوسانات هورمونی رو به رو هستید، بهترین کار این است که با پزشک مشورت کنید و داروهای تجویزشده را به طور مرتب مصرف کنید. این امر موجب جلوگیری از سفیدی زودرس مو خواهد شد.
  • استفاده کمتر از مواد شیمیایی: میزان مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی را کاهش دهید. از شامپوها و نرم کننده‌ها گرفته تا ماسک‌ها و رنگ موها، تقریباً در هر محصول مرتبط با مو از مقداری مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این امر می‌تواند بر روی رنگ موهایتان تأثیر داشته باشد.
  • ماساژ موها با روغن: روغن‌های طبیعی و مغذی مانند روغن نارگیل، زیتون، بادام و… می‌توانند موها را از درون و به صورت عمقی تقویت کرده و از سفیدی زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنند. تحقیقات نشان داده است که ماساژ پوست سر موجب افزایش گردش خون و افزایش ضخامت و طول مو می‌گردد.
  • محافظت از مو در برابر گرما: همانطور که گفتیم، اشعه فرا بنفش خورشید و وسایل حرارتی مرتبط با مو می‌توانند به مو آسیب برسانند و روی رنگ آن تأثیر بگذارند. این عوامل باعث می‌شوند که موها به مرور زمان کمرنگ‌تر و کمرنگ‌تر شده و در نهایت سفید شوند. به همین دلیل تا حد امکان از وسایل حرارتی استفاده نکنید و هنگام خروج از خانه از روسری، ضد آفتاب مخصوص مو یا کلاه استفاده نمایید تا موهایتان از گرما و اشعه‌های مضر خورشید آسیب نبینند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی مناسب: دریافت همه مواد مغذی از رژیم غذایی یک گام مهم دیگر برای مقابله با سفیدی زودرس مو است. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی نه تنها باعث سفید شدن مو می‌شود؛ بلکه ریزش مو را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت.

بهترین راه برای کسب مواد مغذی مورد نیاز بدن، مصرف غذاهای مفید و مغذی است. در اینجا 6 خوراکی مفید برایتان ذکر کرده‌ایم که می‌توانید برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها استفاده نمایید:

  • سبزیجات تازه
  • شکلات تلخ
  • انواع توت‌ها
  • ماهی قزل آلا
  • بادام

در حالی که این غذاها می‌توانند در جلوگیری از سفید شدن مو موثر باشند، اما مصرف آن‌ها به تنهایی کافی نیست. برای مقابله با سفیدی زودهنگام مو حتماً میزان مصرف الکل، چای، قهوه، غذاهای سرخ شده و چربی‌های غیرمفید را نیز کاهش دهید.

کلام آخر

به طور کلی، تشخیص علت صحیح و درمان به موقع سفیدی زودرس مو می‌تواند به متوقف شدن روند سفید شدن رنگ مو و حتی در بعضی موارد به معکوس کردن آن کمک کند. پیروی از یک رژیم متعادل و در پیش گرفتن سبک زندگی مناسب می‌تواند تا حدودی به بهبود سلامت و ظاهر مو کمک کند. با این حال، سفید شدن مو در برخی موارد خاص غیرقابل پیشگیری است.

اما استفاده از داروهای طبیعی و شیمیایی می‌تواند به کند شدن روند سفید شدن مو کمک کند. اگر به هیچ وجه امکان کنترل و جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو برای شما وجود ندارد، می‌توانید از روش‌های طبیعی یا شیمیایی برای رنگ کردن موهای خود کمک بگیرید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x