علت سیاه شدن دندان کودک

لبخند شیرین کودک شما زمانی جذاب‌تر و دلنشین‌تر است که دندان‌های شیری او سفید و براق به نظر برسد. به طور معمول دندان‌های شیری سفیدتر از دندان‌های دائمی هستند اما گاهی برخی عوامل موجب می‌شوند تا دندان‌های کودک لکه‌دار، قهوه‌ای یا سیاه به نظر برسد و در نتیجه درخشندگی خود را از دست بدهد.

علت چیست و چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا در مورد علت سیاه شدن دندان کودک اطلاعات ارزنده‌ای به شما بدهیم.

چرا دندان کودک سیاه می‌شود؟

مهم‌ترین علت سیاه شدن دندان کودک به شرح زیر است:

مصرف برخی داروها

مصرف برخی از داروهایی که شیرخواران استفاده می‌کنند ممکن است باعث ایجاد لک روی دندان شود. حتی مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری یا شیردهی هم ممکن است تغییر رنگ دندان‌های کودک را به دنبال داشته باشد.

اما یکی از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی که در سیاه شدن دندان کودک تاثیر دارد، قطره آهن است. پس از پایان 6 ماهگی توصیه می‌شود که به همه کودکان قطره آهن داده شود تا از کم‌خونی پیشگیری به عمل آید. اما چرا قطره آهن باعث سیاهی دندان می‌شود؟

قطره آهن، علت سیاه شدن دندان کودک

از ابتدای 7 ماهگی باید به فرزند خود هر روز قطره آهن بدهید. قطره آهن رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد. فرم مایع مکمل آهن می‌تواند به مرور باعث تیرگی دندان کودک شود.

مطالعات نشان می‌دهد که قطره آهن دارای یونی رنگی است که با حل شدن در بزاق و ایجاد رسوب و جذب سطحی در دندان ممکن است.

سیاه شدن دندان کودک بر اثر قطره آهن را نباید با پوسیدگی دندان اشتباه بگیرید. قطره آهن هرگز باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود بلکه فقط رنگ آنها را تغییر می‌دهد که البته راه‌هایی وجود دارد که به واسطه آنها می‌توان مانع از بروز این مشکل شد.

آیا قطره آ+د باعث سیاه شدن دندان می‌شود؟

از روز پانزدهم تولد توصیه می‌شود که به کودک قطره مولتی ویتامین یا قطره AD بدهید. زیرا به نظر می‌رسد که حتی اگر کودک با شیر مادر تغذیه شود، ممکن است کمبود بعضی از ویتامین‌ها علی الخصوص ویتامین دی در بدن وی دیده شود.

قطره آد و همچنین مولتی ویتامین باعث سیاه شدن دندان نخواهد شد؛ پس با خیال راحت آن را به فرزند خود بدهید. این مکمل‌ها باعث می‌شوند تا رشد و تکامل کودک به شکل صحیح صورت گیرد و کمبود مواد مغذی اختلالی در رشد جسمی و ذهنی فرزند شما ایجاد نکند.

قطره آد باعث سیاه شدن دندان کودک می شود؟

دیگر عوامل موثر در سیاه شدن دندان کودک

علت سیاه شدن دندان کودک ممکن است به عوامل دیگری هم بازگردد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

مسواک زدن نادرست یا ناکافی

اگر دندان‌های شیری به درستی مسواک نشوند ممکن است پلاک روی دندان ایجاد شده و منجر به تغییر رنگ دندان‌ها شود. درست از زمانی که نخستین دندان‌های شیری کودک سر باز می‌کنند، حتما باید دندان‌های وی را با مسواک‌های مخصوص نوزادان تمیز کنید تا روی آن جرم و پلاک ایجاد نشود.

آسیب به دندان

دیگر علت سیاه شدن دندان کودک می‌تواند در نتیجه خونریزی داخل دندان به دلیل ضربه باشد. در این حالت هم ممکن است تغییر رنگ را روی دندان‌ها به طور واضح ببینید که هیچ ربطی هم به پوسیده شدن دندان ندارد.

ضعیف بودن مینای دندان

یک مشکل ژنتیکی در تشکیل مینای دندان ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان‌های شیری شود. البته این مورد معمولا نادر است.

فلوراید بیش از حد

اگر به فرزند خود شیر خشک می‌دهید، هر روز مجبورید پودر شیر خشک را با آب مخلوط کنید. چنانچه در آب مورد استفاده مقادیر بالایی فلوراید وجود داشته باشد، ممکن است به مرور رگه‌های سفید رنگ روی دندان ایجاد شوند.

بعضی از بیماری‌ها علت سیاه شدن دندان کودک هستند

برخی از کودکان با وضعیتی متولد می‌شوند که در آن بیلی‌روبین بیش از حد در خون وجود دارد (هیپربیلی روبینمی). در این حالت ممکن است رنگ دندان‌های شیری مایل به زرد یا سبز شود.

عوامل مهم در سیاه شدن کودک

جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک به دلیل قطره آهن

رایج‌ترین علت سیاه شدن دندان کودک استفاده از قطره آهن است. چنانچه اشاره کردیم قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود؛ پس نیازی نیست از این بابت اظهار نگرانی کنید. برای اینکه دندان فرزند شما بر اثر مصرف قطره آهن سیاه نشود، راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • قطره آهن را با مقداری آب رقیق کنید و بعد آن را به فرزند خود بدهید.
  • بعد از آنکه قطره آهن را با آب رقیق کردید، در صورت امکان آن را با استفاده از نی به فرزند خود بدهید تا در این حالت مکمل آهن با دندان‌های جلویی بالا و پایین تماس پیدا نکند.
  • فرزند خود را در آغوش گرفته و قطره آهن را در عقب دهان وی بریزید تا قطره تماسی با دندان‌های جلویی نداشته باشد.
  • بعد از اینکه قطره آهن را به فرزند خود دادید، به وی آب بدهید تا با نوشیدن آب احتمال تغییر رنگ دندان بر اثر قطره آهن کمتر شود.
  • پس از دادن قطره آهن به نوزاد با یک دستمال نمدار روی دندان‌های وی را تمیز کنید تا از لک شدن آنها پیشگیری به عمل آید.
  • با مسواک انگشتی یا با دیگر انواع مسواک بعد از دادن قطره آهن به وی، دندان‌هایش را مسواک بزنید.

جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک

مزایای استفاده از قطره آهن با فرمول لیپوزومال

به منظور تامین آهن مورد نیاز نوزادان و کودکان به ناچار باید مکمل آهن را در فرم مایع یعنی قطره یا شربت به آنها بدهید. برای قطره آهن فرمولاسیون‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها فرمول لیپوزومال است.

در فرمول لیپوزومال یون آهن در داخل لایه فسفولیپید و استرهای سوکروز اسیدهای چرب قرار دارد و لیپوزوم‌های آهن به صورت دست نخورده از روده جذب می‌شوند.

در این حالت احتمال بروز عوارض گوارشی به حداقل می‌رسد. در فرمولاسیون لیپوزومال یون‌های آهن در تماس مستقیم با دندان‌ها نیز قرار نگرفته و در نتیجه از لکه‌دار شدن یا سیاه شدن دندان‌ها ممانعت به عمل می‌آید.

خرید قطره آهن بدون سیاه شدن دندان

امروزه در داروخانه‌ها به راحتی می‌توانید قطره‌های آهنی را پیدا کنید که با فرمول لیپوزومال تولید شده و باعث سیاه شدن دندان‌ها نمی‌شوند. اگر قصد خرید اینترنتی را دارید، خرید از داروخانه آنلاین مثبت سبز پیشنهاد ما به شماست.

این داروخانه در تهران با مدیریت جناب آقای مهندس سید مرتضی مهر طباطبایی مشغول فعالیت است و به سرتاسر ایران ارسال محصولات خود را انجام می‌دهد. قطره‌های آهن بدون سیاه شدن دندان را به راحتی می‌توانید در مثبت سبز یافته و خرید خود را به صورت آنلاین و به سهولت انجام دهید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x