نکاتی برای انتخاب کرم مرطوب کننده خوب و مناسب برای پوست شما

همه ما می‌دانیم که تأمین رطوبت مورد نیاز پوست و حفاظت از آن چقدر اهمیت دارد. اگر در زمینه مراقبت از پوست حرفه‌ای باشید، حتماً قبول دارید که استفاده از یک کرم مرطوب کننده خوب و مناسب، بخشی جدانشدنی از روتین پوستی است. در واقع، مهم نیست چند سالتان است و چه نوع پوستی دارید؛ استفاده از کرم مرطوب کننده باید بخشی از فعالیت‌های روزمره شما باشد.

اما مرطوب کننده چیست و چه فایده‌ای دارد؟ اصلاً چگونه باید کرم مرطوب کننده مناسب پوستمان را پیدا کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات کافی است در ادامه این مقاله از ایده آل مگ همراه ما باشید.

کرم مرطوب کننده چه فایده ای دارد؟

کاربرد اصلی مرطوب کننده‌ها کمک به رفع خشکی پوست و جلوگیری از خشک شدن آن است که این کار را از طریق حفظ آب (رطوبت) در بیرونی‌ترین لایه پوست انجام می‌دهند. اما جالب است بدانید که این محصولات عملکرد دیگری نیز دارند. مرطوب کننده‌ها می‌توانند در محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی موثر باشند؛ به گونه‌ای که استفاده از آن‌ها در فصل زمستان از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری کرده و همچنین از بروز سوزش و خشکی ناشی از آلودگی‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، مرطوب کننده‌های بی‌شماری در بازار وجود دارد که برای انواع مختلف پوست از جمله پوست‌های معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس فرموله شده‌اند. این تنوع می‌تواند انتخاب کرم مرطوب کننده خوب را سخت کند. با این حال، خرید یک مرطوب کننده مخصوص صورت بسیار ضروری است؛ زیرا مرطوب کردن پوست صورت با لوسیون یا کرمی که برای بدن تهیه کرده‌اید کاری اشتباه بوده و می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد جوش و آکنه شود. در بخش بعدی به شما روش صحیح انتخاب یک کرم مرطوب کننده خوب و مناسب را آموزش خواهیم داد.

چگونه یک کرم مرطوب کننده خوب برای پوستمان انتخاب کنیم؟

1- نوع پوست خود را به طور دقیق بشناسید

شناخت صحیح نوع پوست مهم‌ترین عامل در انتخاب محصولات پوستی است. اگر محصولی که انتخاب می‌کنید کاملاً مناسب برای نوع پوستتان نباشد، یا نتیجه‌ای از مصرف آن نخواهید گرفت یا شرایط پوستتان بدتر خواهد شد. در واقع محصولات بد و بی‌کیفیت در بازار کم هستند؛ اگر احساس کردید محصولی که خریداری کرده‌اید پوستتان را خشک‌تر کرده یا موجب بروز جوش شده، بدانید که انتخابتان اشتباه بوده است.

برای انتخاب یک کرم مرطوب کننده خوب و مناسب، سعی کنید پوستتان را به طور کامل بشناسید و ببینید که تا به حال پوستتان به کدام محصولات و مواد اولیه واکنش نشان داده است؟ در مرحله بعد، لازم است که هنگام خرید محصولات به برچسب روی آن‌ها توجه کنید. در اغلب اوقات روی محصولات پوستی عبارت «مناسب برای پوست‌های …..» درج شده است. کاری که شما باید بکنید این است که فقط به دنبال مرطوب کننده مناسب پوست خودتان باشید.

تشخیص نوع پوست خود برای انتخاب کرم مرطوب کننده خوب

2- به مواد تشکیل دهنده محصول توجه ویژه داشته باشید

معمولاً در قسمت پشتی محصولات مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها ذکر شده است. توجه به این لیست به شما کمک می‌کند که بدانید دقیقاً چه چیزی به پوستتان می‌زنید. از آنجایی که آشنایی کامل با این مواد نیازمند دانستن علم شیمی است و اغلب افراد با بسیاری از این مواد آشنایی ندارند، ما برایتان لیستی از مواد اولیه رایج در محصولات پوستی تهیه کرده‌ایم. برای انتخاب یک مرطوب کننده خوب کافی است که در حین خرید، به برچسب پشت محصول نگاه کرده و به دنبال اسم‌هایی که در بخش زیر بیان شده است باشید:

  • برای پوست چرب: آلفا هیدروکسی اسیدها (گلیکولیک اسید یا سالیسیلیک اسید)، بنزوئیل پراکسید، هیالورونیک اسید، گلیسیرین و … مناسب هستند؛ زیرا چربی پوست را کنترل کرده و در عین حال آن را مرطوب نگه می‌دارند. به خاطر داشته باشید که کرم مرطوب کننده برای پوست چرب باید فاقد روغن‌های سنگین مانند روغن نارگیل باشد. زیرا این قبیل روغن‌ها باعث چرب و چسبناک شدن پوست شده و بروز جوش و آکنه را به همراه خواهند داشت.
  • برای پوست خشک: کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک باید دارای موادی همچون شی باتر، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، اوره، دی متیکون، هیالورونیک اسید، لانولین و لاکتیک اسید باشد. این ترکیبات به خوبی خشکی پوست را از بین برده و رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. یادتان باشد که الکل دشمن پوست خشک است؛ پس از محصولاتی که در مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها نام هرگونه الکل به چشم می‌خورد استفاده نکنید.
  • برای پوست حساس: به دنبال مرطوب کننده‌های حاوی آلوئه ورا، بابونه، جو دوسر و شی باتر باشید. این ترکیبات پوست را به خوبی مرطوب و نرم می‌کنند. بعلاوه، احتمال حساسیت داشتن به آن‌ها کم است. اگر به طور کلی پوست حساسی دارید یا مبتلا به پسوریازیس یا اگزما هستید، از هرگونه عطر، رنگ اضافی و الکل دوری کنید. همچنین پوست شما ممکن است به بتا هیدروکسی اسیدها، آلفا هیدروکسی اسیدها و رتینول واکنش نشان دهد. پس بهتر است کرم‌هایی را که چنین ترکیباتی را در خود دارند خریداری نکنید.

خرید بهترین انواع مرطوب کننده و آب رسان قوی

اگر پوستتان مختلط است، دقت کنید که بیشتر به خشکی متمایل است یا چربی. اگر پوستتان مختلط رو به خشک است می‌توانید از کرم مرطوب کننده برای پوست خشک استفاده کنید. اگر پوستتان مختلط رو به چرب است، ترجیحاً از کرم مرطوب کننده برای پوست چرب استفاده کنید تا دچار جوش و آکنه نشوید. با این حال، اگر احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید دو نوع کرم تهیه کنید؛ یکی برای نواحی چرب صورت و دیگری برای نواحی خشک آن.

کرم مرطوب کننده برای پوست خشک ، چرب ، حساس و مختلط

3- به دنبال کرم‌هایی باشید که SPF دارند

تقریباً همه متخصصان پوست توصیه می‌کند که به سراغ یک کرم مرطوب کننده خوب با حداقل 15 SPF باشید. SPF فیلتر محافظت از اشعه فرابنفش خورشید است و اگر کرمی آن را داشته باشد، یعنی خاصیت ضد آفتابی دارد. محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای جوان نگه داشتن پوست خود انجام دهید.

4- به ظاهر فریبنده محصول توجه نکنید

شیوه بسته‌بندی و رنگ و عطر محصول تله‌هایی ساده هستند که بسیاری از ما در حین انتخاب کرم مرطوب کننده خوب به آن گرفتار می‌شویم. هرگز فریب تبلیغات و رنگ و بوی محصولات را نخورید؛ اصلی‌ترین ملاک شما برای خرید یک محصول آرایشی و بهداشتی باید مواد تشکیل‌دهنده آن باشد.

همچنین یادتان باشد که اهمیتی ندارد که دوستانتان یا میکاپ آرتیست مورد علاقه‌تان تبلیغ فلان کرم را کرده‌اند؛ آنچه که مهم است این است که آیا با نوع پوستتان سازگار خواهد بود یا خیر؟! بررسی لیست مواد تشکیل‌دهنده همواره بهترین و مهم‌ترین راه برای خرید یک محصول آرایشی و بهداشتی است.

5- هر ماده طبیعی لزوماً مفید یا بی خطر نیست

دیدن کلماتی از قبیل «طبیعی» و «گیاهی» روی برچسب محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند دلگرم‌کننده باشد؛ اما همیشه نشانه بی‌ضرر بودن مواد تشکیل‌دهنده آن نیست. به عنوان مثال، روغن پیچک سمی یک ترکیب گیاهی و طبیعی است؛ اما هیچکس آن را برای رفع خشکی روی پوست خود نمی‌مالد!

متاسفانه متخصصان پوست و مو همواره با مراجعه‌کنندگانی مواجه می‌شوند که دچار واکنش‌های شدید پوستی ناشی از ترکیبات گیاهی شده‌اند. بنابراین در حین خرید یک کرم مرطوب کننده خوب و مناسب باید دقت کنید که مواد تشکیل‌دهنده آن بی‌ضرر باشند؛ نه لزوماً گیاهی.

6- ترکیب مواد تشکیل دهنده محصول را دریابید

حال که می‌دانید کدام ترکیبات موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی به درد پوست شما می‌خورد، لازم است به ترتیبی که این ترکیبات در لیست مواد تشکیل‌دهنده قرار گرفته‌اند توجه کنید. مواد به کاررفته در یک محصول به ترتیب بیشترین غلظت تا کمترین غلظت ذکر می‌شوند.

یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید: «پنج ماده اول ذکرشده در لیست مواد تشکیل‌دهنده یک محصول حدود 80 درصد از آن محصول را تشکیل می‌دهد.» بنابراین اگر یک ماده ممنوعه (مانند سولفات، الکل، پارابن، ترکیبات حساسیت‌زا و …) را در میان پنج ترکیب اول لیست مشاهده کردید، با خیال راحت از خرید آن محصول خودداری کنید.

همچنین اگر به دنبال یک کرم مرطوب کننده خوب هستید که ترکیبات دلخواهتان را داشته باشد، یک ترفند به شما یاد می‌دهیم. اگر نام ترکیب مورد نظر شما (مانند آلوئه ورا، شی باتر، هیالورونیک اسید و …) در انتهای لیست مواد تشکیل‌دهنده ذکر شده باشد، آن محصول ارزش پولی که می‌دهید را ندارد. زیرا میزان ترکیب دلخواهتان بسیار کم بوده و پوستتان از فواید آن بهره‌مند نخواهد شد.

توجه به مواد تشکیل دهنده برای انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب

7- همیشه تست حساسیت (پچ) انجام دهید

تست حساسیت که تست پچ نیز نامیده می‌شود یک روش ساده برای تشخیص مناسب بودن یا نبودن کرم مرطوب کننده یا هر نوع محصول دیگر است. تست پچ به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا به هیچ یک از مواد تشکیل‌دهنده محصول حساسیت دارید؟ یا آیا محصول باعث ایجاد جوش و مسدود شدن منافذ پوستتان می‌شود؟ این روش شاید چند ساعت وقت بگیرد؛ اما در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و سلامت پوستتان را تضمین خواهد کرد.

برای انجام تست پچ کافی است مقداری از محصول را روی بخش کوچکی از پوست بدن (به جز صورت) بمالید و آن را به کمک چسب زخم روی پوست محکم کنید. پس از گذشت چند ساعت، اگر پوستتان واکنشی مانند سوزش، خارش، قرمزی، التهاب و سایر علائم مشابه را نشان نداد، به این معناست که به مواد موجود در محصول حساسیت ندارید. اما اگر پوستتان به محصول واکنش نشان داد واضح است که محصول مورد نظر نباید خریداری و مصرف شود.

8- به فصول سال دقت کنید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که یک کرم مرطوب کننده خوب برای پوستتان تهیه کرده‌ باشید؛ اما با تغییر فصل این کرم دیگر برای پوست شما کارایی قبلی را نداشته است. جالب است بدانید که این اتفاق برای اغلب افراد رخ می‌دهد و تنها مختص به شما نیست!

در واقع، پیدا کردن مرطوب کننده‌ای که برای همه فصول سال مناسب باشد بسیار دشوار است. برای حل این مشکل کافی است که دو نوع کرم مرطوب کننده برای اوقات گرم و سرد سال تهیه کنید. طبیعتاً در فصل تابستان باید از کرم‌های سبک استفاده شود؛ اما در فصل زمستان که پوست رطوبت بیشتری از دست می‌دهد بهتر است کرم‌های سنگین‌تر و قوی‌تر مورد استفاده قرار بگیرند.

توصیه پایانی

به طور کلی، در این مقاله راهکارهای انتخاب یک کرم مرطوب کننده خوب برای انواع پوست را توضیح دادیم. با رعایت این نکات می‌توانید بهترین کرم مرطوب کننده را برای پوست خشک ، چرب یا حتی مختلط خود به سادگی پیدا کنید. یادتان باشد که قدم اصلی برای انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب شناخت نوع پوست خودتان است؛ بنابراین اگر در تشخیص نوع پوستتان مشکل دارید حتماً با یک متخصص پوست باتجربه مشورت کنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x