روغن رزماری : طرز تهیه روغن رزماری در خانه به روش ساده

روغن رزماری یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روغن‌های گیاهی در جهان محسوب می‌شود. رزماری با نام علمی rosmarinus officinalis یک گیاه معطر، همیشه سبز و بومی منطقه مدیترانه‌ای است که به‌عنوان یک طعم‌دهنده غذا در آشپزی مدیترانه‌ای کاربرد فراوان دارد.

حتما تاکنون برایتان سؤال شده است که این گیاه و مکمل‌هایش چه فوایدی دارند که این حجم از محبوبیت را به خود اختصاص داده‌اند؟ و یا چگونه می‌توان به‌آسانی یکی از پرکاربردترین مکمل‌های آن یعنی روغن رزماری را در خانه تهیه کرد؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به برسی فواید روغن رزماری و آموزش تصویری نحوه تهیه آن در منزل می‌پردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید

خواص روغن رزماری

فواید بی‌نظیر برگ‌های رزماری باعث شده تا علاوه بر کاربرد گستره‌ آن در دنیای پخت ‌و پز، در طب گیاهی، طب سنتی و درمان‌های زیبایی نیز از این گیاه و مکمل‌هایی مانند روغن رزماری، عصاره‌ی رزماری، خمیر، ماسک و یا شامپوی آن استفاده شود.

این گیاه از داروهای گیاهی مفید بوده و دارای برگ‌های سوزنی شکل با گل‌های سفید، صورتی، بنفش و آبی است که  برگ‌های سوزنی شکل آن اغلب مورداستفاده غذایی و دارویی قرار می‌گیرند.

خواص درمانی گیاه رزماری

بسیاری به‌اشتباه فکر می‌کنند که از رزماری تنها برای طعم دادن به غذاها می‌توان استفاده کرد؛ در حالی که روغن رزماری یکی از محبوب‌ترین روغن‌های درمانی است. این گیاه و روغن حاصل از آن فواید بی‌شماری به دنبال دارند که در ادامه به برسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بهبود عملکرد مغز

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که روغن رزماری به تفکر، تمرکز و حافظه به میزان قابل توجهی کمک می‌کند.

کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو

استفاده از روغن رزماری برای ماساژ سر و یا مصرف آن، ریشه موها را محکم کرده و خارش پوست سر را کاهش می‌دهد. در صورت مصرف مرتب شاهد ضخیم‌تر شدن موهای خود و درمان شوره سر خواهید شد.

درمان سردرد

چند قطره روغن رزماری را بین کف دستتان بمالید و آن‌ها را روی بینی و دهان خود بگذارید. با انجام این کار به بهبود انواع سردردها ازجمله درد میگرن و یا سینوزیت کمک خواهید کرد.

کاهش دردهای عضلانی

در طب سنتی، از رزماری به‌عنوان مسکن درد خفیف استفاده می‌شود. این روغن در یک مطالعه دو هفته‌ای، بر روی بیماران سکته مغزی که درد شانه داشتند امتحان شد و تا 30٪ درد آن‌ها کاهش یافت.

بنابراین روغن رزماری برای درد می‌تواند از استامینوفن نیز قوی‌تر عمل کند. از طرفی از رزماری به‌ صورت موضعی در قالب خمیر، روغن و مرهم روی بخش دردناک بدن استفاده می‌شود.

کاهش استرس و آرام‌بخش

بو کردن روغن رزماری باعث کاهش سطح کورتیزول در بزاق می‌شود. کورتیزول عامل بالا رفتن استرس، فشارخون، تپش قلب و هیجان است که با بو کردن رزماری کاهش پیدا می‌کند.

برای درمان بسیاری از بیماران مبتلا به افسردگی، رزماری مانند گل گاو زبان یک داروی مؤثر و بدون نسخه است.

از بین بردن بوی بد دهان

یکی از مشکلات رایج میان افراد در سنین مختلف، بوی بد دهان است. این بو ناشی از باکتری‌های موجود در دهان است. رزماری دارای خاصیت ضد باکتریایی بسیار قوی است؛ به شکلی که در هر محیطی قرار بگیرد، می‌تواند محل را از باکتری‌ها پاک کند.

بنابراین رزماری می‌تواند بهداشت دهان را افزایش داده و بوی بد آن را از بین ببرد. به این منظور، برگ‌های رزماری را در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را شب‌ها قبل از خواب، غرغره کنید.

سم‌ زدایی بدن

رزماری باعث افزایش ادرار و به دنبال آن افزایش دفع سموم بدن می‌شود. همچنین رزماری به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی به ترمیم سلول‌های کبد آسیب‌دیده سرعت می‌بخشد.

خواص گیاه رزماری

روغن رزماری علاوه بر بازسازی کبد، آن را از گسترش سلول‌های سرطانی نیز حفظ می‌کند. علاوه بر کبد، رزماری و روغن آن تأثیر به‌سزایی بر عملکرد صحیح صفرا نیز دارد.

تقویت تنفس و گردش خون

بوییدن و یا مصرف روغن رزماری، جریانات هوایی درون‌ بینی را بهبود بخشیده و به دنبال آن گلودرد، مشکلات سینوسی، تنگی نفس، گرفتگی بینی، مشکلات تنفسی ریوی و هوایی بینی، سرفه و سرماخوردگی را درمان می‌کند.

رزماری سرعت تولید گلبول‌های قرمز و جریان خون را بهبود می‌بخشد. بسیاری از افراد، از روغن رزماری به‌صورت موضعی برای گرفتگی‌های سطحی استفاده می‌کنند که این کار موجب بهبود گردش خون در ناحیه‌ی موردنظر می‌شود.

گردش خون مناسب علاوه بر تسکین درد به لخته شدن سریع‌تر خون و بهبود زخم‌ها نیز کمک می‌کند.

مبارزه با سرطان

روغن رزماری حاوی دو آنتی‌اکسیدان قوی کارنوشول و میرکن است که رادیکال‌های آزاد را شکار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی عفونت و حتی سرطان هستند.

بنابراین استفاده منظم از روغن رزماری می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرطان کمک کند.

بهبود هضم غذا

روغن رزماری ترشح اسید معده و حجم صفرای تولید شده توسط کبد را بهبود می‌بخشد؛ از این‌ رو در هضم راحت‌تر غذا، بسیار مؤثر است.

خواص روغن رزماری برای هضم غذا

برای مثال مالیدن روغن رزماری بر روی شکم، پهلوها و یا کف پا علاوه بر هضم بهتر غذا، به بهبود گرفتگی عضلات شکم، یبوست، نفخ شکم، گاز روده و … کمک می‌کند.

تقویت پوست

رطوبت موجود در روغن رزماری علاوه بر آب‌رسانی به پوست، به درمان جوش‌های پوستی، رفع لک‌های پوستی، آکنه و جای زخم نیز کمک می‌کند.

با توجه به نیاز پوستی خود می‌توان انواع مختلفی از ماسک‌ها را با رزماری تهیه کرده و برای جوان‌سازی، رفع چین و چروک، شفاف‌سازی، پاک‌سازی، رفع آفتاب‌سوختگی و … استفاده کرد.

داروی معجزه آسا امام کاظم برای سرما خوردگی : ترکیبات، خواص و طریقه مصرف

مصرف روغن رزماری

استفاده در آشپزی

روغن رزماری افزایش طعم و عطر غذاها را بهبود می‌بخشد. از آن در سالادها، سوپ‌ها و پخت غذاها به عنوان یک ادویه مفید استفاده کنید.

ماساژ با روغن رزماری

برای کاهش درد عضلانی و استراحت بهتر، می‌توانید از روغن رزماری در ماساژهای خود استفاده کنید. این روش یک راه طبیعی و موثر برای رفع خستگی و درد است.

اضافه کردن به محصولات زیبایی

روغن رزماری می‌تواند به محصولات زیبایی مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها افزوده شود. این کمک می‌کند تا پوست شما نرم و لطیف باقی بماند.

مزیت‌های مصرف داخلی

اضافه کردن چند قطره از روغن رزماری به یک فنجان چای گرم، می‌تواند در تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر باشد.

طرز تهیه روغن رزماری در منزل

این روغن را می‌توان به‌راحتی از بیرون تهیه کرد؛ اما روغن رزماری خانگی ماندگاری طولانی‌تری داشته و فواید بیشتری هم خواهد داشت.

روغن رزماری را می‌توان در خانه و با استفاده از رزماری تازه روی گاز، با آرام‌پز و یا با استفاده از رزماری خشک‌شده تهیه کرد. در ادامه تمامی روش‌های آن را قدم به قدم آموزش داده‌ایم.

مواد لازم:

  • روغن (زیتون، بادام شیرین یا جوجوبا) – 1 فنجان
  • برگ‌های رزماری تازه (برگ‌ها باید از ساقه جدا شده باشند) – 1/4 لیوان

ساخت روغن رماری در منزل

روش اول: بر روی اجاق‌گاز

ابتدا مقدار کافی رزماری را با آب سرد شسته تا هرگونه آلودگی پاک شود؛ سپس ساقه آن‌ها را جدا کنید. رزماری‌ها را در یک قابلمه‌ یا ماهیتابه‌ی استیل کوچک قرار دهید؛ اما دقت کنید که از تابه آلومینیوم و چدن بدون لعاب استفاده نکنید.

اکنون زمان اضافه کردن روغن است. باید به ‌اندازه‌ای روغن اضافه کنید تا کامل روی برگ‌ها را بپوشاند. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از روغن‌زیتون برای طعم و مزه، کاربردهای آشپزی و کاربردهای آرایشی استفاده کنند.

با این حال، اگر قصد دارید از روغن رزماری تنها برای مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده کنید، روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین نیز انتخاب‌های مناسبی هستند.

روش تهیه روغن رزماری در خانه

تابه را بر روی اجاق‌گاز قرار دهید. اجازه دهید حدود 5 تا 10 دقیقه روی حرارت کم گرم شود. روغن درون تابه باید گرم شود اما نباید بجوشد.

پس از گرم شدن روغن، شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید رزماری به مدت 1 ساعت درون روغن باقی بماند تا عصاره‌ی آن آزاد شود. بدین ترتیب روغن رزماری آماده است؛ تنها کافی است روغن را از صافی رد کرده و درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید. روغن رزماری خانگی در دمای اتاق تا 2 ماه و در یخچال تا 6 ماه می‌تواند سالم بماند.

جوشاندن رزماری بر روی اجاق

روش دوم: با استفاده از آرام ‌پز

در این روش ابتدا رز ماری‌ها را درون آرام‌پز ریخته و بر روی آن روغن بریزید تا سطحی که روی برگ‌ها به‌طور کلی پوشانده شود. رزماری به همراه روغن‌زیتون به مدت 1 ساعت باید آرامی در آرام‌پز پخته شود. پس از یک ساعت، اجازه دهید روغن تا دمای اتاق خنک شود. روغن خنک شده را از صافی رد کرده و درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید. توجه داشته باشید که درب ظرف را محکم ببندید و آن را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

جوشاندن گیاه بر روی آرام پز

روش سوم: با استفاده از رزماری خشک ‌شده و شیشه مربا

تهیه روغن رزماری هم از رزماری تازه و هم از رزماری خشک‌شده قابل انجام است؛ اما در این روش باید توجه داشت که ظروف مورد استفاده باید حتما باکتری‌زدایی شوند.

برای این کار شیشه‌ی رزماری را به مدت 10 دقیقه در یک قابلمه‌ی آب جوش قرار داده تا باکتری‌های آن از بین رفته و احتمال خراب شدن کاهش یابد.

ساخت روغن با استفاده از گیاه خشک

ابتدا برگ‌های رزماری را شسته و اجازه دهید خشک شوند. برگ‌ها را در شیشه رزماری ضدعفونی شده متوسط قرار داده و تا سطح بالای برگ‌ها روغن‌زیتون بریزید. سپس قبل از اینکه درب شیشه را ببندید آن را با پارچه توری بپوشانید.

سعی کنید پارچه‌ای با منافذ ریز انتخاب کنید تا استخراج بهتر صورت گیرد. هرچه منافذ پارچه ریزتر باشد استخراج روغن بهتر انجام می‌شود.

ظرف حاوی برگ‌های رزماری را به مدت 48 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید. فراموش نکنید که هر 12 ساعت یک‌بار شیشه را به‌خوبی تکان دهید. پس از 48 ساعت، بدون برداشتن پارچه توری روغن را از ظرف خارج کنید. روغن رزماری خانگی شما آماده است.

به طور کلی تهیه روغن رزماری که امروزه در تمامی کشورها صحبت از خواص درمانی‌اش است، کار سختی نیست. با رعایت نکات و دستورالعمل‌های مذکور به‌آسانی می‌توان در منزل در کمترین زمان روغن رزماری را تهیه کرده و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شد.

کلام آخر

روغن رزماری این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. همان‌طور که اشاره شد، خواص درمانی این روغن به شکل ویژه‌ای در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته‌اند. خبر خوب این‌که می‌توانید به راحتی و در منزل، روغن رزماری را تهیه کنید.

در این مقاله به آموزش طرز تهیه روغن رزماری در منزل پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (44)
منبع healthline intrepidmentalhealth newdirectionsaromatic
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x