انواع ماساژ درمانی و مزایای آنها برای سلامتی

ماساژ درمانی هزاران سال است که در فرهنگ‌های سراسر جهان ریشه دارد و شاید تعجب کنید اگر بدانید که چیزی حدود 80 سبک ماساژ درمانی با طیف وسیعی از فشارها، حرکات و تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط خود، بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

علاوه بر کاربردهای معمولی و روزمره، ماساژ درمانی اغلب به عنوان بخشی از طب مکمل و جایگزین (CAM) و برای اهداف مختلف مرتبط با سلامتی در نظر گرفته می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید ماساژدرمانی دقیقا چیست؟ چه فوایدی و عوارضی دارد؟ و چطور باید سبک مناسب خود را انتخاب کنید؟ با این مقاله از ایده آل مگ همراه باشید.

ماساژ درمانی چیست؟

اصطلاح ماساژ درمانی تکنیک‌های مختلفی را در بر‌می‌گیرد که شامل فشار دادن، مالش یا دستکاری عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن با دست و انگشتان است. البته ممکن است درمانگران، بسته به نوع ماساژ، از ساعد، آرنج یا پاهای خود هم استفاده کنند.

ماساژ درمانی

غالب این حرکات، بر رویکردهای درمانی تمرکز دارند و درمانگر سعی می‌کند با دامنه‌ای متغیر از فشار ملایم تا قوی بر عضلات و مفاصل بدن، درد و تنش‌های آن را کاهش دهد

برای آشنایی با انواع مختلف ماساژ و اینکه کدام نوع ممکن است برای شما مناسب باشد، ادامه مطلب را بخوانید.

انواع ماساژ درمانی کدامند؟

یک ماساژ می‌تواند از 5 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد و طیف مختلفی از تکنیک‌ها را شامل شود، برای مثال در ماساژ سوئدی، درمانگر از ضربات طولانی، ورز دادن، حرکات دایره‌ای عمیق، لرزش و ضربه زدن استفاده می‌کند. ماساژ ورزشی مشابه ماساژ سوئدی است که به طور خاص با نیازهای ورزشکاران سازگار شده است.

در میان بسیاری از مثال‌های دیگر، ماساژ بافت عمیق و ماساژ نقطه ماشه‌ای را می‌توان نام برد که بر نقاط ماشه‌ای میوفاسیال تمرکز دارد؛ این نقاط، «گره‌های» ماهیچه‌ای هستند که هنگام فشار دادن دردناک می‌شوند و می‌توانند علائمی را در نقاط دیگر بدن ایجاد کنند.

مردم از ماساژ برای اهداف مختلف مرتبط با سلامتی، از جمله برای تسکین درد، توانبخشی آسیب‌های ورزشی، کاهش استرس، افزایش آرامش، رفع اضطراب و افسردگی و کمک به سلامت عمومی استفاده می‌کنند.

در ادامه 9 مورد از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع ماساژها را معرفی می‌کنیم:

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یک نوع ماساژ ملایم برای کل بدن است و برای افرادی مناسب‌تر است که:

  • تازه می‌خواهند ماساژ دریافت کنند.
  • تنش زیادی دارند.
  • به لمس حساس هستند.

فواید ماساژ سوئدی

این ماساژ به رها شدن گره‌های عضلانی بدن و آرامش سیستم عصبی شما کمک می‌کند. همچنین جریان خون را بهبود می‌بخشد. به علاوه، برای زمانی که می‌خواهید در طول ماساژ به طور کامل استراحت کنید، انتخاب خوبی است.

نحوه انجام ماساژ سوئدی

برای این ماساژ، لباس‌هایتان را در می‌آورید. البته می‌توانید لباس زیرتان را بپوشید. سپس در حالی که روی میز ماساژ دراز کشیده‌اید، با یک ملحفه پوشیده می‌شوید.

ماساژدرمانگر در طول ماساژ درمانی، ملحفه را حرکت می‌دهد تا قسمت‌هایی را که ماساژ می‌دهد، ببیند. معمولا ماساژ سوئدی 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد و شامل ترکیبی از موارد زیر خواهد بود:

  • ورز دادن
  • ضربات طولانی و روان در جهت قلب
  • حرکات دایره‌ای عمیق
  • لرزش و ضربه زدن
  • تکنیک‌های حرکت مفاصل غیرفعال
اگر تازه شروع به دریافت ماساژدرمانی کرده‌اید و دچار دردهای جزئی هستید، حتما ماساژ سوئدی را امتحان کنید.

ماساژ بافت های عمیق

ماهیچه‌های شما ممکن است در اثر استفاده مکرر سفت شوند، حتی فعالیت‌های یکنواخت ساده مانند نشستن طولانی‌مدت، رانندگی یا قوز کردن روی لپ‌تاپ هم می‌توانند این حالت را تشدید کنند. ماساژ بافت عمیق برای کاهش سفتی و تنش عضلانی زیاد یا دردهای مزمن، گزینه خوبی است. این نوع ماساژ، فشار بیشتری نسبت به ماساژ سوئدی دارد.

فواید ماساژ بافت های عمیق

اگر مشکلات مزمن عضلانی مانند درد، آسیب، رگ به رگ شدن کمر یا عدم تعادل دارید، این روش ماساژ درمانی، مناسب شما است. این ماساژ می‌تواند به تسکین عضلات سفت، درد مزمن عضلانی و اضطراب کمک کند.

نحوه انجام ماساژ بافت های عمیق

در طول ماساژ بافت عمیق، ماساژ درمانگر شما از ضربات آهسته و فشار عمیق انگشت برای کاهش تنش از عمیق‌ترین لایه‌های ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند استفاده می‌کند. می‌توانید در طول این ماساژ، برهنه باشید یا لباس زیر خود را بپوشید. مدت زمان ماساژ درمانی به این روش، 60 تا 90 دقیقه است.

اگرچه این نوع ماساژ درمانی، بافت‌های عمیق‌تری را هدف قرار می‌دهد، اما نباید در طول آن، احساس درد یا تیر کشیدن داشته باشید. اگر بیش از حد به فشار حساس هستید، از این نوع ماساژ خودداری کنید.

ماساژ ورزشی

ورزشکاران افرادی هستند که به نحو متفاوتی از بدن خود استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال سفتی بعضی عضلات، کشش و آسیب‌های عضلانی در مورد آن‌ها تعریف متفاوتی دارد.

ماساژ ورزشی به روش‌های مختلفی برای کمک به ورزشکاران در حین تمرین  و قبل یا بعد از آن استفاده می‌شود و فشار عضلانی را در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی تکراری، به صفر می‌رساند.

فواید ماساژ ورزشی

اگر به خاطر انجام ورزش، دچار فشارهای مکرر عضلانی هستید؛ ماساژ ورزشی گزینه خوبی برای شما است. به علاوه این نوع ماساز درمانی می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد ورزشکاران شود و جلوی آسیب‌های ورزشی را بگیرد. همچنین می‌توان از ماساژ ورزشی برای تسکین درد، اضطراب و تنش عضلانی استفاده کرد.

نحوه انجام ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی را می‌توان به عنوان یک ماساژ کل بدن انجام داد. یا اینکه ممکن است درمانگر، روی قسمت‌هایی از بدن که توجه بیشتری نیاز دارند، تمرکز کند. بسته به نیاز شما، فشار عمیق ممکن است با ضربه‌های آرام‌بخش، جایگزین شود. مدت زمان ماساژ، 60 تا 90 دقیقه است.

شما می‌توانید در طول ماساژ درمانی با لباس یا برهنه باشید. اگر ترجیح می‌دهید لباس بپوشید، مطمئن شوید که نازک و گشاد است و به درمانگر اجازه دسترسی به عضلات شما را می‌دهد. شورت گشاد و تاپ گزینه‌های خوبی در این مورد هستند.

اگر در اثر استفاده مکرر از عضلات خود آسیب دیده‌اید، ماساژ ورزشی انتخاب خوبی است. این نوع ماساژ همچنین ممکن است به بهبود انعطاف‌پذیری و عملکرد ورزشی شما کمک کند و خطر آسیب را کاهش دهد.

ماساژ صندلی

با وجود اینکه این ماساژ بسیار سبک است، اما فواید زیادی برای سلامتی دارد و برای افرادی که فرصت گرفتن ماساژهای طولانی را ندارند، یک گزینه عالی است.

ماساژ صندلی

فواید ماساژ صندلی

خواص ماساز درمانی به این روش شامل کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود کیفیت خواب، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت قلبی – عروقی است. به علاوه، این ماساژ ساده، بدن شما را منعطف‌تر می‌کند و دردهای مزمن شما به ویژه در ناحیه کمر را بهبود می‌بخشد.

نحوه انجام ماساژ صندلی

در طول این ماساژ شما لباس‌های خود را بر تن دارید و روی یک صندلی قابل حمل با طراحی خاص می‌نشینید. نحوه قرارگیری شما روی صندلی باید طوری باشد که ماساژور به پشت شما دسترسی داشته باشد. در این نوع ماساژ، از فشار سبک تا متوسط استفاده می‌شود و معمولا شامل ماساژ گردن، شانه‌ها، پشت، بازوها و دستان شما است. این ماساژها معمولاً 10 تا 30 دقیقه‌ای هستند.

اگر وقت کافی ندارید، ماساژ صندلی یک انتخاب عالی برای شما است.

ماساژ شیاتسو

شیاتسو در زبان ژاپنی به معنای فشار انگشت است. برای ماساژ شیاتسو، درمانگر از فشار ریتمیک و متنوع بر روی نقاط خاصی از بدن به نام نقاط فشاری، استفاده می‌کند.

اعتقاد بر این است که تحریک این نقاط، برای جریان یافتن انرژی حیاتی بدن که چی نام دارد، مهم است. طرفداران این روش ماساژ درمانی معتقدند ماساژ شیاتسو می‌تواند به رفع انسداد در نقاط طب فشاری، کمک کند.

فواید ماساژ شیاتسو

فواید ماساژ بدن به روش شیاتسو شامل این موارد است:

  • آسودگی و آرامش روحی و جسمی را تقویت می‌کند.
  • به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
  • می‌تواند سردرد را تسکین دهد.
  • تنش عضلانی را کاهش می‌دهد.

نحوه انجام ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما درمانگر ممکن است بر روی نواحی از بدن شما تمرکز کند که نیاز به توجه بیشتری دارند. در طول ماساژ، درمانگر از دست، کف دست و شست خود برای ماساژ نقاط خاصی از بدن، با فشار ضربان دار یا ریتمیک استفاده می‌کند. در طول این ماساژ می‌توانید لباس کامل بپوشید. ماساژ شیاتسو معمولا 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

شیاتسو یک ماساژ ژاپنی است و برای افرادی که می‌خواهند احساس آرامش کنند و استرس، درد و تنش را از بین ببرند، بهترین است.

ماساژ تایلندی

این نوع ماساژدرمانی، پر‌نیرو و پرفشار است و برای افرادی که خواهان ماساژ فعال‌تری هستند و می‌خواهند درد و استرس را کاهش داده و از بین ببرند، بهترین است.

ماساژ تایلندی

فواید ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی، استرس شما را کم می‌کند؛ انعطاف‌پذیری و سطح انرژی بدن شما را بالا می‌برد؛ اسپاسم‌های عضلانی را برطرف می‌کند و کیفیت جریان خون را بهبود می‌بخشد. همچنین برای مدیریت سردردهای تنشی هم می‌توانید از ماساژ تایلندی کمک بگیرید.

نحوه انجام ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی با استفاده از یک سری حرکات شبیه به حرکات کششی یوگا، کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمانگر شما از کف دست و انگشتان خود برای اعمال فشار محکم به بدن شما استفاده می‌کند.

شما همچنین در حالت‌های مختلف، کشیده و پیچ خورده خواهید شد. در طول ماساژ می‌توانید لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. ماساژ تایلندی معمولا 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

ماساژ تایلندی نسبت به سایر انواع ماساژ فعال‌تر است. درمانگر علاوه بر انجام ماساژ ، بدن شما را کش خواهد داد. این نوع ماساژ، شامل فشرده سازی عضلات، تحرک مفاصل و طب فشاری است.

ماساژ سنگ داغ

این نوع ماساژ درمانی مشابه ماساژ سوئدی است، فقط ماساژدرمانگر به جای دست یا علاوه بر آن، از سنگ‌های گرم شده هم استفاده می‌کند.

فواید ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی که دچار درد و تنش عضلانی هستند و یا صرفا قصد تمدد اعصاب دارند،  بسیار مناسب است. این ماساژ، تنش عضلانی و استرس را کاهش می‌دهد، جریان خون را بهبود می‌بخشد و با استفاده از سنگ‌های گرم شده، درد را تسکین می‌دهد.

نحوه انجام ماساژ سنگ داغ

در طول ماساژ با سنگ داغ، سنگ‌های گرم شده در نواحی مختلف بدن قرار می‌گیرند. این سنگ‌ها، گرما را به عمق بدن منتقل می‌کنند و یک مسکن طبیعی و کاملا آرام‌بخش هستند.

به علاوه، درمانگر ممکن است در طول ماساژ، سنگ را کنار بگذارد و قسمت‌های مختلف بدن شما را با استفاده از تکنیک‌های ماساژ سوئدی با فشار ملایم ماساژ ‌دهد. گاهی از سنگ‌های سرد هم استفاده می‌شود.

در این نوع ماساژ هم لباس‌های خود را در می‌آورید و با یک ملحفه پوشانده می‌شوید. معمولا مدت زمان ماساژ‌درمانی به این روش، 90 دقیقه است.

ماساژ سنگ داغ گرمای بیشتری ایجاد می‌کند و به همین دلیل در مقایسه با ماساژ سوئدی، قدرت بیشتری در کاهش تنش عضلانی دارد. به علاوه، این نوع ماساژ معمولاً گران‌تر از ماساژ سوئدی است.

رفلکسولوژی

این نوع ماساژ برای افرادی که به دنبال آرامش یا بازیابی سطح انرژی طبیعی خود هستند و با لمس شدن تمام بدن خود راحت نیستند، گزینه مناسبی است.

ماساژ و انواع آن

فواید رفلکسولوژی

این نوع ماساژ باعث افزایش سطح انرژی، افزایش گردش خون و آرامش اعصاب می‌شود. همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی، برای درمان سردردهای شدید و میگرن می‌توان از آن استفاده کرد.

نحوه انجام رفلکسولوژی

رفلکسولوژی با استفاده از تکنیک‌های دست، شست و انگشت، با وارد کردن فشاری ملایم تا محکم، نواحی خاصی از پاها، دست‌ها و گوش‌ها را تحریک می‌کند.

اعتقاد بر این است که این مناطق، به قسمت‌های مختلف بدن مربوط هستند و بنابراین انتظار می‌رود که با استفاده از این روش، از خواص ماساژدرمانی بهره‌مند شوید.

می‌توانید در طول ماساژ، لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که اجازه دسترسی به پاهایتان را می‌دهد. ماساژ رفلکسولوژی 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

رفلکسولوژی بر روی نقاط فشار در پاها، دست‌ها و گوش‌ها تمرکز می‌کند و می‌توانید در طول این ماساژ، لباس کاملی داشته باشید.

ماساژ بارداری

این نوع ماساژ، بر فشار ملایم تمرکز دارد و برای آرامش و کاهش تنش خفیف خوب است. البته معمولا فقط در سه ماهه دوم بارداری و پس از زایمان توصیه می‌شود و ایمن است.

در سه ماهه اول، احتمال سقط جنین و در سه ماهه سوم، احتمال زایمان زودرس وجود دارد. این ماساژ می‌تواند در زمانی که داروها و سایر گزینه‌های پزشکی محدودتر هستند، مفید باشد.

فواید ماساژ بارداری

در دوران بارداری، بدن دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. ماساژ بارداری می‌تواند با کاهش استرس، کاهش تورم دست و پا و تسکین درد عضلات و مفاصل به بهبود این تغییرات کمک کند. به علاوه کیفیت خواب مادر را بهتر می‌کند و باعث می‌شود که مادر زایمان راحت‌تری را پشت سر بگذارد.

نحوه انجام ماساژ بارداری

ماساژدرمانگر با استفاده از بالش‌های ماساژور مخصوص طراحی شده، به شما کمک می‌کند تا در موقعیت مناسبی برای این نوع ماساژ قرار بگیرید. به علاوه، مادر می‌تواند به پهلو دراز بکشد و لباس‌های خود را تا حدی که راحت است، سبک کند. مدت ماساژ درمانی به این روش، 45 تا 60 دقیقه است.

اگر در ساق پا یا سایر قسمت‌های پای خود درد داشتید، قبل از انجام ماساژ به پزشک مراجعه کنید.

کدام ماساژ برای شما بهتر است؟

قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام سبک ماساژ برای شما بهترین است، باید یک سوال از خود بپرسید. هدف شما از دریافت ماساژ چیست؟ آیا به دنبال یک ماساژ ساده برای آرامش بیشتر و کنترل استرس‌های خود هستید؟ و یا اینکه برای تسکین علائم بیماری خود نیاز به کمک دارید؟

در هر حال، قبل از رزرو ماساژ، به درمانگر خود اطلاع دهید که به دنبال چه چیزی هستید و بپرسید که درمانگر از کدام سبک استفاده می‌کند. حتی ممکن است درمانگر بسته به سن، شرایط یا هر نیاز یا هدف خاصی که دارید، ماساژ شما را سفارشی کند.

درمانگران در ماساژ درمانی چه می کنند؟

ماساژدرمانگرها در محیط‌های مختلفی از جمله دفاتر خصوصی، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، استودیوها و امکانات ورزشی و تناسب اندام کار می‌کنند. برخی نیز به خانه یا محل کار بیماران سفر می‌کنند. آن‌ها معمولا سعی می‌کنند محیطی امن و آرامش‌بخش را برای فرد مقابل فراهم کنند.

فواید ماساژ برای بدن

درمانگران معمولا از بیماران جدید در مورد علائم، سابقه پزشکی و نتایج مورد انتظار آن‌ها سؤال می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است ارزیابی را از طریق لمس انجام دهند، تا مناطق دردناک یا تنش را تعیین کنند و تعیین کنند که چه مقدار فشار باید اعمال شود.

به طور معمول، بیمار با لباس گشاد یا بدون لباس با ملحفه، (به جز ناحیه‌ای که ماساژ داده می‌شود)،  روی یک میز دراز می‌کشد. درمانگر ممکن است از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک روی پوست استفاده کند.

گاهی اوقات، افراد در حالی که روی صندلی نشسته‌اند، ماساژ‌درمانی دریافت می‌کنند. یک جلسه ماساژ ممکن است نسبتا کوتاه باشد، اما ممکن است یک ساعت یا حتی بیشتر هم طول بکشد.

ماساژ درمانی چه تاثیری روی بدن دارد؟

اگرچه تحقیقات علمی در مورد تاثیر ماساژ‌درمانی و چگونگی آن محدود است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ ممکن است برای برخی از بیماران مفید باشد. البته به طور کلی هنوز نمی‌توان در مورد اثربخشی آن برای شرایط سلامت خاص، نتیجه‌گیری کرد.

خواص ماساژ درمانی

  • مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یک جلسه ماساژ درمانی می‌تواند “اضطراب حالت” یعنی واکنش به یک موقعیت خاص، فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد. همچنین، جلسات متعدد آن می‌تواند “اضطراب صفت” یا همان مستعد بودن به اضطراب عمومی و افسردگی و درد را کمتر کند.
  • بررسی 13 کارآزمایی بالینی در سال 2008 شواهدی را نشان داد که ماساژ ممکن است برای کمردرد مزمن مفید باشد. راهنمای عمل بالینی که در سال 2007 توسط انجمن درد آمریکا و کالج پزشکان آمریکا صادر شد، توصیه می‌کند که پزشکان برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن که به درمان مرسوم پاسخ نمی‌دهند، از برخی درمان‌های CAM از جمله ماساژ و همچنین طب سوزنی، کایروپراکتیک، آرام‌سازی پیشرونده و یوگا استفاده کنند.
  • مطالعه‌ای روی بیش از 300 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته به این نتیجه رسید که ماساژ ممکن است به تسکین درد و بهبود خلق و خوی این بیماران کمک کند.
  • مطالعه روی 64 بیمار مبتلا به گردن درد مزمن نشان داد که ماساژ درمانی از نظر بهبود عملکرد و تسکین علائم، مفیدتر از یک کتاب خودمراقبتی است.
  • تئوری‌های متعددی در مورد تاثیر ماساژ درمانی بر بدن وجود دارد. به عنوان مثال، “تئوری کنترل دروازه” نشان می‌دهد که ماساژ ممکن است تحریکی ایجاد کند که به مسدود کردن سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز کمک می‌کند.
  • تئوری‌های دیگر حاکی از آن است که ماساژ ممکن است ترشح برخی مواد شیمیایی مانند سروتونین یا اندورفین را در بدن تحریک کند یا باعث ایجاد تغییرات مکانیکی مفید در بدن شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای آزمایش نظریه‌های مختلف، مورد نیاز است.

چه کسانی باید ماساژ درمانی را امتحان کنند؟

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بسیاری از انواع ماساژدرمانی، مزایایی فراتر از یک آرامش ساده دارند. بنابراین افرادی که مبتلا به هر یک از این مشکلات هستند، می‌توانند برای بهبود حال خود، ماساژدرمانی را امتحان کنند:

انواع ماساژ درمانی

کمر درد

بعضی مطالعات اثربخشی ماساژ درمانی را برای کمردرد نشان داده است.

سردرد

سردرد هم به ماساژ درمانی پاسخ می‌دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند تعداد میگرن‌های فرد را کاهش دهد. همچنین خواب را بهبود بخشد.

آرتروز

در اولین کارآزمایی بالینی که به بررسی اثربخشی ماساژ سوئدی برای استئوآرتریت زانو پرداخت، شرکت‌کنندگانی که یک یا دو بار در هفته ماساژ یک ساعته دریافت کردند، بهبودهایی در درد، سفتی و عملکرد داشتند. در حالی که گروه کنترل چنین تغییری نداشت.

سرطان

ماساژ که به عنوان مکمل طب سنتی غربی استفاده می‌شود، می‌تواند آرامش را بیشتر کند. به علاوه، علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان را کاهش می‌دهد. برای مثال، ممکن است به کاهش درد، تورم، خستگی، حالت تهوع یا افسردگی کمک کند یا عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد.

با این حال، بخش‌های خاصی وجود دارد که ماساژدرمانگر باید در بیماران سرطانی از آن‌ها اجتناب کند. همچنین در مواقعی، باید از ماساژ به طور کلی اجتناب شود. اگر سرطان دارید قبل از ماساژ درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

افسردگی

بررسی 17 کارآزمایی بالینی نشان داد که ماساژ درمانی ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند. اگرچه برای اختلال اضطراب فراگیر، موثرتر از فراهم کردن یک محیط آرام و تمرینات تنفس عمیق نبود.

موارد احتیاط در ماساژ درمانی

اگر ماساژدرمانی توسط یک درمانگر آموزش دیده انجام شود و احتیاط‌های لازم صورت گیرد، خطرات جدی کمی دارد. به عبارت دیگر، تعداد صدمات جدی گزارش شده در این مورد، بسیار اندک است.

موارد احتیاط در ماساژ درمانی

عوارض جانبی ماساژ درمانی هم ممکن است شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن‌های ماساژ باشد که گذرا و موقت هستند.

احتیاط‌های لازم در مورد ماساژ درمانی شامل موارد زیر است:

اختلالات خونریزی

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا تعداد پلاکت‌های خون پایین و افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، باید از ماساژ شدید خودداری کنند.

نواحی آسیب دیده بدن

ماساژ نباید در هیچ ناحیه‌ای از بدن شامل لخته خون، شکستگی، زخم‌های باز یا در حال بهبود، عفونت‌های پوستی یا استخوان‌های ضعیف (مانند پوکی استخوان یا سرطان) یا جایی که اخیراً جراحی انجام شده است، انجام شود.

سرطان

اگرچه به نظر می‌رسد ماساژ درمانی به طور کلی برای بیماران سرطانی بی‌خطر است، آنها باید قبل از انجام ماساژی که شامل فشار عمیق یا شدید است، با انکولوژیست خود مشورت کنند. معمولاً از هرگونه فشار مستقیم بر روی تومور جلوگیری می‌شود. بیماران سرطانی باید هر گونه نگرانی در مورد ماساژ‌درمانی را با انکولوژیست خود در میان بگذارند.

بارداری

زنان باردار باید قبل از استفاده از ماساژ‌درمانی با پزشک خود مشورت کنند.

از ماساژ درمانی برای جایگزینی مراقبت‌های پزشکی معمول خود یا به عنوان دلیلی برای به تعویق انداختن مراجعه به متخصص در مورد یک مشکل پزشکی استفاده نکنید.
  • اگر مشکل پزشکی دارید و مطمئن نیستید که آیا ماساژ درمانی برای شما مناسب است یا خیر، نگرانی‌های خود را با مشاورین خدمات بهداشتی و درمانی در میان بگذارید. آن‌ها ممکن است بتوانند به شما در انتخاب یک ماساژ درمانگر مناسب کمک کنند. همچنین می‌توانید در مورد مقالات تحقیقاتی منتشر شده در مورد ماساژ درمانی برای بیماری خود هم تحقیق کنید.
  • قبل از تصمیم‌گیری برای شروع ماساژ درمانی، در مورد آموزش، تجربه و اعتبار درمانگر بپرسید. همچنین در مورد تعداد درمان‌هایی که ممکن است مورد نیاز باشد، هزینه و پوشش بیمه سوال کنید.
  • اگر یک ماساژدرمانگر استفاده از سایر روش‌های CAM مانند گیاهان یا مکمل‌های دیگر یا یک رژیم غذایی خاص را پیشنهاد می‌کند، ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا ایمنی استفاده از این روش‌ها را تضمین کند.

کلام آخر

ماساژ ممکن است راهی برای شما باشد تا از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی احساس بهتری داشته باشید. برای این کار، همیشه انتظارات و مقاصد خود را با ماساژدرمانگر خود در میان بگذارید.

اگر چیزی وجود دارد که با آن راحت نیستید، حتما در مورد آن صحبت کنید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی یا بیماری، قبل از انجام هر نوع ماساژ، با پزشک خود صحبت کنید. شاد و سلامت باشید.

سوالات متداول

ماساژدرمانی برای چه مشکلاتی مناسب است؟

ماساژدرمانی می‌تواند برای مشکلاتی مانند کمردرد، سردرد، آرتروز، بعضی سرطان‌ها، افسردگی و افزایش آرامش موثر باشد.

بهترین سبک ماساژدرمانی چیست؟

پاسخ این سوال، بستگی به انتظار شما از ماساژدرمانی دارد. سبک ماساژ برای کاهش علائم بیماری‌های مختلف، با هم متفاوت است. بنابراین بسیار مهم است که برای حصول بهترین نتیجه، پیش از دریافت ماساژ، راجع به جزئیات بیماری یا مشکلات خود با درمانگر صحبت کنید.

چه کسانی باید برای دریافت ماساژ درمانی، احتیاط کنند؟

زنان باردار، افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، کسانی که دچار پوکی استخوان یا زخم‌های باز در حال بهبود هستند و همچنین افراد مبتلا به سرطان یا بعضی بیماری‌های حاد، باید پیش از ماساژدرمانی با پزشک متخصص و درمانگر خود مشورت کنند.

ماساژ بافت های عمیق چه فوایدی برای بدن دارد؟

این روش، مشکلات مزمن عضلانی مانند درد، آسیب، رگ به رگ شدن کمر یا عدم تعادل را برطرف می‌کند. همچنین می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

4 | (4)
منبع webmd healthline medicinenet
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x