10 تا از خواص زنجبیل برای مردان که همه باید بدانند

زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاهان Zingiber officinale است. این ادویه از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌های روی کره زمین محسوب می‌شود که مملو از مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی است. جالب است بدانید که نجبیل، برای  تامین سلامتی مردان، از اهمیت بیشتری نسبت به زنان برخوردار است.

جالب‌ترین نکته درباره‌ی زنجبیل، چندکاره بودن آن است. به این معنا که علاوه بر کاربرد گسترده‌اش در دنیای آشپزی، از قدیم یکی از پایه‌های ثابت طب سنتی بوده است. این ادویه و خواص آن، آن‌قدر شگفت‌انگیز هستند که بسیاری به‌عنوان اولین پاسخ خانگی به هر بیماری از آن استفاده می‌کنند.

دانشمندان بسیاری اخیرا متوجه تأثیر بینظیر این ادویه بر بدن مردان شدند. در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به بررسی خواص زنجبیل برای مردان می‌پردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

خواص زنجبیل برای مردان

اخیرا خواص دارویی و درمانی زنجبیل مورد توجه پزشکان زیادی قرار گرفته‌اند. در ادامه به بررسی 10 مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

افزایش قدرت باروری

یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در زنجبیل، منگنز است. منگنز در بدن مردان باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون و قدرت باروری می‌شود. همچنین زنجبیل یکی از مفیدترین مواد غذایی در قوای تقویت جنسی است. مصرف این ماده، میل و قوای جنسی را بالا برده و باعث تقویت و افزایش اسپرم می‌شود.

افزایش قدرت باروری با زنجبیل

با افزایش تعداد اسپرم، شانس برخورد اسپرم با تخمک و به دنبال آن باروی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. نکته‌ی حائز اهمیت در این زمینه میزان و چگونگی مصرف آن است.

مصرف زنجبیل همراه با زرده تخم‌مرغ عسلی باعث تقویت و افزایش قوای جنسی می‌شود؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن در افراد گرم‌مزاج می‌تواند باعث تضعیف نیروی جنسی شود.

جلوگیری از سرطان پروستات

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن مردان پروستات است که در کنار کاربردهای بی‌نظیرش در بدن، از پتانسیل بالایی نیز برای سرطانی شدن برخوردار است و دومین عامل اصلی مرگ و میر در مردان لقب دارد.

زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد تکثیری، اثرات مهاری در طیفی از سلول‌های سرطانی پروستات اعمال می‌کند.

اختلالات موجود در چرخه سلولی سلول‌های پروستات، تولیدمثل مختل شده، چرخه سلولی تعدیل‌شده، افزایش بیش از حد سرعت تقسیم سلولی از عوامل اصلی ایجاد سرطان پروستات هستند که با مصرف زنجبیل به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

درنتیجه مردانی که مصرف زنجبیل را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، نسبت به سایر افراد، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

زنجبیل مواد مغذی موردنیاز بدن و یا پروتئین تولید نمی‌کند؛ اما یک منبع عالی آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل زنجبیل می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی سرطان در بدن هستند، مبارزه کند. با از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، احتمال ایجاد آسیب سلولی و سرطان نیز کاهش پیدا می‌کند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان با زنجبیل

برای اثبات مکانیسم مفید زنجبیل در بدن مردان، در سال 2013 آزمایشی انجام شد که در آن به مدت 28 روز به 20 مرد که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند، 20 گرم زنجبیل دادند. نمونه‌برداری پس از یک ماه نشان داد که در بافت روده بزرگ افرادی که زنجبیل مصرف کرده‌اند، تغییرات منفی کمتری وجود دارد. همچنین سرعت تقسیم سلول‌های سرطانی در این افراد نیز کاهش یافته بود.

به‌طور کلی از آن‌جایی که زنجبیل حاوی موادی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و فیبر است که هر کدام به‌تنهایی موادی مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های بدخیم هستند، مصرف این ماده غذایی می‌تواند به طرز قابل‌توجهی در جلوگیری از سرطان روده بزرگ به‌خصوص در مردان، نقش داشته باشد.

بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزا

بسیاری از افراد برای بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزا از زنجبیل استفاده می‌کنند. زنجبیل دارای خواص آنتی‌هیستامینی است که با باز کردن راه تنفسی و تحریک ترشح مخاط، به درمان انواع آلرژی تنفسی کمک می‌کند.

مصرف زنجبیل تازه به محافظت از سیستم تنفسی کمک می‌کند؛ اما زنجبیل خشک تأثیر مشابهی ندارد. مردان می‌توانند 1 قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با مقدار دلخواه عسل مخلوط کرده و میل کنند تا به رفع سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی کمک کنند.

برای افراد مبتلا به آسم، ترکیب شنبلیله و آب زنجبیل تازه به آسان شدن تنفس کمک می‌کند.

100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

کاهش دردهای عضلانی

طی یک مطالعه کوچک که شامل 74 داوطلب بود، ثابت شد مصرف روزانه 2 گرم زنجبیل خام یا گرم شده توسط مردان بدن‌ساز، درد عضلانی ناشی از ورزش را حدود 25٪ کاهش می‌دهد.

کاهش دردهای عضلانی با زنجبیل

از این رو یکی از محبوب‌ترین خواص زنجبیل برای مردان، همین کاهش دردهای ناشی از بدن‌سازی است.

11 خاصیت دمنوش رازیانه برای سلامت و لاغری

کاهش حالت تهوع

زنجبیل با افزایش ترشح بزاق، کاهش اسید معده، افزایش حرکت‌های هضمی روده‌ها و افزایش ترشح شیره‌های گوارشی به رفع حالت تهوع صبحگاهی آقایان کمک به‌سزایی می‌کند.

این ماده نه‌تنها تهوع صبحگاهی را درمان می‌کند، بلکه تهوع ناشی از بارداری، شیمی‌درمانی، دریازدگی و یا ماشین زدگی را نیز بهبود می‌بخشد.

برای رفع تهوع با زنجبیل روش‌های فراوانی وجود دارد. برای مثال می‌توان قسمت‌هایی از زنجبیل تازه را جدا کرده و با مقداری آب قورت داد؛ زیرا مزه‌ی این گیاه به‌قدری تند است که نمی‌توان آن را جوید. از طرفی می‌توان زنجبیل را پودر کرده و بر روی غذا، ماست و سس سالاد خود ریخت.

خواص پوست انار

رفع التهاب

خواص ضدالتهابی زنجبیل کاملا شناخته‌ شده‌اند و متأثر از موادی چون «جینجرول» موجود در این گیاه است. یکی از موارد پرکاربرد استفاده زنجبیل در مردان، برای رفع التهابات جسمی است.

رفع التهاب با زنجبیل

یکی از این التهابات، التهاب بیضه‌ها است که می‌تواند درد غیرقابل تحملی در آقایان ایجاد کند. روغن زنجبیل به تسکین دردها و کاهش التهاب کمک شایانی می‌کند. زنجبیل علائم و درد آرتروز را نیز تسکین می‌دهد.

خاصیت ضد تورم این ماده این امکان را داده تا برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و آرتروز مفید باشد. برای رهایی از چنین دردهایی می‌توان علاوه بر خوردن زنجبیل، با استفاده از کمپرس زنجبیل روی پوست خود نیز از درد و تورم رهایی یابید.

20 خواص شاهدانه برای سلامتی و لاغری

درمان گرفتگی رگ قلبی

رسوب کلسترول LDL در دیواره‌ رگ‌ها، یکی از شایع‌ترین عوامل گرفتگی آن‌ها و بروز مشکلاتی مانند فشارخون، سردرد، تنگی نفس، تپش قلب و … است. زنجبیل یک درمان مؤثر برای شریان‌های مسدود شده محسوب می‌شود.

ترکیبات موجود در زنجبیل مانع افزایش و رسوب کلسترول LDL و گرفتگی عروق بدن به‌خصوص رگه‌ای قلب می‌شود. همچنین میزان کلسترول HDL را افزایش می‌دهد. این کلسترول چربی‌های اضافه که در دیواره رگه‌ای بدن رسوب کردند را جدا کرده و راه جریان خون را فراهم می‌کند.

بهترین شیوه مصرف زنجبیل برای مردانی با مشکلات قلبی، استفاده از پودر آن است. برای این کار، 1 قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید تا 5 دقیقه به حالت دم کشیدن چای باقی بماند. این چای را 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید تا رگه‌ای گرفته بدنتان باز شود.

کنترل دیابت و قند خون

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل قند خون در مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف زنجبیل است. از خواص زنجبیل می‌توان به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش اکسیداسیون اشاره کرد.

همچنین این ادویه در ترکیباتش دارای ماده‌ای بسیار فعال به نام جینجرول است. جینجرول برداشت گلوکز را توسط سلول‌های عضلانی بدون نیاز به انسولین افزایش دهد و به تنظیم و کنترل قند خون کمک خواهد کرد.

رفع مشکلات معده و بهبود دستگاه های گوارشی

در ترکیبات زنجبیل آنزیم‌هایی وجود دارد که گازهای تولید شده در اثر هضم غذا را تجزیه کرده و نفخ معده را از بین می‌برد. علاوه بر این، زنجبیل در حرکت بهتر مواد غذایی از معده به روده کوچک، درمان یبوست، هضم بهتر غذا نیز نقش مؤثری دارد.

رفع مشکلات گوارشی با زنجبیل

از دیگر خواص زنجبیل برای معده، می‌توان به رفع سو هاضمه در مردان اشاره کرد. زنجبیل دردهای ناشی از سو هاضمه که در قسمت بالای معده حس می‌شوند را تسکین می‌دهد. علاوه بر آن سرعت پایین تخلیه معده که یکی از عوامل اصلی سو هاضمه است را افزایش می‌دهد.

قدرت ضد باکتری زنجبیل، باکتری‌های مضر موجود در دهان را که می‌توانند باعث بیماری پریودنتال (یک عفونت جدی لثه) شوند کشته و سلامت دهان را برمی‌گرداند. با مصرف زنجبیل علاوه بر از بین رفتن میکروب‌ها، بوی بد دهان نیز از بین می‌رود.

با مضرات عرق کاسنی بیشتر آشنا شوید!

 نکات مهم مصرف زنجبیل

در مصرف زنجبیل زیاده‌روی نکنید. بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند هر چه بیشتر از این ادویه در طول روز مصرف کنند، فواید آن نیز بیشتر می‌شود؛ در حالی که کاملا برعکس است.

مصرف دوز‌های بالای زنجبیل برای مثال بیش از ۵ گرم در روز احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می‌دهد. از عوارض جانبی آن می‌توان به سوزش دهان، خارش بدن، جوش، کهیر، نفخ معده، مشکل در تنفس، بستن گلو و … اشاره کرد.

برای افرادی که از داروی خاصی استفاده می‌کنند، ضروری است که قبل از شروع مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند. علت مهم بودن این امر احتمال تداخل این ادویه با داروها است. برای مثال داروهای رقیق‌کننده خون، دارو‌های دیابت و فشارخون بالا ممکن است با مکانیسم این ادویه تداخل پیدا کنند.

درمجموع همان‌طور که از قدیم رایج است، از زنجبیل برای درمان و پیش‌گیری بسیاری از بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد. بسیاری از آقایان به دلیل عدم آشنایی با فواید این ادویه، آن را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دهند.

اکنون که خواص زنجبیل برای مردان به‌طور کلی برسی شده‌اند، وقت آن رسیده که مصرف زنجبیل، چای و یا پودر آن را در برنامه روزانه خود دهید.

کلام آخر

زنجبیل یک ادویه بسیار محبوب و در عین حال، مفید و شفابخش است. تاثیرات مثبت زنجیبل برای سلامتی به ویزه در آقایان به قدری زیاد است که هرگز نباید آن را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین فواید زنجبیل برای سلامتی مردان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نطرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.2 | (57)
منبع leaf
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x