11 خاصیت دمنوش رازیانه برای سلامت و لاغری

کمتر کسی پیدا می‌شود که رازیانه را نشناسد، مردم رازیانه را به دلیل عطر، طعم و فواید بی‌نظیری که دارد، برای سلامتی خود،  انتخاب می‌کنند. اغلب بانوان، شناخت بهتری از خواص آن دارند؛ چرا که در زمینه کاهش درد قاعدگی و همچنین کاهش علائم یائسگی از دمنوش رازیانه کمک می‌گیرند.

پزشکان باستان از رازیانه در داروهای طبیعی و گیاهی استفاده می‌کردند و این عمل همچنان ادامه دارد. رازیانه گیاهی مدیترانه‌ای است که هم‌اکنون به دلیل خواص درمانی فوق‌العاده‌ای که دارد، در سراسر جهان محبوب است. دانه‌های رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین حاوی فیبرهایی هستند که به هضم غذا و تخلیه معده کمک می‌کنند.

رازیانه در طب سنتی و از نظر خواص بسیار غنی است و برای هر کس، شگفتانه‌ای با خود به همراه دارد. در این مقاله چند مورد از خواص رازیانه، عوارض رازیانه و خواص رازیانه دم کرده برای لاغری و سلامت آورده شده است. اگر تمایل دارید رازیانه و خواص درمانی آن را بهتر بشناسید، این نوشتار را تا انتها بخوانید.

مشخصات گیاه رازیانه

  • رازیانه گیاهی زمستانی است و دارای پیاز رنگ پریده و ساقه‌های بلند و سبز است. به همین دلیل در خانواده سبزیجاتی چون هویج وحشی و کرفس قرار می‌گیرد. این گیاه بسیار به کرفس شباهت دارد.
  • طعم رازیانه همانند طعم شیرین بیان است.
  • تمام قسمت‌های گیاه رازیانه از جمله پیاز، ساقه و دانه‌های آن خوراکی هستند و بیشتر از دانه آن، به عنوان دمنوش رازیانه استفاده می‌شود.
  • امروزه رازیانه در سراسر دنیا رشد می‌کند. در حقیقت رازیانه به قدری برجسته است که در برخی مناطق، از آن به عنوان مهاجم نام می‌برند؛ چرا که به سرعت جوانه می‌زند و بر گیاهان بومی تسلط می‌یابد.
  • رازیانه دارای یک‌سری فواید غذایی نظیر: کالری، چربی مفید، کربوهیدرات، فیبر، پتاسیم، کلسیم، ویتامین‌ها، آهن و برخی دیگر ار املاح معدنی مانند روی، منگنز، سلنیوم، فسفر، بتاکاروتن و… است که مصرف آن، فواید بسیاری برای سلامت بدن انسان به دنبال دارد.

خواص درمانی رازیانه

از جمله خواص رازیانه دم کرده که یکی از داروهای گیاهی محسوب می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خواص رازیانه برای سلامت استخوان‌ها

همانطور که گفته شد، رازیانه سرشار از کلسیم و مواد مغذی است. به همین علت نقش بسزایی در تقویت و استحکام استخوان‌ها دارد. رازیانه حاوی 115 میلی گرم کلسیم است و می‌تواند تقریبا 10% از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند.

گیاه رازیانه و خواص بینظیر آن

بد نیست بدانید تنها داشتن کلسیم برای تقویت و استحکام استخوان‌ها کافی نیست و به مکمل‌های دیگری مانند منیزیم، فسفر، ویتامین K، آهن و… نیازمند هستیم که رازیانه از آنها نیز برخوردار است. دمنوش رازیانه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت استخوانهای شماست.

برای تهیه این دمنوش، به میزان یک قاشق چای‌خوری از دانه رازیانه را در یک فنجان آب داغ بریزید و درب آن را ببندید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می‌توانید آن را با کمی عسل شیرین کنید.

2- خواص رازیانه برای لاغری

حتما شما نیز می‌دانید که مصرف فیبر، با لاغری و کاهش وزن ارتباط مستقیم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد چاق برای کاهش وزن و چربی سوزی باید از رژیم غذایی حاوی فیبر بالا استفاده کنند. این افراد، هر قدر که در رژیم لاغری خود فیبر بیشتری دریافت کنند، می‌توانند چربی بیشتری آب کنند.

فیبر را می‌توان در انواع سبزیجات و غلات سبوس‌دار، دانه‌ها و به ویژه رازیانه پیدا کرد. رازیانه سرشار از فیبر است و این فیبر می‌تواند برای مدت زمان بیشتری اشتهای شما را سرکوب کند که در نهایت منجر به لاغری می‌شود. اگر هدف شما چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام است، بهتر است دمنوش رازیانه را به برنامه روزانه لاغری خود اضافه کنید تا شاهد تغییراتی در بدن خود باشید.

خواص رازیانه برای لاغری

3- خواص رازیانه دم کرده برای سلامت پوست

همانطور که گفته شد، رازیانه از مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین c برخوردار است. این خواص می‌توانند با تولید کلاژن( ماده‌ی محافظ پوست ) و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست، روند پیری زودرس را کندتر کنند. در نتیجه، بدن برای حفظ سلامت پوست، روزانه به حداقل 60 میلی‌گرم ویتامین c نیاز دارد.

پس می‌توانید برای تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین c از پیاز رازیانه یا دم کرده دانه آن استفاده کنید.

4- خواص رازیانه برای تسکین علائم یائسگی

یائسگی نوعی اختلال طبیعی و غیر قابل پیشگری است که معمولاً در دهه 40 سالگی بانوان رخ می‌دهد. این اختلال برای بانوان ، علائمی سخت و شدید نظیر افسردگی، بی‌خوابی، گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و… به همراه دارد.

خوشبختانه روش‌های طبیعی زیادی برای تسکین علائم یائسگی وجود دارند، یکی از این روش‌ها مصرف دمنوش رازیانه است.

تحقیقات نشان می‌دهند که رازیانه حاوی ماده‌ای بنام اساسن آنتول است که نوعی فیتواستروژن شناخته شده است. این عنصر در رفع اختلالاتی مانند علائم یائسگی بسیار مشهود است و می‌تواند در بهبود علائم کلافه کننده یائسگی بانوان بسیار موثر باشد.

5-  خواص رازیانه برای کاهش و درمان دل درد و درد قاعدگی

یکی دیگر از خواص رازیانه کاهش دل درد و درد قاعدگی است. این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم است از اینرو می توان آن را در فهرست بهترین دمنوش برای دل درد قرار داد.

دل درد و درد قاعدگی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت، التهاب، تشنج، نفخ، گرفتگی عضلات و نارسایی تغذیه‌ای رخ دهد. رازیانه باعث می‌شود تا عضلات رحم آرام شده و خونرسانی به آن افزایش یابد. این امر باعث کاهش التهاب و تشنج در رحم می‌شود و در نتیجه درد قاعدگی را کم می‌کند.

رازیانه همچنین دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است که باعث مقابله با عفونت‌های دستگاه تناسلی مثل کاندیدا و سایر باکتری‌های بد مثل هلیکوباکتر پیلوری می‌شود. این عفونت‌ها ممکن است باعث سوء هضم، نفخ، سوزش سینه، سرگیجه و دل درد شوند.

رازیانه نیز دارای فلاونوئید‌های ضدالتهاب و آنتی‌اسپاسمودیک است که باعث کاهش التهاب و تشنج در دستگاه گوارش می‌شود. این فلاونوئید‌ها همچنین باعث تحریک تولید بزاق و اسید معده می‌شوند که به هضم غذا کمک می‌کنند.

شما می‌توانید از بذر، برگ یا گل رازیانه برای درست کردن دمنوش استفاده کنید. برای بهترین نتایج، توصیه می‌شود حدود ۲۰ گرم بذر رازیانه را در ۲۵۰ سی سی آب جوش برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید و قبل از صبحانه و شام میل کنید.

6- رازیانه برای کاهش فشار خون

دانه‌های رازیانه حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم و درصد پایین سدیم بوده و همچنین سرشار از فیبر هستند که به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.

خواص‌رازیانه برای کاهش بیماری‌های قلبی

کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند می‌توانند با مشورت پزشک معالج خود از رازیانه برای مهار کردن فشار خون خود کمک بگیرند البته این کاهش یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و برای گرفتن نتیجه مثبت حداقل باید چهار هفته از دم کرده رازیانه استفاده کرد.

7- خواص رازیانه دم کرده برای هضم غذا

از آنجایی که معده برای هضم مواد غذایی به مقداری فیبر نیاز دارد، باید فیبر مورد نیاز آن را از طریق مواد غذایی حاوی فیبر بالا تامین کنیم. دمنوش رازیانه در این مورد نیز دخیل است و نقش مهمی دارد. این دانه شگفت‌انگیز، حاوی 7 گرم فیبر است که می‌تواند به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

امروزه به دلیل زندگی پرمشغله، افراد زیادی با مشکلات گوارشی نظیر یبوست و مشکل در هضم غذا روبه رو هستند. پس واجب است که رازیانه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا شاهد عملکرد بهتر دستگاه گوارش خود باشید.

8- رازیانه برای پیشگیری از سرطان

رازیانه حاوی روغنی بنام آنتول و آنتی اکسیدان‌ است که خواص پیشگیری از سرطان دارند. تحقیقات ثابت می‌کنند که  روغن آنتول موجود در رازیانه، در پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی، به ویژه سلول‌های سرطان پستان بسیار موثر است.

پس بهتر است گاهی از این نوشیدنی خوش طعم و معطر مصرف کنیم تا اینگونه ضامن سلامت خود باشیم. توصیه می‌کنیم بانوان ، مصرف آن را جدی‌تر بگیرند.

خواص دمنوش رازیانه

9- رازیانه مفید برای شیر دهی

علاوه بر موارد مذکور، دمنوش رازیانه می‌تواند در افزایش شیر مادران نیز تاثیر‌گذار باشد. رازیانه در بانوانی که سطح استروژن پایینی دارند، به تولید استروژن می‌پردازد تا از این طریق، شیر بیشتری تولید کنند. با این حال رازیانه شاید در شیردهی بهتر مادران موثر باشد ، ولی به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری استفاده شود.

توصیه می‌شود پیش از مصرف، حتماً با پزشک مشورت کنید تا از خواص و عوارض رازیانه برای شرایط کنونی خود مطلع شوید.

10- خواص رازیانه برای کاهش بیماری‌های قلبی

به طور معمول، هر ماده غذایی که حاوی فیبر باشد، فواید بسیاری برای سلامت بدن خواهد داشت. رازیانه نیز حاوی مقادیر بالای فیبر است و مصرف آن می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. به دنبال کاهش کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

رازیانه علاوه بر فیبر از پتاسیم و ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین C نیز برخوردار است که در محافظت از قلب نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

11- خواص دمنوش رازیانه برای سلامت چشم

آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. درمان‌های طبیعی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها، از بروز این اختلال جلوگیری کرد. یکی از این روش‌ها، استفاده از رازیانه است.

برای پیشگری و درمان بیماری آب مروارید یا دیگر بیماری‌های احتمالی چشم، از رازیانه استفاده کنید.

یکی دیگر از بیماری‌های شایع چشمی، تباهی لکه‌ی زرد است که در نهایت، منجر به نابینایی بیمار می‌شود. در این مورد گفته شده که ویتامین c، آنتی اکسیدان‌ها و همچنین زینک می‌توانند روند بروز این بیماری را کندتر کند. رازیانه به دلیل این که از چنین موادی برخوردار است، می‌تواند در حفظ سلامت چشم موثر باشد.

عوارض مصرف رازیانه

همانطور که گفته شد، دانه‌های رازیانه فواید بیشماری برای سلامت بدن به همراه دارند اما بین به این معنا نیست که رازیانه عوارضی نداشته باشد. رازیانه نیز همانند دیگر گیاهان دارویی، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد.

مصرف خودسرانه و بیش از اندازه از دمنوش رازیانه مانند هر گیاه دارویی دیگر، می‌تواند عوارضی برای فرد ایجاد کند. از جمله عوارض رازیانه می‌توان به ایجاد حساسیت در فرد مبتلا به آلرژی و حساسیت به هویج و کرفس، مختل کردن غدد درون ریز در افراد مبتلا به فشار خون بالا و مبتلا به اختلال غدد درون ریز، تشدید سرطان در افراد مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان و… اشاره کرد

پس بهتر است از مصرف خودسرانه رازیانه جداً خودداری کنید و پیش از هرچیز، با پزشک معالج خود درباره چگونگی مصرف در شرایط فعلی، مشورت کنید.

عوارض مصرف رازیانه

کلام آخر….

در این مقاله خواص رازیانه دم کرده و عوارض آن را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که امیدواریم مفید واقع شود. همان‌طور که گفته شد رازیانه نوعی گیاه زمستانی است که تمام اجزا آن از پیاز تا دانه‌های آن خوراکی هستند.

دمنوش رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، آهن، فسفر، کلسیم و… است به همین دلیل مصرف آن فواید بیشماری برای سلامت بدن به همراه دارد.

4 | (9)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x