با خواص شگفت انگیز سرکه سیب در طب سنتی آشنا شوید

شاید بیشتر افراد، سرکه سیب را به عنوان یک چاشنی پرکاربرد در غذاها بشناسند؛ اما باید بدانید که خواص سرکه سیب در طب سنتی هم فراوان است. سرکه سیب را یکی از معجزات طب سنتی می‌دانند و مصرف دارویی آن را برای بسیاری از بیماران، تجویز می‌کنند.

محققان معتقدند قدمت این سرکه به 500 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. از کاربرد‌های اصلی آن می‌توان به تصفیه خون، سم‌زدایی از کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

با توجه به اینکه سرکه سیب محلولی است که از فرایند تخمیر طولانی سیب قرمز یا سبز، با فعال شدن آنزیم‌های پروبیوتیک تهیه می‌شود، تنها 2 تا 5 واحد کالری دارد که نسبت به انواع دیگر سرکه بسیار ناچیز است. از این رو برای پیشگیری و درمان امراض مختلف از آن استفاده می‌شود.

در این مقاله از ایده آل مگ، درباره‌ی خواص شگفت‌انگیز سرکه سیب صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خواص سرکه سیب برای معده

سرکه سیب به خاطر خاصیت آنتی‌بیوتیکی خود می‌تواند راه‌حل مناسبی برای درمان مشکلات باکتریایی معده باشد. افرادی که سوزش سر معده و رفلاکس دارند، می‌توانند از خواص سرکه سیب در طب سنتی برای درمان استفاده کنند. سرکه سیب حاوی باکتری‌های مفید است که وجود ان‌ها باعث عملکرد بهتر معده می‌شود.

خواص سرکه سیب

هرچند سرکه‎‎ سیب‎ خاصیت اسیدی دارد؛ اما موجب تقویت‎ دستگاه گوارش‎‎ و کاهش ناراحتی‎‎ کلیه‎‎ و مثانه می‌شود. نوشیدن سرکه سیب برای‎‎‎ رفع‎ سنگ صفرا، بهبود آرتروز و جلوگیری‎‎ از خونریزی بینی‎ توصیه می‌شود.

سرکه سیب برای پوست و مو

یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب در طب سنتی را باید تاثیرات آن بر روی پوست و مو دانست:

خواص سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب می‌تواند PH پوست را تنظیم کند و  برای برطرف کردن لکه‌های باقیمانده از جوش و لکه‌های ناشی از سالخوردگی هم مفید باشد. ماليدن سرکه سيب رقيق شده بر روی جوش‌های پوستی، به کاهش خارش و سوزش آن‌ها کمک می‌کند. از این ماده می‌توان برای روشن شدن پوست هم استفاده کرد. ترکیب سرکه سیب و آب می‌تواند درمان مناسبی برای اگزما هم باشد.

خواص سرکه سیب برای مو 

سرکه سیب خالص می‌تواند موهای شما را براق و نرم کند. این سرکه سمومی  که در شامپوها وجود دارد و اغلب روی موها باقی می‌ماند را هم پاک می‌کند. برای کافی است کمی سرکه‌ سیب به موهای‌تان بزنید و ماساژ دهید، سپس یک کلاه حوله‌ای سر کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و بعد با شامپوی معمولی‌تان موها را بشویید.

سرکه سیب برای گلو درد

همه سرکه‌ها خاصیت ضدعفونی‌کننده دارند و با باکتری‌ها مقابله می‌کنند؛ برای همین می‌توان از سرکه برای درمان گلو‌ درد استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. این محلول می‌تواند به روند بهبودی شما کمک کند.

سرکه سیب و خواص آن

برای  درمان گلودرد هم می‌توانید طبق دستور  زیر از سرکه سیب استفاده کنید:

یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل و روزانه 4 مرتبه میل کنید. این کار را تا از بین رفتن درد و تب تکرار کنید.

معرفی 12 درمان گیاهی گلو درد

سرکه سیب برای بوی دهان

قابلیت اسیدی و مواد معدنی موجود در سرکه‌ سیب به عنوان عاملی ضد‌باکتریایی عمل و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند. برای از بین بردن بوی بد دهان هم می‌شود سرکه‌ سیب را غرغره کرد.

از سرکه سیب می‌توانید به عنوان یک سفید‌کننده‌ فوق‌العاده برای دندان‌ها استفاده کنید. این سرکه می‌تواند لکه‌های سطحی را که به دندان‌ها ظاهری ناخوشایند می‌دهد، از بین ببرد. برای سفیدی دندان‌ها کافی است سرکه‌ سیب را با جوش‌شیرین ترکیب کنید تا خمیر‌ مانند شود، سپس با آن مسواک بزندی.

سرکه سیب و لاغری در طب سنتی

یکی از محبوب‌ترین خواص سرکه سیب در طب سنتی ، مصرف آن برای کاهش وزن است. به این صورت که مصرف یک فنجان سرکه رقیق شده (ترکیب سرکه با آب)، قبل از هر وعده‌ی غذایی، توسط افراد دارای اضافه وزن، در دراز‌مدت تاثیر زیادی در روند کاهش وزن و افزایش سوخت‌و‌ساز بدن دارد.

نباید تصور کنید که افزایش مصرف آن در روند لاغری، تاثیر بیشتری می‌گذارد! این تصور غلط می‌تواند آسیب‌های جدی به مری و مسیر بلع وارد کند که با  افزایش اسید معده و رفلاکس همراه خواهد بود. بنابراین در مصرف آن حد تعادل را نگهدارید.

مصرف سرکه سیب از افزایش چربی خون هم جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل افرادی که مشکل چربی خون دارند، می‌توانند مصرف سرکه سیب را به عنوان یک درمان مکمل در برنامه غذایی خود جا دهند.

سرکه سیب برای خارش بدن و کهیر

اسید استیک موجود در سرکه سیب، یک ضدعفونی کننده طبیعی است، در صورتی که خارش پوست به خاطر نیش حشرات یا حساسیت های پوستی باشد، سرکه سیب می تواند درمان مفیدی باشد. کافی است، روی محل خارش، مقداری سرکه بمالید تا خارش برطرف شود.

سرکه سیب برای خارش بدن

طبق گزارش بنیاد ملی پسوریازیس (NPF)، سرکه سیب می‌تواند مسکن خوبی برای رفع خارش پوست سر باشد. برای این منظور، سرکه را به نسبت یک به یک با آب رقیق کنید، سپس محلول را روی پوست سر بمالید و برای شستشوی آن، از آب ولرم استفاده کنید. بعد از آن به آرامی موهای خود را خشک کنید.

باید توجه داشته باشید که سرکه سیب می تواند باعث ایجاد سوزش روی زخم‌های باز شود؛ بنابراین در صورتی که زخم پوستی شما ترک خورده یا خونریزی دارد، نباید از سرکه سیب استفاده کنید.

سرکه سیب برای دیابت

سرکه سیب را نمی‌توان موثرترین درمان دیابت دانست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف آن در کنار عناب به صورت منظم و متعادل، می‌تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند.

بر اساس نتایج یک پژوهش، سرکه سیب می‌تواند عملکرد انسولین را بعد از صرف غذا بهتر کند؛ پس می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. یافته‌های پژهشی دیگر هم نشان داده است که مصرف سرکه سیب رقیق شده با آب (بخصوص بعد از صرف یک غذای شیرین) می‌تواند 19 تا 34 درصد، حساسیت سلول‌ها را نسبت به انسولین کمتر کند.

مقدار مصرف سرکه سیب با توجه به میزان حساسیت به انسولین و میزان گلوکز خون افراد سنجیده می‌شود و دوز مشخصی ندارد.

مصرف این سرکه می‌تواند از دیابت نوع 2 پیشگیری کند یا حداقل آن را به تاخیر بندازد. افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند و پیش‌زمینه خانوادگی دارند، بهتر است مصرف سرکه سیب را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

20 تا از خواص برگ زیتون برای جوانی | درمان و لاغری

سرکه سیب برای سم‌زدایی بدن

اگر می‌خواهید سرکه سیب بیشترین تاثیر را در سم‌زدایی بدن داشته باشد، باید آن را به صورت خام و تصفیه‌نشده استفاده کنید. سرکه سیب خام و طبیعی، حاوی برخی مواد معدنی، آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها است که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند.

برای پاکسازی و سم‌زدایی روده بزرگ می‌توانید از ترکیب عسل و سرکه سیب استفاده کنید. برای این منظور 1.5 تا 2 قاشق عسل و 1.5 تا 2 قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. به مدت 7 روز، روزی یک تا دو لیوان از این ترکیب را میل کنید. این ترکیب علاوه بر سم‌زدایی روده، خواص فراوانی چون تقویت سیستم گردش خون، کاهش فشار خون و تقویت سیستم گوارش بدن هم دارد.

گیاه خرفه + آشنایی با مهم ترین خواص سبزی خرفه

سرکه سیب برای سینوزیت

عفونت سینوسی، التهاب بافت و غشای سلولی است که با مخاط غلیظ، تب، سردرد و درد صورت همراه است. سرکه سیب برای درمان سینوزیت بسیار موثر و کارآمد است؛ اما حتما باید از سرکه سیب طبیعی و صد در صد خالص استفاده کنید.

برای درمان عفونت سینوس، سرکه سیب را می‌توان به صورت خوراکی یا موضعی مصرف کرد.

استفاده از خواص سرکه سیب در طب سنتی برای درمان خوراکی سینوزیت

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک قاشق چایخوری عسل، یک عدد لیموترش و کمی فلفل قرمز تند را با یک لیوان آب گرم مخلوط  و برای چند روز، روزی 2 بار این محلول را میل کنید.

استفاده از خواص بخور سرکه سیب برای درمان سینوزیت

نصف لیوان سرکه سیب را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شروع به بخار کردن کند. حوله‌ای را روی سر بیندازید و روی بخار این محلول، نفس بکشید. این کار را برای چند روز تکرار کنید. خاصیت ضد‌باکتریایی و ضد‌قارچی سرکه سیب، باعث می‌شود که ظرف مدت کمی عفونت سینوس‌ها از بین بروند.

شستشوی بینی با سرکه سیب برای کاهش درد سینوس‌ها

در این روش ابتدا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و سپس یک قاشق غذاخوری از این محلول را از طریق سوراخ بینی استنشاق کرده و از دهان بیرون بدهید. همین کار را برای سوراخ دیگر بینی خود هم تکرار کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر چند روز و روزی 4 تا 5 بار این کار را تکرار کنید.

سرکه سیب برای آلرژی فصلی

اگر دچار آلرژی فصلی هستید و از آب‌ ریزش بینی رنج می‌برید، سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی، علائم آلرژی را کمتر کند. برای این منظور روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید تا بتوانید بهتر نفس بکشید. نوشیدن این معجون ضدآلرژی تا سه بار در روز هم مانعی ندارد.

سرکه سیب برای آلرژی فصلی

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، کهیر و خارش ناشی از نیش حشرات را هم با استفاده از ضماد سرکه سیب می‌توان درمان کرد؛ حتی می‌توانید مقداری سرکه سیب به آب وان حمام اضافه کنید تا کل پوست بدن‌تان از خواص این سرکه بینظیر بهره‌مند شود.

خواص سرکه سیب برای پوکی استخوان

سرکه سیب یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش خطر پوکی استخوان است. این سرکه، به جذب کلسیم که یک ماده معدنی مهم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان است، کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید عصاره گوشت یا استخوان را با اضافه کردن کمی سرکه سیب تهیه کنید. در این صورت، کلسیم موجود در این عصاره به هیچ وجه هدر نمی‌رود و سرکه سیب به جذب بهتر آن توسط بدن کمک می‌کند.

خواص سرکه سیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص سرکه سیب در طب سنتی تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است. اگر مصرف آن به مقدار مناسب و به طور منظم در رژیم روزانه قرار بگیرد، قطعا میزان مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد.

سرکه سیب

با مصرف منظم سرکه سیب درصد ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی هم کاهش پیدا می‌کند؛ حتی اگر مبتلا به بیماری ویروسی باشید، سرکه سیب به سریع شدن روند بهبودی شما کمک می‌کند. 

سرکه سیب برای آرتروز

در بیماری آرتروز، غضروف بین دو استخوان به مرور زمان از بین می‌رود؛ در نتیجه، فرسایش، آسیب و ساییدگی استخوان‌ها با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث ایجاد دردهای ناراحت‌کننده‌ای در ناحیه مفاصل می‌شود.

در میان درمان‌های طبیعی آرتروز، سرکه سیب بسیار موثر است. خواص ضد‌التهابی سرکه سیب، درد و سفتی مفاصل را کم می‌کند. با مصرف منظم آن، از شر سموم ذخیره شده در مفاصل زانوهای خود خلاص می‌شوید. برای این منظور، بعد از هر وعده‌ی غذایی، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با عسل مخلوط و میل کنید.

سرکه سیب برای سرماخوردگی

سرکه‌ سیب، یک راهکار درمانی محبوب و خانگی برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. برای این منظور، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با عسل و آب گرم مخلوط کنید و بنوشید. اضافه کردن زنجبیل خرد شده به این محلول، اثر درمانی آن را بیشتر می‌کند.

کاربرد سرکه سیب در خانه

خواص سرکه سیب در طب سنتی فقط به درمان بیماری‌ها ختم نمی‌شود. این سرکه با قدرت تمیزکنندگی فوق‌العاده‌ی خود، یکی از پرکاربردترین مواد برای مصارف مختلف خانه‌داری مانند تمیز کردن سطوح، شستن میوه‌ها و سبزجات است.

سرکه سیب برای شستن سبزی و میوه

برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات، استفاده از سرکه سیب یک گزینه به‌صرفه و عالی است. برای این منظور می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

  • یک لیوان سرکه سیب را در یک لیتر آب حل کنید. میوه‌ها و سبزیجات را برای چند دقیقه داخل این محلول قرار دهید و سپس خوب آبکشی کنید.
  • آب یک عدد لیموترش را با 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب مخلوط کنید. میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف با استفاده از این محلول، ضدعفونی و سپس آبکشی کنید.

شستن میوه‌ها با سرکه سیب

  • یک ظرف بزرگ را پر از آب کنید، نصف فنجان سرکه سیب و 3 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. میوه‌ها و سبزیجات را حدود یک ربع در این محلول بخیسانید و سپس آبکشی کنید.

سرکه سیب برای تمیز کردن سطوح مختلف

ترکیب سرکه سیب با آب می‌تواند به رفع لکه‌ها از مایکروویو، کاشی‌های حمام، ‌سطوح آشپزخانه، شیشه پنجره‌ها و آینه‌ها کمک کند. برای استفاده از سرکه سیب در تمیز کردن خانه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • نصف پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط و برای تمیز کردن سطوح مختلف از آن استفاده کنید. در ضمن این ترکیب خاصیت ضدعفونی‌کننده هم دارد.
  • ترکیب سرکه و نمک با یکدیگر تا اندازه‌ای که به‌ صورت خمیری درآید، می‌تواند برای براق کردن ظروف مسی، سطل و ظروف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • اگر ظروف آلومینیومی ‌در اثر پختن حبوبات، برنج یا تخم‌مرغ کدر شده‌اند، از سرکه سیب استفاده کنید. کافی است هنگام پخت این مواد، چند قطره سرکه به آب اضافه کنید.
  • چسب مایع خشک شده بر روی سطوح را هم می‌توان با سرکه داغ پاک کرد.

تمیز کردن سطوح با سرکه سیب

  • به آبی که می‌خواهید رومیزی‌ها، سفره‌ها و پرده‌های پلاستیکی را با آن بشویید، یک فنجان سرکه اضافه کنید. این کار رومیزی‌ها و سفره‌های شما را نرم نگه می‌دارد.
  • برای شفاف شدن شیشه عینک‌ می‌توانید آن را با چند قطره از این سرکه پاک کنید.
  • می‌توانید حلقه ازدواج‌تان را با خیس کردن در سرکه، تمیز و براق‌تر کنید.
  • اگر موقع شستن لباس‌ها، نصف فنجان سرکه سیب را به آب آخرین مرحله ماشین رختشویی‌ اضافه کنید، کف صابون را کاملا از بین می‌برد؛ به علاوه این کار، رنگ لباس‌ها را باز می‌کند و بوی بد آن‌ها را هم بهتر از بین می‌برد.

سرکه سیب برای رفع بوی بد چاه

مهم‌ترین عامل بوی بد آشپزخانه، گرفتگی لوله‌های فاضلاب است. توصیه می‌شود برای از بین بردن این بو، از محلول‌های طبیعی و کم‌عارضه‌تر نظیر سرکه سیب استفاده کنید. ترکیب جوش‌شیرین و سرکه یا لیموترش و جوش‌شیرین می‌تواند تا حدی گرفتی‌های معمولی لوله فاضلاب آشپزخانه را برطرف کند. برای از بین بردن بوی بد لوله‌های فاضلاب می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

برای این کار نصف پیمانه جوش‌شیرین را درون لوله سینک بریزید. بعد از آن، نصف پیمانه سرکه را هم اضافه کنید. ترکیب سرکه و جوش‌شیرین با یکدیگر واکنش نشان داده و باعث باز کردن گرفتگی‌های لوله فاضلاب می‌شوند. بعد از نیم ساعت، شیر آب را باز کنید تا لوله کاملا پاک شود. در صورتی که بوی نامطبوع رفع نشد، این روش را چند بار دیگر هم تکرار کنید.

سرکه سیب برای از بین بردن کپک روی سطوح

برای نظافت لکه‌های حاصل از تجمع قارچ‌ها هم می‌توانید روی سرکه سیب حساب کنید. روش‌های زیر نحوه استفاده از سرکه سیب برای رفع کپک روی سطوح است:

  • برای رفع کپک ایجاد شده در وان حمام از ترکیب سرکه سیب و آب استفاده کنید. اضافه کردن چند قطره اسطوخودوس و اکالیپتوس به این ترکیب، بوی مطبوع‌تری ایجاد خواهد کرد.
  • اگر پرده حمام کپک زده، آن را درون ماشین لباسشویی بیندازید و مقداری سرکه سیب به آن اضافه کنید. به اندازه نصف فنجان جوش‌شیرین هم به پودر لباسشویی خود اضافه کنید.

رفع کک و مک از خانه و حیوانات

سرکه سیب ماده‌ای مناسب برای از بین بردن کک‌ها است. به علاوه برای حفظ بهداشت حیوانات خانگی هم می‌توانید از آن استفاده کنید. برای از بین بردن کک‌ها با استفاده از سرکه سیب به روش‌های زیر عمل کنید:

  • نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان آب را با هم ترکیب کنید. سپس این محلول را روی محل تجمع کک‌ها، اسپری کنید.
  • برای شستشوی حیوانات خانگی می‌توانید از ترکیب مقداری سرکه سیب، آب و شامپوی بچه استفاده کنید.

حیوانات خانگی و سرکه سیب

  • برای از بین بردن ورم چشم سگ، یک سوم سرکه سیب را با دو سوم آب ترکیب کنید. این محلول را به وسیله پارچه، زیر چشم سگ قرار دهید. بعد از چند دقیقه پارچه را برداشته و محل را شستشو دهید.
  • برای تقویت سیستم ایمنی مرغ، کافی است یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را داخل یک گالن از غذای مرغ بریزید.

سایر خواص سرکه سیب در طب سنتی

علاوه بر تمام مواردی که گفتیم، سرکه سیب، خواص بی‌شماری دیگری هم دارد که در اینجا به چند مورد دیگر از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز باغچه خود از سرکه سیب استفاده کنید. کافی است مقداری سرکه سیب را در جاهایی که علف‌های هرز رشد کرده‌اند، بریزید.
  • اثر باقیمانده از موم شمع را می‌توان با ترکیب مساوی آب و سرکه سیب، از بین برد.
  • اگر لباس شما چروک شده و دسترسی به اتو ندارید، کافی است ترکیب آب و سرکه سیب را به کار برید. این مواد را به نسبت 3 به 1 روی قسمت چروک لباس اسپری کنید. سپس لباس را آویزان کرده و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.
  • اضافه کردن یک چهارم فنجان سرکه سیب به ماشین ظرفشویی، تمام لکه‌های روی لیوان‌ها را از بین خواهد برد.
  • لباس‌های تازه خود را درون سرکه سیب قرار دهید تا رنگ آن‌ها تثبیت شود و تغییر نکند.
  • برای شستن قالی و رفع بوی بد آن، از سرکه سیب استفاده کنید. محلول آب و سرکه را روی قالی اسپری کنید و بگذارید یک ساعت بماند.
  • کمی سرکه سیب به آبی که تخم‌مرغ در آن می‌جوشد اضافه کنید تا پوست آن نشکنند.

چطور سرکه سیب تهیه کنیم؟

درست کردن سرکه‎‌ی سیب در خانه، کار دشواری نیست و از نظر اقتصادی هم به صرفه خواهد بود. برای این کار بهتر است از سیب‌های با‌کیفیت و رسیده استفاده کنید. هر چقدر سیب‌ها شیرین‌تر باشند، سرکه‌ی مرغوب‌تری خواهید داشت.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی پرخاصیت

سرکه‌ی سیب به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید یک روش متداول و سنتی است. این روش بسیار آسان است و بعد از طی شدن زمان لازم، یک سرکه‌ی سیب بسیار مرغوب خواهید داشت.

مواد لازم

سیب درختی

شکر (برای هر ۱۰ کیلو سیب نیم‌کیلو شکر کافی است.)

آب تصفیه شده و بدون کلر که جوشیده و سرد شده باشد.

مراحل تهیه سرکه سیب خانگی

  • سیب‌ها را خوب بشویید و چوب سر آن‌ها را بگیرید. سپس آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و داخل یک دبه مناسب بریزید.
  • شکر را اضافه کنید و داخل دبه آنقدر آب بریزید که کاملا روی سیب‌ها را بپوشاند. دقت کنید که حداقل یک چهارم سر دبه باید خالی بماند.

نکته: در دبه باید حالت نیمه‌باز داشته باشد تا جریان هوا مانع کپک زدن سرکه شود.

  • دبه را در محلی گرم بگذارید. درجه حرارت 25 تا 30 درجه برای این کار مناسب است. بهتر است دبه در معرض آفتاب باشد، در این صورت هم زودتر ترش می‌شود و هم سیب‌ها کرم نمی‌زند.
  • بعد از گذشت 3 تا 7 روز، مگس سرکه به خاطر بوی سیب‌ها، جذب شده و داخل سرکه تخم‌گذاری می‌کند. این فرایند باعث ترش و تیز شدن مزه‌ی سرکه می‌شود.

نکته: نگران نباشید، چون مگس سرکه برای تهیه‌ی سرکه سیب مفید است و بخشی از فرایند تخمیر سرکه، بر عهده‌ی او است.

  • یک بازه‌ی زمانی 40 تا 50 روزه لازم است تا به اصطلاح سرکه به خوبی برسد.
  • در طول این مدت، هر روز و روزی یکی دو بار، محتویات دبه را با یک قاشق چوبی هم بزنید. با این کار، فرایند تخمیر زودتر پیش می‌رود.
  • بعد از حدود یکی دو هفته خواهید دید که سیب‌ها به ته ظرف رفته‌اند. این نشان می‌دهد که فرایند تخمیر به خوبی در حال انجام است.
  • پس از این زمان، محتویات دبه را از یک صافی پارچه‌ای تمیز عبور دهید و داخل یک شیشه ریخته و درب آن را با یک پارچه بپوشانید.

همان‌طور که گفته شد، این سرکه، خواص درمانی و خانگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید از آن در تهیه‌ی انواع غذاها و سالادها استفاده کنید.

سخن آخر

به موازات تمام خواص مفید این سرکه، محدودیت‌هایی هم در مصرف آن وجود دارد؛ مثلا هیچ‌گاه نباید از سرکه برای تمیز کردن سطوح مرمری و گرانیتی استفاده کنید. این سطوح در اثر تماس مستقیم با سرکه سیب یا انواع دیگر سرکه، آسیب می‌بینند.

به کار بردن سرکه به صورت مستقیم، برای تمیز کردن سطوح حساسی مثل صفحه رایانه یا گوشی تلفن همراه هم به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

اگر در مورد خواص سرکه سیب و کاربردهای آن سوالی دارید، می‌توانید آن را از ایده‌آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

خواص خوردن سرکه سیب ناشتا چیست؟

خوردن سرکه سیب هنگام صبح و به صورت ناشتا، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن میزان انرژی می‌شود. این سرکه سطح قند خون را پایین می‌آورد، به هضم غذا کمک می‌کند؛ به علاوه، به عنوان یک سم‌زدای قوی، بدن و بخصوص کبد را پاکسازی می‌کند.

طریقه مصرف سرکه سیب چگونه است؟

از آنجا که سرکه سیب برای بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود، در پاسخ به این سوال، باید علت مصرف سرکه سیب هم مشخص باشد. به طور کلی، میزان مصرف سرکه سیب، بین ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری حل شده در آب است. این ترکیب باید قبل یا بعد از وعده غذایی میل شود. هیچ‌گاه نباید سرکه سیب را به تنهایی و بدون آب بنوشید.

عوارض سرکه سیب چیست؟

مصرف سرکه سیب در کنار تمام فواید خود، می‌تواند عوارضی هم به دنبال داشته باشد؛ بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.
از جمله شایع‌ترین عوارض مصرف بیش از اندازه سرکه سیب، به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • آسیب و پوسیدگی مینای دندان در صورت تماس مستقیم
  • ایجاد عوارض گوارشی مانند سوزش مری، حالت تهوع، کاهش اشتها، ایجاد تاخیر در تخلیه‌ مواد غذایی از معده
  • تداخل دارویی به خصوص با داروهای مدر
بهترین زمان مصرف سرکه سیب چه وقتی است؟

هنوز هیچ تحقیقی درباره بهترین زمان روز برای مصرف سرکه سیب وجود ندارد، اما بهترین و تاثیرگذارترین روش برای نوشیدن آن، خوردن سرکه سیب با معده‌ی خالی است؛ در این صورت، روند هضم غذا بهتر می‌شود و در صورت مصرف منظم، به کاهش چربی هم کمک می‌کند؛ بنابراین اگر سرکه سیب را به صورت ناشتا و هنگام صبح مصرف کنید، بهتر است. 20 تا 30 دقیقه بعد از نوشیدن آن می‌توانید غذا میل کنید.

3 | (2)
منبع healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x