سرطان سینه چیست؟ علائم سرطان سینه، انواع آن و راه های تشخیص و درمان

سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان است. اگر این بیماری در مراحل اولیه ابتلا تشخیص داده شود، درمان آسان‌تری خواهد داشت. شناخت علائم سرطان سینه به تشخیص آن در مراحل ابتدایی کمک می‌کند.

تشخیص بیماری در مراحل اولیه باعث کاهش ریسک متاستاز سرطان به سایر بخش‌های بدن می‌شود. در صورتی که سرطان سینه فرد مبتلا در مراحل اولیه باشد، درمان و هزینه‌های درمانی نیز کاهش می‌یابد.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم تا با علائم این نوع سرطان آشنا شویم و راهکارهایی برای غربالگری سرطان سینه به شما معرفی کنیم.

می‌توانید با استفاده از راهکارهای معرفی شده در این مقاله، بدن خود را از نظر وجود سرطان سینه، بررسی کنید.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از انواع بیماری زنان محسوب می‌شود و سرطانی است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. این نوع سرطان معمولاً در غدد شیری یا مجاری سینه ایجاد می‌شود. غدد شیری همانطور که از نامشان پیداست، غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند و به مجاری سینه می‌فرستند تا از سینه خارج شود. سرطان سینه همچنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت پیوندی رشته‌ای درون سینه نیز ایجاد شود.

سلول‌های سرطانی جهش‌یافته و کنترل‌نشده به بافت‌های سالم سینه حمله می‌کنند. همچنین می‌توانند به غدد لنفاوی زیر بغل نیز راه پیدا کرده و در سراسر بدن پخش شوند.

اگر سرطان قبل از پخش شدن در بدن شناسایی شود، احتمال درمان آن و زنده ماندن فرد بسیار بیشتر خواهد بود. اگرچه این نوع سرطان هم در مردان و هم در زنان اتفاق می‌افتد، اما در زنان شایع‌تر است.

در ادامه با انواع مختلف سرطان سینه آشنا می‌شویم.

انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد؛ اما همه آن‌ها در دو دسته اصلی تهاجمی و غیرتهاجمی قرار می‌گیرند. سرطان تهاجمی از مجاری سینه یا غدد به سایر قسمت‌های سینه گسترش می‌یابد؛ اما سرطان غیرتهاجمی از بافت اولیه جلوتر نمی‌رود.

رایج‌ترین انواع سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • کارسینوم در محل مجاری: کارسینوم در محل مجاری سینه یا DCIS یک سرطان غیرتهاجمی است. در این نوع سرطان، سلول‌های سرطانی در مجاری شیری باقی می‌مانند و به بافت اطراف حمله نمی‌کنند.
  • کارسینوم در محل غدد: کارسینوم در محل غدد یا LCIS نوعی سرطان است که در غدد تولیدکننده شیر در سینه به وجود می‌آید. در این سرطان نیز مانند DCIS سلول‌های سرطانی به بافت اطراف حمله نمی‌کنند.
  • کارسینوم تهاجمی در مجاری: کارسینوم تهاجمی در مجاری یا IDC شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان از مجاری سینه شروع می‌شود و سپس به بافت اطراف حمله می‌کند. هنگامی که سرطان به بافت خارج از مجاری سینه گسترش یافت، می‌تواند به سایر بافت‌ها و اندام‌های بدن نیز راه پیدا کند.
  • کارسینوم تهاجمی در غدد: کارسینوم تهاجمی در غدد یا ILC ابتدا در غدد سینه ایجاد می‌شود و سپس به بافت اطراف حمله می‌کند.

انواع دیگری از سرطان سینه نیز وجود دارد که کمتر شایع هستند. از جمله:

  • پاژه نوک سینه: پاژه نوک سینه از مجرای نوک پستان شروع می‌شود. هرچه این نوع سرطان بیشتر رشد ‌کند، تأثیر بیشتری روی پوست و شکل ظاهری نوک سینه خواهد گذاشت.
  • تومور فیلودس پستان: تومور فیلودس نوع بسیار نادری از سرطان سینه است. این نوع سرطان در بافت همبند پستان رشد می‌کند. بیشتر این تومورها در واقع سرطان سینه خوش خیم هستند؛ اما برخی از آن‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند.
  • آنژیوسارکوم سینه: آنژیوسارکوم سرطانی است که در رگ‌های خونی یا عروق لنفاوی ناحیه سینه رخ می‌دهد.

اما آیا سرطان سینه کشنده است و هر کسی که به موارد بالا مبتلا شود می‌میرد؟ جواب خیر است. هر نوع سرطان سینه علائم و روش درمان مخصوص به خود را دارد که در بخش‌های بعدی این مقاله با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سرطان سینه در مردان

همانطور که گفتیم، سرطان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بافت سینه از کنترل خارج شوند. این بیماری تنها مختص به زنان نیست؛ بلکه مردان هم می‌توانند به انواع مختلفی سرطان سینه مبتلا شوند.

مردان هم مانند زنان از بافتی به نام پستان برخوردار هستند؛ با این تفاوت که میزان این بافت در مردان نسبت به زنان کمتر است. انواع سرطان سینه در مردان مشابه سرطان سینه در زنان بوده و شامل سرطان مجاری سینه، سرطان غدد سینه، سرطان پاژه نوک سینه و … است.

علائم سرطان سینه در مردان

مراحل سرطان سینه

پزشکان با توجه به میزان گسترش سرطان و همچنین اندازه تومور، سرطان را به چند مرحله مختلف تحت عنوان درجه بندی سرطان سینه تقسیم‌بندی می‌کنند. معمولاً سرطان سینه شامل 5 مرحله اصلی است.

مراحل سرطان سینه

مرحله 0 سرطان سینه

  • مرحله 0 همان DCIS است. سرطان سینه در این مرحله به مجاری پستان محدود می‌شود و به بافت‌های مجاور گسترش نمی‌یابد.

مرحله 1 سرطان سینه

  • نوع A: اندازه توده سرطانی در نوع A حداکثر دو سانتی‌متر بوده و غدد لنفاوی را تحت ‌تأثیر قرار نمی‌دهد.
  • نوع B: در سرطان نوع B مرحله 1، یا توموری در سینه وجود ندارد یا اندازه آن کمتر از دو سانتی‌متر است. اما سرطان توانسته به غدد لنفاوی مجاور سینه نیز راه پیدا کند.

مرحله 2 سرطان سینه

  • نوع A: توده سرطانی در این مرحله کوچک‌تر از دو سانتی‌متر است و توانسته به یک تا سه گره لنفاوی مجاور گسترش یابد.  البته ممکن است اندازه آن بین دو تا پنج سانتی‌متر باشد و به هیچگونه گره لنفاوی راه پیدا نکرده باشد.
  • نوع B: تومور نوع B بین دو تا پنج سانتی‌متر است و توانسته به یک تا سه گره لنفاوی در ناحیه زیر بغل منتقل شود. همچنین می‌تواند بزرگ‌تر از پنج سانتی‌متر باشد و به هیچگونه گره لنفاوی راه پیدا نکرده باشد.

مرحله 3 سرطان سینه

  • نوع A: توده سرطانی در نوع A می‌تواند به هر اندازه‌ای باشد؛ اما توانسته به 4 تا 9 گره لنفاوی در ناحیه زیر بغل گسترش یابد. ممکن است اندازه توده سرطانی بیشتر از پنج سانتی‌متر باشد و به یک تا سه گره لنفاوی در ناحیه زیر بغل یا حتی استخوان پستان راه پیدا کرده باشد.
  • نوع B: در این نوع سرطان مرحله 3، توده سرطانی به قفسه سینه یا پوست ناحیه سینه حمله کرده است. همچنین ممکن است تا 9 گره لنفاوی را نیز سرطانی کرده باشد.
  • نوع C: سرطان سینه نوع C به 10 گره لنفاوی در ناحیه زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک ترقوه و غدد پستان گسترش یافته است.

مرحله 4 سرطان سینه

  • مرحله 4 سرطان سینه می‌تواند شامل توموری به هر اندازه باشد. این توده سرطانی توانسته غدد لنفاوی مجاور و حتی اندام‌های دیگر بدن را آلوده کند.

آزمایشات پزشک تعیین می‌کند که سرطان سینه اکنون در چه مرحله‌ای به سر می‌برد و بیمار چقدر شانس بقا دارد.

فیبروآدنوم چیست؟

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه ممکن است در مراحل اولیه هیچگونه علائمی ایجاد نکند. معمولاً اولین علامت سرطان سینه هم در مردان و هم در زنان وجود توده‌ای در بافت سینه است که قبلاً در آن مکان حضور نداشته است.

در بسیاری از موارد، توده سرطانی آنقدر کوچک است که شاید بدون معاینه اصلاً احساس نشود. اگرچه همه توده‌ها سرطانی نیستند؛ اما تشخیص زودهنگام آن‌ها با کمک علائم سرطان، اهمیت زیادی دارد.

آگاهی از علائم زیر می‌تواند به شما در تشخیص سرطان کمک کند:

علائم سرطان سینه در زنان

اگرچه هر نوع سرطان سینه می‌تواند علائم مخصوص به خود را داشته باشد؛ اما بیشتر علائم انواع سرطان سینه کاملاً شبیه هم هستند. نکته دیگری که باید بدانید این است که علائم سرطان سینه در دختر و زن تفاوتی نداشته و حتی با علائم سرطان سینه در دوران شیردهی نیز یکسان هستند.

شایع‌ترین نشانه‌های سرطان سینه در زنان عبارت است از:

  • احساس کردن توده در سینه
  • ضخیم شدن بخشی از بافت سینه
  • درد سینه ها
  • قرمز شدن پوست سینه
  • تورم در تمام یا بخشی از سینه
  • خارج شدن ترشحات غیرعادی از نوک سینه
  • خونریزی نوک پستان
  • پوسته‌پوسته شدن نوک سینه یا اطراف آن
  • تغییر ناگهانی در شکل یا اندازه سینه
  • فرورفتگی نوک سینه
  • تغییرات ظاهری غیرعادی روی پوست سینه
  • وجود یک توده یا تورم زیر بازو
مراحل بارداری و لقاح IVF

اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. به عنوان مثال، درد در پستان یا توده پستان می‌تواند توسط کیست‌های خوش‌خیم هم ایجاد شود. با این حال، لازم است برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان سینه در زنان
عکس سرطان سینه

علائم سرطان سینه در مردان

متاسفانه مردان به طور منظم سینه‌های خود را بررسی نمی‌کنند. این موضوع باعث شده تا آن‌ها، دیرتر از بیماری خود خبردار شوند و شانس درمان را از دست بدهند. به همین دلیل آقایان لازم است به محض مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنند:

  • وجود توده در سینه
  • فرورفتگی نوک سینه
  • خارج شدن ترشحات از نوک سینه
  • درد در نوک سینه
  • قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، فرورفتگی یا سایر تغییرات در پوست سینه
  • قرمزی، زخم یا تیرگی در نوک پستان
  • تورم غدد لنفاوی زیر بازو

لازم به ذکر است که بزرگ شدن پستان در مردان نشانه سرطان سینه نیست. این اتفاق ژنیکوماستی نامیده می‌شود و ممکن است به دلیل افزایش وزن یا استفاده از داروهای خاص رخ دهد.

علائم سرطان کبد و انواع آن کدام است ؟

چگونه تست سرطان سينه در منزل را انجام دهیم؟

تست سرطان سينه در منزل روشی مشهور و موثر برای تشخیص سرطان سینه در منزل است. پزشکان سراسر جهان به زنان توصیه می‌کنند که هر ماه یک بار، تست سرطان سینه در منزل را انجام دهند تا اگر علائم سرطان را مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. این کار موجب درمان بهتر و سریع‌تر بیماری خواهد شد.

برای انجام تست سرطان سینه در خانه کافی است مراحل زیر را دنبال کنید؛

1. در حالت ایستاده مقابل آینه

رو به روی یک آینه بزرگ بدون لباس بایستید. توجه کنید که اتاق باید از نور کافی برخوردار باشد. در حالی که کاملاً صاف ایستاده‌اید، بازوهایتان را در کنار شکم قرار دهید. دنبال هرگونه تغییر در اندازه و شکل سینه بگردید. پوست سینه را نیز بررسی کنید و به دنبال گودی، زخم، تغییر شکل یا تغییر رنگ باشید.

سپس نوک سینه‌های خود را بررسی کنید و به هرگونه زخم، پوسته‌پوسته شدن یا تغییر حالت توجه داشته باشید. اکنون دست‌های خود را روی لگن قرار داده و محکم فشار دهید تا عضلات زیر سینه سفت شود. بدن خود را در جهت‌های مختلف بچرخانید تا بتوانید از زوایای متفاوت به قسمت خارجی سینه نگاه کنید.

حال نوبت این است که نوک سینه‌ها را از نظر تخلیه ترشحات بررسی کنید. برای این کار انگشت شست و انگشت سبابه را روی بافت اطراف نوک سینه قرار داده و به سمت بیرون و انتهای نوک سینه بکشید. این کار را روی هر دو سینه تکرار کنید و ببینید که آیا مایعی از سینه خارج می‌شود یا خیر.

در گام بعدی، به سمت جلو (رو به آینه) خم شوید. شانه‌ها و آرنج‌های خود را به سمت جلو بچرخانید تا عضلات سینه سفت شود. در همان حالت به آینه نگاه کنید و سینه‌ها را لحاظ هرگونه تغییر ظاهری بررسی کنید. اکنون، دست‌های خود را پشت سرتان قرار دهید و آن‌ها را رو به جلو فشار دهید. دوباره جلوی آینه بچرخید و سینه‌ها را از زوایای مختلف معاینه کنید.

2. در حالت دراز کشیده

دراز بکشید و یک بالش کوچک یا حوله تاشده را زیر شانه راست قرار دهید. دست راست را پشت سر خود بگذارید. سپس انگشتان دست چپ را روی قسمت بالایی سینه راست قرار دهید. می‌توانید برای راحتی کار از لوسیون استفاده کنید. در این نوع معاینه، هدف اصلی یافتن هرگونه توده یا تورم غیرعادی در سینه است.

حال تصور کنید که سینه یک «ساعت دایره‌ای» است. از ساعت 12 شروع کنید و با حرکات دورانی کوچک به سمت ساعت 1 حرکت کنید. معاینه را تا کامل شدن دایره ادامه دهید؛ به گونه‌ای که دوباره به ساعت 12 برسید. انگشتان خود را صاف و در تماس مداوم با سینه نگه دارید. وقتی دایره کامل شد، کمی به سمت نوک سینه حرکت کرده و دایره دیگری را با حرکات کوچک و دورانی کامل کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا کل سینه معاینه شود.

در گام بعدی، انگشتان خود را صاف و مستقیم بالای نوک سینه قرار دهید. سپس انگشتان را کمی فشار دهید تا ببینید که آیا تغییری در بافت نوک سینه و اطراف آن رخ داده است یا خیر. اکنون نوک سینه را به آرامی به سمت داخل فشار دهید؛ باید به راحتی حرکت کند. همه این مراحل را روی سینه سمت چپ نیز تکرار کنید.

3. در حالت ایستاده زیر دوش حمام

دست‌ها را با آب و صابون لغزنده کنید. سپس انگشتان خود را روی سینه قرار دهید و به دنبال هرگونه توده یا تورم بگردید. سپس دست چپ را روی ران قرار داده و دست راست خود را روی ناحیه زیر بغل بگذارید. بررسی کنید که آیا تغییری در بافت زیر بغل رخ داده است یا خیر. این کار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

در گام بعدی، یکی از بازوها را پشت سر خود قرار دهید تا بافت سینه ملموس‌تر شود. سپس دست خود را کفی کنید و انگشتان دست را به طور صاف روی پستان فشار دهید. به طور دورانی حرکت دهید تا تمام سینه بررسی شود. این کار را برای سینه طرف دیگر نیز تکرار کنید و به دنبال هرگونه توده، تورم یا تغییر شکل عجیب بگردید.

تست و خودآزمایی سرطان سینه در منزل

چگونه می توان سرطان سینه را درمان کرد؟

روش‌های مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان سینه و مرحله آن، روش‌درمانی را تعیین می‌کند. به این منظور، سرطان سینه توسط پزشک به طور کامل بررسی می‌شود. سپس راهکار درمانی مناسب به بیمار توصیه خواهد شد.

به طور کلی، عمل جراحی رایج‌ترین روش درمان سرطان سینه است. اما بسیاری از افراد از روش‌هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی نیز استفاده می‌کنند.

در ادامه، جزئیات هر یک از روش‌های درمان سرطان سینه را بررسی می‌کنیم.

عمل جراحی

پزشکان انواع مختلفی از جراحی را برای درمان سرطان سینه به کار می‌گیرند؛

  • لامپکتومی: جراح در این روش توده سرطانی را به همراه بخش کوچکی از بافت اطراف بر می‌دارد. اما بقیه سینه دست‌نخورده باقی می‌ماند.
  • ماستکتومی: در عمل ماستکتومی جراح کل پستان را بر می‌دارد. اگر لازم باشد هر دو سینه برداشته می‌شود.
  • جراحی غدد لنفاوی مجاور سینه: اگر مشخص شود که گره‌های لنفاوی نیز به سرطان آلوده شده‌اند، جراح این غدد را از بدن خارج خواهد کرد.

پرتو درمانی

در روش پرتو درمانی از اشعه‌های پرقدرت برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌شود. این پرتوها از یک دستگاه بزرگ در خارج از بدن ساطع می‌شوند. اما امروزه روش پیشرفته‌تری نیز برای پرتو درمانی سرطان ابداع شده است که براکی تراپی (یا پرتو درمانی داخلی) نام دارد.

این روش پزشکان را قادر می‌سازد تا سلول‌های سرطانی را در داخل بدن با اشعه نابود کند. برای انجام براکی تراپی، جراحان ذرات رادیواکتیو را در داخل بدن و نزدیک توده سرطانی قرار می‌دهند. این ذرات برای مدت کوتاهی در بدن می‌مانند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

پرتو درمانی

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمانی-دارویی است که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برخی از افراد ممکن است از شیمی درمانی به تنهایی نتیجه بگیرند؛ اما این روش معمولاً در کنار سایر روش‌های درمانی به خصوص جراحی استفاده می‌شود.

گاهی اوقات پزشکان ترجیح می‌دهند که بیماران را قبل از جراحی تحت شیمی درمانی قرار دهند؛ به امید اینکه توده سرطانی کوچک‌تر شود و نیازی به برداشتن تمام سینه نباشد. با این حال، شیمی درمانی عوارض جانبی ناخواسته زیادی خواهد داشت.

هورمون درمانی

اگر نوع سرطان سینه‌ای که بیمار به آن دچار شده به هورمون حساس باشد، پزشک ممکن است درمان با هورمون را شروع کند. استروژن و پروژسترون دو هورمون زنانه هستند که می‌توانند رشد تومورهای سینه را تحریک کنند.

هورمون درمانی با جلوگیری از تولید این هورمون‌ها در بدن یا انسداد گیرنده‌های هورمونی در سلول‌های سرطانی، موجب عدم پیشرفت و حتی از بین رفتن کامل سرطان می‌شود.

دارو درمانی

داروهای خاصی برای درمان سرطان تولید شده است که می‌توان بسته به نوع سرطان از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، هرسپتین (یا تراستوزوماب) می‌تواند تولید پروتئین HER2 را در بدن متوقف کند. پروتئین HER2 به رشد سلول‌های سرطانی سینه کمک می‌کند؛ به همین دلیل توقف یا کاهش سرعت تولید این پروتئین، باعث کند شدن رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد.

راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه کدامند؟

اگرچه عوامل زیادی در مبتلا شدن فرد به سرطان دخیل هستند و ما نمی‌توانیم همه آن‌ها را کنترل کنیم، اما رعایت موارد زیر می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان سینه جلوگیری و ما را در تشخص زودهنگام آن یاری کند.

بهبود سبک زندگی

سبک زندگی غلط می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به طرز چشمگیری افزایش دهند. به عنوان مثال، زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم می‌تواند به حفظ سلامتی و کنترل وزن کمک زیادی کند.

نوشیدن الکل و استعمال دخانیات نیز از دیگر عواملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از چنین مواردی دوری کنید.

غربالگری منظم سرطان سینه

اگرچه انجام غربالگری و ماموگرافی منظم نمی‌تواند مانع از بروز سرطان سینه شود، اما باعث می‌شود تا فرد در مراحل اولیه سرطان را تشخیص دهد. هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن راحت‌تر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. بانوان می‌توانند طبق راهنمای زیر غربالگری منظم انجام دهند:

  • زنان 40 تا 49 ساله: انجام ماموگرافی به طور سالانه یا هر دو سال یک بار
  • زنان 50 تا 74 ساله: انجام ماموگرافی به طور سالانه
  • زنان 75 سال به بالا: انجام ماموگرافی لزومی ندارد

با این حال، سرطان سینه در خانم‌های کم‌سن نیز دیده شده است. بنابراین توصیه می‌شود، اگر زیر 40 سال هستید در صورت دیدن علائم سرطان سینه حتماً برای غربالگری به پزشک مراجعه کنید.

درمان پیشگیرانه

برخی از زنان به دلیل عوامل ارثی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. به عنوان مثال، اگر مادر یا پدرتان جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 را در سلول‌های خود داشته باشند، شما نیز ممکن است دچار این جهش شوید.

این جهش خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر احساس می‌کنید که به دلیل سوابق خانوادگی و ژنتیکی در معرض ابتلا به سرطان سینه هستید درباره روش‌های پیشگیری از سرطان با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرکدام از علائم سرطان سینه به پزشک مراجعه کنید. اما علائم زیر مهم‌تر بوده و در صورت وجود آن‌ها نباید در مراجعه به پزشک درنگ کنید:

  • وجود توده سفت و ثابت در سینه
  • از بین نرفتن هرگونه توده غیرعادی در سینه به مدت بیش از چهار تا شش هفته
  • تغییرات غیرطبیعی در پوست سینه (مانند قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، فرورفتگی و …)
  • خارج شدن ترشحات از نوک پستان
  • فرورفتگی نوک سینه به سمت داخل
  • بزرگ‌تر شدن غدد لنفاوی زیر بغل نسبت به گذشته

علائم بالا در زنانی که تا به حال باردار نشده‌اند، داروهای هورمونی مصرف می‌کنند، الکل می‌نوشند، دچار یائسگی دیرهنگام شده‌اند و سابقه ابتلای خانوادگی به سرطان سینه را دارند باید بیشتر جدی گرفته شود.

کلام آخر

خوشبختانه، امروزه آگاهی زنان و مردان سراسر جهان نسبت به سرطان سینه افزایش یافته است. این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان خواهد شد.

در این مقاله آموختیم که سرطان سینه چه علائم و نشانه‌هایی دارد، چگونه درمان می‌شود و از چه طریقی می‌توان از آن پیشگیری کرد. در ادامه، به بررسی تعدادی از پرتکرارترین سوالات، درباره سرطان سینه می‌پردازیم.

سوالات متداول

سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟

متاسفانه سرطان سینه می‌تواند در هر سنی فرد را درگیر کند. معمولاً زنان جوان خود را در معرض خطر ابتلا به سرطان نمی‌بینند، در حالی که این عقیده اشتباه است. حدود پنج درصد موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان زیر 40 سال رخ می‌دهد. حتی مواردی وجود داشته که دختران نوجوان به سرطان سینه مبتلا شده‌اند.

احتمالاً با دانستن اینکه جوان‌ترین مورد ابتلا به سرطان سینه دختری 10 ساله بوده است غافل‌گیر خواهید شد. از این رو، همه افراد به خصوص بانوان باید از سنین کم با علائم سرطان سینه آشنا شوند و به طور مرتب تست خودآزمایی را در منزل انجام دهند.

سرطان سینه تا چه مدت بی علامت می‌ماند؟

مانند بسیاری از سرطان‌ها، سرطان سینه نیز با تقسیم سلولی غیرطبیعی شروع می‌شود. یعنی ابتدا یک سلول بدخیم و جهش‌یافته به وجود می‌آید و سپس به دو سلول تقسیم می‌شود. آن دو سلول هم به چهار سلول تقسیم می‌شوند و الی آخر. برای اینکه سلول سرطانی سینه با دست احساس شود باید حدود 30 بار تقسیم شده ‌باشد.

اگر سلول سرطانی تا حداقل 28 بار تقسیم نشده باشد، نه شما و نه پزشک نمی‌توانید آن را با دست تشخیص دهید. در بیشتر سرطان‌های پستان، هر تقسیم یک تا دو ماه طول می‌کشد. بنابراین زمانی که احساس کردید یک توده غیرعادی در سینه‌تان وجود دارد باید بدانید که سرطان به مدت دو تا پنج سال در بدنتان وجود داشته است.

آیا سرطان سینه می تواند در مراحل اولیه باعث مرگ شود؟

سرطان سینه در دو مرحله 0 و 1 میزان بقای بالایی دارد. به این معنا که اگر فرد بتواند سرطان سینه را در این دو مرحله تشخیص دهد و اقدام به درمان کند، احتمال مرگ او تنها یک تا پنج درصد خواهد بود. مرحله 2 سرطان سینه نیز جزء مراحل اولیه محسوب می‌شود؛ اما احتمال مرگ اندکی بالاتر می‌رود.

با این حال، اینکه فرد بتواند از سرطان سینه جان سالم به در ببرد یا نه کاملاً بستگی به نوع سرطان، آمادگی جسمی، شرایط روحی، مسائل ژنتیکی و … دارد. پس درصد مرگ در سرطان سینه‌ای که در مراحل اولیه تشخیص داده شود بسیار کم است.

تفاوت علائم کیست سینه و سرطان سینه در چیست؟

کیست سینه تفاوت زیادی با سرطان دارد. اگرچه سلول‌های سرطانی مانند یک توده در سینه به نظر می‌رسند، اما تفاوت آن‌ها در معاینه توسط پزشک مشخص می‌شود. کیست سینه یک توده کوچک و بی‌خطر است که از مایع خاصی پر شده و سرطانی نیست. همچنین بافت کیست معمولاً نرم‌تر از توده سرطانی است.

جالب است بدانید که کیست سینه موجب مرگ فرد نمی‌شود. چنین کیست‌هایی بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شوند و می‌توانند درد موضعی را به همراه داشته باشند. با این حال، تشخیص تفاوت این دو با دست کمی دشوار بوده و باید برای این کار حتماً به پزشک مراجعه شود.

4.3 | (3)
منبع webmd healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x