گیاهان آپارتمانی لوکس مخصوص خانه‌های مدرن و زیبا

با گسترش زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی، دیگر خبری از باغچه‌های پر از گل و درخت نیست. در این میان بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌ها به دنبال پرکردن جای خالی باغچه‌ها با گیاهان آپارتمانی هستند. گیاهان آپارتمانی لوکس به دلیل هماهنگی با شرایط آپارتمان‌های امروزی و جذابیت ظاهری، جز پرطرفدارترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی هستند.

این گیاهان معمولا ظاهر زیبا و جذابی دارند. برگ‌های سبز رنگ و براق، بیشتر آن‌ها را شبیه گل‌های مصنوعی نشان می‌دهد. این گیاهان آپارتمانی معمولا ماندگاری زیادی دارند و نگهداری از آن‌ها خیلی سخت نیست.

اگر تاکنون تجربه نگهداری از گیاهی را ندارید و نگران هستید که از عهده این کار برنیایید، بهتر است برای شروع به سراغ یکی از گیاهان آرتمانی لوکس بروید.

در این مقاله از ایده آل مگ سه نمونه گیاه آپارتمانی لوکس را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با فراهم کردن شرایط اولیه رشد، گیاهان شاداب و زیبایی داشته باشید.

بونسای

بونسای یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی پرطرفدار در بین ایرانی‌هاست. بونسای در واقع هنر علم باغبانی است. درختچه‌های بونسای از طریق شکل‌دهی و هرس خاص درختان پدید می‌آیند.

بونسای فیکوس

هرس و شکل‌دهی به گیاهان از زمان‌های دور در کشور چین رواج داشته است. باغبان‌های هنرمند ژاپنی این علم را از چینی‌ها آموختند و تکنیک‌های آن پرورش دادند. از این رو این علم را بیشتر به کشور ژاپن نسبت می‌دهند.

از درختان مختلفی مانند افرا، فیکوس، بلوط، شفلرا و حتی درختان میوه‌ای چون انار، پرتغال و سیب برای ساخت بونسای استفاده می‌شود.

برای انتخاب یک بونسای مناسب برای محیط‌های آپارتمانی باید به سراغ درختانی برویم که با نور کم این محیط‌ها سازگاری بیشتری دارند و همیشه سبز هستند.

اولین گزینه پیشنهادی برای چنین محیط‌هایی بونسای فیکوس است. این درختچه زینتی نیاز به آبیاری زیادی ندارد و در برابر تغییرات و شرایط محیطی نامساعد بسیار مقاوم است.

سه گونه شناخته شده درختان فیکوس که از آن برای تولید درختچه‌های بونسای استفاده می‌شود، گونه‌های رتوزا، میکروکارپا و جینسینگ هستند.

از دیگر درختچه‌های بونسای مناسب برای محیط‌های کم نور می‌توان به کراسولا، شفلرا و کارمونا اشاره نمود.

اگر در نگهداری گیاهان آپارتمانی تجربه‌ای ندارید و نمی‌تواند وقت زیادی را برای رسیدگی به آن‌ها صرف کنید، از بونسای فیکوس برای ایجاد حس طراوت در آپارتمان خود استفاده کنید.

بونسای فیکوس

شرایط نگهداری بونسای فیکوس

همان‌طور که گفته شد این گیاه آپارتمانی زیبا، شرایط نگهداری سختی ندارد، اما برای داشتن یک فیکوس شاداب بهتر است شرایط زیر را فراهم کنید:

نور: فیکوس به نور زیاد نیاز ندارد اما نور کم هم ممکن است باعث ریزش برگ‌های آن شود. در ماه‌های بهار و تابستان می‌توان گلدان آن را در خارج از محیط آپارتمان نگهداری کرد اما نباید در معرض تابش شدید نور خورشید باشد.

دما: فیکوس یک درخت بومی مناطق گرمسیر است. دمای محیط نگهداری این گیاه آپارتمانی نباید کمتر از 15 درجه باشد.

از قرار دادن بونسای فیکوس در نزدیکی منبع گرما (بخاری یا شوفاژ) و یا دستگاه‌های خنک‌کننده مانند کولر و چیلر خودداری کنید.

آبیاری: آبیاری این درختچه باید زمانی صورت گیرد که خاک کمی خشک است. آبی که برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد باید هم‌دمای محیط و بدون کلر باشد. در هنگام آبیاری، نباید آب در سطح خاک باقی بماند. آبیاری را تا جایی ادامه دهید تا مقداری آب از ته گلدان خارج شود. فیکوس تا حدی به خشکی مقاوم است اما آبیاری نامنظم ممکن است باعث از بین رفتن گیاه شود.

اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید هر روز مقداری آب روی برگ‌های بونسای فیکوس اسپری کنید تا گیاه شاداب‌تر شود.

کوددهی: به دلیل کوچک بودن گلدان این درختچه زینتی، کوددهی برای بقای آن بسیار مهم است. بهترین کود برای این بونسای همیشه سبز، کود NPK با نسبت 6:10:6 است. این کود را از مراکز مجاز تهیه کنید و هنگام خرید حتما از فروشنده نحوه تهیه و مصرف آن را بپرسید. به طور معمول هر 2 هفته یکبار کوددهی باید انجام شود.

گل ارکیده

ارکیده یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی لوکس است. این گیاه، گل‌های زیبایی دارد و با انواع دکوراسیون مخصوصا دکوراسیون‌های مینیمالیستی یه خوبی هماهنگ می‌شود.

گل ارکیده

زیبایی گل‌های چندتایی و تنوع زیاد آن‌ها، باعث محبوبیت گل ارکیده شده است. بیش از 30 هزار گونه ارکیده در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها جز گیاهان آپارتمانی گران قیمت هستند.

اکثر ارکیده‌ها بومی مناطق استوایی هستند. ریشه‌های ضخیم این گیاه برای جذب رطوبت و مواد مغذی محلول توسعه یافته است. این گیاهان لوکس آپارتمانی توانایی شگفت‌انگیزی در انطباق با شرایط محیطی دارند.

اگر به این گل‌های زیبا علاقه دارید و قصد دارید یکی از آن‌ها را در منزل نگهداری کنید در ادامه با ما همراه باشید.

در هنگام خرید گلدان ارکیده بهتر است، گیاه خود را از بین بوته‌های گلدار انتخاب کنید. این بوته‌ها دوران حساسیت را پشت سرگذاشته‌اند و مراقبت از آن‌ها کار سختی نیست.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

در صورتی که شرایط اولیه رشد برای گل ارکیده فراهم شود، این گیاه رشد طبیعی خود را خواهد داشت و با مشکلی مواجه نمی‌شود؛

نور: ارکیده یک گیاه نور دوست است. این گیاه آپارتمانی برای رشد خود به 12 تا 14 ساعت نور احتیاج دارد. در زمستان برای برطرف کردن نیاز گیاه می‌توانید از لامپ‌های رشد استفاده کنید.

ارکیده به نور بسیار شدید نیز حساس است. بهترین مکان برای نگهداری این گیاهان آرپاتمانی لوکس، پنجره‌های شرقی و غربی هستند.

دما: ارکیده برای رشد بهینه خود به دمایی بین 12 تا 28 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. دمای کمتر از 12 درجه موجب از بین رفتن غنچه‌ها و دمای بیشتر از 28 باعث افزایش رشد ساقه و ریختن گل‌ها می‌شود پس باید گلدان ارکیده را دور از وسایل سرمایشی و گرمایشی نگهداری کنید.

خاک گلدان: گل ارکیده باید به صورت سحطی و در خاک بسیار سبک کاشته شود. مخلوطی از پیت ماس اسفاگنوم، پوکه‌های معدنی، چوب‌پنبه و خاک اره می‌تواند یک خاک مناسب برای این گیاه باشد.

آبیاری: ارکیده گیاه کم‌توقعی است ولی خشکی نیز باعث ازبین رفتن آن می‌شود. به صورت یک قاعده کلی، گل ارکیده باید هفته‌ای یکبار آبیاری شود و در بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود.

رطوبت: میزان رطوبت مورد نیاز برای رشد بهینه این گیاه 60 تا 80 درصد است. بسیاری از تولیدکنندگان ارکیده برای برطرف کردن نیاز رطوبتی گیاه در زمستان از دستگاه‌های رطوبت‌ساز استفاده می‌کنند.

برای برطرف شدن نیاز رطوبتی ارکیده می‌توان آن را به صورت باغ شیشه‌ای (تراریوم) نگهداری نمود.

گیاهان آپرتمانی لوکس

کوددهی: همان‌طور که خواندید خاک ارکیده سبک است و این گیاه به صورت سطحی کاشته می‌شود به همین دلیل محیط رشد، قادر به تامین نیازهای گیاه مخصوصا در دوران رشد و گلدهی نیست.

کوددهی گل ارکیده معمولا با استفاده از کود NPK با نسبت 10:10:10 صورت می‌گیرد. دقت کنید که کوددهی باید تنها در فصل رشد و گلدهی انجام شود. از دادن کود بعد از تعویض گلدان و در زمانی که گیاه گل ندارد، خودداری کنید.

گیاه گوشتخوار کوزه‌ ای

یکی از جالب‌ترین و شاید ترسناک‌ترین گیاهان آپارتمانی لوکس، گیاه گوشتخوار کوزه‌ای است. این گل آویز آپارتمانی بومی مناطق گرم و مرطوب است. بومیان جنگل‌های گرمسیری به این گیاه فنجان میمون می‌گویند چون میمون‌ها معمولا آب باران جمع شده در قسمت کوزه مانند گیاه را می‌نوشند.

گیاهان آپارتمانی لوکس

گیاه کوزه‌ای از جمله معدود گیاهان گوشتخوار با جثه بزرگ است. دهانه اندام فنجان مانند این گیاه رنگ درخشانی دارد که باعث جذب حشرات می‌شود. حشره هنگامی که وارد فنجان می‌شود با ماده‌ای چسبناک و لزج برخورد می‌کند. این ماده باعث سقوط حشره به ته فنجان می‌شود.

ته فنجان پر از آنزیم‌های گوارشی است که باعث تجزیه بدن حشره می‌شود. گیاه از مواد غذایی حاصل از تجزیه حشرات به دام افتاده در فنجان تغذیه می‌کنند و از این رو به خاک حاصلخیز نیازی ندارند.

شاید برای شما هم نگهداری از چنین گیاه آپارتمانی جالب باشد پس در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری آن آشنا شویم.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه کوزه‌ای

همان‌طور که گفته شد این گیاه به دلیل تغذیه از حشرات به خاک حاصلخیزی نیاز ندارد اما به رطوبت حساس است؛

خاک: خاک مورد نیاز این گیاه باید زهکشی مناسب داشته باشد و نیازی به استفاده از خاک برگ یا ورمی‌کمپوست در آن نیست. مخلوط یک به یک خزه اسفاگنوم و پرلیت یک خاک مناسب برای این گیاه است.

کوددهی: گیاه کوزه‌ای نیازی به کوددهی ندارد چون از حشرات تغذیه می‌کند. کوددهی به این گیاه گوشتخوار باعث از بین رفتن آن می‌شود.

گیاه گوشتخوار کوزه‌ای

آبیاری: گیاه کوزه‌ای تنها باید با آب مقطر آبیاری شود. استفاده از آب جوشیده سردشده، آب معدنی و آب فیلتر شده باعث تجمع مواد معدنی در خاک گلدان و نابودی گیاه می‌شود. خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد.

رطوبت: این گیاه به رطوبت حداقل 35 درصد نیاز دارد. رطوبت ناکافی رشد گیاه را متوقف می‌کند.

تهویه: این گیاه به تهویه بسیار حساس است. قرار گرفتن گیاه در محیط خیلی گرم و بدن گردش هوا باعث سیاه شدن برگ‌ها می‌شود.

تغذیه: احتمالا در فضای آپارتمانی حشره‌ای برای تغذیه این گیاهان وجود ندارد. شما می‌توانید برای جبران کمبود حشرات از پودرهای آماده‌ای که در گلفروشی‌ها وجود دارد استفاده کنید. حتما هنگام خرید گیاه کوزه‌ای این پودر را تهیه کنید. از این پودر با آب یک خمیر تهیه کنید و مقدار کمی از آن را داخل فنجان‌ها بیندازید. (نحوه دقیق استفاده از پودر را هنگام خرید از فروشنده بپرسید)

از انداخت قطعات گوشت و همبرگر داخل فنجان‌های گیاه خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که گیاه به مرور زمان از بین برود.

با شروع زمستان، برگ‌های مرده را از گیاه جدا کنید. محیط گیاه در این دوره باید خنک و خشک باشد، پس بهتر است گیاه را دور از وسایل گرمایشی قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله با 3 نمونه از گیاهان آپارتمانی لوکس آشنا شدید. اگر تمام نکات گفته شده برای نگهداری این گیاهان را رعایت کنید حتما گیاهی شاداب و زیبا خواهید داشت.

اگر درباره شرایط نگهداری این گیاهان سوالی برای شما پیش‌آمده می‌توانید آن را با ما درمیان بگذارید.

3 | (2)
منبع bonsaiempire gardeners
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x