گل برگ انجیری + شرایط نگهداری و پرورش ابلق و مونسترا

گل برگ انجیری یکی از گیاهان فوق‌العاده زیبا از خانواده شیپوریان است که به دلیل مقاومت بسیار بالا در محیط بسته مثل آپارتمان، به عنوان گیاه دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط محیط نگهداری این گیاه تقریبا با محیط زندگی انسان سازگار است و برای زنده ماندن به توجه چندان زیادی احتیاج ندارد؛ به همین خاطر از گزینه‌های پرطرفدار خانه‌های ایرانی به شمار می‌رود.

گل برگ انجیری ابلق و مونسترا از رایج‌ترین گونه‌های این گیاه و از گیاهان لوکس به شمار می‌روند که قیمت بالایی دارند.

گیاه گل برگ انجیری باید با یک چوب خزه‌دار محکم شود، زیرا به خودی خود نمی‌تواند بایستد و می شکند. در ضمن لازم به یادآوری است که این گیاه رشدی طولی دارد و از گیاهان رونده به شمار می‌رود.

بنابراین اگر در نظر دارید یک گیاه گل برگ انجیری ابلق برای خانه خود تهیه کنید، حتما به فکر فضای مناسب برای رشد آن باشید.

اگر به اطلاعات بیشتری در زمینه گیاه گل برگ انجیری نیاز دارید، دوست دارید با انواع رایج آن آشنا شوید، نحوه تکثیر آن‌ها را یاد بگیرید، بدانید این گیاه را در چه محیطی نگهداری کنید و به این فکر افتاده‌اید که «چگونه برگ انجیری ابلق درست کنیم؟» تا انتهای این مطلب با ایده آل مگ همراه ما باشید.

مشخصات انواع گل برگ انجیری

گل برگ انجیری یا مونسترا، گیاهی با برگ‌های پهن و شیارهای عمیق است. این گیاه پرطرفدار و دکوراتیو از خانواده شیپوریان به شمار می‌رود که مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌توان از آن در آپارتمان نگهداری کرد.

مشخصات انواع گل برگ انجیری

زادگاه این گیاه جنگل‌های گرمسیری در نواحی جنوب مکزیک و کلمبیا است و با توجه به فرم مدرن و زیبایی که دارد، یک گزینه مناسب برای گوشه اتاق خواب و پذیرایی خانه است.

در انواع مختلف گیاه برگ انجیری طرح و عمق شیارها متفاوت است و در ایران گونه‌های مختلفی از آن یافت می‌شود. اگر نمونه این گیاه را در جنگل‌های معتدل مرطوب کشور مکزیک دیده باشید، می‌دانید که ارتفاع برگ‌های این گیاه حتی تا 30 متر هم می‌رسد. اما با توجه به شرایط نور و تغذیه نگهداری گیاه در آپارتمان سایز برگ‌ها کوچک‌تر خواهد بود.

محبوب‌ترین انواع گیاه گل برگ انجیری کدام‌اند؟

این گیاه بیش از 50 گونه بالا رونده دارد که مونسترا و برگ انجیری ابلق معروف‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. شناخته‌ترین و قابل توجه‌ترین برگ برای گونه مونسترا است که گاهی تا 6 متر رشد می‌کنند و رنگ برگ‌های آن‌ها سبز تیره است.

معروف ترین انواع گیاه گل برگ انجیری

متوسط طول برگ‌های یک گیاه بالغ مونسترا بیش از یک متر و عرض آن حدود 60 سانتی‌متر است. در ادامه با محبوب‌ترین انواع این گیاه آشنا می‌شویم.

برگ انجیری مونسترا دلیکیوسا (Monstera Deliciosa)

مونسترا دلیکیوسا پرطرفدارترین گیاه گل برگ انجیری است که در اکثر آپارتمان‌ها یک گلدان از آن دیده می‌شود. ارتفاع برگ این گیاه در طبیعت تا 20 متر اندازه‌گیری شده و حتی برگ‌های آن تا 90 سانتی‌متر رشد می‌کنند. شکاف‌ها و سوراخ‌هایی که روی برگ‌های بالغ دیده می‌شود تا لبه برگ امتداد می‌یابند.

گل برگ انجیری واریگاتا یا برگ انجیری ابلق (Monstera variegata)

یکی دیگر از گونه‌های پرطرفدار این گل برگ انجیری ابلق است که برگ‌های آن ترکیب سبز و سفید یا سبز و کرم هستند. برگ انجیری ابلق نسبت به سایر انواع این گیاه کمتر یافت می‌شود و طبیعتا قیمت گل برگ انجیری ابلق نسبت به باقی واریته‌ها گران‌تر است؛ تا حدی که بسیاری به این فکر می‌افتند چگونه برگ انجیری ابلق درست کنیم!

برگ انجیری برگ ریز یا برگ انجیری آدانسونی (Monstera Adansonii)

جثه این گونه در مقایسه با سایر گونه‌ها کوچک‌تر است و در طبیعت تا 4 متر رشد می‌کند. برگ‌های آن نیز به اندازه کف دست هستند و حفره‌های برگ‌ها بسته است.

برگ انجیری مونسترا دوبیا (Monstera Dubia)

شکل برگ‌های این گونه شبیه قلب و به رنگ سبز تیره است. اگر از دور به آن نگاه کنیم شبیه به یک درخت تاک با ساقه‌ها و برگ‌های کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

برگ انجیری سیلپکانا (Monstera Siltepecana)

یکی از نادرترین انواع گونه‌های گل برگ انجیری گونه سیلپکانا است که برگ‌های بزرگ به رنگ سبز تیره و روشن دارد.

گیاه گل برگ انجیری مینیاتوری (Mini Monstera)

با نگاهی به ظاهر این گیاه نسخه کوچکی از مونسترا را می‌بینیم که حتی سوراخ‌های آن به همان اندازه واضح و مشخص هستند. با این تفاوت که حفره‌ها تا لبه گل برگ‌ها کشیده می‌شوند و شیار آن‌ها بیشتر است.

شرایط نگهداری گل برگ انجیری

شرایط نگهداری گیاهان برگ انجیری مثل برگ انجیری ابلق به گونه‌ای است که بهتر است در محیط منازل نگه داشته شود تا ادارات و دفاتر کار. این گیاه به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد و با آغوش باز پذیرای تغییرات درجه حرارت محیط است.

شرایط نگهداری Swiss cheese plant

ریشه‌های هوایی این گیاه باید به خوبی تغذیه شود و تکیه‌گاه خزه‎دار داشته باشند. معمولا نگهداری از آن به قدری راحت است که حتی افراد مبتدی هم از پس آن برمی‌آیند.

تغذیه گیاه گل برگ انجیری

این گیاه نباید بیش از حد تغذیه شود. مقدار مناسب برای آن ماهی یک مرتبه است تا تجمع املاح در خاک رخ ندهد. برای تغذیه و کود دهی مقدار 2 گرم کود کریستالون را با یک لیتر آب مخلوط کنید و آن را بین ماه‌های فروردین تا آبان به گیاه بدهید.

گیاه گ لبرگ انجیری چقدر نور می‌خواهد؟

گیاه برگ انجیری یکی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است و گلبر انجیری نیاز دارد نور نیم سایه دریافت کند و نباید زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. البته اگر نور دریافتی بیش از حد کم باشد شیارها و شکاف‌های روی گل برگ کمتر می‌شود و گل زیبایی خود را از دست می‌دهد.

یک پرده حایل بین تابش مستقیم نور خورشید و گل برگ انجیری ایجاد کنید. ترجیحا این گیاه را در مجاورت پنجره‌های شمالی قرار دهید.

رطوبت مورد نیاز گل برگ انجیری

بهترین نوع رطوبت رسانی به گیاهان برگ انجیری ایجاد جزیره زیر گلدان است. می‌توانید در یک ظرف مقداری سنگ بریزید و آن را از آب پر کنید و سپس ظرف را زیر گلدان قرار دهید.

رطوبت مورد نیاز

در هر مرتبه آبیاری به قدری آب در ظرف بریزید که سطح آب از سنگ‌ها بالاتر نرود. اگر قصد مه پاشی و غبارپاشی دارید، در زمستان هفته‌ای یک مرتبه و در تابستان هفته‌ای دو الی سه مرتبه با آب ولرم و سبک غبارپاشی کنید.

آبی که برای غبار پاشی گیاه استفاده می‌کنید باید تصفیه شده باشد یا از آب جوشانده سرد شده استفاده کنید.

خاک مورد نیاز برگ انجیری

محیط مناسب برای رشد ریشه گیاه برگ انجیری خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست است. خاک این گیاه باید کاملا سبک و غنی باشد تا برگ‌ها کوچک نشوند و شیار بین آن‌ها از بین نرود.

توصیه می‌کنیم برای رشد بهتر برگ‌ها از مخلوط ماسه، خاک باغچه، خاک پیت و خاک برگ استفاده کنید. در ضمن برای آنکه آب اضافه از انتهای گلدان تخلیه شود لازم است زهکش مناسب زیر آن تعبیه کنید.

به گل برگ انجیری چقدر آب بدهیم؟

زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد. حواستان باشد که آبیاری بیش از حد برای این گیاه مضر است. برای بررسی خشک بودن خاک یک خلال دندان را در خاک فرو کنید و اگر خاک به خلال نچسبید آبیاری را انجام دهید. آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ساقه و تحلیل ریشه این گیاه می‌شود.

آیا گیاه گل برگ انجیری هرس می‌خواهد؟

گیاه گل برگ انجیری به هرس چندان خاصی نیاز ندارد و فقط لازم است هر از گاهی برگ‌های زرد شده که کاملا خشک شده‌اند را از بدنه گیاه جدا کرد.

دمای این گیاه باید چگونه باشد؟

گیاه برگ انجیری تا 10 درجه سانتی‌گراد سرما و تا 30 درجه گرما را تحمل می‌کند؛ اما بهتر است در معرض دمای کمتر از 13 درجه قرار نگیرد و در تابستان مدام غبارپاشی شود.

گل برگ‌های برگ انجیری را چطور تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن گل برگ‌های این گیاه از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید و حداکثر ماهی یک بار به سراغ مواد شیمیایی براق کننده بروید.

نکات تعویض گلدان

با شروع فصل رشد و بیرون زدن ریشه گیاه از زیر گلدان لازم است که گلدان گیاه برگ انجیری عوض شود و در صورت سنگین شدن گلدان، خاک سطح نیز تازه شود. این گیاه معمولا بعد از 2 الی 3 سال به تعویض گلدان احتیاج دارد.

نحوه تکثیر انواع گل برگ انجیری مثل برگ انجیری ابلق

گیاه برگ انجیری از جمله گیاهان آپارتمانی گران قیمت است، از این رو یکی از سوالات مهم دارندگان این گیاه نحوه تکثیر آن است. اگر برای شما هم سوال شده که چگونه برگ انجیری ابلق درست کنیم این بخش را تا انتها مطالعه کنید.

تکثیر گیاه گل برگ انجیری

به طور کلی گیاهان برگ انجیری به سه روش کاشت بذر، خوابانیدن ریشه‌های هوایی و با قلمه ساقه تکثیر می‌شوند و ممکن است سایر روش‌های برای تکثیر گیاه گل برگ انجیری مناسب نباشد. در ادامه با این سه روش تکثیر آشنا می‌شویم.

تکثیر با کاشت بذر

برای تکثیر این گیاه به روش کاشت بذر می‌توانید پس از تهیه بذر از گلخانه‌ها آن را در یک بست دارای کمپوست قرار دهید. مراقبت و نگهداری از آن را فراموش نکنید تا زمانی که جوانه بزند. پس از بزرگ شدن گیاه آن را به یک گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید.

تکثیر با خوابانیدن ریشه‌های هوایی

گیاه برگ انجیری ریشه‌های هوایی دارد. توصیه می‌شود این ریشه‌ها را در خاک بکارید یا به یک چوب خزه‌دار ببندید تا برگ‌ها رشد کنند و بزرگ‌تر شوند. برای تکثیر از طریق خوابانیدن ریشه‌های هوایی کافی است ریشه‌های متصل به گیاه را در خاک دیگری بکارید و پس از سبز شدن گیاه جدید، اتصال بین دو گیاه را قطع کنید.

تکثیر با قلمه ساقه

برای تکثیر گلبرگ انجیری به روش قلمه‌گیری ساقه، در فصل بهار یک شاخه سالم با دو الی سه برگ را انتخاب کنید و آن را از گیاه اصلی جدا کنید. سپس آن را در یک گلدان دیگر حاوی کمپوست در عمق کم بکارید، طوری که برگ‌های انتهایی وارد خاک نشوند.

قلمه را با یک چوب یا میله آهنی محکم کنید. این قلمه‌ها برای رشد بهتر باید در دمای 21 الی 23 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند و خاک آن‌ها باید مرطوب باشد. بعد از مدتی که قلمه‌ها ریشه‌دار شدند، رویش جوانه‌ها از گوشه برگ قابل مشاهده خواهد بود.

قیمت گل برگ انجیری ابلق در گلخانه‌ها

گل برگ انجیری ابلق با توجه به ظاهر زیبایی که دارد، انتخاب اول بسیاری از افراد برای دکور محیط خانه یا حتی محل کار است. ظاهر زیبا در کنار کمیابی در طبیعت باعث شده قیمت گل برگ انجیری ابلق به مراتب بالاتر از سایر واریته‌های این گیاه باشد و از گیاهان لوکس دنیا به شمار بیاید. این گیاه در برخی از گلخانه‌ها به قیمت بالاتر از 5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 پرسش‌های متداول

قیمت گل برگ انجیری ابلق چقدر است؟

این گیاه با توجه به ظاهر فوق‌العاده زیبا و جذابیتی که دارد، در برخی مناطق به قیمت بالاتر از 5 میلیون تومان فروخته می‌شود. بالا بودن قیمت گل برگ انجیری ابلق با توجه به کمیاب بودن این گیاه کاملا قابل درک است.

گل برگ انجیری به چه روش‌هایی تکثیر می‌شود؟

گیاهان برگ انجیری به سه روش کاشت بذر، خوابانیدن ریشه‌های هوایی و با قلمه ساقه تکثیر می‌شوند و ممکن است سایر روش‌های برای تکثیر گیاه گلبرگ انجیری مناسب نباشد.

محیط نگهداری گیاه گل برگ انجیری باید چگونه باشد؟

ماهی یک مرتبه تغذیه و کوددهی، نور نیم سایه، رطوبت همیشگی، خاک غنی کمپوست، پرهیز از آبیاری زیاد، دمای بین 10 الی 30 درجه سانتی‌گراد و تعویض گلدان‌ها 2 الی 3 سال یک بار از مهم‌ترین شرایط نگهداری این گیاه است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x