دیه تصادف چیست و قانون پرداخت دیه در تصادفات رانندگی چگونه است؟

دیه تصادفات از آنجایی حائز اهمیت است که بدانیم ایران از نظر حوادث رانندگی، در میان 190 کشور جهان، در رده 189 قرار دارد! همین موضوع نشان می‌دهد که سالانه چندین هزار نفر در کشورمان، درگیر دیه تصادف‌های جاده‌ای می‌شوند و به دنبال قوانین مربوط به آن هستند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت کامل، تمامی قوانین مربوط به محاسبه و پرداخت دیه تصادفات را بررسی کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دیه تصادف چیست؟

هرگاه در یکی از تصادفات رانندگی، آسیب جانی یا جسمی به شخص ثالث وارد شود، دارنده وسیله نقلیه، موظف به جبران خسارت مالی است.

دیه تصادف چیست ؟

در قانون دیه تصادفات آمده است:

“کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسؤول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آن‌ها به اشخاص ثالث وارد شود و مکلفند مسئولیت خود را از این جهت…بیمه نمایند”

پرداخت دیه تصادفات بر عهده شرکت‌های بیمه خواهد بود. بر این اساس و طبق قراردادی که میان بیمه‌گر و بیمه کننده منعقد می‌شود، پس از بررسی‌های لازم و اظهار نظر کارشناسان و در نهایت بر اساس حکم دادگاه، شرکت بیمه موظف است دیه تصادف را به شخص ثالث بپردازد.

توجه: در صورتی که وسیله نقلیه بیمه نشده یا راننده از محل وقوع تصادف، متواری شده باشد، پرداخت دیه تصادفات بر عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواهد بود.

همچنین بخوانید: 

دیه تصادف به چه مواردی تعلق می‎‌گیرد؟

هرگونه آسیب جانی یا جسمی که در حین تصادف به شخص ثالث وارد شود، مشمول پرداخت دیه تصادفات خواهد بود. به عنوان مثال، در صورتی که تصادف منجر به قطع دست فرد مجروح شده باشد، بر اساس قانون دیه در مجازات‌های اسلامی، مبلغ دیه برآورده شده و پرداخت می‌گردد.

قانون پرداخت دیه در تصادفات

همانطور که گفته شد، پرداخت دیه تصادفات بر عهده شرکت‌های بیمه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواهد بود. در ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه آمده است:

در تصادفات رانندگی که منجر به فوت نشده باشند، شرکت‌های بیمه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی، موظف است بعد از دریافت گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی و در صورت نیاز، سایر دستگاه‌های ذی‌صلاح، حداقل 50 درصد از مبلغ دیه را پرداخت نموده و برای باقیمانده، منتظر رای قطعی دادگاه بماند.

قانون دیه در تصادفات

همچنین در صورتی که تصادف منجر به فوت شده باشد، شرکت‌های بیمه می‌توانند بدون نیاز به رای دادگاه و با گرفتن رضایت اولیای دم مقتول، کل مبلغ دیه را پرداخت کنند.

تذکر: تصادفات رانندگی منجر به فوت، در ردیف قتل غیر عمد قرار گرفته و دیه آن‌ها بر اساس دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به مقاله دیه کامل انسان در سال 1403 مراجعه نمایید.

در حکم دادگاه، باید مبلغ کامل پرداختی دیه ذکر شده باشد؛ در غیر این‌صورت، شرکت‌های دیه می‌توانند از پرداخت آن، امتناع کنند.

نحوه محاسبه دیه تصادف رانندگی

محاسبه دیه در تصادفات رانندگی، تفاوتی با سایر انواع دیه ندارد. به عبارتی ساده‌تر، تصادف چه منجر به فوت شده باشد و چه آسیب جسمی وارد کرده باشد، نرخ دیه آن بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی محاسبه می‌شود.

فرض کنید در یک تصادف، دندان شخصی دچار شکستگی شده باشد. دیه این مورد، دقیقا همانند دیه شکستگی دندان در شرایط دیگر محاسبه و پرداخت می‌شود.

یادآوری: در قانون مجازات‌های اسلامی، برای قتل نفس غیر عمد مرد مسلمان، دیه کامل در نظر گرفته شده و سایر انواع آن، بر اساس درصدی از دیه کامل، محاسبه می‌شوند.

یک درصد دیه کامل سال 1403 چقدر است؟

دیه تصادف منجر به مرگ چقدر است؟

در صورتی که یک تصادف رانندگی، منجر به فوت شخص ثالث شود، برابر با قانون مجازات‌های اسلامی، دارنده وسیله نقلیه، موظف به پرداخت دیه کامل انسان است.

دیه تصادف منجر به مرگ

دیه کامل انسان در سال 1403 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. این مبلغ در ابتدای هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

یادآوری: مبلغ دیه کامل انسان بر اساس قیمت 100 شتر سالم محاسبه می‌شود. البته نرخ تورمی که هر ساله و توسط ریاست بانک مرکزی اعلام می‌شود نیز در برآورد مبلغ دیه کامل، تاثیرگذار است.

دیه تصادف در ماه های حرام چقدر است؟

همانطور که در مقاله چرا دیه در ماه حرام با ماه‌های غیر حرام تفاوت دارد؟ اشاره شد، در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) دیه قتل نفس غیر عمد، افزایش یافته و ثلث دیه کامل به آن اضافه می‌شود. به این قانون، تغلیظ دیه گفته می‌شود.

قانون تغلیظ تنها برای قتل نفس اعمال می‌شود و سایر انواع دیه، در ماه‌های حرام، تفاوتی با ماه‌های دیگر سال ندارند. در تصادفات رانندگی نیز در صورتی که حادثه در یکی از ماه‌های حرام رخ داده و منجر به فوت شده باشد، برابر با قانون تغلیظ دیه، یک سوم دیه کامل به مبلغ نهایی اضافه خواهد شد.

در صورتی که تصادف، تنها منجر به آسیب‌های جسمی شده باشد، مقدار دیه آن در ماه‌های حرام و سایر ماه‌های سال یکسان است.

هر آنچه باید درباره دیه بخیه بدانید

کلام پایانی

امیدواریم با احتیاط بیشتر در رانندگی، کمتر به تصادفات جاده‌ای دچار شده و متحمل خسارت‌های احتمالی نیز نشوید. فراموش نکنید که بیشترین آمار مرگ و میر در کشورمان به همین تصادفات رانندگی باز می‌گردد.

در صورتی که در ارتباط با دیه تصادفات و یا سایر انواع دیه، سوال یا ابهامی دارید، لطفا در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با دیه تصادف

دیه تصادف در ماه های حرام چقدر است؟

در صورتی که تصادف منجر به فوت شخص ثالث شود، یک سوم از کل مبلغ دیه به دیه کامل انسان اضافه می‌شود؛ در غیر این‌صورت، دیه تصادف در ماه‌های حرام تفاوتی با سایر ماه‌های سال ندارد.

دیه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه چقدر است؟

در صورتی که راننده گواهینامه نداشته باشد، مبلغ دیه افزایش پیدا نمی‌کند و برابر با همان دیه کامل انسان خواهد بود. البته در این شرایط، برخی از مجازات‌های اضافی از قبیل حبس برای راننده خاطی در نظر گرفته خواهد شد.

دیه تصادف موتور با ماشین چقدر است؟

هم موتور سیکلت و هم ماشین، هر دو از وسایل حمل و نقل موتوری محسوب می‌شوند. به همین دلیل، تفاوتی در دیه تصادف این دو وسیله، وجود ندارد.

4.1 | (13)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

136 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
136
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x