کالری خیار چقدر است + جدول ارزش غذایی خیار

خیار از قدیم جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی ما ایرانی‌ها داشته است. از یک سالاد شیرازی ترش یا سالاد فصل خوشمزه تا ماست و خیار و البته گاهی هم به عنوان یک میوه مجلسی برای پذیرایی از مهمان‌ها! با توجه به این مصرف زیاد، بدیهی است که مقدار کالری خیار هم مساله مهمی باشد.

این روزها که اضافه وزن به یک مشکل فراگیر در کشورمان تبدیل شده است، مقداری کالری دریافتی از مواد غذایی توسط بسیاری از افراد به صورت دقیق محاسبه می‌شود. خیار هم یکی از میوه یا سبزی‌هایی است که از این قاعده مستثنی نیست! واقعا آخرش خیار میوه است یا سبزی؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کالری خیار و البته جدول ارزش غذایی این میوه (حالا سبزی!) خوشمزه بپردازیم. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کالری خیار چقدر است؟

خیار میوه‌ای از خانواده کدو تنبل است؛ با این‌حال، بسیاری از مردم، همچنان آن را در ردیف سبزیجات قرار می‌دهند. جالب است بدانید که 95 درصد از حجم یک خیار را آب تشکیل می‌دهد! اما با این وجود، باز هم از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کالری خیار در 100 گرم چقدر است

از آن‌جایی که ماده اصلی تشکیل دهنده خیار آب است؛ قابل پیش‌بینی است که کالری پایینی داشته باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، یک خیار متوسط، تنها 16 کالری انرژی دارد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که افزودنی‌‌هایی مانند نمک باعث افزایش کالری خیار می‌شوند. به صورت کلی، می‌توان گفت که 100 گرم خیار همراه با پوست، فقط 16 کالری انرژی دارد تا در فهرست غذاهای کم کالری جزء بالاترین‌ها باشد.

خیار به دو دلیل یک ماده غذایی عالی برای کاهش وزن به شمار می‌رود:

  • 95 درصد از وزن آن را آب تشکیل می‌دهد. موادی با درصد بالای آب، بدون این‌که باعث اضافه وزن شوند، می‌توانند مدت زمان طولانی ما را سیر نگه دارند.
  • کالری خیار به اندازه کالری کرفس پایین نیست اما باز هم کم است؛ بنابراین مصرف آن باعث بالا رفتن وزن نمی‌شود.

کالری خیارشور چقدر است؟ 

یکی از لذیذترین خوراکی‌های سبد غذایی ما ایرانی‌ها، خیارشور است. خیارشور اگرچه افزودنی‌های مختلفی دارد، با این‌حال بخش اصلی آن را خیار، نمک، آب و سرکه تشکیل می‌ذهند.

کالری خیارشور چقدر است

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، هر 100 گرم خیارشور (فقط خیارها و نه آب خیارشور) دارای 11 کالری انرژی است. البته این در صورتی است که در تهیه خیارشور تنها از آب و سرکه و ادویه استفاده شده باشد.

در صورتی که برای تهیه خیارشور از شکر هم استفاده شده باشد، کالری آن به 17 کالری در هر 100 گرم می‌رسد. بهرحال در هر شرایطی، خیارشور هم یکی از مواد غذایی ایده‌آل در رژیم غذایی برای کاهش وزن است.

کالری ماست و خیار چقدر است؟ 

ماست و خیار، یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی است که از خیار درست می‌شود. این ماده خوشمزه به عنوان یکی از مخلفات خوشمزه، در کنار بسیاری از غذاهای اصلی، سرو می‌شود.

کالری ماست و خیار چقدر است

هر 100 گرم ماست و خیار (که در تهیه آن فقط از ماست، خیار و چاشنی‌ها) استفاده شده باشد، دارای 64 کالری انرژی است.

کالری خیار چنبر چقدر است؟ 

خیار چنبر یکی از خیارهای بومی ایران است که از نظر شکل، رنگ و مزه با خیار سبز تفاوت دارد. این میوه خوشمزه برای درمان یبوست کاربرد زیادی دارد و از طرفی دیگر، سرشار از ویتامین A و C نیز است.

کالری خیار چنبر چقدر است

هر 100 گرم خیار چنبر دارای 15 کالری انرژی است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، خیار چنبر حتی نسبت به خیار سبز هم کالری کمتری دارد! اگر کالری میوه ها را ببینید، متوجه می‌شوید که چه خیار و چه خیار چنبر در مقایسه با اغلب میوه‌ها، کالری به شدت پایینی دارند.

کالری آب دوغ خیار چقدر است؟ 

آب دوغ خیار یکی از غذاهای سنتی ایران است که به ویژه در فصل تابستان، محبوبیت زیادی پیدا می‌کند. این غذا البته از ترکیب خیار با چندین ماده دیگر از جمله دوغ، ماست، گردو، نان، سبزی و… تهیه می‌شود.

کالری آب دوغ خیار چقدر است

کالری آب دوغ خیار تا حد زیادی به نوع لبنیاتی بستگی دارد که در آماده کردن آن به کار می‌روند. با این‌حال، یک لیوان آب دوغ خیار ساده، دارای 69 کالری انرژی است.

جدول ارزش غذایی خیار

در کنار کالری خیار که برای کاهش وزن ایده‌آل است، این میوه از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. جالب است بدانید که خیار تقریبا فاقد کلسترول، چربی و سدیم است!

در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی 50 گرم خیار همراه با پوست را مشاهده کنید:

کالری چربی کربوهیدرات فیبر پروتئین ویتامین C ویتامین K پتاسیم قند سدیم
8 0.1 گرم 1.9 گرم 0.3 گرم 0.3 گرم 1.5 میلی گرم 8.5 میلی گرم 76 میلی گرم 0.9 گرم 1 میلی گرم

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خیار یک منبع عالی برای ویتامین K و یک منبع مناسب برای ویتامین C است. همچنین با توجه به نداشتن چربی، کلسترول و سدیم، برای سلامت قلب و کنترل فشار خون، بسیار مفید است.

از طرفی دیگر، خیار قند بسیار پایینی دارد و به این ترتیب، احتمال افزایش قند خون بعد از مصرف این میوه، تقریبا وجود ندارد. از نظر چربی هم می‌شود آن را صد در صد سالم در نظر گرفت؛ زیرا همان مقدار ناچیز چربی خیار هم در ردیف چربی غیر اشباع (چربی خوب) قرار می‌گیرد.

متاسفانه خیار منبع خوبی از پروتئین نیست و تنها 0.3 گرم پروتئین دارید. بنابراین اگر ورزش می‌کنید یا به دنبال افزایش دریافت پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود هستید، آجیل‌‌ها، گوشت و لبنیات را در کنار خیار مصرف کنید.

همان‌طور که اشاره شد، تقریبا 95 درصد از حجم خیار را آب تشکیل می‌دهد؛ بنابراین از آن انتظار مواد مغذی زیادی را داشت. با این‌حال، خیار حاوی ویتامین K، ویتامین C و پتاسیم است. مقادیر ناچیزی کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین A هم در این میوه یافت می‌شوند.

فواید خیار برای سلامتی

بعد از بررسی کالری خیار و همچنین جدول ارزش غذایی این میوه، نوبت به فواید زیاد آن برای سلامتی می‌رسد. ما در ادامه، به 4 فایده مصرف خیار برای سلامتی پرداخته‌ایم:

خیار سرشار از آنتی اکسیدان است

خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی با استرس اکسیداتیو افزایش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این شرایط، باید به سراغ مصرف موادی بروید که از آنتی اکسیدان‌ها سرشار باشند.

فواید خیار برای سلامتی

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله خیار، با دارا بودن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها، با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند.

مطالعات مختلفی، خاصیت آنتی اکسیدانی خیار و به ویژه پودر خیار را اثبات کرده‌اند. فلاونوئیدها و تانن‌ها دو نمونه از آنتی اکسیدان‌های یافته شده در خیار هستند.

خیار از ابتلا به بی آبی جلوگیری می‌کند

آب نقش بسیار مهمی در بدن ما ایفا می‌کند. می‌توان ادعا کرد که آب در تمام عملکردهای فیزیکی از جمله کنترل دما، انتقال دما، انتقال مواد مغذی و … تاثیر زیادی دارد.

بدیهی است که از طرف مقابل بی آبی یا کم آبی بدن می‌توان به شدت خطرناک باشد. جالب است بدانید که انسان 40 درصد از آب مورد نیاز خود را باید از مصرف مواد غذایی دریافت کند. این‌جاست که میوه‌ای مانند خیار از اهمیت فراوانی برخوردار می‌شود.

95 درصد از حجم خیار را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین کاملا مشخص است که مصرف این میوه در طول شبانه روز، می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به بی آبی جلوگیری کند.

مصرف خیار می‌توان باعث کاهش وزن شود

در قسمت‌های قبل هم به این نکته اشاره کردیم که خیار به دو دلیل می‌تواند باعث کاهش وزن شما شود: اول این‌که کالری بسیار کمی دارد و دوم هم بخش زیادی از آن را آب تشکیل می‌دهد و باعث سیری طولانی مدت می‌شود.

خیار ممکن است قند خون را کاهش دهد

مطالعات حیوانی زیادی نشان داده‌اند که مصرف روزانه خیار می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 شود. البته در زمینه انسانی، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کلام آخر

خیار یکی از مهمان‌های همیشگی سبد غذایی ما ایرانی‌ها بوده و است. این میوه که البته همچنان بیشتر آن را به عنوان یکی از سبزیجات می‌شناسیم، کالری پایینی دارد، چربی ندارد، کلسترول ندارد و اکثر حجم آن را آب تشکیل می‌دهد.

در این مقاله به بررسی کالری خیار پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x