آزمایش زمان سیلان (Bleeding Time) چیست و چگونه تفسیر می‌شود؟

آزمایش زمان سیلان (Bleeding Time) که با نام آزمایش زمان خونریزی هم شناخته می‌شود، یک تست مهم پزشکی است که تعیین می‌کند خون شما در زمان خونریزی، با چه سرعتی لخته می‌شود.

زمانی که در یک ناحیه بدن شما بریدگی یا زخم ایجاد می‌شود، طبیعی است که در آن قسمت، خون‌ریزی داشته باشید. در این زمان، خون شما باید به سرعت لخته شود تا از هدر رفتن این مایع حیاتی، جلوگیری شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی آزمایش زمان سیلان و تفسیر نتایج آن بپردازیم. اگر قصد دارید با سیر تا پیاز این آزمایش مهم آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آزمایش زمان سیلان چیست؟

آزمایش Bleeding Time یک آزمایش پزشکی است که سرعت توقف خونریزی رگ‌های خونی کوچک در پوست را اندازه‌گیری می‌کند. به عبارتی دیگر، این تست، نحوه عملکرد پلاکت‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند.پ

آزمایش زمان سیلان چیست

پلاکت‌ها قطعات کوچک سلولی هستند که در خون شما گردش می‌کنند. آن‌ها اولین سلول‌هایی هستند که به آسیب عروق خونی واکنش نشان می‌دهند. پلاکت‌ها زخم را می‌بندند تا از خروج خون بیشتر، جلوگیری کنند.

در آزمایش زمان سیلان مشخص می‌شود که پلاکت‌ها با چه سرعتی به خونریزی در بدن شما واکنش نشان داده و آن را متوقف می‌کنند. تاخیر در توقف روند جاری شدن خون از بدن، می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.

چرا به آزمایش زمان سیلان نیاز داریم؟

بسیاری از مردم، هرگز نیازی به آزمایش زمان سیلان نخواهند داشت. اگر یک خونریزی بدون توقف (به ویژه در اثر بریدگی‌های کوچک، سوراخ‌های روی پوست و …) را تجربه کرده باشید، باید تست Bleeding Time را انجام دهید.

آزمایش‌های زیادی برای بررسی عملکرد پلاکت‌ها وجود دارند. در صورتی که سابقه خونریزی‌های طولانی مدت را داشته باشید، آزمایش Bleeding Time یکی از توصیه‌های پزشک به شما خواهد بود.

نتایج غیر طبیعی از آزمایش زمان خونریزی می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که برای یافتن علت خونریزی طولانی‌مدت، به آزمایش‌های عمیق‌تری نیاز دارید. این می‌تواند به این معنی باشد که شما یک نقص عملکرد پلاکت اکتسابی دارید؛ وضعیتی که پس از تولد ایجاد شده و بر عملکرد پلاکت‌های خون، تاثیر می‌گذارد.

نکته: بدن شما ممکن است پلاکت‌های بسیار زیاد یا بسیار کمی تولید کند یا پلاکت‌ها ممکن است به درستی کار نکنند. هر کدام از این اتفاقات، می‌توانند بر سلامتی کلی شما، تاثیر منفی داشته باشند.

چگونه برای آزمایش Bleeding Time آماده شویم؟

قبل از هر چیز، در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها، مانند آسپرین، می‌توانند بر میزان لخته شدن خون شما تاثیر بگذارند.

ممکن است پزشک از شما بخواهد چند روز قبل از انجام آزمایش زمان سیلان مصرف برخی از داروها را متوقف کنید. با این حال، هیچ دارویی را بدون نظر مستقیم پزشک، قطع نکنید.

در روز آزمایش، یک پیراهن آستین کوتاه بپوشید تا پزشک بتواند به راحتی به بازوی شما دسترسی داشته باشد.

آزمایش زمان سیلان چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش توسط یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی و طبق مراحل و دستورالعمل‌های زیر، انجام می‌شود:

  • ابتدا محل آزمایش روی بازوی شما ضد عفونی می‌شود تا امکان ابتلا به عفونت، به حداقل برسد.
  • یک کاف فشاری در اطراف بازوی شما قرار گرفته و باد می‌شود.
  • دو برش کوچک روی بازوی شما ایجاد می‌شوند که به اندازه‌ای عمیق هستند که باعث خونریزی خفیف شوند.چگونه برای bleeding time آماده شویم
  • ممکن است هنگام ایجاد برش، گزگز خفیفی احساس کنید، اما بریدگی‌ها بسیار کم عمق بوده و نباید درد زیادی ایجاد کنند.
  • در این مرحله، کاف ار روی بازوی شما برداشته می‌شود.
  • با استفاده از کرنومتر یا تایمر، برش‌ها را هر 30 ثانیه با کاغذ پاک می کنند تا زمانی که خونریزی متوقف شود.
  •  ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی، مدت زمانی که طول می‌کشد تا خونریزی شما متوقف شود را ثبت کرده و سپس، بازوی شما را بانداژ می‌کند.

معمولا اگر خونریزی از ناحیه بریدگی‌ها بیش از 20 دقیقه طول بکشد، پزشک متذکر می‌شود که زمان لخته شدن خون شما، بیش از حد نرمال و طبیعی است.

دانستن مدت زمانی که طول می‌کشد تا خون شما لخته شود، می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد آیا شما یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند دارید یا خیر.

تفسیر نتایج آزمایش Bleeding Time

زمان طبیعی خونریزی، بین یک تا هشت دقیقه است. نتایج خارج از این محدوده، می‌توانند نشان دهنده نقص پلاکتی باشند و نیاز به آزمایش‌های بیشتر دارند. یک بیماری مزمن می‌تواند باعث اختلال عملکرد پلاکت در طول زندگی فرد شود، اما دارو و درمان معمولا می تواند این علامت خاص را مدیریت کند.

تنفسیر نتایج آزمایش زمان سیلان

نتایج غیر طبیعی آزمایش زمان سیلان می‌توانند نشان دهنده یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص رگ خونی: به هر شرایطی گفته می‌شود که بر نحوه انتقال خون از طریق رگ‌های خونی شما تاثیر می‌گذارد.
  • نقص عملکرد ژنتیکی پلاکت: شرایطی است که در بدو تولد وجود دارد و بر عملکرد پلاکت‌های شما تثیر می‌گذارد. هموفیلی یکی از نمونه‌های این نوع نقص است.
  • ترومبوسیتمی اولیه: وضعیتی است که در آن مغز استخوان شما تعداد زیادی پلاکت ایجاد می‌کند.
  • ترومبوسیتوپنی: وضعیتی است که باعث می‌شود بدن شما پلاکت‌های بسیار کمی تولید کند.
  • بیماری فون ویلبراند: یک بیماری ارثی است که بر نحوه انعقاد خون (لخته شدن) تاثیر می‌گذارد.

کلام آخر

زمانی که یک خونریزی در بدن شما ایجاد می‌شود، پلاکت‌ها باید با لخته کردن خون، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متوقف کنند. آزمایش Bleeding Time مدت زمان توقف خون‌ریزی را نشان می‌دهد.

در این مقاله به بررسی کامل آزمایش زمان سیلان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (4)
منبع healthline ncbi.nlm mountsinai
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x