مهمترین اصول و قوانین آداب معاشرت که باید رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین آداب، قواعد آداب معاشرت است که فرد را از هنجارها و رفتارهایی که جامعه قابل قبول می‌داند آگاه می‌سازد. در واقع به مجموعه رفتارها و آداب رسمی که در جامعه  پسندیده و مورد قبول است، آداب معاشرت گفته می‌شود.

آداب معاشرت به طور صریح به شما می‌گوید که چه چیزی منطقی است. این آداب است که افراد را هم از جدا کرده و تفاوت برایشان به وجود می‌آورد. این‌ها به صورت قراردادی برای مدت بسیار طولانی ایجاد شده‌اند و در هر دو محیط حرفه‌ای و اجتماعی با جدیت دنبال می‌شوند.

آداب معاشرت به شما می‌آموزد که چگونه با اطمینان در انواع موقعیت‌های اجتماعی برخورد کنید. مهمترین قواعد آداب معاشرت در خانواده، آداب معاشرت در فضای اجتماعی و کسب و کار را در این مقاله از ایده آل مگ بخوانید.

قواعد آداب معاشرت

برخی از قوانین اساسی آداب معاشرت که برای مدت بسیار طولانی بین افراد جامعه مرسوم بوده و رعایت می‌شوند به شرح زیر است:

تشکر کردن

یک تشکر ساده می‌تواند به نشان دادن قدردانی شما از یک کار باشد. تشکر از افرادی که به شما کمک کرده‌اند، حتی اگر کار کوچکی باشد، یکی از آداب معاشرت در جامعه است.

تشکر کردن

تعریف و تحسین کردن

سخاوتمندانه قدردانی خود را به افراد نشان داده و در صورت لزوم از آن‌ها تعریف و تمجید کنید. این کار می‌تواند به صمیمیت شما با دیگران کمک کند و همچنین حال درونی افراد را هم بهتر کند.

خودکنترلی

خودکنترلی یکی از اساسی‌ترین آداب در جامعه است، مخصوصا اگر میان جمعیت زیادی باشید. اگر می‌خواهید از قوانین آداب و معاشرت استفاده کنید، به رفتار، صدا و آداب خود توجه کرده و آنها را بررسی کنید.

عدم تکبر

تکبر یک صفت نامطلوب در جامعه  محسوب می‌شود. پس حواستان باشد که به چیزهایی که دارید و یا به آن‌ها رسیده‌اید، در میان جمع تکبر نورزید، چرا که اعمال شما به تنهایی گویا هستند و احتیاجی به دمیدن در شیپور شما نیست.

گوش دادن فعال

اگر به دنبال رعایت آداب معاشرت هستید، به جای اینکه بیشتر صحبت کنید، فعالانه گوش فرا دهید. وقتی در حال گوش دادن هستید، با چیزهای زیادی که می‌توانند بسیار به شما کمک کند، آشنا می‌شوید.

گوش دادن به دیگران

قطع نکردن صحبت دیگران

یکی از زشت‌ترین اعمال در آداب معاشرت، قطع کردن حرف افراد است. هنگامی که در میان جمع، فردی مشغول به صحبت کردن است، صبور باشید و هنگامی که حرفش را تمام کرد، صحبت کنید. قطع کردن صحبت دیگران نشانه بی‌احترامی به دیگران است.

با احتیاط صحبت کردن

سخنان شما، ابزاری قوی در ایجاد و قطع روابط در میان افراد است. اگر شما به دنبال رعایت آداب معاشرت در جامعه هستید، با لطافت و همچنین با احتیاط صحبت کنید.

وقت شناس بودن

یکی از مهم‌ترین آداب معاشرت، وقت شناس بودن است. اگر به دنبال رعایت قوانین آداب و معاشرت هستید، وقت شناس باشید.  دیر رسیدن نشان دهنده عدم احترام و درک است که بسیار بی ادبانه به نظر می‌رسد

برقرار کردن تماس چشمی

اگر به دنبال رعایت قوانین  برای آداب معاشرت هستید، در طول مکالمات خود، ارتباط چشمی‌تان را با مخاطبین حفظ کنید. چرا که این کار سطحی از اعتماد و درک را میان شما ایجاد می‌کند.

برقراری ارتباط چشمی از قواعدد آداب معاشرت

همچنین تماس چشمی برقرار کردن،  نشانه‌ای از اعتماد به نفس بوده و شما را در موقعیت خوب و مثبتی نشان می‌دهد. افرادی که در طول یک مکالمه به چیزهای متعدد دیگری نگاه می‌کنند، در جلب اعتماد شخصی که با او صحبت می‌کنند، با شکست مواجه می‌شوند.

ایستادن در هنگام معرفی 

اگر می‌خواهید، آداب معاشرت در جامعه را رعایت کنید، در هنگام معرفی، بایستید و یک دست دادن یا احوالپرسی ارائه دهید. حتی اگر در وسط کاری هستید (مثلا شام می خورید) ایستادن به نوعی قدردانی در هنگام معرفی، محسوب می‌شود.

نگه داشتن درب‌ها

اگر به دنبال رعایت آداب معاشرت و نشان دادن احترام به افراد هستید، وقتی با دیگران وارد محیطی در بسته می‌شوید، هنگام ورود درب را برای آن‌ها نگه دارید.

هدیه گرفتن

اگر به یک مهمانی دعوت شده و یا به ملاقات فردی می‌روید، گرفتن یک هدیه هرچند کوچک یکی از قوانین آداب معاشرت است.

پرداختن سهم خود 

اگر به صورت گروهی بیرون رفته‌اید، سهم خود را جداگانه بپردازید. امروزه تقسیم صورت‌حساب امری رایج بوده و همچنین این کار یکی از قوانین آداب معاشرت به حساب می‌آید.

شروع به خوردن غذا

اگر پشت میزی با هشت مهمان یا کمتر می‌نشینید، صبر کنید تا از همه پذیرایی شود و میزبان شروع به غذا خوردن کند.

شروع به خوردن غذا

نحوه صحبت با بلندگو

از بلندگو استفاده نکنید مگر اینکه در دفتر خود باشید و جلسه ای را برگزار کنید که شخصی از راه دور در آن شرکت می کند. به شخصی که با او صحبت می کنید، هشدار دهید که دیگران در آنجا حضور دارند و در را ببندید.

اصول آداب معاشرت در خانواده

از قواعد آداب معاشرت در خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احترام گذاشتن به حق هم
  • از لحن مودبانه استفاده کردن در صحبت کردن
  • فراموش نکردن تشکر کردن برای قدردانی
  • احترام گذاشتن به وسایل یکدیگر
  • استفاده نکردن از وسایل یکدیگر بدون کسب اجازه
  • احترام گذاشتن به فضای شخصی اعضای خانواده
  • جمع کردن وسایل خود
  • احترام گذاشتن به دست جمعی غذا خوردن
  • با دهان پر صحبت نکردن
  • میان حرف اعضای خانواده نپریدن
  • داد نزدن بر سر اعضای خانواده

قواعد آداب معاشرت در فضای کسب و کار

زندگی حرفه‌ای مجموعه‌ای از قوانین و مقررات خاص خود را دارد که به عنوان آداب معاشرت کسب و کار پنهان شده‌اند. برخی از آن‌ها بسیار رایج هستند که در زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شویم، در حالی که یادآوری برخی از آنها کمی دشوار است.

قواعد آداب معاشرت در فضای کسب و کار

یک فرد باید بداند که چگونه در محل کار رفتار کند. تفاوت زیادی بین زندگی دانشگاهی و حرفه‌ای وجود دارد. فرد باید در محل کار نظم و انضباط داشته باشد. آداب معاشرت شرکتی به مجموعه قوانینی اطلاق می شود که یک فرد باید در حین کار از آن پیروی کند.

شخص باید به سازمان خود احترام بگذارد و آراستگی محل را حفظ کند. آداب معاشرت شرکتی به رفتار معقول و مناسب در محل کار برای ایجاد تاثیری ابدی اشاره دارد. اگر در محل کار خوب رفتار نکنید، هیچکس شما را جدی نمی‌گیرد.

به یاد داشته باشید که ما نمی‌توانیم در محل کار همان طور که در خانه‌مان رفتار می‌کنیم، رفتار کنیم. فرد باید حرفه ای و منظم باشد. مهم است که در محل کار خوب رفتار کنید تا احترام و قدردانی به دست آورید.

در ادامه به برخی از قواعد آداب معاشرت در فضای کسب و کار اشاره می‌کنیم:

سلام مهم است

احوالپرسی، یک ادب اولیه و بخشی جدایی‌ناپذیر از آداب اجتماعی و تجاری است. مودب و مهربان باشید زیرا باعث ایجاد رابطه بهتر و مسالمت آمیز‌تر می‌شود.

جملات ساده‌ای مانند “حالت چطور است” و حتی یک تکان سر یا لبخند گرم برای نشان دادن اهمیت شما به دیگران کافی است.

اسامی مهم هستند

آداب اولیه معاشرت ایجاب می‌کند که خود را به دیگران معرفی کنیم. در هنگام معرفی، نام خانوادگی‌تان را با نام کوچک خود بگویید. برخی افراد عادت دارند نام یا نام خانوادگی خود را به تنهایی بیان کنند، اما بهتر است برای رعایت قوانین آداب معاشرت، این کار را نکنید.

قواعد آداب معرفی کردن

همچنین به اسم طرف مقابل هم توجه کنید. نام او را به خاطر سپرده  و آن را به درستی تلفظ کنید چرا که  هیچ کس دوست ندارد اسمش را اشتباه صدا کنند. اگر ابهامی برایتان در رابطه با اسم کسی به وجود آمد، از او در مورد شکل صحیح تلفظ بپرسید.

لباس‌ها دارای اهمیت هستند

یکی از مهم ترین آداب معاشرت در کسب و کار، پیروی از پوشیدن لباس مناسب در هر سمت و موقعیت است. شما نمی‌توانید با پوشیدن لباس‌های غیر رسمی به یک جلسه بروید، زیرا این کار از آداب معاشرت کسب و کار به دور است.

به این توجه داشته باشید که اولین چیزی که یک شخص به آن توجه می‌کند لباس شماست و یک لباس غیر رسمی در یک محیط رسمی شما را متمایز کرده و بی احترامی به جمع و موقعیت محسوب می‌شود.

به زبان بدن خود توجه کنید

آداب معاشرت کسب و کار ایجاب می‌کند که به زبان بدن خود توجه کنید. برای مثال صاف ایستادن در حضور همکاران، همسالان و مافوق خود، به ویژه در هنگام جلسات و رویدادها، الزامی است.

مشارکت خود را نشان دهید

اگر به دنبال رعایت  آداب معاشرت در جامعه هستید، مهم است که در طول مکالمه با افراد، نشان دهید که به آن‌ها توجه می‌کنید. سر تکان دهید و لبخند بزنید و همچنین نشان دهید که فعالانه به آن‌ها گوش می‌دهید و به گفتگو علاقه‌مند هستید.

مودب باشید

اگر به دنبال قوانین برای آداب معاشرت در کسب و کار خود هستید، مودب بودن با افراد در ابتدای لیست این قوانین قرار می‌گیرد. ارتباط ابزار مهمی در زندگی حرفه‌ای شما به حساب می‌آید.

مودب باشید

شما باید در تمام انواع ارتباطات چه رو در رو، چه در اسکایپ، تلفن و غیره مودب باشید چرا که لحن صدا، عبارات، کلمات شما برای نشان دادن آنچه که احساس می‌کنید، دارای اهمیت زیادی است.

وقت شناس باشید

اگر به دنبال نکات مهم در رعایت آداب معاشرت هستید، هر زمان که در یک پروژه یا مشتری برای یک جلسه یا شرکت در یک رویداد مهلت مقرر دارید، وقت شناس باشید.

به خاطر داشته باشید که وقتی دیر می‌کنید، به افراد بی‌احترامی می‌کنید و همین در ادامه می‌تواند به اعتبار حرفه‌ای شما آسیب برساند. در صورت تاخیر، لازم است با دیگران تماس بگیرید و از قبل تاخیر خود را به آنها اطلاع دهید.

فضای کار خود را مرتب کنید

یکی از مهم‌ترین قوانین برای رعایت آداب معاشرت در محیط کار، منظم و تمیز نگه داشتن فضای کاری‌تان است.

فضای کاری خود را مرتب کنید

وسایل بیهوده را دور بیندازید تا فضای کاری شما نامرتب به نظر نرسد. آداب  کسب و کار ایجاب می‌کند که سیستم مناسبی را در جای خود نگه داشته و زباله‌ها را در فواصل زمانی معین در سطل زباله بریزید.

مراقب دیگران باشید

اگر به دنبال رعایت قوانین برای آداب معاشرت تجارت هستید، پس مراقب دیگران باشید. چرا که چندین نفر با عادات مختلف در اطراف شما کار می کنند. با  درک کردن آنها و احترام به تفاوت‌هایشان از آنها مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که همه چیز فقط مربوط به شما نیست و افراد اطراف شما  نیز اهمیت دارند.

بهداشت شخصی خود را رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین قوانین آداب معاشرت در محل کار رعایت بهداشت شخصی شخصی خود است.

آداب و نحوه غذا خوردن در میان همکاران

این نوع آداب، افراد را از قوانین و مقررات مربوط به عادات غذایی خود آگاه می کند. وقتی دهان پر است صحبت نکنید، از کسی که غذایتان را سرو میکند تشکر کنید، تا زمانی که همه غذا را تمام نکردند میز را ترک نکنید و غیره از آداب معاشرت مهم غذا خوردن هستند.

آداب و نحوه نشستن صحیح در جمع

در مکالمه، کسی که دچار رکود می‌شود، احتمالا به شخص دیگری بی‌علاقه برخورد می‌کند. بنابراین، مهم است که در مکالمات خود صاف بنشینید و بایستید. صاف نشستن نشان می‌دهد که هوشیار و درگیر صحبت طرف مقابل خود هستید.

نبایدها در محل کار

اجازه دهید برخی از نبایدها در محل کار را باهم مرور کنیم:

  • هرگز در محل کار نگرش معمولی را اتخاذ نکنید.
  • به اتاقک‌ها و ایستگاه‌های کاری دیگران نگاه نکنید.
  • ثبت‌ها یا فایل‌های دفترچه یادداشت شخص دیگری را بدون اجازه او باز نکنید.
  • عطسه کردن یا سرفه کردن در ملاء عام بدون پوشاندن دهان، آداب بدی است.
  • از سیاست های ناخوشایند در محل کار خودداری کنید.
  • از انجام بازی‌های سرزنش کننده خودداری کنید
  • هرگز هیچ یک از همکاران خود را مورد انتقاد یا مسخره قرار ندهید.
  • هرگز بر سر کسی فریاد نزنید و از کلمات زشت استفاده نکنید.
  • هرگز در جلسات یا سمینارها بدون دفترچه یادداشت و خودکار شرکت نکنید.
  • از عطرهای قوی استفاده نکنید.
  • خانم‌ها باید از پوشیدن جواهرات سنگین در محل کار خودداری کنند.
  • نظرات زشت را به هیچ یک از همکاران خود منتقل نکنید.
  • مطمئن شوید که قاشق و چنگال صدای تق تق در نمی آید.
  • وسیله نقلیه خود را در ورودی پارک نکنید زیرا ممکن است راه کسی را مسدود کند. 

فواید استفاده صحیح از قواعد آداب معاشرت

آداب معاشرت شما را به فردی با فرهنگ تبدیل می‌کند که هر جا می رود اثری از خود برجای می‌گذارد. آداب معاشرت به شما نحوه صحبت کردن، راه رفتن و از همه مهم‌تر، رفتار در جامعه را می‌آموزد.

آداب معاشرت برای اولین تاثیر ابدی ضروری است. نحوه تعامل شما با مافوق، والدین، همکاران، دوستان، در مورد شخصیت و تربیت شما بسیار صحبت می‌کند.

آداب معاشرت افراد را قادر می‌سازد تا در جامعه مورد احترام و قدردانی قرار گیرند. هیچ کس حوصله صحبت با فردی را ندارد که نمی‌داند در جامعه چگونه صحبت یا رفتار کند.

آداب معاشرت باعث ایجاد احساس اعتماد و وفاداری در افراد می‌شود. آدم مسئولیت پذیرتر و بالغ تر می‌شود. آداب معاشرت به افراد کمک می‌کند تا برای روابط ارزش قائل شوند.

جمع بندی

اصطلاح آداب معاشرت واژه‌ای بسیار کوچک است اما نقش‌ها و مسئولیت‌های زیادی را در بر می‌گیرد که به یک نیروی راهنما در جامعه تبدیل شده‌اند.

بدون شک این واژه به معنای پیروی از اصول اخلاقی، احترام به دیگران، ایجاد فضای شخصی، آسودگی خاطر با حضور خود، مهربانی، مودب بودن و رعایت اخلاق و شرافت در هر موقعیتی است.

قواعد آداب معاشرت را طوری تمرین کنید که ریشه‌دار شود و بتوانید به طور خودکار تمام رفتارهای خوبی را که جامعه از ساکنانش می‌خواهد، نشان دهید.

4.3 | (13)
منبع marketing91 blog.vanillaforums managementstudyguide
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x