آیا هپاتیت ب درمان قطعی دارد؟

بیشتر بیماران بزرگسال مبتلا به هپاتیت حتی با وجود علائم شدید، بهبود می‌یابند. متاسفانه، نوزادان و کودکان بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت فعال هستند. به‌طور‌کلی، هپاتیت، عفونت شدید کبدی است که از ویروس HBV ایجاد می‌شود. ابتلا به هپاتیت ب فعال، ریسک بروز نارسایی یا سرطان کبد را بالا می‌برد.

این بیماری با داروهای مختلف و واکسن کنترل و درمان خواهد شد؛ انواع داروهای مخصوص هپاتیت ب از شرکت پخش دارو آدوراطب به داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شوند.

در این مقاله راه‌های ابتلا به هپاتیت B و علائم و روش‌های درمان آن را بررسی خواهیم کرد. اگر قصد دارید یک بار برای همیشه درمورد این بیماری آگاه شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

راه‌های انتقال هپاتیت نوع B چیست؟ ویروس واگیر‌دار از مخاط فرد آلوده

هپاتیت ب بیماری ویروسی است که از راه عطسه یا سرفه در هوا منتقل نمی‌شود. بلکه از راه خون و مخاط فرد آلوده و تماس مستقیم با آن سرایت می‌کند. رابطه جنسی ناایمن و استفاده از سوزن آمپول مشترک نیز باعث انتقال هپاتیت ب می‌شود. همچنین، اگر مادری مبتلا به هپاتیت ب باشد، احتمال سرایت ویروس

علائم هپاتیت ب در زنان و مردان؛ نشانه‌های HBV فعال

علائم هپاتیت ب از نوع خفیف و ضعیف تا شدید دسته‌بندی شده و بروز آن در خانم‌ها و آقایان تقریباً یکسان است. اولین علائم، پس از یک تا چهار ماه بعد از مواجهه با ویروس، نشان‌ داده می‌شود. برخی از متداول‌ترین نشانه‌های هپاتیت B به شرح زیر است.

  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • تب
  • درد مفصل
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • زردی پوست و سفیدی چشم
  • بی‌حسی و خستگی

البته این علائم در برخی از بیماری‌های دیگر نیز دیده شده است. اگر چند تا از این نشانه‌ها بیشتر از سه روز ادامه داشت، حتماً برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنید. از آن‌جایی که هپاتیت نوعی بیماری عفونی است، دارو‌های جلوگیری از این بیماری در لیست داروهای عفونی یافت می‌شود

علائم هپایت ب

انواع هپاتیت فعال و غیر‌فعال و راه‌های درمان آن

درمان هپاتیت به مدت زمان درگیری و نوع هپاتیت ب بستگی دارد. به‌طور‌کلی، دو نوع هپاتیت B وجود دارد که بر‌اساس شدت آن به دو دسته زیر تقسیم می‌شود.

  1. هپاتیت کوتاه مدت یا غیر‌فعال، معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد. ولی ممکن است برای کاهش علائم و طبق نظر پزشک، نیاز به مصرف دارو‌های مختلف باشد. همچنین هپاتیت اگر بعد از ۶ ماه به‌طورطبیعی کاهش نیابد، ممکن است تبدیل به هپاتیت فعال شود.
  2. هپاتیت طولانی مدت یا فعال را باید با مصرف دارو‌های تخصصی تحت‌کنترل نگه داشت تا جلوی گسترش عفونت به سایر بدن گرفته شود.

معمولاً کودکان زیر ۵ سالی که در معرض ویروس هپاتیت قرار می‌گیرند، ریسک ابتلا به هپاتیت حاد در آن‌ها افزایش می‌یابد. بهتر است با رعایت یک‌سری نکات بهداشتی و انجام آزمایشات تشخیصی، به‌طورمداوم از پیشرفت و ابتلا به هپاتیت B فعال جلوگیری شود. برخی از پزشکان در صورت صلاح‌دید، قرص روتاف را به مراجعین خود تجویز می‌کنند. فراموش نکنید که کلیه داروها را دقیقا سروقت مصرف کنید و از قطع کردن سرخود آن‌ها بپرهیزید.

درمان‌ فوری برای هپاتیت چیست؟ آخرین مطالعات درمان ویروس HBV

اگر شخصی احتمال دهد که با فرد مبتلا به بیماری هپاتیت در تماس بوده است، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. پزشک متخصص ممکن است با توجه به شرایط هر شخص، تزریق واکسن هپاتیت را پیشنهاد دهد؛ همچنین داروهایی به نام گلوبولین ایمنی هپاتیت ب یا HBIG برای کنترل عفونت تجویز می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده توسط پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه پزشکی Yale آمریکا، اگر شخصی تا ۲۴ ساعت از واکسن‌ و دارو‌های HBIG استفاده کند، احتمال پیشرفت بیماری وجود نخواهد داشت.

 واکسن هپاتیت ب در ایران؛ بهترین راه درمان و جلوگیری از ویروس HBV

واکسن هپاتیت ب یکی از موثر‌ترین راه‌های مصونیت در برابر این بیماری عفونی کبدی است. واکسن هپاتیت از بدو تولد و تا ۱۸ سالگی در سه دوز تزریق می‌شود.

طبق گفته پزشکان، معمولا بعد از دوز اول، تا ۱۰ سال بدن در‌برابر ویروس HBV مصون می‌ماند. حتی افراد بزرگسالی که به‌دلیل سبک زندگی، در معرض خطر این ویروس هستند یا به هپاتیت مبتلا شده باشند نیز می‌توانند از واکسن برای کنترل علائم بیماری استفاده کنند.

واکسن هپاتیت ب در ایران

پیشگیری از بیماری هپاتیت B از طریق واکسیناسیون

واکسیناسیون هپاتیت، در برابر بیماری هپاتیت B موجب مصونیت بدن می‌شود. ولی در‌صورتی‌که به بیماری مبتلا شده باشید، تاکنون راهی برای درمان کامل شناخته نشده است. علاوه‌بر این، با راه‌های مختلف می‌توان علائم و شدت بیماری را کنترل کرد. بسیاری از افراد تحت نظر پزشک متخصص کبد، دوره درمان خود را طی می‌کنند و هیچ‌گاه نیاز به بستری در بیمارستان نخواهند داشت.

افراد مبتلا به بیماری هپاتیت ب فعال می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و عدم مصرف الکل و دخانیات، زندگی سالم و عمری طولانی داشته باشند. استراحت، ایجاد محیطی متعادل و دوری از گرما می‌تواند به کنترل علائم این بیماری کمک کند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x