10 گل پاییزی زیبا برای باغچه یا گلدان ؛ بهار از پیشم نرو

با تمام شدن تابستان، گل های پاییزی زیبا و مقاومی برای کاشتن وجود دارند که هوای سرد و کم آبی را تحمل می‌کنند. در واقع پاییز فصل گیاهانی است که می‌توانند آفتاب کمتر و سردی بیشتری را تحمل کنند.

توجه کنید، گل‌هایی که در گلدان کاشته می‌شوند نسبت به گل‌هایی که در زمین کاشته می‌شوند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ و حتما قبل از کاشتن بذر، تحمل و مقاوت گل های پاییزی را با میزان سردی و آب و هوای منطقه خود بسنجید.

در این مقاله، 10 نوع گل پاییزی به شما معرفی می‌کنیم که خواص دارویی، زیبایی و طول عمری یک ساله یا چند ساله دارند و می‌توانند در روز‌های سرد، زینت بخش خانه شما باشد.

1. گل کوکب، ملکه گل های پاییزی

گل کوکب یکی از گل های پاییزی بسیار زیبا است که کروی شکل است و گلبرگ‌های کوچکی دارد. این گل از اواخر تابستان تا اوایل پاییز می‌روید و اگر از آنها مراقبت کنید تا اوایل زمستان نیز گل می‌دهد.

گل کوکب را می‌توانید به سه روش بذر، تقسیم و قلمه، تکثیر کنید. این گل رشد نسبتا زیادی دارد، بنابراین گلدان نسبتا بزرگی را برای کاشتن بذر گل کوکب انتخاب کنید.

گل کوکب صورتی
گل کوکب صورتی

2. گل آستر، رنگین‌کمان گل های پاییزی

گل آستر، دارای گل‌های ستاره‌ای شکل به رنگ‌های سفید، بنفش، آبی و صورتی است که عطر و گرده‌های آن، زنبور‌ها و پروانه‌ها را به خود جذب می‌کند. همچنین این گیاه رشد سریعی دارد و در اواخر تابستان و پاییز شکوفا می‌شود.

گیاه آستر گونه‌های مختلفی دارد که ممکن است برخی از آنها آفتاب دوست باشند، به همین دلیل قبل از خریدن بذر گل، از فروشنده سوال کنید.

نگهداری از گل آستر آسان است،‌ و تقریبا در هر شرایطی می‌تواند بهترین رشد را داشته باشد اما با وجود نور کافی، خاکی مرطوب و کوددهی مناسب، می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

گل پاییزی آستر
گل پاییزی آستر

3. گل بگونیاسه

بگونیاسه یکی از گلهای محبوب و زیبا است که برای محیط‌های آپارتمانی مناسب است. این گل دارای بیش از 2000 گونه و دارای رنگ‌های مختلفی است.

همچنین یک گیاه چند ساله است که به نور نسبتا زیادی نیاز دارد، بنابراین اگر این گل را در آپارتمان نگهداری می‌کنید آن را پشت پنجره قرار دهید تا گل دهی خوبی داشته باشد.

آبیاری گل بگونیا زیاد نیست و هرگاه خاک گلدان خشک شد، می‌توانید دوباره آن را آبیاری کنید. همچنین خاک گلدان باید کمی اسیدی و زهکشی مناسبی داشته باشد.

این گل زیبا را می‌توانید به سه روش بذر، قلمه زدن و تقسیم برگ تکثیر کنید.

گل های پاییزی بگونیا
گل های پاییزی بگونیا

4. گل داوودی

گل داوودی در بین مردم بسیار محبوب است و به دلیل داشتن گل‌های درشت و ماندگاری بالا معروف است و از آن‌ها در جشن و مجالس استفاده می کنند. تنوع این گل چند ساله، زیاد است و می‌توانید با سلیقه خود رنگ و نوع آن را انتخاب کنید.

گل داوودی به نور زیاد نیاز دارد و هرچه نور بیشتری دریافت کند تعداد گلبرگ‌های آن متراکم‌تر می‌شود. همچنین آبیاری گیاه در ماه‌های گرم و سرد سال متفاوت است، بنابراین هرگاه خاک گیاه خشک شد آن را آبیاری کنید و بهتر است گل را تشنه نگذارید.

اگر قصد کاشت گل داوودی در گلدان را دارید می‌توانید از خاک باغچه یا ترکیبی از ماسه و کود برگ استفاده کنید، زیرا تقریبا در هر خاکی قابل کاشت است.

کاشت این گل های پاییزی، راحت است و از دو روش بذر و قلمه می‌توانید آن را در گلدان یا باغچه بکارید، اما این گیاه محیط و فضای باز را بیشتر دوست دارد. اگر قصد نگهداری از این گل را در خانه دارید باید توجه کنید که این گل برای حیوانات خانگی، سمی است و باعث التهابات گوارشی می‌شود.

گل داوودی نارنجی قرمز
گل داوودی نارنجی قرمز

5. گل های پاییزی زعفران

گل زعفران از خانواده‌های سوسن‌‌ها است که به آن کروکوس پاییزی (Chrocus) نیز می‌گویند. ارتفاع این گل پاییزی به 10 تا 30 سانتی‌متر می‌رسد و دارای برگ‌های علفی شکل است.

بهترین زمان برای کاشت گل زعفران، شهریور ماه است و توصیه می‌کنیم در ماه‌های گرم اقدام به کاشت زعفران نکنید زیرا در حین جا به جایی ممکن است پیازچه، رطوبت خود را از دست بدهد.

معمولا زمان گل‌دهی زعفران از آبان تا آذر ماه شروع می‌شود؛ البته ناگفته نماند که در مناطق سردسیر گل دهی زعفران زودتر از مناطق گرمسیر انجام می‌شود و برداشت زعفران در سال یکبار انجام می‌شود، بنابراین گل‌های رسیده را سریع برداشت کنید.

زعفران نیاز به رسیدگی زیادی ندارد و در اکثر مناطق قابل کاشت است و به آب زیادی نیاز ندارد. در طول کاشت زعفران بهتر است به صورت دوره‌ی منظم دو ماهه، پیاز‌های زعفران را چک کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

گل های پاییزی زعفران
گل های پاییزی زعفران

6. گل هلنیوم

گل هلنیوم به عنوان یک گیاه چند ساله، مقاوم و علفی رشد می‌کند و گلبرگ‌هایی با رنگ قرمز، زرد، نارنجی و قهوه‌ای دارد که در پاییز ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد.

شما می‌توانید این گل را به روش بذر و تقسیم بکارید و این گیاه ترجیح می‌دهد در خاکی زهکشی شده و محیطی آفتابی رشد کند.

اگر در تابستان گل هلنیوم شما پژمرده شد، گلدان را جا به جا کنید یا ‌ آن قسمت را با دست بچینید تا در ماه‌های بعد بهتر رشد کند.

گل هلنیوم نارنجی
گل هلنیوم نارنجی

7. گل اطلسی

گل اطلسی، گلبرگ‌های شیپوری و مخملی دارد که در رنگ‌های زیبایی مانند سفید، صورتی، بنفش و آبی رشد می‌کند. این گل های پاییزی تا حدودی به خشکی مقاوم هستند ولی اگر گل‌های شاداب و زیادی می‌خواهید باید به صورت منظم آن را آبیاری کنید.

گل اطلسی برای رشد بهتر، به نور زیادی نیاز دارد و بنابر این اگر یک گلدان پر از گل‌های اطلسی و خوش رنگ می‌خواهید بهتر است حداقل 5 ساعت در روز آن را در نور آفتاب قرار دهید. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، ساقه و برگ‌ها رشد بیشتری نسبت به گل‌های خوشبو دارند.

گل اطلسی بنفش
گل اطلسی بنفش

8. گل آهار

این گل‌های زیبا در رنگ‌های قرمز، صورتی، مرجانی، سفید و زرد رشد می‌کنند. نام علمی گل آهار  zinnia elegans است و گل دادن این گیاه از اواخر تابستان تا اوایل زمستان ادامه دارد. بهتر است بذر این گل را در گلدان بکارید تا در تابستان و پاییز شاهد گل‌دهی آن باشید. گل آهار آب و هوای مرطوب و آفتاب را دوست دارد و در شرایط خاص می‌تواند خشکی را تحمل کند.

گل سرخابی و صورتی آهار
گل سرخابی و صورتی آهار

9. گل بنفشه، الماس گل های پاییزی

گل بنفشه یک گیاه یکساله است، زیرا اغلب در دمای زیاد رشد نمی‌کند و با داشتن رنگ های زیاد محیط را از یکنواختی خارج می‌کند. همچنین دارای گلبرگ‌های کم و قلبی شکل است، که ظاهر آن را متفاوت کرده است.

گل بنفشه برای رشد بهتر به نور زیادی نیاز دارد، با این حال در سایه نیز رشد می‌کند، اما گل‌برگ‌های ریز و پژمرده‌ای خواهید داشت. گل بنفشه دوست‌دار هوای خنک است، سرما را به راحتی تحمل می‌کند و توانایی گل‌دهی در طول سال را دارد.

<yoastmark class=

10. گل همیشه بهار

گل همیشه بهار زیبایی و شادابی را به خانه شما می‌دهد، زیرا در پاییز زمانی که گل‌ها محو می‌شوند این گل به شکوفایی خود ادامه می‌دهد. این گیاه علاوه بر زیبایی، خواص دارویی نیز دارد.

گل همیشه بهار یک گیاه یکساله است اما می‌تواند به صورت علف چند ساله در رنگ‌های زرد و نارنجی رشد کند و به خانه شما طراوت و شادابی ببخشد.

این گیاه در هر خاکی که زهکشی مناسبی داشته باشد می‌تواند رشد کند و نسبت به هوای خنک مقاوم است و در آن بهتر رشد می‌کند. همچنین برای داشتن گل‌های زیبا و شاداب به نور زیادی نیاز دارد پس گلدان خود را در تراس و آفتاب قرار دهید.

گل همیشه بهار
گل همیشه بهار

کلام آخر

با سرد شدن هوا گل‌‌های بهاری محو می‌شوند ولی می‌توانید گل های پاییزی را جایگزین آنها کنید که به مراقبت زیادی نیاز ندارند. حتی برخی از گل‌های پاییزی چند ساله هستند که می‌تواند زینت‌بخش خانه شما باشد. اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را برای دوستانی که به گل علاقه دارند بفرستید و تجربیات و نطرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

4.7 | (8)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x